Το πρόγραμμα που ανακοίνωσε η ΝΔ για την παιδεία είναι χαρακτηριστικό δείγμα ακραίων νεοφιλελεύθερων προταγμάτων, που μετατρέπουν την εκπαίδευση από δημόσιο αγαθό σε καλοπληρωμένη υπηρεσία για όσους αντέχουν.
Η ΝΔ θυσιάζοντας το κοινωνικό αγαθό της μόρφωσης στα ιδιωτικά συμφέροντα, καθόλου δεν πρωτοτύπησε. Παρουσίασε τη νεοφιλελεύθερη ατζέντα, που όχι μόνο έχει αποτύχει να προσφέρει καλύτερη δημόσια εκπαίδευση όπου δοκιμάστηκε, αλλά έχει καταρρακώσει ό,τι είχε κατακτηθεί από τις κοινωνίες τις προηγούμενες δεκαετίες.
Σύμφωνα με την πρόταση της ΝΔ, τα σχολεία από τη μια μεριά θα αξιολογούνται και θα κατηγοριοποιούνται και από την άλλη θα αφήνονται στην τύχη τους, μια και με την «οικονομική αυτονομία» τους θα πρέπει τα ίδια να φροντίζουν για τη χρηματοδότησή τους, νοικιάζοντας για παράδειγμα του χώρους τους ή βρίσκοντας χορηγούς. Αυτό προμηνύει την αποχώρηση του κεντρικού κράτους από τη χρηματοδότηση. Άλλωστε αυτό δεν είχε σχεδιάσει και υλοποιήσει μέχρι το 2015 η τότε κυβέρνηση; Να υπενθυμίσουμε τη μείωση δαπανών του ΥΠΠΕΘ κατά 34% σε μια 5ετία (2009-15), αλλά και τον σχεδιασμό τους για ακόμα μεγαλύτερη μείωση δαπανών σύμφωνα με το μεσοπρόθεσμο που είχαν ψηφίσει, εφόσον συνεχίζονταν η δική τους διακυβέρνηση.
Όλα θυσιάζονται λοιπόν στο βωμό της αγοράς. Εξωφρενική δε και ιδεοληπτική είναι η πρόταση του προγράμματος τους για άσκηση ακόμη των μικρών μαθητών σε επιχειρήσεις. Στο λύκειο η ΝΔ προτείνει ένα νέο εξεταστικό μαραθώνιο, με επαναφορά της τράπεζας θεμάτων και συνυπολογισμό των βαθμών όλων των τάξεων στο απολυτήριο, προφανώς με την επαναφορά των τελικών εξετάσεων σε όλα τα μαθήματα. Να θυμίσουμε ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ μείωσε δραστικά αυτές τις εξετάσεις σε όφελος της διδακτικής διαδικασίας. Με αυτές τις προτάσεις ακυρώνεται πλήρως η εκπαιδευτική διαδικασία, αφού οι μαθητές και οι μαθήτριες σε όλες οι τάξεις του λυκείου θα ασχολούνται μόνο με ό,τι είναι «εξεταστικά χρήσιμο». Από την άλλη μεριά είναι σίγουρο πως θα αυξηθούν ακόμη περισσότερο τα φροντιστήρια. Η εμπειρία από την θεσμοθέτηση της τράπεζας θεμάτων για μια σχολική χρονιά (2013-14) και μόνο για μια τάξη έδειξε σημαντική αύξηση του κύκλου εργασιών των φροντιστηρίων κατά 15%.
Αλλά και η πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα γίνει ακόμα πιο δύσκολη για τα λαϊκά στρώματα. Η θεσμοθέτηση κατώτατης βάσης στις Πανελλαδικές εξετάσεις που είχε θεσμοθετηθεί ξανά από κυβέρνηση της ΝΔ το 2006, θα κάνει ακόμη πιο ταξικό το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Αν προσθέσουμε και το γεγονός ότι οι σχολές θα καθορίζουν τον αριθμό των εισακτέων και όχι το ΥΠΠΕΘ και θα μπορούν να θεσμοθετούν ανώτερη βάση εισαγωγής, είναι βέβαιο ότι θα οδηγηθούμε σε σοβαρή μείωση των εισακτέων, πέραν του ακαδημαϊκά παράλογου να ορίζεται η βάση εισαγωγής από κάθε Τμήμα ξεχωριστά. Η μείωση εισακτέων θα έχει αποτέλεσμα την αύξηση εγγραφών στα ποικιλώνυμα κολέγια, αλλά και την αναγκαία πελατεία για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, τα οποία η ΝΔ με την αλλαγή του αρ. 16 του συντάγματος θέλει να δημιουργήσει. Πανεπιστήμια βεβαίως, που και αυτά με τη σειρά τους θα παραδοθούν στην αγορά και στον άκρατο ανταγωνισμό. Αντί ενός προγράμματος στήριξης της δωρεάν ανώτατης εκπαίδευσης, είναι προφανές ότι στόχος είναι η χρηματοδότηση των ΑΕΙ να αφεθεί σε ιδιωτικούς πόρους, επώνυμες έδρες και χορηγίες. Οι ρυθμίσεις που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια για να μπουν κανόνες ακαδημαϊκότητας στην λειτουργία των προγραμμάτων σπουδών θεωρούνται περιττό βάρος από την ΝΔ, στην λογική του Πανεπιστημίου «σούπερ-μάρκετ» και το μόνο που φαίνεται να ασπάζεται, δειλά και σχεδόν «σαν να ντρέπεται» μήπως και την κακολογήσει ο ΣΕΒ, είναι οι υποτροφίες σε φοιτητές για την φοίτηση σε μεταπτυχιακά, μια από τις εμβληματικές νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ.
Παράλληλα επανέρχεται η τιμωρητική αξιολόγηση εκπαιδευτικών, που καταργήθηκε από τη σημερινή κυβέρνηση συνδέοντας την «απόδοση» με το μισθό. Αυτό θα έχει πολύ σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις στο παιδαγωγικό έργο των εκπαιδευτικών αλλά στο εργασιακό τους καθεστώς. Είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσει σε ακραίο ανταγωνισμό ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς και θα πληγώσει ανεπανόρθωτα το αναγκαίο δημοκρατικό κλίμα στο σχολείο. Είναι άλλωστε πρόσφατα τα γεγονότα της «διά πυρός και σιδήρου» προσπάθειας να εφαρμοστεί ένα τέτοιο σύστημα την περίοδο 2011-2014. Και είναι πολύ θλιβερές οι επιπτώσεις που βίωσαν οι εκπαιδευτικοί μέσα από τις διαθεσιμότητες/απολύσεις, τις υποχρεωτικές αργίες κ.λπ.
Η ΝΔ υποστηρίζει ότι «όλοι πρέπει να έχουν δικαίωμα επιλογής δημόσιου ή ιδιωτικού σχολείου», αγνοώντας την ταξικότητα μιας τέτοιας επιλογής. Τα ιδιωτικά σχολεία θα επανέλθουν στην απόλυτη αυθαιρεσία των εργοδοτών, εντελώς ανεξέλεγκτα από το Υπουργείο Παιδείας.
Η επαγγελματική εκπαίδευση για ακόμη φορά θα παραδοθεί στο σύνολό της στις επιχειρήσεις. Προγράμματα, τομείς και ειδικότητες θα τα καθορίζουν υποχρεωτικά τριμερή συμβούλια σε όλα τα ΕΠΑΛ. Επανέρχεται η μεταγυμνασιακή πρόωρη στενή κατάρτιση και η μαθητεία ανηλίκων γενικεύεται, με σχολές μαθητείας από υπουργεία, επιμελητήρια, εργοδοτικές ενώσεις κ.λπ. Ουσιαστικά σε αυτή, μέσω των πολλών εξετάσεων στο λύκειο (ΓΕΛ-ΕΠΑΛ), θα επιδιωχθεί να μεταφερθεί βίαια μεγάλο μέρος του μαθητικού δυναμικού. Μέρες του 2013.
Η πιστοποίηση στη μη τυπική εκπαίδευση (μαθητεία ΕΠΑΛ, ΙΕΚ, ΚΔΒΜ κ.λπ.) αφαιρείται από τον ΕΟΠΠΕΠ και παραδίνεται στους ιδιώτες, οι οποίοι απλά θα πιστοποιούνται ως φορείς.
Το τμήμα παιδείας της ΚΕ του ΣΥΡΙΖΑ καταδικάζει την ακραία νεοφιλελεύθερη πρόταση της Νέας Δημοκρατίας για την παιδεία. Καλούμε όλους τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς, τους μαθητές και τις μαθήτριες, τους φοιτητές και τις φοιτήτριες αλλά και ολόκληρη την κοινωνία, να υπερασπιστούμε με κάθε μέσο, τις κατακτήσεις που έγιναν πράξη τα τελευταία 4 χρόνια από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ: τη δίχρονη προσχολική αγωγή και το ολοήμερο δημοτικό και νηπιαγωγείο ακόμα και στο πιο μικρό σχολείο, τη μείωση των εξετάσεων σε γυμνάσιο και λύκειο, την ενίσχυση της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, τις μεταρρυθμίσεις αναβάθμισης των ΕΠΑΛ, τη δημιουργία των νέων πανεπιστημίων και την αναβάθμιση των ΤΕΙ, την επαναφορά της συμμετοχικότητας και της δημοκρατίας στα ΑΕΙ, την οικονομική στήριξη των ασθενέστερων οικονομικά φοιτητών, την κατάργηση της αξιολόγησης που τιμωρεί εκπαιδευτικούς και κατηγοριοποιεί σχολεία, τη δημοκρατική λειτουργία των σχολείων, αλλά και την υλοποίηση των εξαγγελιών για 15.000 προσλήψεις εκπαιδευτικών και τις θετικές αλλαγές στο σύστημα της πρόσβασης στα ΑΕΙ.
Καλούμε όλους και όλες να συνεχίσουμε τους αγώνες για την οικοδόμηση ενός εκπαιδευτικού συστήματος δημόσιου, δωρεάν και δημοκρατικού, ενός σχολείου και ενός πανεπιστημίου που θα προσφέρει ίσες εκπαιδευτικές ευκαιρίες για όλα τα παιδιά και που θα παραμένει ανοιχτό στις ανάγκες νέας γενιάς και ολόκληρης της κοινωνίας.
Αθήνα, 28/11/18
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη