Σύμφωνα με όσα δημοσιεύονται ο τελευταίος νόμος για την επιλογή Διευθυντών Σχολικών μονάδων κρίθηκε αντισυνταγματικός από το ΣΤΕ , γιατί η μυστική ψηφοφορία από το σύλλογο Διδασκόντων για την ανάδειξη Δ/ντών ,παραβιάζει την ισονομία ,την αξιοκρατία το δικαίωμα κάθε πολίτη να διεκδικεί μια θέση με βάση τα αντικειμενικά του προσόντα και αφαιρεί το δικαίωμα από τους ενδιαφερόμενους να έχουν μια αιτιολόγηση της απόρριψης τους , ώστε να μπορούν να προσφεύγουν στα δικαστήρια για την επίλυση της διαφοράς τους με το Δημόσιο.
Από το 1985 με το νόμο 1566 και με όλους τους νόμους που εκδόθηκαν τα επόμενα χρόνια, η επιλογή των Υποδιευθυντών των σχολικών μονάδων ,γινόταν και γίνεται με μυστική ψηφοφορία από τον Σύλλογο διδασκόντων. Κανένας ποτέ δεν ασχολήθηκε και δεν προσέφυγε στο ΣΤΕ κατά αυτών των νόμων που προβλέπουν μυστική ψηφοφορία (χωρίς αιτιολόγηση) για την επιλογή Υποδιευθυντών (ίσως θεωρείται μικρότερης σημασίας η θέση του Υποδιευθυντή ,για αυτό ποτέ κανείς δεν ασχολήθηκε). Επίσης ποτέ κανείς δεν ασχολήθηκε με το αν τηρούνται σωστά οι διαδικασίες για την επιλογή Υποδιευθυντών.(Τήρηση της μυστικότητας της ψηφοφορίας, εξασφάλιση του αδιάβλητου κ.λ.π).
Η πρόσφατη απόφαση του ΣΤΕ ,αμφισβητεί ουσιαστικά το δικαίωμα στους υφισταμένους να επιλέγουν τους προϊσταμένους τους. αμφισβητεί την δυνατότητα οι υφιστάμενοι να έχουν αντικειμενική κρίση και θέτει ζήτημα (εμμέσως πλην σαφώς) ότι η επιλογή Διευθυντών με μυστική ψηφοφορία είναι προϊόν συναλλαγής κα γίνεται με κριτήρια συμφέροντος. Επίσης δημοσιεύματα αναφέρουν, ότι θα αμφισβητηθούν οι αποφάσεις των Διευθυντών που έχουν αναδειχθεί με μυστική ψηφοφορία και όσοι δεν εκλέχτηκαν θα μπορούν να διεκδικήσουν το επίδομα Διευθυντή που δεν παίρνουν.
Στο σκεπτικό των παραπάνω φανερώνεται παράβλεψη ή άγνοια του νομοθετικού πλαισίου που διέπει την εκπαίδευση,
Οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων δεν είναι προϊστάμενοι των εκπαιδευτικών που υπηρετούν στις σχολικές μονάδες. Προϊστάμενος των εκπαιδευτικών είναι ο αντίστοιχος Διευθυντής της Δ/νσης Πρωτοβάθμιας ή Δ/βάθμιας εκπ/σης. Οι τοποθετήσεις ,μεταθέσεις τα πειθαρχικά ,οι ΕΔΕ είναι στην ευθύνη των Δ/ντών Εκπ/σης. Οι νόμοι που υπάρχουν για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών(και δεν έχουν εφαρμοστεί μέχρι σήμερα) αναθέτουν στον Δ/ντή της σχολικής μονάδας ,μόνο την διοικητική αξιολόγηση του εκπ/κού (δηλαδή αν τηρεί το ωράριο του και αν περνάει τις απουσίες των μαθητών στο τμήμα που είναι υπεύθυνος).
Η εκπαιδευτική και παιδαγωγική αξιολόγηση του εκπαιδευτικού (σύμφωνα με την υπάρχουσα νομοθεσία) γίνεται μόνο από τους Σχολικούς Συμβούλους.
Οι περισσότερες αποφάσεις που αφορούν την Διοίκηση και την λειτουργία των σχολικών μονάδων λαμβάνονται από το Σύλλογο Διδασκόντων και συνυπογράφονται από το Σύλλογο Διδασκόντων και το Δ/ντή του σχολείου. Οι μόνες αποφάσεις που υπογράφονται από τον Διευθυντή είναι οι κανονικές άδειες των εκπαιδευτικών (μέχρι 10 ημέρες) ,οι μικρές αναρρωτικές άδειες (λίγων ημερών) , οι μεταγραφές μαθητών και οι μονοήμερες αποβολές μαθητών.
Οι αποφάσεις που αφορούν την φοίτηση, την βαθμολογία μαθητών ,την ανάθεση διδακτικών και
εξω-διδακτικών καθηκόντων στους εκπαιδευτικούς, οι εκδρομές και οι εκδηλώσεις που πραγματοποιεί το σχολείο , λαμβάνονται από το σύλλογο διδασκόντων.
Οι νόμοι που είναι σε ισχύ (καθηκοντολόγιο ,νόμοι πλαίσιο για την εκπ/ση 1985 και 2011,άλλοι νόμοι για την εκπ/ση) αναθέτουν στον Διευθυντή της σχολικής μονάδας, την ευθύνη υλοποίησης των αποφάσεων των συλλόγων διδασκόντων και την υλοποίηση των αποφάσεων των ανώτερων θεσμικών οργάνων της πολιτείας.
Επομένως το βασικό κριτήριο για την επιλογή Διευθυντών σχολικών μονάδων είναι αν ο υποψήφιος για την θέση έχει παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια, γνώση του σχολικού περιβάλλοντος και της νομοθεσίας, σεβασμό στους κανόνες της Δημοκρατίας, ικανότητα επικοινωνίας και χειρισμού κρίσεων, γνώση των σύγχρονων παιδαγωγικών αντιλήψεων κ.λ.π Τα παραπάνω κριτήρια δεν είναι σίγουρο ότι ικανοποιούνται αν ο υποψήφιος είναι κάτοχος πολλών αντικειμενικών προσόντων. Το αν ένας υποψήφιος ικανοποιεί τα κριτήρια για να επιλεχθεί για Διευθυντής μπορεί να το κρίνει και ο σύλλογος διδασκόντων αρκεί να έχουν τεθεί αυτά τα κριτήρια σε γνώση του συλλόγου διδασκόντων . Εξ΄ άλλου ο σύλλογος διδασκόντων γνωρίζει καλύτερα την προσωπικότητα των υποψήφιων Διευθυντών.
Είναι γνωστό ότι σε προηγούμενα συστήματα επιλογής Δ/ντών σχολικών μονάδων ,στα οποία σημαντικό ρόλο έπαιζε η προφορική συνέντευξη στα υπηρεσιακά συμβούλια των υποψηφίων Δ/ντών ,είχαν επιλεγεί πολλοί Δ/ντές που είχαν υπηρετήσει ελάχιστα (και σε μερικές περιπτώσεις καθόλου) σε σχολικές μονάδες σαν εκπαιδευτικοί . Πολλοί είχαν προϋπηρεσία σαν Δ/ντές δομών άλλης βαθμίδας (ΙΕΚ) ή είχαν άλλη προϋπηρεσία σε άλλη στελεχιακή θέση. Αυτό σημαίνει ότι δεν επιλέγονταν και με τα προηγούμενα συστήματα οι καταλληλότεροι για την θέση των Δ/ντών και δεν τηρούνταν τα κριτήρια της αξιοκρατίας και της ισονομίας. Καμία προσφυγή όμως δεν είχε γίνει στο ΣΤΕ (για θέματα συνταγματικότητας).
ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη