Thumbnail
αρχαία ελληνικά

(κείμενο 55 φιλολόγων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση)

Θέλουμε να ξεκαθαρίσουμε ότι η αναβάθμιση του σχολείου που θέλουμε σε καμιά περίπτωση δεν δικαιολογεί και δεν συνεπάγεται τη μείωση των ωρών για τα φιλολογικά μαθήματα. Βασική διαπίστωσή μας είναι η ανάγκη να ενισχυθεί η διδασκαλία της νεοελληνικής γλώσσας με την αύξηση των ωρών για τη διδασκαλία τους.

 

Όσον αφορά τα αρχαία ελληνικά στο Γυμνάσιο, όσοι σπεύδουν να ασκήσουν κριτική απέναντι στη θέση να διδάσκονται από μετάφραση επιμένουν συχνά ότι το πρόβλημα αφορά στη μέθοδο διδασκαλίας της αρχαίας γλώσσας. Οι μέθοδοι, όμως, που χρησιμοποιήθηκαν όλα τα προηγούμενα χρόνια μας επιστρέφουν μονίμως στην ίδια συζήτηση και αναπαράγουν το αδιέξοδο. Επειδή, λοιπόν, νοιαζόμαστε για τις αξίες και το περιεχόμενο της αρχαιότητας και δοκιμάζουμε διαρκώς νέες προσεγγίσεις διδασκαλίας,  καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι το κεντρικό ζήτημα είναι η πρόσληψη της σημαντικής αξίας που έρχεται από το παρελθόν και που δεν αμφισβητεί κανείς. Οι δόκιμες μεταφράσεις είναι η βάση ώστε να έχουν οι μαθητές την δυνατότητα πρόσληψης. Δηλαδή, με δεδομένο ότι δεν είναι η γλώσσα που δημιούργησε τον πολιτισμό αλλά αυτή που τον εξέφρασε, θεωρούμε πως το σχολείο οφείλει να εστιάσει στην αποτελεσματικότερη πρόσληψη του κλασικού πολιτισμού από τους νεαρούς μαθητές.

Επομένως, σε αυτή την κατεύθυνση θεωρούμε ότι θα ήταν κέρδος για τις κλασικές σπουδές να αξιοποιηθούν από την επόμενη χρονιά οι ώρες διδασκαλίας για τη γνωριμία των μαθητών με την ιστορία της αρχαίας γλώσσας, αντί για τη διδασκαλία από το πρωτότυπο. Αυτό προτείνουμε να γίνει μέσα από το βιβλίο του Α.-Φ. Χριστίδη «Ιστορία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας», έκδοση του ΙΝΣ, που γράφτηκε ειδικά για μαθητές γυμνασίου. Η προσέγγιση αυτή θα δώσει στους μαθητές τις πραγματικές διαστάσεις της γλωσσικής δυναμικής στην ιστορική πορεία της αρχαίας ελληνικής, θα ξεκαθαρίσει παρεξηγήσεις γύρω από ζητήματα γλώσσας και γραφής και θα αποτελέσει μια γοητευτική εισαγωγή στο γλωσσικό παρελθόν. Παράλληλα, μπορούν να διατεθούν επιπλέον ώρες για τη διδασκαλία της αρχαίας γραμματείας από μετάφραση με κείμενα ήδη διαθέσιμα αλλά πρακτικά αδίδακτα (Ηρόδοτος, Τόποι και άνθρωποι, Φιλοσοφικά κείμενα). Για τη διδασκαλία της αρχαίας, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί προσωρινά, ίσως στη Γ΄ γυμνασίου και στην Α΄ λυκείου, το δοκιμασμένο βιβλίο του Α. Β. Μουμτζάκη, ώστε οι μαθητές να γνωρίσουν σιγά σιγά και τη γλώσσα μέσα από κείμενα πρωτότυπα, της κλασικής περιόδου. Η πρόταση αυτή ενισχύει την παρουσία των αρχαίων στο σχολείο με πρόθεση όλοι οι μαθητές να έρθουν σε επαφή με τον κόσμο της αρχαιότητας αλλά και όσοι μαθητές θελήσουν να ασχοληθούν πιο συστηματικά με την αρχαία ελληνική γλώσσα, να έχουν μια στέρεη βάση για τις μετέπειτα σπουδές τους.

Φιλόλογοι στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση:

Ευαγγελία Αντωνοπούλου, Αθήνα

Διονυσία Ασπρογέρακα, Πάτρα

Γεωργία Βιτσιλάκη, Θεσσαλονίκη

Σωτήρης Γκαρμπούνης, Δράμα

Ιωάννα Δεκατρή, Αθήνα

Έλσα Ελευθεριάδου, Δράμα

Σοφία Ελευθεριάδου, Κατερίνη

Αναστασία Θεοδοσίου, Αργυρούπολη Αττικής

Άννα Κακαδιάρη, Αθήνα

Θανάσης Κάκκος, Αργυρούπολη Αττικής

Νίκος Κακλαμάνος, Αργυρούπολη Αττικής

Λάμπρος Καλαβρουζιώτης, Αργυρούπολη Αττικής

Γιώργος Καλαντζής, Αθήνα

Δημήτρης Καμόπουλος, Θεσσαλονίκη

Αθανασία Καπετάνιου, Αθήνα

Γιώτα Κεφαλά, Κως

Ελένη Κιοσσέ, Δράμα

Δημητρης Κιτσούλης, Κατερίνη

Ευλαμπία Κουσίδου, Θεσσαλονίκη

Καλλιόπη Κυριαζή, Φθιώτιδα

Στάθης Λεουτσάκος, Αθήνα

Γεωργία Λυμπεροπούλου, Θεσσαλονίκη

Βικτωρία Μαγδανοζίδου, Σέρρες

Αλέξανδρος Μακρίδης, Καστοριά

Αναστάσιος Μάτος, Τύρναβος

Σταυρούλα Μελά, Γλυφάδα Αττικής

Χριστίνα Μελαχροινού, Αργυρούπολη Αττικής

Βάσω Μελικίδου, Θεσσαλονίκη

Σπυρίδων Μητσέλος, Θεσπρωτία

Μαρία Μιχάλη, Αργυρούπολη Αττικής

Ιωάννα Μπαγούρδου, Λαμία

Άννα Μπατίλα, Αργυρούπολη Αττικής

Αρετή Μποβολή, Θεσσαλονίκη

Στέλλα Ναλμπάντη, Καβάλα

Λουκία Ορφανού, Ρόδος

Γεωργία Παντίδου, Λαμία

Χριστίνα Παντούση, Κολωνία

Ειρήνη Παξιμαδάκη, Κατερίνη

Πολυτίμη Παπαδοπούλου, Ρέθυμνο

Ελευθερία Παπαμανώλη, Λαύριο Αττικής

Μάρθα Πασχαλίδου, Θεσσαλονίκη

Ελένη Πατσιατζή, Πειραιάς

Ελένη Πετρίδου, Δράμα

Βίκυ Πολίτου, Θεσσαλονίκη

Ελένη Πούλου, Αττική

Κατερίνα Προκοπίου, Θεσσαλονίκη

Ελένη Σακαλή, Καβάλα

Βασίλης Συμεωνίδης, Δράμα

Αλεξάνδρα Τουτουντζή, Αθήνα

Μαρία Τζαρδή, Πειραιάς

Άννα Φλώρου, Σέρρες

Βασίλης Φροσυνός, Αργυρούπολη Αττικής

Ιωάννα Χαλεπλή, Λαμία

Ιωάννα Χαλισιάνη, Θεσσαλονίκη

Παναγιώτης Χαλούλος, Πάτρα

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

τζακρη
ΣΥΡΙΖΑ: Ανεξαρτητοποιήθηκαν Τζάκρη και Πούλου - Αξιωματική αντιπολίτευση το ΠΑΣΟΚ
Ο ΣΥΡΙΖΑ πλέον μένει με 29 βουλευτές και το ΠΑΣΟΚ καταλαμβάνει τη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης με 31 βουλευτές
ΣΥΡΙΖΑ: Ανεξαρτητοποιήθηκαν Τζάκρη και Πούλου - Αξιωματική αντιπολίτευση το ΠΑΣΟΚ
απολογιστικη
Απολογιστική συνάντηση Μαθητικού Διαγωνισμού ταινίας μικρού μήκους με θέμα «Το Ολοκαύτωμα και οι Έλληνες Εβραίοι» σχολ. έτους 2023-2024
Κατά το σχολ. έτος 2023-2024 έλαβαν μέρος στον διαγωνισμό, που διεξάγεται με επιτυχία τα τελευταία δέκα χρόνια, 39 σχολεία με 67 ταινίες από 185...
Απολογιστική συνάντηση Μαθητικού Διαγωνισμού ταινίας μικρού μήκους με θέμα «Το Ολοκαύτωμα και οι Έλληνες Εβραίοι» σχολ. έτους 2023-2024
ΔΑΚΕ Κέρκυρας
Εκπαιδευτικοί: Έντονη διαμαρτυρία για τις καθυστερήσεις στις προσλήψεις αναπληρωτών
Διαμαρτυρία εκπαιδευτικών για καθυστερήσεις στις προσλήψεις και υποβάθμιση της παιδείας
Εκπαιδευτικοί: Έντονη διαμαρτυρία για τις καθυστερήσεις στις προσλήψεις αναπληρωτών