To υπ. Παιδείας εισηγείται 10 διατάξεις στο παρόν νομοσχέδιο. Περίοπτη θέση καταλαμβάνει η διάταξη για την ενίσχυση των ακαδημαϊκών ελευθεριών στα πανεπιστήμια, περί ενίσχυσης της ελεύθερης διακίνησης ιδεών, το άρθρο 64.
Πρόθεση μας είναι να επανέλθει η κοινή λογική. Να καταργήσουμε τη στρέβλωση του ασύλου, την εργαλειοποίησή του, την μετατροπή του από άσυλο ιδεών σε άσυλο ανομίας και παραβατικότητας. Να αποκαταστήσουμε το άσυλο στην πραγματική του έννοια, την ακαδημαϊκή ελευθερία, την έρευνα και τη διδασκαλία.
Πώς θα το κάνουμε αυτό; Φροντίζοντας ούτως ώστε οι έκνομες ενέργειες που κατέλυαν το άσυλο να τιμωρούνται και να αποτρέπονται. Έκνομες ενέργειες εντός και εκτός του πανεπιστημίου. Όλες τις πράξεις που δεν έχουν καμία σχέση με τον σκοπό που εκτελούν τα ιδρύματα.
Εντός του πανεπιστημίου: Ενέργειες όπως άσκηση σωματικής ή ψυχολογικής βίας, προπηλακισμοί φοιτητών, καθηγητών, διοικητικού προσωπικού, βίαιες διακοπές μαθημάτων, καταστροφές σε σπουδαστήρια και κτήρια, παρασκευή και κυκλοφορία εύφλεκτων υλών, εκρηκτικών υλών, παρεμπόριο και διακίνηση ναρκωτικών.
Όλες αυτές είναι εικόνες που υπάρχουν σε κάποια πανεπιστήμια και αμαυρώνουν την εικόνα της Ελλάδας διεθνώς. Είναι πράξεις που περιορίζουν την ακαδημαϊκή ελευθερία, που αντιστρατεύονται την ελεύθερη διακίνηση ιδεών. Είναι πράξεις που πλήττουν και τη δημόσια περιουσία. Δεν συμβαίνουν παντού, συμβαίνουν όμως σε πολλά ιδρύματα και δεν βοηθούν την ακαδημαϊκή δραστηριότητα.
Πράξεις εκτός πανεπιστημίων: Συμβάντα τα οποία συμβαίνουν εκτός πανεπιστημίων και στη συνέχεια οι δράστες καταφεύγουν εντός πανεπιστημίων μόνο και μόνο για να αποφύγουν τη σύλληψη. Και ερωτώ: Αυτούς προστατεύουμε; Εμείς εισηγούμαστε όχι.
Τι προβλέπουμε; Προβλέπουμε ότι εντός των χώρων των ΑΕΙ οι αρμόδιες αρχές, δηλαδή η αστυνομία, εισαγγελία, πυροσβεστική, ασκούν όλες κατά τον νόμο ενέργειές τους, συμπεριλαμβανομένης της επέμβασης λόγω τέλεσης αξιόποινων πράξεων.
Τι θέλουμε να πετύχουμε με αυτή τη διάταξη; Παύει ο χώρος στον οποίο ασκείται η ακαδημαϊκή ελευθερία να αποτελεί πεδίο προστασίας έκνομων ενεργειών και συμπεριφορών που τελούνται εντός αυτού και παύει το πανεπιστήμιο να αποτελεί καταφύγιο δραστών που τελούν αξιόποινες πράξεις εκτός των ΑΕΙ και καταφεύγουν σε αυτό για να αποφύγουν τη σύλληψη. Εν ολίγοις εξομοιώνεται ο χώρος των ΑΕΙ με τον κοινό δημόσιο χώρο όσον αφορά στην άσκηση αρμοδιοτήτων των αρμόδιων αρχών και την επέμβασή τους λόγω τέλεσης αξιόποινων πράξεων.
Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι υπέρ της ρύθμισης έχει ήδη πάρει θέση ένας μεγάλος αριθμός πρυτάνεων, συναντήθηκα και με το προεδρείο της Συνόδου Πρυτάνεων, όπως επίσης και η ΠΟΣΔΕΠ έχει βγάλει ανακοίνωση υπέρ της ρύθμισης.
Το άσυλο είναι μια σημαντική διάταξη αλλά δεν είναι η μόνη και εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο αναμόρφωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σε 4 άξονες:
1. Μεγαλύτερη ελευθερία και αυτονομία για τα ιδρύματα
2. Μεγαλύτερη εξωστρέφεια
3. Καλύτερη διασύνδεση με την αγορά εργασίας
4. Καλύτερη προσαρμογή στα νέα δεδομένα της ψηφιακής οικονομίας και της κοινωνίας της πληροφορίας
Πέρα από τη διάταξη για το άσυλο, εισηγούμαστε και για μια σειρά άλλων ρυθμίσεων, θετικών και αναγκαίων, στη διαδικασία επίλυσης επειγόντων ζητημάτων πριν την έναρξη του νέου διδακτικού και ακαδημαϊκού έτους.
Ενδεικτικά:
Στο άρθρο 62 προβλέπουμε ρύθμιση για την εξασφάλιση των πιστώσεων για την απασχόληση εκπαιδευτικών η οποία είναι αναγκαία για την κάλυψη των αναγκών σε αναπληρωτές καθηγητές με την έναρξη του νέου σχολικού έτους
Προβλέπεται η χρήση πόρων του εθνικού σκέλους προγράμματος δημοσίων επενδύσεων προκειμένου η χρονιά να μπορέσει να ξεκινήσει με πρόσληψη του απαιτούμενου αριθμού των αναπληρωτών.
Επίσης στο άρθρο 63 ρυθμίσεις για πρότυπα και πειραματικά σχολεία εξασφαλίζουν τη δυνατότητα παραμονής εκπαιδευτικών που ήδη υπηρετούν στα σχολεία αυτά και για το προσεχές σχολικό έτος, εν όψει επανεξέτασης του συνολικού πλαισίου των πρότυπων και πειραματικών σχολείων.
Όπως ξέρετε, δέσμευση της ΝΔ και προεκλογικά η ενίσχυση των πρότυπων και πειραματικών σχολείων, αυτών των νησίδων αριστείας και καινοτομίας. Προετοιμάζουμε, λοιπόν, ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για τα σχολεία αυτά, δίνουμε παράταση προσωρινή ενός έτους, προκειμένου να ετοιμαστεί αυτό το ειδικό πλαίσιο ενίσχυσης των συγκεκριμένων σχολείων.
Άρθρο 65: Άρση της πρόβλεψης για την ίδρυση της 4ης Νομικής σχολής της Πάτρας. Αυτό γίνεται προκειμένου να αποφευχθούν στρεβλώσεις και δυσλειτουργίες που θα δημιουργούσε η έλλειψη συνολικού σχεδιασμού και μελετών σκοπιμότητας και δημοσιότητας υπό το πρίσμα της ένταξης στο συνολικό ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας. Με την λύση αυτή αποφεύγεται η δημιουργία νέων προβλημάτων που θα επέτειναν την αναντιστοιχία μεταξύ εκπαίδευσης και πραγματικών αναγκών της αγοράς εργασίας.
Άρθρο 66: Όσον αφορά την Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας. Όπως γνωρίζεται (σ.σ η γραμματεία) έχει μεταφερθεί από το υπουργείο Παιδείας στο υπουργείο Ανάπτυξης. Προβλέπονται λοιπόν κάποιες ρυθμίσεις προκειμένου να ρυθμιστεί η εύρυθμη λειτουργία της Γενικής Γραμματείας Έρευνας, κυρίως όσον αφορά αποσπασμένο εκπαιδευτικό προσωπικό.
Επίσης, ρυθμίσεις όσον αφορά τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, η συνέχιση της λειτουργίας των οποίων κρίνεται απαραίτητη και προβλέπεται μια σχετική διάταξη και, τέλος κάποιες ρυθμίσεις σχετικά με τη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης, προκειμένου να ξεκινήσει η νέα χρονιά ομαλά, με εκπαιδευτές στη θέση τους, με εκπαιδευτές πληρωμένους, ρυθμίσεις οι οποίες τείνουν στην ομαλή λειτουργία και έναρξη της χρονιάς στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη