Ο Βουλευτής Αργολίδας και αν. υπεύθυνος του Τομέα Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας κ. Γιάννης Ανδριανός, κατά την πρώτη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής για την επεξεργασία και εξέταση του πολυνομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων «Συνέργειες Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι., πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πειραματικά σχολεία, Γενικά Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις», τόνισε μεταξύ άλλων τα εξής:
«Κύριε Υπουργέ, για μια ακόμη φορά, και για το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα, επιλέξατε μια διαδικασία που δεν είναι η αρμόζουσα για τα ευαίσθητα θέματα της παιδείας, που πρέπει να αντιμετωπίζονται με υπευθυνότητα και σοβαρότητα.
Η διαδικασία που επελέγη δεν ήταν η αρμόζουσα, αφού 1100 σελίδες κειμένου και 226 άρθρα μας δόθηκαν χθες το βράδυ, τα μεσάνυχτα, για να έρθουμε μετά από κάποιες ώρες να μιλήσουμε. Πρέπει λοιπόν αυτά τα θέματα της παιδείας, τα σοβαρά θέματα, να αντιμετωπίζονται με τη δέουσα υπευθυνότητα και όχι με μεθοδεύσεις.
Κατά την προετοιμασία αυτού του νομοσχεδίου αρνηθήκατε να ακούσετε τις θέσεις και τις προτάσεις της ευρύτερης εκπαιδευτικής κοινότητας και αυτό φαίνεται και αποδεικνύεται από τις μεγάλες αντιδράσεις που υπάρχουν στους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές, τους γονείς, τους ακαδημαϊκούς, σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα. Βεβαίως, πιστεύετε ότι αυτές οι αντιδράσεις δεν θα είναι έντονες γιατί σε λίγες ημέρες, τη Μεγάλη Δευτέρα, που έρχεται προς ψήφιση το νομοσχέδιο αυτό, κλείνουν τα σχολεία και, προφανώς, έχετε βάλει και αυτή την παράμετρο στους σχεδιασμούς σας.
Η εισηγήτρια της Νέας Δημοκρατίας έχει επισημάνει τα σημεία που διαφωνούμε. Διαφωνούμε και επί της αρχής. Την αξιακή διαφωνία μας με τον προσανατολισμό των προτεινόμενων παρεμβάσεων την έχουμε καταθέσει και είναι εμφανείς οι λόγοι για τους οποίους διαφωνούμε.
Στο χρόνο, λοιπόν, που διαθέτω θέλω να σταθώ σε κάποια επιμέρους ζητήματα που κρίνω ότι πρέπει να υπογραμμιστούν με ακόμη μεγαλύτερη έμφαση. Πρώτον, οι αλλεπάλληλες αντιφάσεις και επικοινωνιακές διαρροές που προηγήθηκαν της κατάθεσης αυτού του νομοσχεδίου. Από το 2015, ειπώθηκε και από την κυρία Κεραμέως, μέχρι σήμερα, από τις διαδοχικές πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας έχουν ακουστεί, ουσιαστικά τα πάντα και τα αντίθετα τους σχετικά με τις προθέσεις της κυβέρνησης για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Μιλήσατε για κατάργηση των εξετάσεων, το οποίο επανέλαβε τότε και ο Πρωθυπουργός κατά την επίσκεψή του στο Υπουργείο. Μετά το πήρατε πίσω, μετά παρουσιάσατε διαδοχικά διάφορες και σημαντικά διαφορετικές μεταξύ τους ιδέες για την αλλαγή του σημερινού συστήματος, μέχρι να καταλήξετε στη σημερινή σας πρόταση. Περιμέναμε, δηλαδή, δύο χρόνια μέχρι να δούμε τη συγκεκριμένη πρόταση, η οποία όμως έγινε χωρίς ουσιαστική διαβούλευση, αφού βλέπουμε τις αντιδράσεις που υπάρχουν στην εκπαιδευτική κοινότητα. Ήδη, από την πρώτη ανάγνωση που κάναμε και όσο προλάβαμε στο σύντομο αυτό χρονικό διάστημα, αποκαλύπτονται σημαντικές αδυναμίες και προβλήματα.
Το νομοσχέδιο αυτό δεν ενισχύει λοιπόν ούτε κατ' ελάχιστο το ρόλο του Λυκείου, δημιουργεί παγίδες στους μαθητές, καθώς ακόμη και από μια λάθος επιλογή μπορεί να μείνουν εκτός Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης ή να χάσουν την ευκαιρία να περάσουν στη σχολή που πραγματικά επιθυμούν, και το σύστημα έτσι όπως δημιουργείται ενισχύει, στη ουσία, τον βαθμολογικό πληθωρισμό στο Λύκειο.
Η επιμονή λοιπόν για δημιουργία σχολών δύο ταχυτήτων, των δημοφιλών και των υπολοίπων, είναι πραγματικά ακατανόητη εφόσον οι μη δημοφιλείς σχολές είναι αυτές στις οποίες και σήμερα υπάρχουν ακάλυπτες θέσεις, ουσιαστικά διαθέσιμες για όποιον μαθητή τις επιλέξει στο μηχανογραφικό του, ακόμη κι εάν δεν τα πάει ιδιαίτερα καλά στις εξετάσεις.
Ποιον λοιπόν ακριβώς στόχο εξυπηρετεί η αποσύνδεση της εισαγωγής στις σχολές αυτές από την εξεταστική διαδικασία, ιδιαίτερα μάλιστα όταν δημιουργείτε την πιθανότητα μαθητές και μαθήτριες να υποεκτιμήσουν τις πραγματικές τους δυνατότητες και να τεθούν εξαρχής εκτός σχολών, στις οποίες θα μπορούσαν να εισέλθουν μέσω των εξετάσεων;
Δεν βελτιώνεται, λοιπόν, το Λύκειο και, βεβαίως, κανένας δεν μπορεί να στηρίξει και να υποστηρίξει και να πει ότι όλα είναι καλά, όπως είπατε στο Λύκειο. Δεν λέμε αυτό! Σίγουρα, όμως, με το νομοσχέδιο που φέρνετε δεν λύνετε τα προβλήματα, δημιουργείτε νέα και σημαντικότερα.
Αντίστοιχη είναι και η στάση που κρατήσατε και ως προς τα Τ.Ε.Ι. Από τη μια μέρα στην άλλη ο σχεδιασμός σας αλλάζει, σχολές και τμήματα ενσωματώνονται και δημιουργούνται ή καταργούνται, ανάλογα με το βαρόμετρο μικροκομματικών, θα πω, στοχεύσεων.
Λέτε, ότι ο στόχος είναι η αναβάθμιση των ΤΕΙ και της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης συνολικά, όμως η εικόνα τμημάτων τη μια μέρα να ανήκουν εδώ και την άλλη εκεί, χωρίς κανένα ουσιαστικό προγραμματισμό, χωρίς καμία εκπαιδευτική λογική και μελέτη αποτελεσμάτων, το μόνο σίγουρο είναι ότι υπονομεύει το κύρος και την προοπτική των τμημάτων αυτών, καθώς και της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα συνολικά.
Αρκεί να διαβάσει κανείς τα ψηφίσματα, τις ανακοινώσεις που εξέδωσαν οι Σύγκλητοι του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, για να πάρει μια εικόνα της έντονης αντίδρασης της πανεπιστημιακής κοινότητας για αυτές τις προτεινόμενες αλλαγές, που διατυπώθηκαν ερήμην της και χωρίς να εξυπηρετούν επ’ ουδενί τον σκοπό της αναβάθμισης της πανεπιστημιακής παιδείας.
Άλλωστε χωρίς στρατηγικό σχεδιασμό, χωρίς στόχευση, χωρίς φιλοσοφία για τη σύνδεση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με τις ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας θετικά αποτελέσματα δεν μπορούν να παραχθούν.
Θα ήθελα ακόμη να σταθώ στις προβλέψεις για τα πειραματικά για τα πρότυπα σχολεία που θα οδηγήσουν στην ουσιαστική υποβάθμιση αυτών των δυο διακριτών και εξαιρετικά χρήσιμων θεσμών. Η Κυβέρνηση με τις ρυθμίσεις αυτές μόνο κατ' όνομα απομακρύνεται από το δόγμα «η αριστεία είναι ρετσινιά». Περιγράφοντας με ασάφειες, το τι μέλλει γενέσθαι και αποσυνδέοντας τις βαθμίδες καταδεικνύει την πλήρη αδιαφορία για τα πρότυπα και τα πειραματικά σχολεία.
Τέλος, θα ήθελα να σταθώ στις προβλέψεις για τα μουσικά για τα καλλιτεχνικά σχολεία, όπου όχι μόνο προωθείται η αποδυνάμωση τους, αλλά εντελώς παράλογα εν μέσω –και αυτό να το δείτε, γιατί υπάρχει μεγάλη αντίδραση από μαθητές, από γονείς, από εκπαιδευτικούς- του Απριλίου ανακοινώνεται, ότι οι φετινοί εξεταζόμενοι θα εξεταστούν με το νέο σύστημα, χωρίς να έχει προσδιοριστεί με σαφήνεια η εξεταστέα ύλη και με ελάχιστο ή καθόλου χρόνο, ώστε να προετοιμαστούν τα παιδιά ανατρέποντας πλήρως έτσι τον προγραμματισμό τους και δημιουργώντας επιπρόσθετο άγχος στην τελική ευθεία πριν τις εξετάσεις.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν είναι η πρώτη φορά που η σημερινή Κυβέρνηση άλλα υπόσχεται και άλλα κάνει. Ούτε τις εξετάσεις καταργήσατε, όπως είχατε προαναγγείλει, ούτε στην ουσία ενισχύετε το λύκειο. Βεβαίως θα συμφωνήσω με τον κ. Φίλη, ότι η παιδεία είναι εθνική υπόθεση και θέλει συναίνεση. Όμως για να υπάρξει συναίνεση πρέπει να υπάρχει συνεννόηση - και για να υπάρχει συνεννόηση, δεν πρέπει να είμαστε απόλυτοι στις θέσεις μας, πως ό,τι δηλαδή είναι δικό σας είναι σωστό και ό,τι είναι των άλλων κομμάτων είναι λανθασμένο.
Και επειδή ακούμε πολλές φορές, ότι δεν υπάρχουν προτάσεις, δεν έχουμε καταθέσει προτάσεις, η ΝΔ έχει προτάσεις, έχει πρόγραμμα. Το πρώτο πρόγραμμα που ανακοίνωσε ο Πρόεδρος του κόμματος είναι αυτό της παιδείας. Επομένως υπάρχουν συγκεκριμένες προτάσεις τις οποίες θα εφαρμόσουμε μόλις ο ελληνικός λαός μας εμπιστευτεί την Κυβέρνηση.
Θέλω ακόμη να ρωτήσω για τα Γενικά Αρχεία του Κράτους όπου γίνεται σημαντική δουλειά και πρέπει να τα στηρίξουμε. Υπάρχει ένα δημοσίευμα και θέλω να το δούμε, ότι ενώ στο αρχικό σχέδιο υπήρχε για την επιλογή του Γενικού Διευθυντή η απαίτηση να κατέχει διδακτορικό τίτλο, τώρα δεν υπάρχει αυτή η προϋπόθεση όταν υπάρχει 5ετία.
Δηλαδή, υπάρχει μια αλλαγή και υπάρχει το κείμενο το αρχικό και το κείμενο το οποίο έχετε φέρει σήμερα. Αυτή τη διευκρίνιση. Κανένας δεν αμφισβητεί ότι χρειάζεται και πρέπει να στηρίξουμε τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, όμως αυτό δεν συνάδει με όλα αυτά που λέτε και περιμένω την απάντησή σας.
Το δεύτερο, για την εισαγωγή των αποφοίτων των ΕΠΑΛ δεν προβλέπεται προφανώς το ποσοστό, αν κατάλαβα καλά θα φέρετε τροπολογία, γιατί δεν είναι μέσα στο κείμενο. Αυτό το ποσοστό θα είναι το ίδιο με το παλιό ποσοστό των 20%; Δηλαδή, ο συνολικός αριθμός θα παραμείνει ο ίδιος. Αυτή τη διευκρίνιση ήθελα. Eίπατε θα έρθει με τροπολογία, γιατί δεν υπάρχει αυτή η ρύθμιση μέσα».
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη