«Περί πλατφόρμας αξιολόγησης» με αφορμή τις δηλώσεις Χατζηδάκη
Tου αναπληρωτή εκπαιδευτικού Αλέξανδρου Χρούτα

Με ενδιαφέρον παρατηρούνται οι δηλώσεις Χατζιδάκη αναφορικά με το πρόγραμμα της ΝΔ για την παιδεία. Συγκεκριμένα:

«Να γίνει αξιολόγηση σχολικών μονάδων κι από εκεί θα ξεκινήσουμε. Θα υπάρχει ιστοσελίδα στο Υπουργείο που θα είναι οργανωμένη και στην πρώτη φάση η αξιολόγηση θα γίνεται από τους ενδιαφερόμενους, δηλαδή τους γονείς. Η αξιολόγηση δεν είναι μπαμπούλας. Με αυτόν τον τρόπο θα παίρνουμε αίσθηση των γονιών για το πως τους φαίνεται το σχολείο των παιδιών τους. Είναι έντιμο και διαφανές. Δεν είναι δική μας πατέντα, γίνεται και στο εξωτερικό».

Σύνδεσμος: News247

Ανατρέχοντας στο εξωτερικό, σημειώνεται αντίστοιχη πλατφόρμα στην ιστοσελίδα του υπουργείου Παιδείας στην Αγγλία, όπου όλα τα state-funded και αρκετά independent σχολεία λαμβάνουν ανατροφοδότηση από τον Ofsted και κατατάσσονται σε αντίστοιχη κατηγορία: Gov.UK

Σημείο κλειδί είναι ο οργανισμός Ofsted, (Ofsted) ενός αυτόνομου φορέα, κύριος σκοπός του οποίου είναι η οργάνωση της επιθεώρησης όλων των σχολείων σε τακτικούς κύκλους καθώς και ο καθορισμός των διαδικασιών και των κριτηρίων της αξιολόγησης βάσει του θεσμικού πλαισίου.

Το σύστημα αυτό εισήγαγε το θεσμό λήψης «ειδικών μέτρων» (special measures) για τα «μη αποτελεσματικά» σχολεία και καθιέρωσε τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων των σχολείων με σκοπό την ενημέρωση των γονέων για την επιλογή σχολείου.

Με απλά λόγια, το Ofsted, κατατάσσει μια σχολική μονάδα σε μια εκ των τεσσάρων κατηγοριών: Outstanding, Good, Requires Improvement και Inadequate. Ο γονέας έχει πρόσβαση στην ιστοσελίδα όπου απεικονίζεται η κατάταξη των σχολικών μονάδων και έχοντάς την ως κριτήριο, λαμβάνει την απόφαση που θα φοιτήσει το παιδί του.

Βέβαια, οι λόγοι που καταγράφεται αυτή η βαθμονομική ταξινόμηση (1 – Outstanding, 2 – Good, 3 – Requires improvement και 4 – Inadequate), εξηγούνται πλήρως σε άρθρο συναδέλφου που ζει και εργάζεται στο Ηνωμένο Βασίλειο: Teaching in the UK.

Αναπόσπαστο κομμάτι του παραπάνω link είναι η ανάγνωση του τι γίνεται στην περίπτωση που ένα σχολείο κριθεί ως μη επαρκές (inadequate):

Σε αυτή την περίπτωση το σχολείο έχει ένα χρονικό περιθώριο να βελτιώσει όσα αναφέρονται στο report. Ο OFSTED θα επισκεφτεί το σχολείο μετά από λίγους μήνες να δει κατά πόσο το σχολείο έχει ακολουθήσει τις συμβουλές και βρίσκεται σε καλό δρόμο.

Στην περίπτωση που όμως πάλι δεν καλυφθούν οι στόχοι (goals), τότε έχουμε διάφορες εναλλακτικές να συμβούν, οι σημαντικότερες των οποίων είναι:

* Μετατροπή του σχολείου σε Academy. Το Αγγλικό κράτος λατρεύει την ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης. Μάλιστα, το να γίνουν όλα τα σχολεία Academies ήταν επίσημη γραμμή πριν λίγα χρόνια. Η μετατροπή ενός σχολείου σε Academy συμφέρει οικονομικά το κράτος καθότι το σχολείο ανήκει ουσιαστικά σε trusts και ιδιώτες. Οι διακοπές, το πρόγραμμα και τα εργασιακά δικαιώματα ορίζονται απο τους ιδιοκτήτες και το trust και έτσι δε χρειάζεται να ακολουθούντα τα κρατικά regulations ή pay scales.

* Κλείσιμο του σχολείου.

* Απόλυση του διευθυντή (και του προσωπικού).

* Δεν υπάρχει πλαίσιο εφησυχασμού ακόμα και για τα outstanding σχολεία: Outstanding schools - bbc

Όλα τα παραπάνω λειτουργούν ως μέγγενη στο λαιμό των εκπαιδευτικών, ειδικά στην περίπτωση των νέο-προσλαμβανόμενων οι οποίοι εγκαταλείπουν τη διδασκαλία:

theGuardian 1, theGuardian 2

Συνεπώς, τα κοινά στοιχεία της πρότασης της ΝΔ με το σύστημα που ακολουθείται στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι πολλά: εποπτευόμενη από το αντίστοιχο Υπουργείο ιστοσελίδα φιλοξενεί τα ratings του σχολείου και ο γονέας τη συμβουλεύεται για τη φοίτηση του παιδιού του.

Στις διαφορές έγκειται ότι στο UK η αξιολόγηση λαμβάνει χώρα από εξωτερικό φορέα με σταθμισμένους δείκτες ενώ στην Ελλάδα θα εκτιμάται η άποψη των γονέων, χωρίς να πραγματοποιείται ουδεμία αναφορά στα κριτήρια αξιολόγησης.

Στα ερωτηματικά, εκλαμβάνεται το ενδεχόμενο η συγκεκριμένη πρόταση της τωρινής αντιπολίτευσης να αποτελέσει προπομπό της κατηγοριοποίησης, αρχικά, των σχολικών μονάδων και τον χαρακτηρισμό ορισμένων εξ αυτών ως μη επαρκή σε μεταγενεστέρο χρόνο (με ό,τι αυτό και αν συνεπάγεται για την κρατική χρηματοδότησή του όπως συμβαίνει στο μοντέλο του UK).

Κλείνοντας, είναι ανάγκη να επισημανθεί ότι πρόθεση του γράφοντος δεν είναι να θίξει την αναγκαιότητα ή όχι ενός συστήματος αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου στην Ελλάδα.

Ωστόσο, προτού υιοθετηθούν οποιαδήποτε πρότυπα αξιολόγησης, είναι ανάγκη να υπάρξει σωστός σχεδιασμός, έγκαιρος προγραμματισμός και σαφή στοχοθεσία (ύστερα από συνδιαλλαγή με όλους τους φορείς) καθώς κάθε εκπαιδευτικό σύστημα κατέχει τα δικά του ιδιόμορφα χαρακτηριστικά τα οποία δεν πρέπει να στεγάζονται στην άκριτη υιοθέτηση «έντιμων και διαφανών πατέντων».

Πηγή: koukouvagia.gr

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 05/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ekpaideytikos
Το κρυφό κόστος των 10.000 διορισμών: «Πριόνισμα» αναπληρωτών με συγχωνεύσεις, υποβαθμίσεις και «κόφτες» παντού
Στοχος είναι να μεγαλώσει ο αριθμός των μαθητών στις τάξεις προκειμένου να δημιουργηθούν τεχνητά πλεονάσματα – υπεράριθμες  εκπαιδευτικών και να...
Το κρυφό κόστος των 10.000 διορισμών: «Πριόνισμα» αναπληρωτών με συγχωνεύσεις, υποβαθμίσεις και «κόφτες» παντού
sxoleia
Εικόνες ηλεκτρονικής τρικυμίας σε σχολεία του… Naxos smart island
Με προχειρότητα και χωρίς προγραμματισμό και υποδομές τοποθετούνται από το Υπουργείο Παιδείας σύγχρονα συστήματα μάθησης στα σχολεία στη Νάξο
Εικόνες ηλεκτρονικής τρικυμίας σε σχολεία του… Naxos smart island