Εκπαιδευτικοί Νέας Σμύρνης: Για τη διδασκαλία εξ αποστάσεως
Ανακοίνωση του Συλλόγου Εκπαιδευτικών ΠΕ Νέας Σμύρνης για την κρίση που βιώνουμε και το δρόμο που έχουμε μπροστά μας

Όπως είναι γενικά αντιληπτό, η ελληνική κοινωνία βιώνει μια πρωτόγνωρη και ιδιαίτερα ανησυχητική κατάσταση λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. Η αύξηση των κρουσμάτων στην Ελλάδα και σε όλη την Ευρώπη οδήγησαν στο κλείσιμο όλων των σχολείων της χώρας. Πολλές σχολικές μονάδες είχαν αναστείλει τη λειτουργία τους αρκετές ημέρες νωρίτερα.

Η διάρκεια και η ένταση των μέτρων δεν μπορεί να προσδιοριστεί σε αυτή τη φάση, αλλά σίγουρα έχει και θα έχει επιπτώσεις στην εκπαιδευτική διαδικασία, στην ψυχολογία των μαθητών, ειδικά αυτών που προετοιμάζονται για τις Πανελλαδικές εξετάσεις, αλλά και στην περαιτέρω επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης όλων και ιδιαίτερα των λαϊκών οικογενειών.

Όλοι οι εκπαιδευτικοί, πρέπει να αντιμετωπίσουμε την συγκεκριμένη κατάσταση έκτακτης ανάγκης με το τετράπτυχο "ψυχραιμία - σεβασμός – αλληλεγγύη – παιδαγωγική".

Οφείλουμε πρώτα απ’ όλα, να βγάλουμε τα πρώτα αναγκαία συμπεράσματα που προκύπτουν από τα νέα δεδομένα της πανδημίας.

1) Η προσωπική αναγκαία ευθύνη του καθενός από εμάς δεν μπορεί και δεν πρέπει να συγκαλύψει τις ευθύνες και τις υποχρεώσεις και αυτής της κυβέρνησης αλλά και των προηγούμενων (υποχρηματοδότηση της υγείας, τεράστιες ελλείψεις υλικών και προσωπικού στα νοσοκομεία, κλείσιμο νοσοκομείων, απόπειρες ιδιωτικοποίησης της υγείας). Είναι ολοφάνερη πλέον η ανάγκη ύπαρξης δημόσιου οργανωμένου κοινωνικού κράτους και των αντίστοιχων δομών του. Η κυρίαρχη πολιτική «Όλα στον ιδιωτικό τομέα» κατέρρευσε από τις πρώτες μέρες της κρίσης.

2) Οι μνημονιακές πολιτικές που εφαρμόστηκαν και εφαρμόζονται στη χώρα, εκτός των άλλων, υποβάθμισαν δραματικά τα δημόσια κοινωνικά αγαθά (Υγεία, Παιδεία, Πρόνοια, κλπ) και απαιτείται άμεση αντιστροφή της καταστροφικής αυτής πορείας.

3) Η Ε.Ε. των ισότιμων μελών και της αλληλεγγύης αποτελεί ένα μύθο όταν -εκτός των άλλων- δεν έχουν παρθεί μέτρα βοήθειας και ανακούφισης των πληττόμενων λαών, αλλά απεναντίας βλέπουμε την άρνηση βοήθειας στη σκληρά δοκιμαζόμενη Ιταλία.

4) Είναι υπαρκτός ο κίνδυνος να χρησιμοποιηθεί αυτή η κατάσταση για να επιταχυνθούν αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις που σε περίοδο σχετικής «ομαλότητας» υπάρχει δυσκολία εφαρμογής τους, λόγω της κοινωνικής αντίδρασης.

5) Πρέπει να στηρίξουμε με όλες μας τις δυνάμεις τα αιτήματα των Υγειονομικών, για τα άμεσα μέτρα στήριξης του Δημόσιου Συστήματος Υγείας, καθώς και τα αιτήματα των εργατικών συνδικάτων για την προάσπιση της εργασίας, του μισθού, των εργατικών δικαιωμάτων και κατακτήσεων απέναντι στην εργοδοτική αυθαιρεσία που πολλαπλασιάζεται.

Διδασκαλία εξ αποστάσεως;

Η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας, μετά την αναγκαστική απόφαση για το κλείσιμο όλων των εκπαιδευτικών δομών, ανακοίνωσαν την έναρξη της εξ αποστάσεως διδασκαλίας. Την Παρασκευή 13/3 το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι είναι έτοιμο να ξεκινήσει την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, χρησιμοποιώντας τις υφιστάμενες ψηφιακές δομές του υπουργείου, με μία καταρχάς πιλοτική εφαρμογή για την Γ’ Λυκείου. Την Τρίτη 17/3, ήρθαν στα σχολεία της πρωτοβάθμιας οδηγίες για εξ αποστάσεως ασύγχρονη εκπαίδευση, χωρίς ωστόσο να υπάρχουν περαιτέρω πιο συγκεκριμένες οδηγίες. («Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να έχουν όλοι οι μαθητές και εκπαιδευτικοί κωδικούς Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου» και «χωρίς να αποσκοπεί στο να υποκαταστήσει τη δια ζώσης εκπαίδευση, ούτε να καλύψει τη διδακτέα ύλη»),

Ωστόσο, για μια φορά ακόμη, το υπουργείο φαίνεται να αγνοεί ότι η εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης απαιτεί και άλλες σημαντικές προϋποθέσεις εκτός από επικοινωνιακού χαρακτήρα εξαγγελίες.

 Με τα μέσα που διαθέτουμε, ως εκπαιδευτικοί, που συνεχίζουμε να υπερασπιζόμαστε τον παιδαγωγικό μας ρόλο, καλούμαστε να τον υπερασπιστούμε και σήμερα.

Τι αγνοούν και πάλι οι μαθητευόμενοι μάγοι της κυβέρνησης;

Α. Δεν είναι δεδομένο ότι όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες διαθέτουν στα σπίτια τους τον απαραίτητο εξοπλισμό ή πρόσβαση στο διαδίκτυο για να παρακολουθήσουν οποιαδήποτε μορφή τηλεκπαίδευσης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το ποσοστό του πληθυσμού που βρίσκεται σε κίνδυνο φτώχειας ή σε κοινωνικό αποκλεισμό το 2018 είναι 31,8%. Όσον αφορά δε στις ηλικίες 0-17 ετών το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 33%. Ανάλογα είναι και τα ποσοστά της ευρυζωνικότητας, καθώς κατά μέσο όρο μόλις το 78,5% των νοικοκυριών έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο από την κατοικία, ποσοστό που διαφέρει ανάλογα με τη γεωγραφική κατανομή (π.χ. στα νησιά του Αιγαίου και την Κρήτη είναι 68,8%).

Β. Θεωρείται δεδομένο ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές γνωρίζουν τη χρήση αυτών των εργαλείωνΌμως, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στον συγκεκριμένο τομέα, όπως και σε πολλούς άλλους, είναι από ελάχιστη έως ανύπαρκτη. Η γνώση και η χρήση των νέων τεχνολογιών εναπόκειται στην προσωπική πρωτοβουλία του κάθε εκπαιδευτικού και συνήθως γίνεται χωρίς τεχνική και εκπαιδευτική υποστήριξη από την υπηρεσία. Αντίστοιχα, για τους μαθητές, η όποια εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες δεν μπορεί να θεωρείται ικανή συνθήκη για τη χρήση των παιδαγωγικών εργαλείων.

Γ. Οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν και δεν οφείλουν να έχουν επαφή με τα σχολεία προκειμένου να χρησιμοποιήσουν τον τεχνολογικό τους εξοπλισμό για το εν λόγω εγχείρημα, όχι μόνο λόγω της ΚΥΑ και για λόγους δημόσιας υγείας, αλλά και επειδή πολλοί εκπαιδευτικοί έχουν τα ίδια προβλήματα που έχουν όλοι οι εργαζόμενοι: παιδιά και ηλικιωμένους στο σπίτι που χρειάζονται φροντίδα, είναι οι ίδιοι ασθενείς ή αν λειτουργούσαν τα σχολεία πολλοί θα δικαιούνταν και θα είχαν πάρει την άδεια ειδικού σκοπού. Έτσι κι αλλιώς, πολλά σχολεία δεν είναι επαρκώς εξοπλισμένα για τηλεκπαίδευση.

Δ. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν μπορεί να αποφέρει ουσιαστικά αποτελέσματα σε όλες τις ηλικίες, καθώς είναι παιδαγωγικά απρόσφορη για τους ανηλίκους οι οποίοι έχουν μεγαλύτερη ανάγκη διαπροσωπικής επαφής και ζωντανής αλληλεπίδρασης.

 Όλα τα παραπάνω, σημαίνουν ότι η τηλεκπαίδευση, εάν εφαρμοστεί με αυτούς τους όρους, θα οδηγήσει σε μια άνευ προηγουμένου άνιση μεταχείριση των μαθητών, με την έγκριση μάλιστα του υπουργείου. Εμείς δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το σχολείο είναι δημόσιο, κοινωνικό, καθολικό. Δεν μπορεί να είναι επιλεκτικό, άδικο. Κι αυτό ακριβώς θα συμβεί αν ανοίξουν ή μισοανοίξουν οι εικονικοί δίαυλοι επικοινωνίας μαθητών-εκπαιδευτικών και δεν μπορέσουν να μπουν όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες. (κάτι που, εφόσον δεν υπάρχει η υποδομή, πρέπει να θεωρούμε δεδομένο).

Επομένως, από την πλευρά μας, δηλώνουμε ότι:

·Δεν έχουμε σκοπό να εξυπηρετήσουμε το επικοινωνιακό κόλπο του εκάστοτε Υπουργείου Παιδείας, όπως αυτό που εξαγγέλθηκε από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ περί εξ αποστάσεως διδασκαλίας χωρίς να υπολογίζονται οι όροι και οι στοιχειώδεις προϋποθέσεις για την εφαρμογή του, αν δηλαδή έχουν όλα τα παιδιά ή οι εκπαιδευτικοί την τεχνική υποδομή για να το υλοποιήσουν από τα σπίτια τους.

·Οι κινήσεις του Υπουργείου, οι ευχαριστίες σε μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους του χώρου προδιαθέτουν μια πρωτοβουλία που μπορεί να οδηγήσει σε ανάθεση σε μεγάλη εταιρεία όλου του πακέτου της τηλεκπαίδευσης. Επίσης, οι εξαγγελίες της Περιφέρειας Αττικής για αντίστοιχη πλατφόρμα που παρέχει σε συνεργασία με ιδιωτική εταιρεία κινούνται στην ίδια κατεύθυνση. Δηλώνουμε ότι μια τέτοια εξέλιξη αποτελεί ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης και μάλιστα με εξαιρετικά αμφίβολα αποτελέσματα, παρέχει πρόσβαση σε εξαιρετικά ευαίσθητα δεδομένα σε εταιρικούς ομίλους, ανοίγει το ζήτημα της σύνδεσης με την αξιολόγηση και μας βρίσκει κάθετα αντίθετους.

·Δε μας υποχρέωσε, δε μας υποχρεώνει και ούτε θα μας υποχρεώσει κανένα Υπουργείο Παιδείας να στήσουμε δίκτυα επικοινωνίας και αλληλεγγύης με τους μαθητές μας και τις οικογένειές τους. Ήδη πολλοί συνάδελφοί μας το έχουν κάνει με δική τους πρωτοβουλία. Και θα συνεχίσουν να το κάνουν με όποιο τρόπο εκείνοι θεωρούν πρόσφορο.

·Προειδοποιούμε ότι, αν στις στοχεύσεις του Υπουργείου Παιδείας είναι, εν μέσω της κρίσης της πανδημίας, να προχωρήσει σε δομικές αναδιαρθρώσεις στο χώρο της εκπαίδευσης αίροντας περαιτέρω τον καθολικό και δημόσιο χαρακτήρας της, τότε σε κάθε τέτοια περίπτωση θα βρει τον κλάδο και την κοινωνία απέναντι του.

·Καλούμε όλους τους συναδέλφους να είναι σε επαφή με τα σωματεία, να ενημερώνουν για κάθε φαινόμενο αυθαιρεσίας από πλευρά της διοίκησης.

Διεκδικούμε από το ΥΠΑΙΘ:

·Διεύρυνση της ενισχυτικής διδασκαλίας στους μαθητές, όταν ανοίξουν τα σχολεία, με σχεδιασμό για το επόμενο σχολικό έτος 2020 – 2021 και κατάργηση του ν. 4386/2016,  αρ. 33 που περιορίζει την ανάθεση και έγκριση ωρών ενισχυτικής εντός του Σεπτεμβρίου.

·Καμία επιμήκυνση του διδακτικού έτους για Νηπιαγωγεία και Δημοτικά Σχολεία, ώστε να διασφαλιστεί πλήρως η ανάσχεση της μετάδοσης του ιού. Ο τρόπος αναπλήρωσης των χαμένων διδακτικών ωρών για τους μαθητές του Δημοτικού πρέπει να εξεταστεί από την εκπαιδευτική κοινότητα, όταν θα ανοίξουν κανονικά τα σχολεία. Πρότασή μας είναι να γίνει εξορθολογισμός της ύλης του Αναλυτικού Προγράμματος, στο πλαίσιο της διδασκαλίας των μαθημάτων της επόμενης σχολικής χρονιάς 2020 – 2021.

·Μείωση της διδακτέας ύλης για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και προσαρμογή της, η οποία ήταν ούτως ή άλλως αναγκαία και παρά τις νέες συνθήκες, ανάλογα με τον χαμένο διδακτικό χρόνο.

·Είναι ανέφικτη τεχνικά και κυρίως παιδαγωγικά η διαδικασία της «σύγχρονης» και της «ασύγχρονης» εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, ως αποκλειστικού μέσου διδασκαλίας, για τις μικρότερες ηλικίες και κυρίως για τα παιδιά του Δημοτικού, πολύ περισσότερο για νήπια-προνήπια. Η αξιοποίηση των όποιων μορφών «ασύγχρονης» διδασκαλίας (π.χ. ιστοσελίδες και πλατφόρμες που προσφέρει το Υπουργείο) δεν είναι δυνατόν, και δεν πρέπει να έχουν υποχρεωτικό χαρακτήρα.

·Το πρόγραμμα της Δημόσιας Τηλεόρασης, στα υπάρχοντα κανάλια ή σε επιπλέον, που θα εκπέμψουν, να προσαρμοστεί με βάση τις ανάγκες των μαθητών. Υπάρχει πλούτος καλών παιδικών και εφηβικών ταινιών και εκπομπών, που μπορούν να αξιοποιηθούν.

·Ο/Η κάθε εκπαιδευτικός έχει τη δυνατότητα, εφόσον το κρίνει αναγκαίο, να εξασφαλίσει την επαφή με τους μαθητές του και τους γονείς με όποιο τρόπο κρίνει πρόσφορο και αποτελεσματικό. Καμία αυταρχική παρέμβαση της Διοίκησης δε θα γίνει αποδεκτή.

·Να σταματήσουν οι πιέσεις για υποχρεωτική παρουσία των συναδέλφων στα σχολεία. Καμία τέτοια υποχρέωση δεν προκύπτει με βάση την Κ.Υ.Α. Αντίθετα, οι συνάδελφοι δεν πρέπει να πηγαίνουν στα σχολεία.

·Το διοικητικό έργο από τους Διευθυντές/ντριες, Προϊσταμένες, κ.λπ., για όσο διάστημα παραμένουν κλειστά τα σχολεία, είναι σαφές ότι μπορεί και πρέπει να υποστηριχθεί με πολλούς τρόπους, και κυρίως από το σπίτι, χωρίς το άνοιγμα των σχολείων. Δεν υπάρχει καμιά ανάγκη για προσωπικό ασφαλείας με διευθυντές-υποδιευθυντές. Υπενθυμίζουμε ότι ο Σύλλογός μας έχει δώσει γι αυτό πλήρη συνδικαλιστική κάλυψη. Να κλείσουν άμεσα τα ΚΕΣΥ, τα ΠΕΚΕΣ, τα ΚΠΕ. Οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης να λειτουργήσουν με το απολύτως αναγκαίο προσωπικό.

·Να καλυφθούν όλες οι ανάγκες της εκπαίδευσης σε εκπαιδευτικό προσωπικό αποκλειστικά με μαζικούς διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών/μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών. Να προχωρήσουν άμεσα οι προγραμματισμένες διαδικασίες για διορισμούς. Να επεκταθούν οι προσλήψεις σε μόνιμο νοσηλευτικό προσωπικό, ψυχολόγους, τραπεζοκόμους και προσωπικό καθαριότητας σε οργανικές θέσεις για κάθε σχολική μονάδα.

ΚΑΛΟΥΜΕ ΤΗ ΔΟΕ ΝΑ ΠΑΡΕΙ ΑΜΕΣΑ ΘΕΣΗ ΤΟΣΟ ΓΙΑ ΤΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΟΣΟ ΚΑΙ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΠΡΟΚΥΠΤΟΥΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΗΜΕΡΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΜΕΡΑ

Στεκόμαστε όρθιοι και αλληλέγγυοι,

ώστε να επιστρέψουμε σύντομα στις τάξεις μας και στις εργασίες μας!

Δεν αναστέλλουμε τους αγώνες και τις διεκδικήσεις μας ως εργαζόμενοι!

Ο ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ ΚΑΙ Η ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΘΑ ΝΙΚΗΣΟΥΝ!

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

thrania-sxoleio-intime-4-768x480.jpg
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Σε ποιες περιοχές τα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν την Δευτέρα που έρχεται
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Παιδιά στη Γάζα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
Τα παιδιά που έχουν εκτεθεί σε πολεμικά γεγονότα εμφάνιζουν αλλαγές DNA σε πολλές τοποθεσίες και περιοχές στο γονιδίωμα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες