Thumbnail
Του Σάκη Τσεχπενάκη

Ήρθε στη δημοσιότητα τελικά, την περασμένη εβδομάδα το σχέδιο νόμου, σχετικά με την δόμηση των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου και τον τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Μέσα στις επόμενες μέρες θα κλιθούμε να συμμετάσχουμε στην ανοιχτή διαβούλευση που θα προηγηθεί της κατάθεσης του στο ελληνικό κοινοβούλιο. Πριν ξεκινήσουν αυτές οι διαδικασίες, καλό είναι να δούμε προσεκτικά με τι έχουμε να κάνουμε, και να πορευθούμε ανάλογα.

Το πλαίσιο και οι παραδοχές.

Το νέο Λύκειο του κ. Γαβρόγλου, παρουσιάστηκε από τον υπουργό ως πολύ φιλικότερο προς τους μαθητές, για τους ακόλουθους λόγους:

  1.  Οι μαθητές θα εξετάζονται σε τρία μαθήματα για να μπουν στην ομάδα σχολών που τους ενδιαφέρει, έναντι 4 μαθημάτων με το ισχύον σύστημα, και έτσι εξυπονοείται πως θα τους είναι ευκολότερη η διαδικασία,

  2. Θα τους δίνεται η ευκαιρία «διπλής εξέτασης», τον Ιανουάριο και τον Ιούνιο, και επομένως θα μπορούν έγκαιρα (τον Ιανουάριο), να διαγνώσουν αν βρίσκονται σε καλό δρόμο με το διάβασμα τους, ως εκείνη τη στιγμή. Επιπλέον θεωρούν οι συγγραφείς του σχεδίου, πως με τον τρόπο αυτό θα αποδραματοποιούνται στα μάτια τους οι εξετάσεις, και έτσι θα προσέρχονται στις εξετάσεις του Ιουνίου, με λιγότερο άγχος.

  3. Ο βαθμός του σχολείου θα έχει σε κάποιο βαθμό συμμετοχή στην βαθμολογία πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, γεγονός που θα δίνει κίνητρο στα παιδιά για ενεργότερη συμμετοχή στα εκπαιδευτικά δρώμενα του σχολείου. Επιπλέον, στο προφορικό βαθμό του σχολείου, συμμετέχει και η «δημιουργική εργασία», που θα βγάζει τα παιδιά από τα καλούπια, και θα βαθμολογείται από έναν «ανεξάρτητο πιστοποιημένο βαθμολογητή»

  4. Κάθε μάθημα ειδικότητας αλλά και η Γλώσσα-Γραμματεία, θα διδάσκονται 6ωρο εβδομαδιαίως, γεγονός που θα επιτρέπει στα παιδιά να εμβαθύνουν στις παρεχόμενες γνώσεις.

Η δόμηση και οι δυσλειτουργίες αυτής

Ξεκινώντας από τις άνωθεν παραδοχές, ας δούμε σε ποια δόμηση λυκείου οδηγούμαστε, και τον όγκο των δυσλειτουργιών που δημιουργούνται:

  1. Μειώνοντας τον αριθμό μαθημάτων, για πρόσβαση σε ομάδα σχολών, σε τρία, και κρατώντας πάντα μεταξύ αυτών την Γλώσσα –Γραμματεία, προκύπτει σειρά ανορθολογικών κατανομών, όπως:

Εξεταζόμενα μαθήματα ανά ομάδα σχολών:

Αλήθεια; Οι υποψήφιοι Ιατρικής (& γενικά επιστημών υγείας) σε πόσα μαθήματα εξετάζονται; Τι έννοια έχει το μάθημα της Χημείας/Βιολογίας; Που αλλού στον κόσμο εφαρμόζεται αυτή η καινοφανής αντιεπιστημονική συγχώνευση; Οι υποψήφιοι λοιπόν γιατροί, θα κάνουν 6 ώρες την εβδομάδα, Έκθεση και Λογοτεχνία, 6 ώρες Φυσική και από 3 ώρες Βιολογία και Χημεία. Κάπου πήραμε τη ζωή μας, λάθος!!

Οι υποψήφιοι Χημικοί Μηχανικοί  & Μεταλλειολόγοι, λογικά θα επιλέξουν ως εξεταζόμενο μάθημα την Χημεία. Επομένως, θα πάρουν «προίκα» και ολίγον Βιολογία, ενώ θα πρέπει να επιλέξουν μεταξύ Φυσικής και Μαθηματικών για 2ο εξεταζόμενο μάθημα. Επομένως , θα έχουμε σχολές του Πολυτεχνείου με εισαγωγή χωρίς Φυσική ή Μαθηματικά!!

Απ’ ότι μαθαίνω, πληθώρα σχολών στη Φιλοσοφική, έχουν Λατινικά στο πρόγραμμα σπουδών τους. Όμως οι νέες φοιτήτριες/ες που θα εισάγονται στις σχολές αυτές, δεν θα τα έχουν ξαναδεί στη ζωή τους!

Υπάρχουν και περαιτέρω προβλήματα!!

Πόσους συνδυασμούς μαθημάτων προς εξέταση, θεωρούν οι εμπνευστές του σχεδίου, ότι μπορούν να διδαχθούν ταυτόχρονα σε ένα μέσο γενικό λύκειο; Θα έχει κάθε λύκειο όλους τους προσφερόμενους συνδυασμούς μαθημάτων; Μήπως θα βρεθούμε σε πραγματικότητες μεταφερόμενων μαθητών και διδασκόντων από σχολείο σε σχολείο, προκειμένου να εξυπηρετηθεί το προτεινόμενο σχέδιο;

  1. Η δεύτερη εξέταση κατά την περίοδο του Ιανουαρίου, μας παρουσιάστηκε ως τρόπος αποδραματοποίησης των εξετάσεων, τρόπος να ανεβάσουμε τη βαθμολογία μας (αφού θα λαμβάνεται υπόψη μόνο σε περίπτωση που η βαθμολογία της θα είναι υψηλότερη της αντίστοιχής του Ιουνίου), και τέλος ως τρόπος να ελεγχθεί η ποιότητα του διαβάσματος μας. (έγινε και σύνδεση με την αποτελεσματικότητα των διδασκόντων εκπαιδευτικών, αλλά ας μην ανοίξουμε πολλές πληγές συγχρόνως!!)

Ας δούμε τα «οφέλη» με την ησυχία μας!!

Μια εξέταση, που παρεμβάλλεται μέσα στο φόρτε της προσπάθειας, μάλλον θα φορτίσει τα παιδιά με επιπλέον άγχος, ώστε να πιάσουν τη μέγιστη δυνατή απόδοση, παρά θα τα διαβεβαιώσει ότι βρίσκονται σε καλό δρόμο.

Επιπλέον, ο τρόπος εξέτασης, αυτός καθ’ αυτός, με εξετάσεις κλειστού τύπου (πολλαπλής επιλογής), δεν προσομοιάζει και πολύ με τις Πανελλαδικές ( συγνώμη, Κεντρικά Οργανωμένες Εξετάσεις) του Ιουνίου!

Αλήθεια, πως θα εξεταστείς στην Έκθεση σε ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής; Πως θα λύσεις ασκήσεις Φυσικής , Χημείας ή Μαθηματικών με κλειστού τύπου ερωτήσεις; Θα τις λύνεις μέχρι τέλους και θα συγκρίνεις αποτελέσματα;

Ας σκεφτούμε και το εξής: Για να γίνει αυτό on line, θα χρειαστείς 80000 υπολογιστές για να μπορούν όλοι οι υποψήφιοι να συμμετάσχουν!!! (εκτός αν μαυρίζουν κουτάκια σε φύλλα απαντήσεων και περάσουν τα απαντητικά φύλλα από σαρωτές (scanners)).

Αλήθεια, τι πρόβλεψη υπάρχει για τους φυσικώς αδυνάτους υποψηφίους (προφορικά εξεταζόμενούς); Θα γίνουν τριμελείς επιτροπές καθηγητών που θα τους εξετάζουν;

Και κάτι τελευταίο!! Πως μπορείς να εξισώνεις ως σπουδαιότητα τις Κεντρικά Οργανωμένες Εξετάσεις του Ιουνίου, με τετράδιο απαντήσεων, τρίωρη διάρκεια, με τη μονόωρη συμπλήρωση φύλλου απαντήσεων σε τεστ πολλαπλής επιλογής;

  1. Ας πάμε τώρα και στις «καινοτομίες»!

Αλήθεια, πόσο αντικειμενική μπορεί να είναι μια βαθμολόγηση «δημιουργικής εργασίας»; Για να γίνει κάτι τέτοιο, πρέπει να υπάρχουν αυστηρά καθορισμένα κριτήρια, και μοριοδότηση αυτών!

Ποιοι θα είναι οι «πιστοποιημένοι ανεξάρτητοι βαθμολογητές»; Ποιος θα τους πιστοποιεί, και ως προς τι;

Αλήθεια, η βαθμολόγηση ενός και μόνου βαθμολογητή, θα θεωρείται επαρκής; Δεν θα χρειάζεται δεύτερος αξιολογητής; Και αν υπάρξει και δεύτερος αξιολογητής, μήπως θα πρέπει να υπάρξει και τρίτος, σε περίπτωση που υπάρξει μεγάλη βαθμολογική διαφορά μεταξύ των δύο πρώτων;

Τι αριθμό δημιουργικών εργασιών, θα μπορεί να διορθώνει ο κάθε πιστοποιημένος βαθμολογητής;

Όπως καταλαβαίνουμε όλοι, ανοίγει μια «γκρίζα ζώνη», υποκειμενικής αξιολόγησης, που δεν θα έπρεπε να έχει να κάνει με την πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

  1. Τα λιγότερα μαθήματα προς εξέταση, θεωρούμε πως είναι προς όφελος του μαθητή, αλλά και της σωστής αξιολόγησης των υποψηφίων φοιτητών;

Μαθήματα ειδικότητας, που θα παραδίδονται 6 ώρες εβδομαδιαίως, προφανώς και θα αφορούν πλέον πολύ περισσότερη ύλη, και θα υπάρχουν πολύ περισσότερες απαιτήσεις κατά την αξιολόγηση τους.

Συνεπώς δεν οδεύουμε σε ένα σύστημα εισαγωγής πιο «ελαφρύ» για τους υποψήφιους φοιτητές, αλλά σε κάτι πολύ πιο «βαρύ» και απαιτητικό.

Και τώρα τι γίνεται;

Δυστυχώς, είναι τόσες οι γκρίζες ζώνες και οι δυσλειτουργίες του προτεινόμενου σχεδίου, που δεν σηκώνουν «μερεμέτια»!! Χρειάζεται αλλαγή εκ βάθρων!!

Η δεύτερη εξέταση του Ιανουαρίου, έχει πολλά τρωτά σημεία και δεν εξυπηρετεί, ούτε τους μαθητές, ούτε τη σωστή τους αξιολόγηση!

Η ένταξη της «δημιουργικής εργασίας» σε κρίσιμο ρόλο που να επηρεάζει τον βαθμό πρόσβασης στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, δυστυχώς εισάγει πολύ υποκειμενισμό στην αξιολόγηση των μαθητών και δυνητικά  μπορεί να οδηγήσει σε φάμπρικα παραγωγής εργασιών προς εμπορία!!

Η επιλογή εξέτασης σε τρία μαθήματα, ένα εκ των οποίων να είναι η Γλώσσα-Γραμματεία, για πρόσβαση σε ομάδες σχολών πρέπει να αναθεωρηθεί! Όπως είδαμε οδηγεί σε πολλούς ανορθολογικούς συνδυασμούς μαθημάτων και απαλοιφή μαθημάτων ειδίκευσης εντελώς απαραίτητων για τη σωστή αξιολόγηση των υποψήφιων φοιτητών. Είτε λοιπόν, θα κρατηθεί ο αριθμός μαθημάτων στα τρία, βγάζοντας όμως την Γλώσσα εκτός, είτε τα μαθήματα προς εξέταση να ξαναγίνουν τέσσερα, όπως σήμερα, ώστε να περιλαμβάνεται η Γλώσσα.

Τέλος …..καλό θα ήταν οι εμπνευστές του κάθε σχεδίου, να προσπαθήσουν να «μπουν στα παπούτσια» ημών των μάχιμων εκπαιδευτικών. Τέτοια μεγάλη ποικιλία συνδυασμών προσφερόμενων μαθημάτων, δεν μπορούν να «τρέξουν» σε δομές λυκείων με τη σημερινή μορφή. Θα χρειαστεί μετακίνηση εκπαιδευτικών και μαθητών από σχολείο σε σχολείο, ώστε να μπορέσει ένας τέτοιος πλουραλισμός επιλογών , να χωρέσει στο 30ωρο εβδομαδιαίο πρόγραμμα ενός μέσου γενικού λυκείου, που συνήθως έχει έως 100 μαθητές στην Γ΄ Λυκείου! Αλήθεια, τι γίνεται στην περίπτωση αυτή, με τις αναλογίες διδασκόντων /διδασκομένων ; Μήπως απομακρυνόμαστε από τις επιταγές του ΟΑΣΑ, που όπως ακούμε είναι μια από τις δεσμεύσεις του υπουργείου; 

Σάκης Τσεχπενάκης
Χημικός -4ο ΓΕΛ Ζωγράφου
 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 19/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

πανελληνιες
Επαναληπτικές Πανελλαδικές 2024: Πρόγραμμα μαθημάτων ΓΕΛ και ειδικών μαθημάτων ΓΕΛ-ΕΠΑΛ
Πρόγραμμα για τις Επαναληπτικές Πανελλαδικές εξετάσεις των μαθημάτων ΓΕΛ και των ειδικών μαθημάτων (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ) έτους 2024
Επαναληπτικές Πανελλαδικές 2024: Πρόγραμμα μαθημάτων ΓΕΛ και ειδικών μαθημάτων ΓΕΛ-ΕΠΑΛ
Θέρμανση στα σχολεία
Σχολεία – «Βόμβα»: Μαθητές θα διδάσκονται Ηθική από την Α’ τάξη Δημοτικού μέχρι και το Λύκειο
Μάθημα ηθικής στα σχολεία αντί για θρησκευτικά για όσους έχουν απαλλαγή από τα θρησκευτικά
Σχολεία – «Βόμβα»: Μαθητές θα διδάσκονται Ηθική από την Α’ τάξη Δημοτικού μέχρι και το Λύκειο
ακίνητα
Πρόγραμμα Κάλυψη: Πώς θα πάρετε σπίτι με δωρεάν ενοίκιο για τρία χρόνια
Το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας αναλαμβάνει την κάλυψη του μισθώματος για (3) τρία χρόνια και επιπλέον το κόστος μετακόμισης και...
Πρόγραμμα Κάλυψη: Πώς θα πάρετε σπίτι με δωρεάν ενοίκιο για τρία χρόνια
παδα
ΤΑΥΦΕ-ΠΑΔΑ: Με σημαντικές παρουσίες και παρεμβάσεις η υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας
«Σηματοδοτώντας την έναρξη σύμπραξης ανάμεσα σε έναν ιστορικό ασφαλιστικό οργανισμό και ένα Πανεπιστήμιο που διαγράφει συνεχή ανοδική πορεία στον...
ΤΑΥΦΕ-ΠΑΔΑ: Με σημαντικές παρουσίες και παρεμβάσεις η υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας