Οι διαφορές σύγχρονης και ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης
Η συνεχής εξέλιξη της τεχνολογίας με γοργούς ρυθμούς οδήγησε στη δημιουργία ηλεκτρονικών πλατφορμών, οι οποίες έχουν στόχο να διευκολύνουν τη μάθηση μέσω του Διαδικτύου.

Επειδή τελευταία γίνεται πολύς λόγος για τη  σύγχρονη και την ασύγχρονη εκπαίδευση, κι επειδή πολλοί μαθητές/τριες  ρωτάνε σχετικά με τις δύο μεθόδους διδασκαλίας  παραθέτουμε απόσπασμα από άρθρο της κ. Τάσση Όλγας (Δ/ντρια 6 ΕΠΑ.Λ. Ιωαννίνων, ΠΕ86) και της κ. Καφετζοπούλου Λουλούδας (ΠΕ70) ( Πρακτικά Εργασιών 10ου Πανελλήνιου και Διεθνούς Συνεδρίου «Οι ΤΠΕ στην Εκπαίδευση», Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, 2016)

… «Εξ αποστάσεως εκπαίδευση συνιστούν όλες εκείνες οι ενέργειες, προκειμένου να παρασχεθεί διδασκαλία μέσω έντυπου υλικού ή ηλεκτρονικών μέσων επικοινωνίας σε ανθρώπους που μετέχουν σε οργανωμένη μάθηση σε τόπο και χρόνο διαφορετικό από εκείνον των καθηγητών/τριών τους.»(Moore, 1990)

Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης που αποτελεί ταυτόχρονα και ένα από τα πλεονεκτήματά της, είναι η απόσταση (χρονική και τοπική) που χωρίζει την πράξη της διδασκαλίας από τη διαδικασία της μάθησης (Ταρατόρη, 2001). Το μαθησιακό υλικό συνήθως προετοιμάζεται πολλά χρόνια πριν από κάποιον/α διδάσκοντα/σκουσα. Ο/Η διδάσκων/σκουσα  μπορεί να μην χρησιμοποιήσει ποτέ αυτό το υλικό το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από κάποιον/α άλλον/η διδάσκων/σκουσα. Επίσης το εκπαιδευτικό ίδρυμα μπορεί να χρησιμοποιήσει αυτό το υλικό μετά από πολλά χρόνια κι ο/η παραγωγός να μην εργάζεται πλέον στο εκπαιδευτικό ίδρυμα.

Τα τελευταία χρόνια, ολοένα και περισσότερα προγράμματα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης κάνουν την εμφάνισή τους. Στην Ελλάδα, ιδρύματα όπως το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο, το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου   κ.α. εφαρμόζουν Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών από απόσταση καθώς και ένα πλήθος προγραμμάτων επιμόρφωσης και εξειδίκευσης. Το πρώτο εξ αποστάσεως πρόγραμμα που εφαρμόστηκε στον ελληνικό χώρο είναι από το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.

Για τη λειτουργία αυτών των προγραμμάτων χρησιμοποιούνται και εφαρμόζονται ρηξικέλευθα μοντέλα διδασκαλίας, τα οποία με τη βοήθεια της συνεχώς εξελισσόμενης τεχνολογίας οδηγούν στη γρήγορη και αποτελεσματική μετάδοση γνώσης. Έτσι διευκολύνονται όλο και περισσότερα άτομα ώστε να μπορούν να έχουν πρόσβαση στον νέο τρόπο μάθησης, όπου κι αν βρίσκονται.

Πρόκειται για μια μέθοδο διδασκαλίας που χρησιμοποιεί την τεχνολογία της πληροφορικής και των επικοινωνιών (ΤΠΕ) κι αξιοποιεί κυρίως τις δυνατότητες του διαδικτύου και των υπηρεσιών του, με σκοπό την απόκτηση νέων γνώσεων και δεξιοτήτων. Στηρίζεται στη δυνατότητα των υπολογιστών να συνδυάζουν εικόνα, ήχο, video, σχήματα και διαγράμματα, αλλά και να εξασφαλίζουν την αλληλεπίδραση μεταξύ εκπαιδευτή κι εκπαιδευόμενου. Η χρήση του διαδικτύου, αποτελεί το ισχυρότερο εργαλείο της ηλεκτρονικής μάθησης, αφού γνωρίζει παγκόσμια αποδοχή και χρήση.

Στο σχεδιασμό της συμμετέχουν  οι παραγωγοί ή δημιουργοί (producers) δηλαδή αυτοί που  δημιουργούν το ηλεκτρονικό μαθησιακό υλικό που μπορεί να είναι αυτόνομο μάθημα ή διδακτική ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι (learners)  οι οποίοι προσπελάζουν, μέσω ενός φυλλομετρητή (web browser) το μαθησιακό υλικό και οι εκπαιδευτές (instructors) που βοηθούν τους εκπαιδευόμενους στην κατανόηση του μαθησιακού υλικού (Θεοδωρίδου, 2010).

Υπάρχουν δύο μοντέλα ηλεκτρονικής μάθησης. Το Ασύγχρονο eLearning όπου κάθε εκπαιδευόμενος μελετά το εκπαιδευτικό περιεχόμενο σύμφωνα με τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητές του και το Σύγχρονο eLearning στο οποίο όλοι οι εκπαιδευόμενοι παρακολουθούν το ίδιο εκπαιδευτικό περιεχόμενο, στον ίδιο χρόνο και ρυθμό (Keegan, 2001). Τα δύο παραπάνω μοντέλα φαίνονται αντιφατικά με την πρώτη ματιά. Παρ’ όλα αυτά αν εξεταστούν διεξοδικά διαπιστώνεται ότι μπορούν να συνδυαστούν και η ασύγχρονη μορφή επικοινωνίας να αποτελέσει συνέχεια της σύγχρονης, υποστηρίζοντάς την.

Εμπλουτίζεται, έτσι η διαδικασία της διδασκαλίας με νέα μέσα, χωρίς να χάνεται η συμμετοχή των εκπαιδευομένων στη μαθησιακή διαδικασία. Η συνεχής εξέλιξη της τεχνολογίας με γοργούς ρυθμούς οδήγησε στη δημιουργία ηλεκτρονικών πλατφορμών, οι οποίες έχουν στόχο να διευκολύνουν τη μάθηση μέσω του Διαδικτύου. Μια τέτοια πλατφόρμα είναι και η WEBEX της CISCO που χρησιμοποιούμε καθημερινά μαθητές κι εκπαιδευτικοί προκειμένου να «συνεχίζουμε να μαθαίνουμε»…

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 3/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Μετρό Θεσσαλονίκης
Μετρό Θεσσαλονίκης: Στα 60 λεπτά η τιμή του εισιτηρίου - Μείωση και στα λεωφορεία
Στα 0,60 ευρώ το εισιτήριο για ένα εξάμηνο στο μετρό, μετά τη λειτουργία του και μείωση στο ίδιο τίμημα του εισιτηρίου του ΟΑΣΘ
Μετρό Θεσσαλονίκης: Στα 60 λεπτά η τιμή του εισιτηρίου - Μείωση και στα λεωφορεία