Να αποσυρθεί το Νομοσχέδιο περί σύνδεσης του Λυκείου με την επιλογή-εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
και να συζητηθεί ουσιαστικά η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση με την επιστημονική κοινότητα.
Η ιστορία των αποτυχημένων εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων δείχνει μια ανεξήγητη εμμονή των κυβερνήσεων να επαναλαμβάνουν ακριβώς τα ίδια τα λάθη. Τα Μαθηματικά, καθώς είχαν πάντα μια κεντρική σημασία στις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις, υφίστανται κατά κανόνα το μεγαλύτερο βάρος της σχολικής αποτυχίας.
Το Υπουργείο Παιδείας και το ΙΕΠ επιμένουν να αποσυνδέουν αντιεπιστημονικά τις εξεταστικές ρυθμίσεις από το γνωστικό περιεχόμενο και τις παιδαγωγικές πρακτικές.
Περιφρονούν τις επιστημονικές ενώσεις, αντί να επιδιώκουν τη συνεργασία με αυτές, ώστε να μετασχηματίζεται με έγκυρο τρόπο η σύγχρονη επιστημονική γνώση σε σχολική ύλη και να ενσωματώνεται στη διδακτική πρακτική η διεπιστημονική και τεχνολογική διάσταση των επιστημών.
Παραβλέπουν και πάλι την επιμορφωτική και επαγγελματική ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών, δηλαδή παραβλέπουν το πρώτο στάδιο της μεταρρύθμισης.
Η ΕΜΕ καταδικάζει αυτές τις πρακτικές. Καλεί την κυβέρνηση να επανεξετάσει και να αναπροσανατολίσει τις προτεραιότητες της εκπαιδευτικής πολιτικής.
Να σχεδιάσει την προετοιμασία της ευρύτερης εκπαιδευτικής κοινότητας, των οικογενειών και της κοινωνίας για την θεσμική ενδυνάμωση του σχολείου με στόχο την άρση των διακρίσεων και των αποκλεισμών.
Σε αυτό τον μεταρρυθμιστικό προσανατολισμό καλούμε το Υπουργείο και το ΙΕΠ να αντιληφθούν την αξία της Μαθηματικής Εκπαίδευσης, να αναμορφώσουν το περιεχόμενο και να επεκτείνουν τον ρόλο της, ως μαθήματος κορμού σε όλα τα πεδία του Λυκείου.
Τα Μαθηματικά έχουν κεντρική θέση και βαρύτητα για την ανάπτυξη λογικού, δημιουργικού, κριτικού και υπολογιστικού συλλογισμού, τόσο για τη μαθησιακή όσο και διδακτική ικανότητα σύνδεσης των γνωστικών αντικειμένων, για την κατανόηση της ψηφιακής τεχνολογίας, αλλά και για την επίγνωση των ορίων της, για την καλλιέργεια των ανθρωπιστικών αξιών και της κριτικής σκέψης.
Μέχρι τώρα το ΙΕΠ και κάποιοι σύμβουλοι των Υπουργών έχουν ήδη οδηγήσει σε, ανεξήγητα στοχευμένες, καταστροφικές εκ του αποτελέσματος, αποφάσεις:
Τα Μαθηματικά που σήμερα είναι εργαλείο αναγκαίο για τους φοιτητές των Ιατρικών Σχολών, έχουν αφαιρεθεί ολοκληρωτικά από την εξεταστέα ύλη των υποψηφίων των Ιατρικών Σχολών.
Τα Μαθηματικά που πάντα ήταν από τα βασικά γνωστικά αντικείμενα των διδασκάλων, έχουν αφαιρεθεί ολοκληρωτικά από την εξεταστέα ύλη των υποψηφίων των Παιδαγωγικών Τμημάτων.
Η διδασκαλία μεγάλου μέρους των Μαθηματικών του Γυμνασίου (ή μήπως και του Λυκείου;) γίνεται από -πλήρως απροετοίμαστους-μη μαθηματικούς, ενώ δεν αξιοποιούνται πτυχιούχοι μαθηματικοί με παιδαγωγική επάρκεια και εκπαιδευτική εμπειρία.
Τα Μαθηματικά, σταδιακά αλλά σταθερά, εξαφανίζονται από την ύλη του Λυκείου. Αφαιρούνται με αυθαίρετο τρόπο εκείνα τα κεφάλαια από την ύλη του Λυκείου που κατεξοχήν προσέλκυαν το ενδιαφέρον και την μαθησιακή περιέργεια της πλειοψηφίας των μαθητριών και μαθητών.
Η εξάλειψη των συντελεστών βαρύτητας απομακρύνει ακόμα περισσότερο το ενδιαφέρον για τα Μαθηματικά και απαξιώνει αναδρομικά την προσπάθεια των νέων για στοιχειώδη μαθηματική κατάρτιση.
Επισημαίνουμε ότι στον πυρήνα της διδασκαλίας των Μαθηματικών του Λυκείου, είναι η οικοδόμηση μιας αξιωματικής θεωρίας και η σημασία της απόδειξης. Με τα νέα δεδομένα η διδασκαλία θα διαρκεί μόλις δυο χρόνια για το σύνολο των μαθητών και μαθητριών. Η πλειονότητα δεν θα μπορέσει να ολοκληρώσει αυτήν τη μάθηση στην Γ' Λυκείου με δυσμενές αποτέλεσμα.
Δάσκαλοι, γιατροί, αλλά και νομικοί, φιλόλογοι και κοινωνιολόγοι -μεταξύ άλλων- θα στερηθούν την μοναδική ευκαιρία θα αφομοιώσουν το κριτήριο της αλήθειας με τον οργανωμένο τρόπο που τα Μαθηματικά διδάσκουν. Κινδυνεύουν να βγουν στην κοινωνία χωρίς ένα σπουδαίο εφόδιο.
Η ΕΜΕ καλεί την εκπαιδευτική κοινότητα σε συντονισμένες πρωτοβουλίες για να επιβληθεί ο διάλογος και η συνεργασία. Επειδή:
οι χρόνοι της εκπαίδευσης είναι μακρύτεροι από τις κυβερνητικές θητείες.
η αποτελεσματικότητα της εκπαιδευτικής πολιτικής μετριέται με την ποιότητα του σχεδιασμού και όχι με την άκριτη υιοθέτηση τεχνοκρατικών επιλογών με συμπίεσης των σταδίων και με την θυσία γνωστικών πυρήνων στον βωμό του συντεχνιασμού και του θνησιγενούς εντυπωσιασμού,
η ΕΜΕ προτείνει να αποσυρθεί το Νομοσχέδιο και να συζητηθεί ουσιαστικά η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση με την επιστημονική κοινότητα με άνεση χρόνου και όχι λίγο πριν τη λήξη της κυβερνητικής θητείας, ώστε να καταλήξει σε λύσεις που θα ωφελήσουν τους μαθητές, την εκπαιδευτική και την επιστημονική κοινότητα και τελικά την κοινωνία.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο
της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας
Ο Πρόεδρος
Ανάργυρος Φελλούρης Ομότιμος Καθηγητής Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου | Ο Γενικός Γραμματέας
Παναγιώτης Δρούτσας Καθηγητής Φροντιστηριακής Εκπαίδευσης |
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη