Thumbnail
Του Χρήστου Σόφη 

Η «Αυγή της Κυριακής» στο φύλλο της 18/09 φιλοξένησε ολοσέλιδο άρθρο στο οποίο επιχειρεί μέσα σε 22 σημεία να αποδείξει ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αλλάζει το «σχολικό κόσμο» έτσι που να υπηρετεί την «προσαρμογή της εκπαίδευσης στις σύγχρονες ανάγκες όχι μόνο της παιδείας αλλά και της γενικότερης οικονομικής, κοινωνικής και τεχνολογικής πραγματικότητας», όπως χαρακτηριστικά σημειώνει η συντάκτρια στον πρόλογό της.

Μάλιστα προσπαθώντας να προκαταβάλει ακόμα και τον πιο ανυποψίαστο αναγνώστη υπογραμμίζει πως οι αλλαγές που υλοποιεί ο ΣΥΡΙΖΑ στην εκπαίδευση «δεν θα ήταν υπερβολή να χαρακτηριστούν... καταλυτικές».

Όλο το πνεύμα αλλά και το περιεχόμενο τού εν λόγω άρθρου αποτελεί μια πλήρη διαστρέβλωση και προσπάθεια να μετατραπεί το μαύρο σε άσπρο. Βέβαια αυτό δεν προκαλεί καμία εντύπωση στους πιο υποψιασμένους, μιας και ο τωρινός υπουργός Παιδείας, Ν. Φίλης, διατέλεσε μέχρι πρόσφατα διευθυντής της «Α». Φαίνεται λοιπόν πως δίδαξε πολύ καλά την τέχνη της δημαγωγίας και της παραπλάνησης και τώρα απολαμβάνει από τον κυβερνητικό του θώκο τους επικοινωνιακούς καρπούς του.

Μην πιστεύετε τι γράφουν, δείτε τι πραγματικά κάνουν

Επιχειρώντας να σταχυολογήσουμε τα πιο βασικά από τα 22 «μαργαριτάρια», διαβάζουμε πως το υπουργείο μειώνει σε 32 (από 35 που ίσχυε μέχρι σήμερα) τις διδακτικές ώρες ανά εβδομάδα σε όλα τα Γυμνάσια. Με μια πρώτη ματιά διαπιστώνει κάποιος πως αυτό το μέτρο ελαφρύνει το βεβαρυμένο ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθητών. Η πραγματικότητα όμως είναι εντελώς διαφορετική. Η μείωση αυτή στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα υλοποιείται με την περικοπή ωρών από φιλολογικά μαθήματα (αρχαία) καθώς και βιολογία. Με μια απλή ανάγνωση των ελλείψεων σε εκπαιδευτικούς ανά ειδικότητα διαπιστώνει κάποιος πως τα μεγαλύτερα κενά υπάρχουν ανάμεσα στις ειδικότητες των Φιλολόγων αλλά και των Βιολόγων. Ω εκ του θαύματος λοιπόν το υπουργείο εξοικονομεί πολύτιμες ώρες.

Το υπουργείο Παιδείας πανηγυρίζει γιατί επέβαλλε Πανελλαδικές εξετάσεις σε 4 + 1 μαθήματα, ενώ προαναγγέλλει την «ελεύθερη πρόσβαση» στα Πανεπιστήμια. Ο Ν. Φίλης δεν πρωτοτυπεί στη συνθηματολογία. Αντίθετα πατάει πάνω στα χνάρια παλαιότερων προκατόχων του. Πρέπει να θυμίσουμε πως ο μύθος της «ελεύθερης πρόσβασης» έρχεται ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του 1990, όταν ο Γ. Α. Παπανδρέου εισήγαγε το περίφημο «Εθνικό Απολυτήριο».

Ακολούθησε ο αλήστου μνήμης Γ. Αρσένης με τον αντιεκπαιδευτικό νόμο 2525/98, ο οποίος ίσχυε μέχρι πρόσφατα με πολλές κυβερνητικές παρεμβάσεις και με τον οποίο υποτίθεται πως εξασφαλιζόταν η ελεύθερη πρόσβαση όλων των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Όλες οι παρεμβάσεις στο σύστημα πρόσβασης έχουν σαν κοινό παρονομαστή τους τη συντήρηση και ενίσχυση του ταξικού πλέγματος μέσω των εξετάσεων για να συγκρατήσουν τους «αδύναμους».

Η πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ και οι εξαγγελίες για το 4ετές γυμνάσιο και το 2ετές λύκειο δεν διαφέρουν σε τίποτα απολύτως. Μεταφέρουν όλες τις εξετάσεις και τα ταξικά «φίλτρα» στην πιο χαμηλή βαθμίδα του Γυμνασίου, έτσι που να μετατρέπουν το Λύκειο σε ένα ελιτίστικο σχολείο για μια μικρή μερίδα μαθητών που θα διεκδικήσουν την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η μεγάλη πλειοψηφία του μαθητικού δυναμικού προορίζεται για τη φτηνή και ευέλικτη κατάρτιση – μέσω των υποβαθμισμένων ΕΠΑΛ - και τη μαύρη ελαστική εργασία με την εφαρμογή του θεσμού της μαθητείας.

Όλους τους καλοκαιρινούς μήνες η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας, σήκωσε ψηλά τις σημαίες της «επαναφοράς της νομιμότητας βάζοντας τέλος στις αναιτιολόγητες απολύσεις στην ιδιωτική εκπαίδευση». Η πραγματικότητα όμως για τους δεκάδες χιλιάδες ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς δεν είναι καθόλου όπως περιγράφεται. Ήδη όλο το προηγούμενο διάστημα η Ομοσπονδία των Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών κατήγγειλε το κύμα αυθαιρεσίας των σχολαρχών οι οποίοι απέλυαν μαζικά εκπαιδευτικούς.

Ούτε όμως και η ψήφιση του νόμου που επαναφέρει ορισμένες παλαιότερες διατάξεις που προστάτευαν στοιχειωδώς τους εκπαιδευτικούς από τα δόντια της εργοδοσίας, είναι ικανή να εμποδίσει τη συνέχιση αυτής της κατάστασης. Πολλοί εκπαιδευτικοί έρχονται αντιμέτωποι με εκβιασμούς και απειλές των σχολαρχών για να υποχρεωθούν να υπογράψουν νέες ατομικές συμβάσεις με πετσοκομμένα εργασιακά δικαιώματα, διαφορετικά βρίσκονται αντιμέτωποι με το φάσμα της απόλυσης. Άλλωστε είναι καθαρή υποκρισία να διατείνεται το υπουργείο Παιδείας πως υπερασπίζεται το δικαίωμα στην εργασία για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς την ίδια ώρα που η κυβέρνηση μεθοδεύει την πλήρη απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων στον ιδιωτικό τομέα, υλοποιώντας τις μνημονιακές δεσμεύσεις της.

Από το στόχαστρο της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής δεν απουσιάζει ούτε η πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Το υπουργείο Παιδείας κομπάζει ως μεγάλο κατόρθωμα τη δημιουργία του λεγόμενου «Ενιαίου Τύπου Ολοήμερο Νηπιαγωγείο». Στην πράξη όμως για να εξοικονομήσει νηπιαγωγούς καταργεί τη ολοήμερη λειτουργία των νηπιαγωγείων (ως τις 16.00). Έτσι οι υπάρχοντες νηπιαγωγοί φορτώνονται με επιπλέον διδακτικό ωράριο που φτάνει στις 25 ώρες εβδομαδιαία. Την ίδια στιγμή εξοικονομεί επιπλέον εκπαιδευτικούς αφού επιβάλλει στους υπάρχοντες νηπιαγωγούς αντικείμενα διδασκαλίας (πχ θεατρική παιδεία). Στο ίδιο ακριβώς μοτίβο της εξοικονόμησης προσωπικού και του περιορισμού προσλήψεων δασκάλων κινούνται και οι αλλαγές στα Δημοτικά σχολεία.

Η τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση μπαίνει και πάλι στο στόχαστρο. Το υπουργείο Παιδείας λέει δημόσια πως δίνει επαγγελματικά δικαιώματα σε 30 ειδικότητες των ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ. Δεν λέει όμως πως από τα μέσα του καλοκαιριού και πριν ακόμα ανοίξουν τα σχολεία, είχε ήδη προλάβει να καταργήσει δεκάδες τομείς και ειδικότητες σε πάρα πολλά ΕΠΑΛ σε όλη τη χώρα. Όσα δεν πρόλαβε να κάψει η αντιεκπαιδευτική – μνημονιακή λαίλαπα μέσα στο καλοκαίρι, τα καταστρέφει τώρα το υπουργείο Παιδείας, υπογράφοντας το κλείσιμο πολλών τομέων και ειδικοτήτων σε ΕΠΑΛ τόσο της περιφέρειας όσο και των μεγάλων αστικών κέντρων.

Αφού λοιπόν ο υπουργός Παιδείας επέβαλε ένα ασφυκτικό πλέγμα στη λειτουργία των επαγγελματικών σχολείων μέσα στο καλοκαίρι, εγκαλεί τώρα στη νομιμότητα τα εκπαιδευτικά σωματεία και τους εκπαιδευτικούς που απαιτούν να μην εφαρμοστούν οι συγκεκριμένες κυβερνητικές αποφάσεις. Κερασάκι στην τούρτα της υποβάθμισης της τεχνικής εκπαίδευσης είναι η εφαρμογή του θεσμού της μαθητείας, τον οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ ως αντιπολίτευση κατήγγειλε ως μαύρη, ελαστική, επισφαλή και ανήλικη εργασία. Σήμερα πανηγυρίζει για την επιβολή της!

Πρόκειται όντως για καταλυτικές παρεμβάσεις

Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, βαθύνει ακόμα περισσότερο το καθεστώς της βαθμιαίας διάλυσης της Δημόσιας Έκπαίδευσης με διπλό τρόπο. Από τη μια πλευρά συντηρεί όλη την προηγούμενη μνημονιακή πολιτική. Τα λουκέτα που έβαλε η πολιτική της Α. Διαμαντοπούλου σε 1500 σχολεία σε ολόκληρη τη χώρα, το καθεστώς των μηδενικών διορισμών, η αύξηση στο ωράριο των εκπαιδευτικών, οι συγχωνεύσεις σχολείων και τμημάτων, είναι βασικά στοιχεία της πολιτικής των προηγούμενων μνημονίων τα οποία παραμένουν σε πλήρη εφαρμογή.

Την ίδια στιγμή η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, πιστή ταυτόχρονα στις μνημονιακές της δεσμεύσεις, επιβάλλει σειρά μέτρων «χειρουργικής» ακρίβειας, σαν και αυτά που περιγράφηκαν παραπάνω, έτσι ώστε να αποδομήσει λιθαράκι προς λιθαράκι βασικά εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών. Ταυτόχρονα πετυχαίνει με τη δική του «δημιουργική λογιστική», μέσα στο καθεστώς της γενικευμένης και χρόνιας αδιοριστίας, να δημιουργεί και τη φετινή χρονιά εκατοντάδες πλασματικά πλεονάσματα! Επαναφέρει έτσι τον προηγούμενο φόβο για διαθεσιμότητα ή και απόλυση πάνω από τα κεφάλια των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων και των ειδικοτήτων.

Κοκορομαχίες μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ με φόντο την Παιδεία

Μέσα σε αυτό το τοπίο, η προ ημερησίας διάταξης συζήτηση για την Παιδεία, που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 28/09, δεν αποτέλεσε καμία έκπληξη. Τόσο ο Κ. Μητσοτάκης όσο και ο Α. Τσίπρας διαγκωνίζονταν για επιμέρους πλευρές. Στο δια ταύτα όμως τόσο ο ΣΥΡΙΖΑ όσο και η ΝΔ δεν αμφισβητούν ούτε στο ελάχιστο το κυρίαρχο πλαίσιο που επιβάλλουν ΕΕ – ΟΟΣΑ για την Εκπαίδευση. Άλλωστε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν χάνει ευκαιρία για να αναφέρεται στις λεγόμενες «καλές πρακτικές της ΕΕ, του ΔΝΤ και του ΟΟΣΑ», στην επιβολή των αντιλαϊκών μέτρων. Η ΝΔ, δια μέσου του αρχηγού της, δεν έκρυψε ούτε στιγμή το πραγματικό νεοφιλελεύθερο λόγο της. Από την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και την «αριστεία» μέχρι τους περίφημους «αιώνιους» φοιτητές και τα μεταπτυχιακά προγράμματα η τοποθέτηση του Κ. Μητσοτάκη ήταν γεμάτη υποσχετικές και δεσμεύσεις για την πιστή και απαρέγκλιτη εφαρμογή όλου του ακραία νεοφιλελεύθερου προγράμματός της.

Από τη μεριά του ο Α. Τσίπρας έσπευσε να δώσει τα διαπιστευτήριά του διαφημίζοντας το αντιεκπαιδευτικό έργο που έχει παράξει μέχρι τώρα. Ξεπέρασε όμως κάθε όριο χυδαιότητας όταν για μια ακόμα φορά προσπάθησε να εξωραΐσει την πολιτική της κυβέρνησής του και να της δώσει δήθεν «αριστερό» πρόσημο, καπηλευόμενος τους σπουδαίους αγώνες του μαθητικού κινήματος το 1990-9, αλλά και του φοιτητικού κινήματος το 2006 για την υπεράσπιση του άρθρου 16.

Οι δύο πυλώνες του αστικού πολιτικού συστήματος απέδειξαν για μια ακόμα φορά ότι έχουν στην ουσία το ίδιο «πρόγραμμα» για τη Δημόσια Εκπαίδευση, που το ντύνουν όμως με διαφορετικό περίβλημα. Με όποια εκδοχή κι αν το δούμε, οι συνέπειες για την εκπαίδευση παραμένουν το ίδιο ζοφερές και αδιέξοδες.

*Μέλος του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ

ΠΗΓΗ: m-lkke.gr

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 19/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα