Οι πρόσφατες αποφάσεις του Υπουργείου Παιδείας και της Συνόδου των Πρυτάνεων κινούνται προς την σωστή κατεύθυνση: να μην χαθεί το τρέχων ακαδημαϊκό εξάμηνο στα πανεπιστήμια. Είναι από όλους μας κατανοητό ότι αυτή η προσπάθεια γίνεται «εν κινήσει», σε καθεστώς δηλαδή όπου τα πανεπιστήμια, οι φοιτητές, οι διδάσκοντες και το Υπουργείο δεν είναι πλήρως προετοιμασμένα για αυτό.
Τα μέχρι στιγμής δημοσιοποιημένα μέτρα για την εξασφάλιση του εξαμήνου αφορούν τις νομικές προβλέψεις (Π.Ν.Π.), την απόκτηση λογισμικού και θεσμικές ρυθμίσεις που ορισμένες έχουν συμφωνηθεί κεντρικά (βλ. δηλώσεις υφυπουργού Παιδείας για υιοθέτηση σύγχρονης και όχι μόνο ασύγχρονης διδασκαλίας) και ορισμένες ορθά συγκεκριμενοποιούνται στο επίπεδο των πανεπιστημιακών οργάνων. Για λόγους οικονομίας ας μην συζητήσουμε το ζήτημα της ύπαρξης μαθημάτων που απαιτούν εργαστηριακή, κλινική ή επιτόπια εξάσκηση.
Ας κρατήσουμε επίσης ως δεδομένο ότι παγκοσμίως η εξ αποστάσεως εκπαίδευση συνιστά μια λύση ανάγκης για πληθυσμιακές ομάδες με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά (εργαζόμενοι, κάτοικοι απομακρυσμένων περιοχών κλπ.) ή μια λύση συμπληρωματική των κλασσικών μορφών οργάνωσης του εκπαιδευτικού συστήματος. Αυτό που οφείλουμε να τονίσουμε είναι ότι η όποια προσπάθεια εξ αποστάσεως εκπαίδευσης είναι απαραίτητο να εξασφαλίσει ότι όλοι οι φοιτητές θα έχουν πρόσβαση σε αυτήν. Η απλή αυτή διαπίστωση δεν είναι καθόλου αυτονόητη.
Να το πούμε απλά: το ζητούμενο δεν είναι να «γίνουν τα μαθήματα», να πραγματοποιηθούν δηλαδή οι απαραίτητες διαλέξεις σε μια διαδικτυακή πλατφόρμα.
Το ζητούμενο είναι (α) οι φοιτητές να μπορούν να τις παρακολουθήσουν, (β) οι φοιτητές να έχουν το απαραίτητο υλικό που θα μελετήσουν στη διάρκεια του εξαμήνου, (γ) οι φοιτητές να έχουν το απαραίτητο υλικό για τις εργασίες που θα εκπονήσουν στη διάρκεια του εξαμήνου, (δ) οι διδάσκοντες και οι φοιτητές να βελτιώσουν τις δεξιότητες τους στη χρήση εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για να είναι πιο παραγωγική η διαντίδραση τους.
Για να διασφαλιστούν τα παραπάνω είναι απαραίτητο να υπάρξει πρόνοια όχι τόσο για τις συσκευές μέσω των οποίων θα συνδέονται οι φοιτητές (αυτό γίνεται με τη συντριπτική πλειοψηφία των κινητών τηλεφώνων) αλλά για την κάλυψη του κόστους της σύνδεσης τους. Δεδομένης της προτεραιότητας να μένουμε στα σπίτια μας, δεν είναι αυτονόητο ότι κάθε σπίτι έχει απεριόριστη πρόσβαση στο διαδίκτυο. Η πολιτεία έχει τα εργαλεία, οφείλει και μπορεί να πράξει τα δέοντα.
Στην ίδια κατεύθυνση πρέπει να συνεχιστεί και να ολοκληρωθεί ο εκσυγχρονισμός των υπερ-υπολογιστών του Υπουργείου Παιδείας που ξεκίνησε με την προηγούμενη κυβέρνηση. Η υποδομή αυτή προσφέρει σημαντικά στην ομαλή λειτουργία του διαδικτύου στην χώρα μας. Μέρος αυτής της διαδικασίας εκσυγχρονισμού, και δεδομένων των έκτακτων αναγκών, πρέπει να είναι και η ενίσχυση του προσωπικού και των υποδομών της Γενικής Διεύθυνσης Ψηφιακών Συστημάτων, Υποδομών και Εξετάσεων του Υπουργείου.
Εξίσου σημαντικό είναι οι φοιτητές να έχουν άμεση πρόσβαση στα διδακτικά συγγράμματα και στην υπόλοιπη βιβλιογραφία που είναι απαραίτητη για τη μελέτη και εκπόνηση εργασιών. Αυτό γίνονταν μέχρι σήμερα μέσω βιβλιοθηκών και μέσω του δικτύου διανομής συγγραμμάτων. Αν δεν υπάρξουν προβλέψεις για τα συγγράμματα, το εξάμηνο θα έχει διδαχθεί μόνο κατ’ επίφαση.
Η λύση είναι η εξασφάλιση, μέσω του συστήματος ΕΥΔΟΞΟΣ, της καθολικής διανομής ηλεκτρονικών συγγραμμάτων χωρίς να θιγούν τα δικαιώματα των συγγραφέων και των εκδοτικών οίκων. Επιπλέον, ας έχουμε κατά νου ότι υπάρχουν πανεπιστήμια που είτε λόγω του μεγέθους τους, είτε λόγω των πεδίων που καλύπτουν, δεν μπορούν να εξασφαλίσουν την εξοικείωση του προσωπικού και των φοιτητών τους στα εργαλεία εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Το Υπουργείο οφείλει να παράσχει πακέτα ταχύρρυθμης επιμόρφωσης διδασκόντων και φοιτητών σε όσα πανεπιστήμια δεν έχουν όλη την απαραίτητη τεχνογνωσία.
Τέλος, τίποτα από τα παραπάνω δεν θα λειτουργήσει αν δεν ενισχυθούν άμεσα με προσωπικό οι διοικητικές υπηρεσίες των πανεπιστημίων. Η σχεδόν αποκλειστική διαδικτυακή λειτουργία σε συνδυασμό με τις ειδικές άδειες που δίνονται έχει στην πραγματικότητα «λυγίσει» τις γραμματείες, τους Ειδικούς Λογαριασμούς Κονδυλίων Έρευνας και τα κέντρα πληροφορικής των ΑΕΙ.
Η προσωρινή μετακίνηση προσωπικού από άλλες υπηρεσίες που υπολειτουργούν (π.χ. βιβλιοθήκες) δεν μπορεί να καλύψει το πρόβλημα εξαιτίας της διαφορετικής τεχνογνωσίας που συχνά απαιτείται. Επιβάλλεται να δοθεί μια γενναία έκτακτη οικονομική ενίσχυση των πανεπιστημίων ώστε άμεσα να γίνουν προσλήψεις μόνιμες προσωπικού στις ειδικότητες που απαιτούνται.
Η κρίση που σήμερα βιώνουμε μπορεί να μας κάνει σοφότερους και με ενισχυμένες άμυνες για το μέλλον. Απαραίτητη όμως προϋπόθεση είναι να βγούμε από την κρίση αυτή όλοι μαζί, να μην υπάρξουν ταξικές διακρίσεις στο ατομικό επίπεδο ή/και περιφερειακές διακρίσεις στο συλλογικό επίπεδο. Να μην καλυφθούν μόνο οι ανάγκες ορισμένων φοιτητών και των μεγάλων πανεπιστημίων αλλά όλων των φοιτητών και όλων των πανεπιστημίων. Βασικό είναι να βγούμε από αυτήν την κρίση χωρίς «να έχουμε αφήσει κανέναν πίσω».
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη