Αξιότιμε και αγαπητέ κ. Υφυπουργέ,
Αξιότιμε και αγαπητέ κ. Γενικέ Γραμματέα,
με την παρούσα επιστολή θα θέλαμε να σας εκφράσουμε, εκ μέρους της Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Ι.Ι.Δ. και του συνόλου των μελών της, τα θερμά μας συγχαρητήρια για την ανάληψη των νέων σας καθηκόντων και να σας ευχηθούμε καλή επιτυχία στο έργο που αναλαμβάνετε.
Παράλληλα θα θέλαμε να σας διαβεβαιώσουμε ότι η Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Ι.Ι.Δ. ήταν και είναι πάντοτε
πρόθυμη να συνεργαστεί μαζί σας, όπως και με κάθε αρμόδιο θεσμικό φορέα, στην κοινή μας προσπάθεια για την αντιμετώπιση των συσσωρευμένων προβλημάτων στο σχεδιασμό, την οργάνωση, την υλοποίηση και τον αναγκαίο αναπροσδιορισμό των προτεραιοτήτων και κατευθύνσεων της Έρευνας, ώστε αυτή να αποτελέσει ισχυρό αναπτυξιακό μοχλό για τη Χώρα μας, με κοινωνικό πρόσωπο και ουσιαστικό αντίκρισμα για κάθε πολίτη.
Με το πέρας του Θέρους και την έναρξη της Ακαδημαϊκής χρονιάς, αποφεύγοντας «εν θερμώ» μετεκλογικές κρίσεις και πρόωρα συμπεράσματα, θα θέλαμε να σας μεταφέρουμε τις απόψεις μας σε σχέση με αποφάσεις της παρούσας Κυβέρνησης που αφορούν τον τομέα Ε&Τ και ταυτόχρονα να επισημάνουμε τα προβλήματα και τις δυσλειτουργίες που εξακολουθούν να υπάρχουν, παρά το αξιόλογο έργο των προκατόχων σας.
Μεταξύ αυτών, επισημαίνουμε τα παρακάτω:
1) Θα ήταν αναληθές, εάν σας λέγαμε ότι δεν μας αιφνιδίασε η μεταφορά της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ) και των εποπτευομένων φορέων της από το πρώην Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων στο νέο Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων (ΠΔ 81/2019), αμέσως μετά τις πρόσφατες εκλογές! Ο αιφνιδιασμός μας ήταν δικαιολογημένος, καθώς η υπαγωγή της Έρευνας και της Εκπαίδευσης στο ίδιο Υπουργείο (το 2009), έτυχε διακομματικής αποδοχής και σχεδόν καθολικής συναίνεσης.
Παράλληλα, φορείς που υποστήριζαν με τις υποδομές και το έργο τους την έρευνα και την καινοτομία, όπως το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (οργανική μονάδα του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών) και ο τεχνολογικός φορέας της ΓΓΕΤ Εθνικό Δίκτυο Έρευνας και Τεχνολογίας-ΕΔΕΤ Α.Ε., μεταφέρονται στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Σημαντικό πρόβλημα δημιουργείται για όλο τον Ακαδημαϊκό/Ερευνητικό χώρο, με την απόσχιση από το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών (ΕΙΕ) του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) και την υπαγωγή του στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, καθώς η λειτουργία της Βιβλιοθήκης του εξυπηρετούσε Ακαδημαϊκές και Ερευνητικές δραστηριότητες όλων των Ερευνητικών Κέντρων και ΑΕΙ της Χώρας. Ως Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Ι.Ι.Δ. συντασσόμαστε ομόφωνα με την συντριπτικά πλειοψηφική απόφαση του προσωπικού του ΕΙΕ (130 ΝΑΙ, 2 ΟΧΙ), και ζητάμε να υπάρξει σύντομα νομοθετική ρύθμιση, η οποία να καθιστά σαφές, ότι «Η Βιβλιοθήκη του ΕΚΤ/ΕΙΕ, ως επιστημονική εγκατάσταση Εθνικής χρήσης με τις υπηρεσίες της και το προσωπικό της, ανήκει στο ΕΙΕ».
2) Με ιδιαίτερη ικανοποίηση ακούσαμε στη Σύνοδο των Προέδρων των ΕΚ-Ι, να δηλώνετε ότι δεν παραλάβατε «καμένη γη», ότι θα χτίσετε πάνω σε αυτά που βρήκατε και θα διορθώσετε τα λάθη και τις δυσλειτουργίες που έχουν εντοπιστεί και καταγραφεί.
Επιπρόσθετα, η δήλωση σας σχετικά με τη στήριξη του ΕΛΙΔΕΚ και την αύξηση της χρηματοδότησης της Έρευνας, τόσο από το Δημόσιο όσο και από τον Ιδιωτικό τομέα, αποτελούν αισιόδοξα μηνύματα και σηματοδοτούν την εφαρμογή μιας γόνιμης, δημοκρατικής και παραγωγικής πολιτικής στον τομέα της Ε&Τ. Περιμένουμε την εξειδίκευση και εφαρμογή αυτής της πολιτικής, μετά τον απαραίτητο διάλογο και τις διαδικασίες διαβούλευσης τόσο με τις Διοικήσεις των ΕΚ-Ι, όσο και με τους συνδικαλιστικούς φορείς του προσωπικού των ΕΚ-Ι.
3) Η υπαγωγή των ερευνητικών προγραμμάτων και δραστηριοτήτων στο δημόσιο λογιστικό και η ολοκληρωτική εφαρμογή των διατάξεων του Ν.4485/2017 από την 1/1/2019, αποτέλεσε όχι απλά τροχοπέδη στη διαχείριση των ερευνητικών προγραμμάτων, αλλά ασφυκτικό βρόγχο τόσο για τους επιστημονικούς υπευθύνους, όσο και για τη διοικητική υποστήριξη των έργων.
Χιλιάδες ανθρωποώρες σπαταλιούνται εις βάρος της μικρής ευελιξίας, που υπήρχε στη διαχείριση των ερευνητικών έργων, στο όνομα μιας στρεβλής, κακέκτυπης και προσχηματικής γραφειοκρατικής «διαφάνειας» και «κοινωνικού ελέγχου».
Θεωρούμε αναγκαία και ζητάμε την απένταξη των ερευνητικών κέντρων και δραστηριοτήτων από το Δημόσιο Λογιστικό (Ν.4485/2017), και παράλληλα τη νομοθέτηση ρυθμίσεων που θα εξαιρούν την Έρευνα από δημοσιονομικές και γραφειοκρατικές υποχρεώσεις και διαδικασίες. Η ευελιξία στη διαχείριση των κονδυλίων έρευνας είναι ζωτικής σημασίας, όχι μόνο για την (αριθμητική) αύξηση της απορρόφησης των ερευνητικών πόρων, αλλά και για την ποιοτικότερη, ενδεδειγμένη και στοχευμένη αξιοποίησή τους. Παρά τις βελτιωτικές ρυθμίσεις που ψηφίστηκαν και δρομολογήθηκαν πρόσφατα (N.4610/2019), οι γραφειοκρατικές αγκυλώσεις παραμένουν σημαντικές, αποτελώντας σοβαρό εμπόδιο στην απρόσκοπτη υλοποίηση των Ερευνητικών έργων.
4) Οι προκηρύξεις ερευνητικών προγραμμάτων, και οι διαδικασίες υποβολής - αξιολόγησης και χρηματοδότησης προχωρούν με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς, πολύ κατώτερους των υφιστάμενων αναγκών και των προσδοκιών της ερευνητικής κοινότητας, ανακόπτοντας την αισιοδοξία του ισχνού μεν, αλλά διαφαινόμενου brain gain.
Οι επαναλαμβανόμενες αναβολές και η επακόλουθη ψυχοφθόρα αναμονή, επιφέρει άγχος και δημιουργεί κλίμα αβεβαιότητας, απογοήτευσης και σκεπτικισμού στην ερευνητική κοινότητα και κυρίως σε νέους επιστήμονες του εξωτερικού που θα ήθελαν να επιστρέψουν, αλλά παράλληλα γεννά και τάσεις φυγής επιστημόνων προς το εξωτερικό.
Αποτελεί επιτακτική ανάγκη η επιτάχυνση και βελτιστοποίηση της διαδικασίας προκήρυξης – υποβολής – αξιολόγησης – χρηματοδότησης των ερευνητικών προγραμμάτων, σύμφωνα με τις διεθνώς ακολουθούμενες πρακτικές και διαδικασίες.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η μεγάλη καθυστέρηση, που παρατηρείται στην αξιολόγηση και δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων του Β’ κύκλου του προγράμματος «ΕΡΕΥΝΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ – ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ», με δεδομένα, μάλιστα, τα ασφυκτικά χρονικά περιθώρια υλοποίησης των έργων που θα αξιολογηθούν θετικά.
5) Οι συνεχείς παρατάσεις για τη σύνταξη των Οργανογραμμάτων και των Εσωτερικών Κανονισμών των Ε.Κ. πρέπει να λάβουν ένα τέλος.
Σε κάποια Ε.Κ.-Ι., παρατηρείται δυστυχώς, η εκ των προτέρων εφαρμογή εισηγήσεων των Δ.Σ. για άρθρα των Οργανογραμμάτων και των Εσωτερικών Κανονισμών (που δεν έχουν ακόμα υποβληθεί και εγκριθεί από την ΓΓΕΤ) που πλήττουν βασικά δικαιώματα των εργαζομένων των Ε.Κ.-Ι. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι α) ο αποκλεισμός από τον ρόλο του επιστημονικώς υπευθύνου, μελών του προσωπικού (μόνιμου ή με σύμβαση ιδιωτικού δικαίου), που είναι κάτοχοι μεταπτυχιακού διπλώματoς – αντίθετα με την πρόβλεψη του Ν. 4386/2016, Άρθρο 24, παρ. 12α, και β) η παρακώλυση της υλοποίησης ερευνητικών έργων και της προσέλκυσης νέων κονδυλίων με την παροχή εξουσιοδότησης από το ΔΣ στους «υπευθύνους των εργαστηρίων» (μονάδες οργάνωσης Ε.Κ.-Ι.) να εγκρίνουν/απορρίπτουν i) συμβάσεις, ταξίδια, προμήθειες κλπ. των τρεχόντων έργων αλλά και ii) την υποβολή νέων προτάσεων, παρά το γεγονός ότι η αποσαφήνιση της δικαιοδοσίας και των συναφών αρμοδιοτήτων των «υπευθύνων εργαστηρίων» δεν περιλαμβάνεται ούτε στον Ν4386/2016, αλλά ούτε στους υπό διαμόρφωση Εσωτερικούς Κανονισμούς.
Στους Εσωτερικούς Κανονισμούς των Ε.Κ.-Ι. θα πρέπει μεταξύ των άλλων να περιληφθούν:
α) σαφείς, διαφανείς και αξιοκρατικές διαδικασίες αξιολόγησης του προσωπικού, ανά δύο χρόνια όπως ορίζεται στο σχετικό νόμο, με αντικειμενικούς κανόνες και κριτήρια γνωστά εκ των προτέρων, ώστε να εμπεδωθεί κλίμα αμοιβαίας εμπιστοσύνης μεταξύ διοίκησης και εργαζομένων και παράλληλα τα αποτελέσματα της αξιολόγησης να αποτελούν το βασικό κριτήριο παροχής πρόσθετων αμοιβών.
β) σε όλα τα Ερευνητικά Κέντρα – Ινστιτούτα και τους Τεχνολογικούς Φορείς Ιδιωτικού Δικαίου, θα πρέπει να συσταθούν Υπηρεσιακά Συμβούλια, τα οποία θα ασκούν τις αρμοδιότητες που προβλέπονται από το ν. 997/1979, όπως κωδικοποιήθηκε με το Π.Δ 410/1988.
Η αρμοδιότητα λήψης πειθαρχικών μέτρων στο πάσης φύσεως προσωπικό των Ερευνητικών Ιδρυμάτων/Τεχνολογικών Φορέων πρέπει να μεταβιβαστεί από το Διοικητικό Συμβούλιο στο Υπηρεσιακό Συμβούλιο.
γ) προβλέψεις σε σχέση με τα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας των εργαζομένων και πρόβλεψη για την εξασφάλιση των απαιτούμενων κονδυλίων. Θεωρούμε εκ των ων ουκ άνευ, την οργάνωση επιμορφωτικών και ενημερωτικών σεμιναρίων και συζητήσεων με το σύνολο του προσωπικού για την αποφυγή των κινδύνων στους χώρους εργασίας, τη μείωση των βλαπτικών/επιβαρυντικών παραγόντων και την εξάλειψη ή μείωση πειραματικών προσεγγίσεων και πρακτικών, που μπορεί να αποβούν ιδιαίτερα επικίνδυνοι για την υγεία και τη σωματική ακεραιότητα του προσωπικού των Ε.Κ.-Ι.
6) Θεωρούμε επιτακτική την ανάγκη επίσπευσης της διαδικασίας προκήρυξης των 157 θέσεων Ειδικού Επιστημονικού - Τεχνικού, Τεχνικού και Διοικητικού προσωπικού στα Ε.Κ.-Ι., η οποία ανακόπηκε λόγω της προκήρυξης των εθνικών εκλογών της 7/7/2019.
Η προκήρυξη αυτή θα πρέπει να υλοποιηθεί χωρίς καμία μείωση του αριθμού των θέσεων, όπως αυτές είχαν «κατανεμηθεί» ανά Ερευνητικό Κέντρο – Ινστιτούτο (ΕΚ-Ι). Εάν κρίνετε ότι υπάρχει ανάγκη επιπλέον ενίσχυσης κάποιου ΕΚ-Ι, αυτή θα πρέπει να προκύψει με αντίστοιχη αύξηση του συνολικού αριθμού των θέσεων, και όχι με μείωση των ήδη «κατανεμηθέντων» θέσεων άλλου Ε.Κ.-Ι.
Όπως γνωρίζετε, έχουν παρέλθει πάρα πολλά χρόνια από τις τελευταίες προσλήψεις τακτικού Ειδικού Επιστημονικού - Τεχνικού, Τεχνικού και Διοικητικού προσωπικού, με συνέπεια την αποψίλωση των Ε.Κ.-Ι. από τακτικό προσωπικό.
Εξαιτίας της έλλειψης τακτικού προσωπικού, τα Ε.Κ.–Ι. υποχρεώθηκαν να καλύψουν τις ανάγκες τους με συμβασιούχους εργαζόμενους, πολλοί από τους οποίους έχουν πλέον προϋπηρεσία μεγαλύτερη των 10 ετών, ενώ αρκετοί προσεγγίζουν τα 20 χρόνια προϋπηρεσίας με επαναλαμβανόμενες διαδοχικές συμβάσεις.
Θεωρούμε απολύτως λογικό και δίκαιο, συμβασιούχοι εργαζόμενοι, πολύ υψηλών προσόντων και δυσαναπλήρωτοι για τα Ε.Κ.–Ι., με πλέον των δέκα ετών προϋπηρεσία, ότι δικαιούνται να έχουν τη δυνατότητα μετατροπής της σύμβασής τους σε Αορίστου Χρόνου, μετά από διαδικασία αξιολόγησης και θετική εισήγηση του Ε.Κ.-Ι. στο οποίο ανήκουν.
Το αίτημά μας αυτό έρχεται σε απόλυτη συμφωνία με την επισήμανση του Πρωθυπουργού, ότι «είναι προβληματικό να υπάρχουν αναπληρωτές καθηγητές στα σχολεία με 10 - 12 - 15 χρόνια προϋπηρεσίας ως (συμβασιούχοι) αναπληρωτές καθηγητές, και πρέπει να τελειώσει αυτή η ομηρία».
7) Η διαφοροποίηση του θεσμικού πλαισίου μεταξύ των ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ Ερευνητικών και Τεχνολογικών φορέων θα πρέπει να γίνει θέμα λεπτομερούς μελέτης και συζήτησης, στην κατεύθυνση σύνταξης και εφαρμογής ενός ενιαίου θεσμικού πλαισίου που θα αφορά όλους τους Ερευνητικούς και Τεχνολογικούς φορείς. Η διάκριση τους σε ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ, θεωρούμε ότι πλέον δεν προσφέρει τίποτα το θετικό και ουσιαστικό, απεναντίας τροφοδοτεί και περιπλέκει την πολυνομία, δυσκολεύει τη συνεννόηση, βλάπτει το συντονισμό μεταξύ των φορέων αυτών και κάποιες φορές δημιουργεί καχυποψία, ανούσιες εντάσεις, αντιπαραθέσεις και εφαρμογή διατάξεων κατά το δοκούν.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η (κατά το δοκούν) εφαρμογή διατάξεων του Ν.4310/14 και του Ν.4386/16 στο ΙΙΒΕΑΑ.
Θέτοντας το θέμα της πολυνομίας σε ένα ευρύτερο πλαίσιο, πιστεύουμε ότι οι Ερευνητικοί και Τεχνολογικοί Φορείς (ΝΠΔΔ & ΝΠΙΔ), που υπάγονται στη ΓΓΕΤ θα μπορούσαν – ως μια πιο ομοιογενής ομάδα - να αποτελέσουν τον αρχικό «πυρήνα» εφαρμογής ενιαίου θεσμικού πλαισίου και στη συνέχεια να γίνει προσπάθεια διεύρυνσης του ενιαίου νομοθετικού πλαισίου στους υπόλοιπους (εκτός ΓΓΕΤ) Ερευνητικούς και Τεχνολογικούς φορείς.
8) Η πρόβλεψη στο Ν.4386/16 για χορήγηση αμοιβής αποδοτικότητας και αμοιβής για πρόσθετη απασχόληση σε όλες τις κατηγορίες προσωπικού των Ε.Κ.–Ι., όπως έχει διατυπωθεί άφησε ασάφειες, οι οποίες παρά τις διευκρινίσεις που δόθηκαν, επέτρεψε διαφορετικές ερμηνείες μεταξύ των Ε.Κ.–Ι., επιφέροντας σε κάποιες περιπτώσεις πολύ σοβαρές εντάσεις μεταξύ εργαζομένων και Διοίκησης.
Θεωρούμε ότι η δραματική μείωση που επήλθε με το Ν.4386/16 και ο καθορισμός ως ανώτατου ετήσιου ορίου για την αμοιβή αποδοτικότητας στο 100% ενός μηνιαίου μισθού, αποτελεί λάθος επιλογή, καθώς σε κάποια Ε.Κ.–Ι. υπήρχε η δυνατότητα χορήγησης αξιόλογων ποσών ως αμοιβής αποδοτικότητας από ίδιους πόρους (παροχή υπηρεσιών, πωλήσεις προϊόντων κλπ), χωρίς καμία επιβάρυνση του Τακτικού Προϋπολογισμού του Ε.Κ.–Ι., ενώ ταυτόχρονα μείωνε σε κάποιο βαθμό τις πολύ μεγάλες περικοπές αποδοχών (35%), που είχαν επιβληθεί λόγω των μνημονίων.
Παράλληλα θα πρέπει να γίνει σαφές στις Διοικήσεις των Ε.Κ.–Ι. ότι η αμοιβή αποδοτικότητας πρέπει να χορηγείται χωρίς αποκλεισμούς κατηγοριών, γεγονός το οποίο αυξάνει τις αντιπαραθέσεις και τις εντάσεις μεταξύ των κατηγοριών του προσωπικού.
Επίσης θα πρέπει να υπάρξει ισχυρή προτροπή προς τις Διοικήσεις και τους επιστημονικούς υπευθύνους ερευνητικών προγραμμάτων, η αμοιβή για πρόσθετη απασχόληση να χορηγείται σε όλους όσους έχουν συνεισφέρει ουσιαστικά (άμεσα ή έμμεσα) στη διεκδίκηση και την υλοποίηση του εν λόγω έργου, και να μην επωφελείται μόνο μια ομάδα στενών συνεργατών.
9) Καθολικό αίτημα του προσωπικού των Ε.Κ.-Ι., αποτελεί η επαναφορά των Δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και επιδόματος Αδείας, καθώς η τελευταία απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ που έκρινε την κατάργηση των Δώρων στο δημόσιο ως συνταγματική, αποτελεί κατά ένα μεγάλο κομμάτι του νομικού κόσμου της Χώρας αλλά και των εργαζομένων, καθαρά πολιτική απόφαση. Οι εργαζόμενοι δηλώνουν ότι μέσω των Συλλόγων και των Ομοσπονδιών θα αγωνιστούν για να υπάρξει νομοθετική παρέμβαση από την Πολιτεία, που θα επιτρέψει την επαναχορήγησή τους, αποκαθιστώντας με αυτόν τον τρόπο και το κοινό περί δικαίου αίσθημα, που έχει διαταραχθεί με τις τελευταίες αποφάσεις.
10) Πάγιο αίτημα του Ερευνητικού Προσωπικού των Ε.Κ.-Ι. αποτελεί η μισθολογική και ακαδημαϊκή εξίσωσή τους με τα μέλη Δ.Ε.Π. των Πανεπιστημίων, στην κατεύθυνση ενδυνάμωσης των προϋποθέσεων για τη δημιουργία του Ενιαίου Χώρου της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και των Ερευνητικών Κέντρων.
Δυστυχώς, παρά τις περί του αντιθέτου υποσχέσεις και τις εύλογες προσδοκίες του Ερευνητικού Προσωπικού, ο Ν.4472/2017 για τα ειδικά μισθολόγια επέφερε μισθολογική (άμεσα) και επιστημονική/ακαδημαϊκή (έμμεσα) υποβάθμιση του Ερευνητικού Προσωπικού.
Αντί να υπάρξει εξίσωση ή έστω σοβαρή μείωση των μισθολογικών διαφορών μεταξύ του Ερευνητικού Προσωπικού και των μελών ΔΕΠ, υπήρξε άνοιγμα της «ψαλίδας» τόσο μεταξύ μελών ΔΕΠ και Ερευνητών, όσο και μεταξύ Ερευνητών και ΕΛΕ.
Για πρώτη φορά το μισθολόγιο του Ερευνητικού Προσωπικού διαχωρίζεται από το αντίστοιχο των Καθηγητών AEI. Παράλληλα, η διαφορά στο βασικό μισθό του Ερευνητή Α’ σε σύγκριση με το βασικό μισθό του Καθηγητή Α’ αυξήθηκε από 62 € σε 452 €, γεγονός το οποίο θα έχει σοβαρή επίπτωση στις συντάξιμες αποδοχές των Ερευνητών, σε σχέση με τους Καθηγητές ΑΕΙ.
Επιπλέον, αυξάνει τη διαφορά του βασικού μισθού του Ερευνητή Α σε σχέση με το βασικό μισθό του ΕΛΕ Α΄, από 187 € σε 250 €, και τη διαφορά του ερευνητικού επιδόματος από 36 € σε 150 €, διευρύνοντας ακόμα περισσότερο τις διαφορές μεταξύ των δύο υποκατηγοριών του Ερευνητικού προσωπικού.
Θεωρούμε ότι θα πρέπει να προχωρήσετε σε διορθωτικές κινήσεις στην κατεύθυνση εξάλειψης αυτών των διαφορών, που επήλθαν με το συγκεκριμένο νόμο εις βάρος του ερευνητικού προσωπικού.
11) Όπως γνωρίζετε το εργασιακό περιβάλλον των Ε.Κ.-Ι. έχει καταστεί τα τελευταία χρόνια πολύ δυσμενές και διόλου ανταγωνιστικό με τα αντίστοιχα του εξωτερικού, εξαιτίας των συνεπειών των μνημονιακών πολιτικών, οι οποίες έχουν δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στον ερευνητικό ιστό της χώρας και στο ανθρώπινο δυναμικό, και έχουν οδηγήσει μεγάλο αριθμό νέων επιστημόνων σε αναγκαστική μετανάστευση.
Επιπρόσθετα όμως ενισχύθηκαν:
α) οι τάσεις φυγής του Ερευνητικού προσωπικού προς τα Παν/μια και τα ΑΤΕΙ, εξαιτίας της δυσμενούς για το Ερευνητικό προσωπικό αναμόρφωσης του Ειδικού Μισθολογίου σε σχέση με τα μέλη ΔΕΠ των Παν/μιων, αλλά και την μετέπειτα «Πανεπιστημιοποίηση» των ΑΤΕΙ.
β) οι τάσεις φυγής στο πολύ υψηλής ποιότητας και εξειδίκευσης Ειδικό Επιστημονικό – Τεχνικό, Τεχνικό και Διοικητικό προσωπικό των Ε.Κ.–Ι., προς άλλους φορείς του Δημόσιου και Ευρύτερου Δημόσιου Τομέα, καθώς με τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα που διαθέτουν μπορούν να καταλάβουν θέσεις διοικητικά ανώτερες (Τμηματάρχες, Προϊστάμενοι Διευθύνσεων κλπ) και οικονομικά ελκυστικότερες, σε σχέση με την «ισοπεδωτική» δομή και διάρθρωση των Ε.Κ.–Ι.
Στα Ε.Κ.-Ι. η φύση της εργασίας πολλών εργαζομένων είναι τέτοια που τους εκθέτει σε κινδύνους ατυχημάτων διαφόρων ειδών καθώς και ενδεχόμενα σε χημικούς, φυσικούς, βιολογικούς παράγοντες και πιθανές επαγγελματικές ασθένειες.
Η ιδιαιτερότητα της Έρευνας και της Καινοτομίας είναι αυτή που επιτείνει την αναγκαιότητα για αυξημένη ασφάλεια αλλά καθώς δεν κινείται στα γνωστά όρια μιας τυποποιημένης διαδικασίας ρουτίνας, όπως γίνεται σε άλλους εργασιακούς χώρους πχ. Βιομηχανία, εργαστήρια, νοσοκομεία κλπ. θέτει τους εργαζόμενους στα Ε.Κ.-Ι. ακόμα περισσότερο σε κίνδυνο ατυχήματος, έκθεσης σε δυνητικά βλαπτικούς ή επικίνδυνους παράγοντες και εκδήλωσης επαγγελματικής ασθένειας. Οι γνωστοί κίνδυνοι από συγκεκριμένες παραγωγικές διαδικασίες είναι δυνατόν να περιοριστούν ή και να εξαλειφθούν, όπως και να ληφθούν τα ήδη γνωστά μέτρα προστασίας από αντίστοιχες περιπτώσεις σε ίδιους ή ανάλογους εργασιακούς χώρους. Η Έρευνα και η Καινοτομία, συνυφασμένες με τον πειραματισμό και τον νεωτερισμό, σε πολλές περιπτώσεις εμπεριέχουν μαζί τους νέους άγνωστους κινδύνους και μεγαλύτερες πιθανότητες έκθεσης σε αυτούς.
Όμως ενώ στα Ε.Κ.-Ι. ελλοχεύουν κίνδυνοι, δεν θεωρούνται επικίνδυνοι χώροι εργασίας καθώς εσφαλμένα η επικινδυνότητα αξιολογείται με βάση περισσότερο την ποσότητα παρά την ποιότητα και την πιθανότητα συμβάντος. Ακόμα η πιθανότητα έκθεσης σε νέους άγνωστους κινδύνους που υπάρχουν στα αχαρτογράφητα νερά του πειραματισμού, δεν μπορεί να προσδιοριστεί εκ των προτέρων.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, αποτελεί επιτακτική ανάγκη να καταστεί το εργασιακό περιβάλλον των Ερευνητικών Κέντρων όσο το δυνατόν ελκυστικότερο και ανταγωνιστικότερο σε σχέση με το διεθνές επιστημονικό περιβάλλον, αλλά και σε σχέση με τις συνθήκες και παροχές άλλων φορέων του ελληνικού δημόσιου τομέα, με στόχο τη διατήρηση αλλά και την προσέλκυση υψηλού επιπέδου προσωπικού. Στην κατεύθυνση αυτή θα πρέπει να θεσμοθετηθεί η χορήγηση του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας σε συγκεκριμένες κατηγορίες και ειδικότητες εργαζομένων στα ΝΠΙΔ Ε.Κ.-Ι., κατ’ αντιστοιχία με τα Ε.Κ.–ΝΠΔΔ.
Εξαιτίας αυτής της άνισης - μέχρι τώρα - μεταχείρισης, εργαζόμενοι από έξι ΝΠΙΔ Ε.Κ.-Ι., αποφάσισαν να προχωρήσουν στην κατάθεση αγωγών: α) στα Πολιτικά δικαστήρια για τη διεκδίκηση της καταβολής του εν λόγω επιδόματος αναδρομικά από την 1 Ιανουαρίου 2013 και β) στα Διοικητικά Δικαστήρια για την έκδοση της σχετικής ΚΥΑ. Κάποιες από τις αγωγές στα Πολιτικά δικαστήρια έχουν προσδιοριστεί να συζητηθούν σε δεύτερο βαθμό, στα κατά τόπους Εφετεία.
Επιπρόσθετα, να δοθεί (νομοθετικά) η δυνατότητα χορήγησης μη μισθολογικών παροχών στο προσωπικό των Ε.Κ.-Ι., εφόσον η σχετική δαπάνη καλύπτεται από έργα ή προγράμματα χρηματοδοτούμενα αποκλειστικά από ιδιωτικά κονδύλια ή προγράμματα χρηματοδοτούμενα αποκλειστικά από ευρωπαϊκούς ή διεθνείς πόρους ή από πλεονάσματα που προέρχονται από πωλήσεις προϊόντων ή παροχή υπηρεσιών.
Για την άρση της απαγόρευσης της παροχής μη «μισθολογικών παροχών», θεωρούμε απαραίτητη την τροποποίηση της παραγράφου 5, του άρθρου 24 του κεφαλαίου Δ της υποπαραγράφου Δ9, του άρθρου 2 του Ν.4336/15.
Παραμένουμε πάντα στη διάθεσή σας για λεπτομερή παράθεση και συζήτηση των απόψεών μας για τα θέματα της Έρευνας, των Ερευνητικών Κέντρων και του προσωπικού τους.
Σύντομα θα προβούμε και σε αίτημα συνάντησης προκειμένου να συζητήσουμε διεξοδικά, τα παραπάνω θέματα και όποια άλλα εσείς κρίνετε σημαντικά.
Με εκτίμηση
Εκ μέρους του Δ.Σ. της Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Ι.Ι.Δ.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη