Ενώ ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση έχουν διακηρύξει την οριστική «έξοδο της χώρα από τα μνημόνια», η εργοδοτική ένωσης των ιδιοκτητών φροντιστηρίων μέσης εκπαίδευσης (ΟΕΦΕ) με προσφυγή της στο Συμβούλιο της Επικρατείας(ΣτΕ) απαιτεί τη διαιώνιση των μνημονίων και τη νομιμοποίηση της καταδυνάστευσης της εργασίας των καθηγητών στον επιχειρηματικό χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, των φροντιστηρίων μέσης εκπαίδευσης και των κέντρων ξένων γλωσσών.
Επικαλούμενοι, μεταξύ άλλων, το καταστατικό της περί «καλλιέργειας των πανανθρώπινων ιδανικών της Ελευθερίας, της Δημοκρατίας, της Εθνικής Ανεξαρτησίας, της Κοινωνικής Δικαιοσύνης και της Ειρήνης» οι εκπρόσωποι επιχειρηματίες των φροντιστηρίων ζητούν από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) την ακύρωση της εφαρμόστηκες εγκυκλίου του υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλιση και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (αρ. πρωτ. 41919/909/4-11-2016) «διευκρινίσεις σχετικά με την παράγραφο 3 του άρθρου 30 του Ν. 4415/2016» και κατ’ επέκταση την παύση της λειτουργίας της καρδιάς του άρθρου 30 (ΦΕΚ Α’ 159/06-09-2016) που ρυθμίζει το νόμιμο και πλήρες εβδομαδιαίο διδακτικό ωράριο των καθηγητών στα φροντιστήρια και στα κέντρα ξένων γλωσσών.
Με λίγα λόγια η ηγεσία της εργοδοτικής ένωσης της φροντιστηρίων διεκδικεί τη διατήρηση μιας ειδικής ζώνης παρα-εργασίας όπου θα λειτουργεί έξω από νόμους, υπουργικές αποφάσεις και εγκυκλίους, όπου οι εργοδότες θα διαιρούν τις 40 ώρες εβδομαδιαία απασχόλησης που ισχύσει για τους υπαλλήλους και εργάτες του ιδιωτικού τομέα με το γενικό κατώτερο μισθό και έτσι να επιβάλλουν ωρομίσθια 3,52€ ή το πολύ-πολύ, με τον νέο κατώτερο μισθό των 650€, ωρομίσθια 3,90€ και χωρίς να πληρώνουν αμοιβές για υπερωριακή απασχόληση. Μηνιαίες, δηλαδή, αποδοχές για πλήρες εβδομαδιαίο ωράριο εργασίας εργαζομένων καθηγητών που σπάνια θα φτάνουν τα 285-330 €, ή καλύτερα με όσα «προσφέρει» ο φροντιστηριάρχης .
Αντίθετα, με βάση το νόμο με το πλήρες εβδομαδιαίο διδακτικό ωράριο εργασίας των 21 διδακτικών ωρών στα φροντιστήρια και στα κέντρα ξένων γλωσσών, το οποίο αξίζει να σημειωθεί ότι οι εργοδότες της ΟΕΦΕ συνυπέγραφαν με τα εργατικά σωματεία στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας, δικαιωματικά ορίζεται – τους εργαζόμενους με ευθύνη των εργοδοτών δεν τους προστατεύει καμία κλαδική σύμβαση - ως κατώτερο ωρομίσθιο των καθηγητών στα 6,70 € και με την πρόσφατη αύξηση διαμορφώνεται πλέον στα 7,43 € και δίνεται η δυνατότητα μέσω αγωνιστικών διεκδικήσεων και υπογραφής συλλογικών συμβάσεων οι εργαζόμενοι να διεκδικήσουν καλύτερους όρους εργασίας που να πλησιάζουν ή να ξεπερνούν τις παλαιότερες (από το 2010) συμφωνίες
Σε έναν επιχειρηματικό χώρο όπου εργάζονται δεκάδες χιλιάδες καθηγητές και όπου καταθέτουν καθημερινά εκτός από την αγωνία τους για το μέλλον και ένα μεγάλο μέρος του οικογενειακού τους εισοδήματος εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα τελευταία σε εμάς γνωστά στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας, για το έτος 2012-2013 εργάστηκαν αντίστοιχα 16.806 (φοίτησαν 130.638 μαθητές) στα φροντιστήρια και 20.019 καθηγητές (φοίτησαν 402.423 μαθητές) στα κέντρα ξένων γλωσσών.
Είναι θλιβερό και ταυτόχρονα παρακμιακό φαινόμενο σε ένα ευαίσθητο εργασιακό χώρο όπου κατακλύζεται από παιδιά, μαθητές και σπουδαστές και όπως καταγγέλλεται από τους εργαζόμενους καθηγητές, να βασιλεύει η υποασφάλιση, η «μαύρη» και «υποτιμημένη» εργασίας, η αθλιότητα και η μείωση της αξιοπρέπειας των εκπαιδευτικών.
Είναι θλιβερό, και χρειάζεται να έχει κάποιος απύθμενο θράσος και αισθήματα βοναπαρτισμού για να γράψει προς το Σ.τ.Ε, όπως πληροφορηθήκαμε, ότι η ρύθμιση του υπουργείου Παιδείας θεωρεί ότι δεν είναι καν θετική, ούτε αναγκαία τόσο για την πλειοψηφία των εργαζομένων-καθηγητών των φροντιστηρίων (οι μόνιμοι και καλοί καθηγητές έχουν πολύ υψηλότερα ωρομίσθια από τα κατώτερα) όσο και για το ίδιο το κράτος και πολλά άλλα σκανδαλώδη και προσβλητικά για τον κόσμο της εργασίας «επιχειρήματα» που ελπίζουμε οι εργαζόμενοι στα φροντιστήρια να φέρουν στο φως της δημοσιότητας .
Η προσφυγή της ΟΕΦΕ στο ΣτΕ έχει προγραμματιστεί να εκδικαστεί τη Τρίτη 5/2/2019, ενώ τα εργατικά σωματεία του κλάδου έχουν πάρει αποφάσεις για κινητοποιήσεις σε εργασιακούς χώρους και τν ίδια μέρα το πρωί έξω από το ΣτΕ.
Νόμος υπέρ της λογικής και καταπολέμησης της μαύρης εργασίας
Το άρθρο 30 «ρυθμίσεις για τα θέματα Φροντιστηρίων και Κέντρων Ξένων Γλωσσών» του Υπουργείο Παιδείας, του νόμου 4415/2016 (ΦΕΚ Α’ 159/06-09-2016) αποτελεί υπεράσπιση της λογικής και τομή στην εκπαιδευτική νομοθεσία.
Η Κυβέρνηση μερίμνησε και συνδυαστικά με το συνταγματικό προσδιορισμό των γενικών όρων της εργασίας (22§2), προκειμένου να καθοριστεί ένα νόμιμο ωράριο εβδομαδιαίας πλήρους διδακτικής απασχόλησης για όλους τους καθηγητές φροντιστηρίων και κέντρων ξένων γλωσσών. Την απόφαση αυτή της Βουλής των Ελλήνων οι εργοδοτικοί εκπρόσωποι τη χαρακτήρισαν και εξακολουθούν να τη χαρακτηρίζουν ως «αντισυνταγματικό παρεμβατισμό του κράτους» που «βρίθει αντισυνταγματικών διατάξεων».
Η ρύθμιση του καθορισμού της νόμιμης εβδομαδιαίας χρονικής διάρκειας απασχόλησης των εργαζομένων φαίνεται ότι ενόχλησε σφόδρα της εργοδοτικές ενώσεις διότι, όπως είναι γνωστόν τοις πάσι, στις ευρωπαϊκές κοινωνίες, η απασχόληση πέρα του νόμιμου ή συμβατού ωραρίου συνιστά υπερωριακή απασχόληση και αμείβετε επιπροσθέτως και επιπλέον συντελεί στην απελευθέρωση νέων θέσεων εργασίας.
Θέλοντας να συμβάλλουμε στην αντικειμενική ενημέρωσης σχετικά με τα φαινόμενα παραλογισμού που συχνά συναντούνται στην ελληνική κοινωνία και για να αποφύγουμε επικίνδυνες σχετικοποιήσεις, παραθέτουμε ολόκληρο το άρθρο 30: «1. α) Οι ιδιοκτήτες των φροντιστηρίων και των κέντρων ξένων γλωσσών καταθέτουν αμελλητί στις οικείες διευθύνσεις εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων: αα)το αναλυτικό εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων, από όπου να προκύπτει ο αριθμός των τμημάτων και των μαθητών του κάθε τμήματος, οι ώρες διδασκαλίας κάθε μαθήματος και ο διδάσκων/καθηγητής κάθε διδακτικής ώρας, ββ) αντίγραφα των συμβάσεων εργασίας που συνάπτουν με τους διδάσκοντες / καθηγητές, ώστε οι διευθύνσεις εκπαίδευσης να κάνουν έλεγχο των τυπικών προσόντων των διδασκόντων ή καθηγητών. β) Οι οικείες διευθύνσεις εκπαίδευσης αποστέλλουν υποχρεωτικά το αναλυτικό εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων στις οικείες διευθύνσεις του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας (ΣΕΠΕ) και στις οικείες διευθύνσεις του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. γ) Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων καθορίζεται η διαδικασία και ο χρόνος κατάθεσης και αποστολής του αναλυτικού εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος μαθημάτων και των αντιγράφων των συμβάσεων εργασίας, καθώς και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια. 2. Κατά τις ημέρες αργιών οι διδάσκοντες / καθηγητές δικαιούνται τις αντίστοιχες αποδοχές, χωρίς να υποχρεούνται να εργάζονται. Σε περίπτωση απασχόλησής τους κατά τις Κυριακές και τις διακοπές, οι αποδοχές καταβάλλονται προσαυξημένες σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. 3. Το εβδομαδιαίο ωράριο πλήρους διδακτικής απασχόλησης στα φροντιστήρια και τα κέντρα ξένων γλωσσών καθορίζεται στις είκοσι μία (21) διδακτικές ώρες. Η συμπλήρωση πλήρους εβδομαδιαίου ωραρίου αντιστοιχεί σε είκοσι πέντε (25) ένσημα μηνιαίως, ανεξαρτήτως της κατανομής των διδακτικών ωρών μέσα στην εβδομάδα»
Η αυτονόητη ρύθμιση αμοιβής καθηγητών κατά τις ημέρες αργιών και διακοπών
Η Κυβέρνηση με το τροποιητικό άρθρο 80 του νόμου 4445/2016 (ΦΕΚ Α’ 236/19-12-2016) διόρθωσε και βελτίωσε την παράγραφο 2 του άρθρου 30 του παραπάνω ν. 4415/2016 το οποίο αναφέρει επί λέξει: «Κατά τις ημέρες αργιών και διακοπών οι διδάσκοντες / καθηγητές δικαιούνται τις αντίστοιχες αποδοχές, χωρίς να υποχρεούνται να εργάζονται. Σε περίπτωση απασχόλησής τους κατά τις Κυριακές, οι αποδοχές καταβάλλονται προσαυξημένες, σύμφωνα με την κείμενη εργατική νομοθεσία». Παρακολουθώντας την συζήτηση και την αντιπαράθεση αντιλαμβάνεται ο καθένας ότι για τους εργοδότες, από τα μνημόνεια και ύστερα, μια τέτοια διάταξη νόμου και λογικής που θα ίσχυε σε κάθε πολιτισμένη ευρωπαϊκή χώρα, είναι απεχθής και γιατί όχι «παράνομη».
Η εφαρμοστική εγκύκλιος που υπουργείου Εργασίας
Η εφαρμοστική εγκύκλιος [αρ. πρωτ. 41919/909/4-11-2016, «διευκρινίσεις σχετικά με την παράγραφο 3 του άρθρου 30 του Ν. 4415/2016» του τότε Υπουργού Εργασίας κ. Κατρούγκαλου για την οποία έχει ασκηθεί η εργοδοτική προσφυγή αντισυνταγματικότητας στο Σ.τ.Ε. χαρακτηρίζεται ως «ψευδοεγκύκλιο», «αντισυνταγματική», «παράνομη» κ.λπ.
Όμως η εγκύκλιος αυτή δεν έχει κανονιστικό χαρακτήρα αλλά απλώς ερμηνεύει τις κανονιστικές διατάξεις του νόμου, σε συνδυασμό με τον νόμιμο κατώτερο μηνιαίο μισθό και ωρομίσθιο του ιδιωτικού τομέα
1) Διατυπώνετε ο μαθηματικός τύπος υπολογισμού του ωρομισθίου, όπως αυτός προκύπτει: [6/21/25 Χ Νόμιμος ή Συμφωνημένος μισθός = Ωρομίσθιο] 2) εξηγείται ότι η εργασία πάνω από το πλήρες εβδομαδιαίο απασχόλησης, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, συνιστά υπερωριακή εργασία που αμείβεται ανάλογα, ότι σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις του Υπουργείου Παιδείας, η ώρα διδασκαλίας αντιστοιχεί σε 45 λεπτά της ώρας και 3) υπενθυμίζονται οι ισχύοντες τότε αργίες και ημέρες διακοπών των κέντρων ξένων γλωσσών όπως είχαν ρυθμιστεί με την Υπουργική Απόφαση Δ5/5500/83 του υπουργείου Παιδείας (ΦΕΚ 652, τ.Β της 16-11-1983).
Για την αντικειμενική ενημέρωση των αναγνωστών Εδώ οι αναγνώστες μπορούν να διαβάσουν ολόκληρη την εγκύκλιο: https://www.oiele.gr/wp-content/uploads/2016/11/%CE%95%CE%93%CE%9A%CE%A5%CE%9A%CE%9B%CE%99%CE%9F%CE%A3-%CE%9A%CE%91%CE%A4%CE%A1%CE%9F%CE%A5%CE%93%CE%9A%CE%91%CE%9B%CE%9F%CE%A5-%CE%A0%CE%91%CE%A1-3-%CE%91%CE%A1%CE%98%CE%A1%CE%9F-30.pdf
Η ρύθμιση και ο επανακαθορισμός των ημερών αργίας και διακοπών
Με την Απόφαση 219434/Α5/21-12-2016 2016 (ΦΕΚ Β αρ. 4212/27-12-2016) του Υπουργού Παιδείας επανα-ρυθμίζονται «οι ημέρες διακοπών και αργιών φροντιστηρίων και κέντρων ξένων γλωσσών. Η ρύθμιση αυτή, ενώ διατηρεί της ημέρες αργίας και διακοπών που προβλεπόταν στην συλλογικές συμβάσεις των καθηγητών στα φροντιστήρια, εκείνες των κέντρων ξένων γλωσσών τις συρρικνώνει έναντι της προηγούμενες υπουργικής Απόφασης Δ5/5500/4.11.1983 (ΦΕΚ Β΄652) και τις εξομοιώνει με τις ημέρες αργίας και διακοπών των φροντιστηρίων
Πριν την ψήφιση του νόμου και της έκδοσης της παραπάνω εγκυκλίου
Καρτέλ υποσαχάριων ωρομισθίων
Οι εργοδότες των φροντιστηρίων και των κέντρων ξένων γλωσσών, αμέσως μετά την υπαγωγή της χώρας στα μνημόνια, κατήγγειλαν και ακύρωσαν τις γνήσιες συλλογικές συμβάσεις που τους δέσμευαν και φαλκίδεψαν τις «ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις». Ταυτόχρονα αυθαίρετα, άρχισαν να διαιρούν το υποτιμημένο κατώτερο, πλην νόμιμο μεικτό, μισθό των 585,08 € με τις 40 ώρες του συμβατού εβδομαδιαίου ωραρίου των ιδιωτικών υπαλλήλων και με σταθερό βηματισμό, καθόρισαν το βασικό ωρομίσθιο των καθηγητών στα 3,52 ευρώ, [6 εργάσιμες μέρες της εβδομάδα /40 ώρες εργασία την εβδομάδα/25 ημέρες εργάσιμες μέρες τον μήνα Χ 585,08 μισθός].
Καταργώντας προγενέστερες ατομικές συμβάσεις ή εκβιάζοντας με απαράδεκτους όρους τους απροστάτευτους από την Πολιτεία εργαζόμενους, εγκαινίασαν μια «υποσαχάρια ζώνη» αναξιοπρέπειας και εμβάθυνσης της υποτιμημένης εργασίας, της υποασφάλισης και της «μαύρης» εργασίας.
Μάλιστα, η εργοδοτική ένωση «Πανελλήνιος Σύνδεσμος ιδιοκτητών Κέντρων Ξένων Γλωσσών», γνωστή μας από τις διαφημίσεις στην τηλεόραση με το σύστημα Europalsο, προσπάθησε να νομιμοποιήσει τα παραπάνω στα κέντρα ξένων γλωσσών και όπως διαπιστώνεται τα κατάφερε με υποστηρικτές κυρίως πολιτικούς προερχόμουν από τη Νέα Δημοκρατίας και «υψηλή» νομική εκπροσώπηση. Άλλωστε, αν δεν απατόμαστε, ήταν η μοναδική πολιτική δύναμη στη βουλή που τάχθηκε ανοικτά ενάντια στο άρθρο 30 και τη λογική.
Με την έναρξη του εκπαιδευτικού έτους 2012/2013 έκλεισε, όπως καταγγέλλεται από τους εργαζόμενους, μια «συμφωνία» με τον εαυτό της. Δηλαδή με ένα δήθεν εργατικό σωματείο που η ίδια είχε κατασκευάσει με συγγενείς ιδιοκτήτων κέντρων ξένων γλωσσών.
Η αντικοινωνική αυτή «συμφωνία» υπονόμευσης της υλική ζωής των ξενόγλωσσων καθηγητών αλλά και των δημοκρατικών θεσμών. Παρενέβη δε ουσιωδώς σε όλες τις ατομικές συμβάσεις εργασίας των εργαζομένων του κλάδου και διαμόρφωσε νέες ατομικές συμφωνίες.
Η «συμφωνία» αυτή μολονότι όρισε αποκλειστικά ωρομίσθια απασχόληση αξίας 3,52 € (μεικτά), κατάργησε το πλήρες συμβατό εβδομαδιαίο ωράριο εργασίας των 18 ωρών, το μηνιαίο μισθό κ.λπ., έγινε δεκτή από την τότε Κυβέρνηση [βλ. «κλαδική (τοπική) συλλογική σύμβαση εργασίας» http://www.ypakp.gr/uploads/docs/6992.pdf].
Την ίδια «συμφωνία» υπέγραψε και ο «Σύλλογος Φροντιστών Ξένων Γλωσσών Όμηρος και Ανεξαρτήτων» [βλ. http://www.ypakp.gr/uploads/docs/6106.pdf].
Αυτό το «εργοδοτικό τσουνάμι», όπως καταγγέλλεται από τους εργαζόμενους, «έπνιξε» τους καθηγητές επιφέροντας μειώσεις στις αποδοχές τους που έφτασαν σε ποσοστό 90% στα κέντρα ξένων γλωσσών και ξεπέρναγε το 70% στα φροντιστήρια έναντι των μέχρι τότε ήδη χαμηλών αποδοχών τους, όπως ρυθμιζόταν σε όλα τα κεφάλαια διαμέσου των παραδεκτών συλλογικών συμβάσεων και επέφερε απολύσεις εκπροσώπων εργαζομένων, μη ανανέωση συμβάσεων ενοχλητικών εργαζομένων και αναγκαστικές αποχωρίσεις πολλών καλών καθηγητών από την εργασία τους, αλλά και φούντωσε τον αθέμιτο ανταγωνισμός μεταξύ επιχειρήσεων.
Καρτέλ υψηλών διδάκτρων
Ενώ οι επιχειρήσεις τις ιδιωτικής εκπαίδευσης εμφανίζονται συνολικά ως προστάτες τους ελεύθερου ανταγωνισμού, της κοινωνικής συνοχής και της δημοκρατίας η «ανεξάρτητη αρχή» της Επιτροπής Ανταγωνισμού (Ε.Α.), καθ’ ύλην αρμόδια για την προστασίας των αρχών του ελεύθερου ανταγωνισμού και του περιορισμού του, επικαιροποιούσε στις 21/10/2013 την απόφασή 554/2012 με την οποία επιβαλλόταν πρόστιμα ύψους 835.356 € σε πέντε εργοδοτικές ενώσεις ιδιοκτητών κέντρων ξένων γλωσσών, με εκατοντάδες μέλη, για σύσταση καρτέλ, πάνω από μία δεκαετία, με στόχο ώστε αφενός να κρατούν στα ύψη τα δίδακτρα και αφετέρου να επιβάλλουν ρήτρες περί συμμετοχής ή μη σπουδαστών σε συγκεκριμένες εξετάσεις γλωσσομάθειας κ.α.
Πραγματικά αξίζει ο κόπος να παραθέσουμε την ηλεκτρονική διεύθυνσης της Ε.Α. όπου είναι αναρτημένη η σχετική πολυσέλιδη «απόφαση επί αυτεπάγγελτης έρευνας στους ιδιοκτήτες και ενώσεις ιδιοκτήτων κέντρων ξένων γλωσσών» και σχετικές δικαστικές αποφάσεις μετά τις προσφυγές που άσκησαν εργοδοτικές ενώσεις κατά της απόφασης [Εδώ https://www.epant.gr/Pages/DecisionDetail?ID=1393]
Η παραπάνω απόφαση, στη σελίδα 23, όχι τυχαία, εκτιμούσε ότι «η ποιότητα των καθηγητών (σε επίπεδο γνώσεων, µεταδοτικότητας και επικοινωνίας µε τους µμαθητές) εξασφαλίζει την απόκτηση καλής φήμης, η οποία είναι καταλυτική για την επιτυχή λειτουργία ενός κέντρου ξένων γλωσσών. Η διοίκηση ενός φροντιστηρίου οφείλει να προσφέρει ικανοποιητικές αμοιβές ανά ώρα διδασκαλίας (20-25 €/ώρα περίπου), καθώς και να εξασφαλίζει εβδομαδιαίο πρόγραμμα που να αποτελείται από 20 κατά μέσο όρο ώρες, σε συνεχόμενα τμήματα, ώστε να μην δημιουργούνται κενά».
«Υπερασπιστές της Δημοκρατίας» υπέρ της εργατικής εξαθλίωσης;
Οι εκπρόσωποι των επιχειρήσεων της ιδιωτικής εκπαίδευσης ενώ δίνουν συνεχώς αφορμές ώστε πολλοί να τις αποκαλούν φορείς παρα-παιδείας, εμφανιζόμενοι σήμερα ως «υπερασπιστές της Δημοκρατίας» του «θεμιτού ανταγωνισμού μεταξύ επιχειρήσεων», της απασχόλησης, των ασφαλιστικών ταμείων των εργαζομένων, του κοινωνικού δικαίου, του ελληνικού Συντάγματος, της αντικειμενικότητας, του διαλόγου, των σπουδαστών και, όπως εμφανίζονται στην προσφυγή τους, όπως πληροφορηθήκαμε, ως προστάτες και των εργαζομένων καθηγητών (!) κ.λπ., διατρανώνουν χωρίς ντροπή τον στόχο τους που δεν είναι άλλος παρά η κατάργηση των υποχρεωτικού νόμιμου πλήρους εβδομαδιαίου ωραρίου των καθηγητών ή την διάστασή του και ανεξάρτητα από το τι επιφέρει η νομική του αξία για την κοινωνία τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές μια ενδεχόμενη κατάργηση ή διάσπαση.
Όπως προκύπτει από την ερευνά μας, ιστορικά, οι συλλογικές ρυθμίσεις που υπέγραψαν όλες οι εργοδοτικές ενώσεις με τα εργατικά σωματεία στο χώρος της ιδιωτικής εκπαίδευσης, κέντρα ξένων γλωσσών και φροντιστήρια προέβλεπαν εβδομαδιαίο ωράριο εργασίας 21 ώρες και 18 ώρες αντίστοιχα και ανάλογες αμοιβές. Ως προς την τεκμηρίωση των παραπάνω είναι αναγκαίες οι παρακάτω τρεις ενδεικτικές παραπομπές των τελευταίων γνήσιων συμβάσεων του κλάδου:
1. Στην υπογραφή Σ.Σ.Ε. (Π.Κ. 15/27-7-2010) με τους εργαζόμενους καθηγητές στα φροντιστήρια του νομού Αττικής που φέρνει την υπογραφή του σημερινό πρόεδρου της ΟΕΦΕ κυρίου Ιωάννη Βαφειαδάκη, όπου ρητά ορίζεται το κατώτερο ωρομίσθιο στα 13,35 €, ο μηνιαίος μισθός στα 1175,09 € για καθηγητές που απασχολούνται 21 ώρες την εβδομάδα έως 01/7/2011 και περεταίρω αύξηση και την επόμενη περίοδο. Επανακαθορίζονται ρητώς οι ημέρες αργιών και διακοπών οι οποίες αμείβονται, η διάρκεια της διδακτικής ώρα στα 45 λεπτά κ.λπ. [βλ. ηλεκτρονική διεύθυνση του υπουργείου Εργασίας: http://www.ypakp.gr/uploads/docs/3848.pdf].
2. Στην Διαιτητική Απόφαση 42/2010 για τους όρους εργασίας των καθηγητών στα φροντιστήρια όλης της χώρας η οποία δέσμευε. Σύμφωνα με αυτήν την ρύθμιση αλλά και προγενέστερες «ο βασικός μισθός των εργαζομένων που υπάγονται στην παρούσα και απασχολούνται με 21 διδακτικές ώρες την εβδομάδα παραμένει σταθερός μέχρι 27.3.2011 σε 976 ευρώ και το ωρομίσθιο σε 11,09 ευρώ» [Βλ. http://www.ypakp.gr/uploads/docs/3975.pdf] και παραπέμπει σε προηγούμενες ρυθμίσεις οι οποίες μεταξύ των άλλων ρύθμισαν η πλήρη εβδομαδιαία απασχόληση των 21 ωρών, την διδακτική ώρα στα 45 λεπτά, ζητήματα αργιών-διακοπών κ.λπ. [βλ. για παράδειγμα: http://www.ypakp.gr/uploads/docs/9145.pdf].
3. Στην Δ.Α. 5/2011 για τα κέντρα ξένων γλωσσών που καθόριζε κατώτερο ωρομίσθιο 9,48 € έως 30.6.2011 και 9.63 € από 01.7.2011 με την αύξηση του ετήσιου τότε ευρωπαϊκού πληθωρισμού [ http://www.ypakp.gr/uploads/files/6247.pdf] και παρέπεμπε σε σχετικές προηγούμενες ρυθμίσεις όπου καθορίζονταν με σαφήνεια το εβδομαδιαίο πλήρες ωράριο των 18 ωρών για τα ΚΞΓ όλης της χώρας.
Η ηγεσία των επιχειρήσεων των φροντιστηρίων πιστεύει ότι οι καθηγητές που εργάζονται πάνω από το κανονιστικό πλέον πλήρες εβδομαδιαίο ωράριο και όχι απλά συμβατικό δεν πρέπει να αμείβονται για υπερωριακή απασχόληση και προσφεύγουν στο ΣτΕ περί αντισυνταγματικότητας! Φαίνεται ότι για ορισμένους ο βαθμός της δημοκρατικής ευαισθησίας και της υπεράσπισης του Συντάγματος είναι ανάλογος της δίψας τους για το με κάθε τρόπο οικονομικό κέρδος.
Τέτοιες όμως απαιτήσεις όταν μάλιστα επικαλούνται την «προστασία των θέσεων εργασίας» φαίνεται ότι υποκρύπτουν όχι απλώς τάσεις για εύκολο πλουτισμό αλλά εμπεριέχουν βαθιά αντικοινωνικά χαρακτηριστικά.
Υποκρύπτουν μια προσπάθεια συντήρησης μιας ειδικής ζώνης εργασίας, θεμελιωμένης με τα μνημόνια και τις ψευδο-συμβάσεις και αντιδημοκρατικές πράξεις, όπου πρέπει να εξασφαλιστεί η βασιλεία του ατέρμονου εκμαυλισμού των εργαζομένων, η απλήρωτη, η ανασφάλιστη και αδήλωτη εργασία, ο αθέμιτος ανταγωνισμός και τα καρτέλ κάθε τύπου.
Αυτά τα περί τα 3,60 και 4,30 τι είναι αυτό; Από πού αποδεικνύεται;
Ο σημερινός πρόεδρος της εργοδοτικής ομοσπονδίας των ροντιστηρίων αλλά και η ίδια η ΟΕΦΕ όπως είδαμε, είχαν βάλει το προηγούμενο διάστημα την υπογραφή τους σε σειρά συλλογικών συμβάσεις εργασίας καθοριζόταν το συμβατικό πλήρες εβδομαδιαίο ωράριο των 21 ωρών για τα φροντιστήρια.
Που λοιπόν θίγεται η «δημοκρατία» των εργοδοτικών εκπροσώπων όταν το συμβατό πλήρες εβδομαδιαίο ωράριο πλήρους απασχόληση που η ίδια η εργοδοτική ένωση συνυπέγραφε με τα εργατικά σωματεία ως μέσο όρο του διδακτικού προγράμματος των εκπαιδευτικών της μέση εκπαίδευσης, η Πολιτεία μερίμνησε, όπως το Σύνταγμα της το επιτρέπει (22§2), να γίνει νόμιμο;
Ο πρόεδρος της ΟΕΦΕ κ. Βαφειαδάκης, στις 2/8/2016, στη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, για την επεξεργασία των προτεινόμενων ρυθμίσεων, του υπουργού Παιδείας Ν. Φίλη, για την ιδιωτική εκπαίδευση, που τελικά αποτέλεσαν τον παραπάνω 30 του νόμου 4415/2016 διατράνωσε την αντίθεσή του.
Αρνήθηκε ως γραφειοκρατικό βάρος ακόμα και το διοικητικό έλεγχο για την καταπολέμηση της μαύρης εργασίας . Αρνήθηκε την πλήρη ασφάλιση των καθηγητών για το πλήρες ωράριο των 21 ωρών ενώ γνωρίζει ως εργοδότης ότι το ύψος των ασφαλιστικών εισφορών (εργαζομένων και εργοδοτών) δεν αναλογούν στις ημέρες εργασίας αλλά στο συνολικό ύψος των απολαβών.
Επιπλέον, παριστάνοντας τον «χαζό» για τα γελοία ωρομίσθια στις επιχειρήσεις που εκπροσωπεί είπε, σε πανελλαδική τηλεοπτική μετάδοση, στην Επιτροπή: «Ένα τελευταίο που θα ήθελα να πω. Τα είπε χθες η κυρία Βάκη, το είπε και χθες στην ομιλία του και ο υπουργός. Αυτά τα περί τα 3,60 και 4,30 τι είναι αυτό; Από πού αποδεικνύεται; Πως τεκμαίρεται αυτό το πράγμα;».
Βεβαίως λίγους μήνες νωρίτερα και πριν την ψήφιση του άρθρου 30 και των άλλων διατάξεων, όπως αποκάλυψε η «Εφ.Συν» (11/4/2016), η ομοσπονδία των επιχειρήσεων των φροντιστηρίων είχε καταθέσει υπόμνημα στο Υπουργείο Παιδείας, που έγραφε επί λέξει: «Ο υπολογισμός του κατώτερου ωρομισθίου των καθηγητών μας έχει όριο τις κατώτερες αποδοχές που θεσπίζει η Ε.Γ.Σ.Σ.Ε. και ισχύει και στα φροντιστήρια με το συμβατικό ωράριο των 40 ωρών εβδομαδιαίως».
Επιπλέον, ο κ. Βαφειαδάκης ενώ εμφανίστηκε αιφνιδιασμένος και έκπληκτος στη Βουλή: «Δεν μπορώ να καταλάβω από πού προκύπτουν οι 21 ώρες», στο παραπάνω υπόμνημα αναγράφεται ότι «η επιχειρούμενη θέσπιση 21 ωρών εργασίας αποτελεί τεράστιο παρεμβατισμό του κράτους στην συλλογική αυτονομία και στην επιχειρηματική ελευθερία τους»!
Το μέγιστο πάθος του πρόεδρου των φροντιστηρίων, που η κοινωνία τις αποκαλεί παρα-παιδεία εξαιτίας προφανώς της κοινωνικής τους συμπεριφοράς, δεν τον εμπόδισε, μέσα στη Βουλή, να διατυπώσει την άποψη, ότι πιθανώς την πρόταση νόμου δεν την έγραψε η Κυβέρνηση αλλά οι εργαζόμενοι!
Μακάρι στην χώρα μας και στις χώρες όλου του κόσμου τους νόμους να τους έγραφαν και να τους εισηγούνταν στην κυβέρνηση τα συλλογικά όργανα του κόσμου της εργασίας και όχι οι επιχειρηματίες!
Τότε και τώρα φαίνεται καθαρά ότι πολλοί επιχειρηματίες της χώρας αδιαφορούν πλήρως ακόμα και για τους πλέον στοιχειώδεις υλικούς όρους ύπαρξης των εργαζομένων, την εκπαιδευτική ποιότητα και την πρόοδο των μαθητών καθώς αναπολώντας τις χρυσές για αυτούς μνημονιακές εποχές, θέλουν ξανά και ξανά μνημόνια!
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη