Thumbnail
Του Σεραφείμ Ρίζου*

Η εφαρμογή της εξ αποστάσεως διδασκαλίας, από το υπουργείο παιδείας, αποτελεί κλιμάκωση των επιθέσεων εις βάρος της δημόσιας παιδείας. Η κυβέρνηση χρησιμοποιεί ως πρόσχημα την επιδημία για να αλλάξει συθέμελα το εκπαιδευτικό τοπίο. Αμφισβητεί ευθέως την καθολικότητα του δικαιώματος στη μόρφωση.

Πρόκειται για νεκρανάσταση ενός σχεδίου της εποχής ΓΑΠ. Χωρίς να υπάρχει νόμος και θεσμικό πλαίσιο, το υπουργείο με πνεύμα «ό,τι αρπάξουμε τώρα », εκμεταλλεύτηκε  τη σύγχυση και την εν λευκώ συναίνεση που του έδωσε η συνδικαλιστική γραφειοκρατία και  την επέβαλλε στα σχολεία με εγκυκλίους. Χρηματοδότησε, με εντελώς αδιαφανείς διαδικασίες, ιδιωτικές εταιρίες πληροφορικής παρέχοντάς τους τα προσωπικά δεδομένα των εκπαιδευτικών.  Χρησιμοποίησαν επιμελώς ασαφή γλώσσα στο θέμα της υποχρεωτικότητας. Το ρόλο της επιβολής των μεθοδεύσεων του, τον ανάλαβαν οι προϊστάμενοι, οι συντονιστές και διευθυντές σχολείων που με τη βοήθεια της χυδαιότητας των δημοσιογραφίσκων των συστημικών ΜΜΕ, επιδόθηκαν σε ένα όργιο αυθαιρεσίας, εκβιασμών και παρατυπίας, εις βάρος των εκπαιδευτικών, ώστε να τους πειθαναγκάσουν να μπουν στις πλατφόρμες του υπουργείου. Αρωγός σε αυτή την εξέλιξη στάθηκε και η στάση τμημάτων της εκπαιδευτικής αριστεράς, που ξεχνώντας τις όποιες ταξικές και δημοκρατικές τους αναφορές, υποτάχθηκαν στο όνομα της «εθνικής και εκπαιδευτικής ευαισθησίας».

Στο όνομα της στήριξης των μαθητών, στήθηκε η μεγαλύτερη απάτη εις βάρος των δικαιωμάτων τους. Μαθήτριες/ές και σχολεία κατηγοριοποιούνται με ταξικό πρόσημο και διευρύνονται οι μαθησιακές ανισότητες. Το προφανέστερο αφορά στην άνιση πρόσβαση στο διαδίκτυο και στην απαραίτητη τεχνολογία. Εκατοντάδες, χιλιάδες παιδιά  είτε δεν έχουν υπολογιστή και σύνδεση ίντερνετ είτε καλύπτουν μερικώς την ανάγκη αυτή, μέσω των δεδομένων ενός smartphone. Πρόκειται για τα παιδιά των φτωχότερων οικογενειών και των κατοίκων των πιο απομακρυσμένων περιοχών. Η κυβέρνηση προσποιήθηκε επικοινωνιακά ότι καταγράφει, μέσω των διευθυντών των σχολείων, τις ελλείψεις. Αυτό όμως που καταγράφηκε εν τέλει. με την παροχή ενός υπολογιστή ανά πενήντα παιδιά, είναι αυτογελοιοποίηση του υπουργείου και ομολογία της αποτυχίας του.

 Στην πράξη πολλοί γονείς ανεξάρτητα από το αν έχουν χάσει τη δουλειά τους ή όχι οδηγούνται σε πανάκριβες αγορές, προκειμένου να μη μείνουν πίσω τα παιδιά τους. Είναι απόλυτο ψέμα ότι η συμμετοχή στις πλατφόρμες του υπουργείου είναι δωρεάν. Στα ψιλά γράμματα της πλατφόρμας e-me. edu.gr   στο      «Επισήμανση για τις χρεώσεις κινητής τηλεφωνίας» αναγράφεται ότι  «Η προβολή περιεχομένου που φιλοξενείται σε άλλη ιστοσελίδα και έχει ενσωματωθεί στην e-me (π.χ. video youtube) ή το άνοιγμα συνδέσμων που οδηγούν σε εξωτερικό περιεχόμενο δεν υπάγονται στη μηδενική χρέωση». Με άλλα λόγια όσοι χρησιμοποιούν δεδομένα από κινητό, οι φτωχότεροι δηλαδή που δεν διαθέτουν υπολογιστή θα πληρώνουν σε αυτή την περίπτωση την εταιρία. Οι υλικοί όροι, για να καθιερωθεί πλήρως το δόγμα ότι η εκπαίδευση δεν είναι δικαίωμα αλλά ατομική ευθύνη και οικογενειακή επένδυση, είναι εδώ.

Έχοντας υπόψη τις εντελώς διαφορετικές αφετηρίες από τις οποίες ξεκινούν οι μαθητές τη σχολική τους ζωή, η εισαγωγή της εξ αποστάσεως διδασκαλίας, σε ένα σχολικό περιβάλλον που προκρίνει την αφαιρετική, ακαδημαϊκή  προσέγγιση της γνώσης,  σημαίνει ότι θα διαμορφωθεί ένα ακόμη αόρατο μαθησιακό εμπόδιο, το  οποίο θα είναι δύσκολο να υπερβούν παιδιά που δεν είναι εξοικειωμένα με χρήση του, εκτός σχολείου. Σε μεγάλο βαθμό αυτό καθορίζεται και από την ταξική θέση της οικογένειάς τους. Η μετατροπή του δασκάλου από καθημερινό ζωντανό αρωγό σε ψηφιακό πάροχο εργασιών μέσω του διαδικτύου, θα εξαφανίσει την όποια εξισορροπητική λειτουργία του μέσα στην τάξη.

Η εξέλιξη του εγχειρήματος καταλήγει στον εφοδιασμό των παιδιών με σωρεία ασύνδετων εργασιών – φωτοτυπιών που απαιτούν πρόσθετη εργασία από τους μαθητές. Απαιτείται διαρκής γονική βοήθεια, ιδιαίτερα σε μικρότερες σχολικές τάξεις. Οι εργαζόμενες μητέρες επωμίζονται ένα επιπλέον βάρος. Τα παιδιά εξαναγκάζονται να παραμείνουν απίστευτα πολλές ώρες μπροστά σε οθόνες, με τις όποιες συνέπειες. Η νέα εγκύκλιος που μιλάει για προχώρημα στην ύλη, χωρίς όμως ό,τι διδαχθεί να θεωρηθεί  διδαγμένη ύλη, όταν ξεκινήσουν τα σχολεία, θα οδηγήσει σε παροξυσμό τις τεράστιες δυσλειτουργίες. Το αποτέλεσμα θα είναι η δημιουργία τεράστιων επιπλέον αποκλίσεων και αποκλεισμών στην εκπαίδευση. Δραματικές θα είναι οι συνέπειες σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και σε αυτά που χρήζουν παράλληλης στήριξης και ειδικής αγωγής.

Δεν πρόκειται για επιχείρηση ψυχολογικής και συναισθηματικής στήριξης των παιδιών. Για χιλιάδες παιδιά θα υπάρξει επιβάρυνση της ψυχοσυναισθηματικής κατάστασης που βιώνουν λόγω του εγκλεισμού, γιατί θα βιώσουν την περαιτέρω περιθωριοποίησή τους. Τα παιδιά από τα φτωχότερα λαϊκά στρώματα θα αποστασιοποιηθούν περισσότερο  από το σχολείο. Η όποια προσπάθεια σύγκρισης με την εφαρμογή της εξ αποστάσεως διδασκαλίας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ή τον ιδιωτικό τομέα είναι αυθαίρετη, επικίνδυνη και καθόλου αθώα.

Μπροστά βρίσκεται μια επιχείρηση καθιέρωσης της εξ αποστάσεως διδασκαλίας που κατά τα λεγόμενα του υπουργείου θα συνεχιστεί και μετά την πανδημία γιατί είναι δεμένη με την προσπάθεια εφαρμογής της αξιολόγησης. Η διαρροή στον τύπο ότι αναμένεται να συζητηθεί άμεσα το πολυνομοσχέδιο για την παιδεία δεν είναι διόλου τυχαία. Η νεοφιλελεύθερη διαχείριση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση είναι δεμένη με την ποσοτικοποίηση της μάθησης μέσω τεστ σταθμισμένων απαντήσεων και ερωτήσεων κλειστού τύπου (σωστό – λάθος) για την βαθμολόγηση μαθητών – σχολείων – εκπαιδευτικών. Δίνει απεριόριστη δυνατότητα παρέμβασης των «στελεχών» στο εκπαιδευτικό έργο και επιβάλλουν τον απόλυτο έλεγχο του εκπαιδευτικού. Απαιτείται από τους εκπαιδευτικούς πολύ περισσότερη εργασία, χωρίς ωράρια και προστασία. Η συζήτηση που ανοίγει για μαθήματα στις διακοπές του Πάσχα από το υπουργείο και τους «λαγούς» του είναι ενδεικτική. Φυσικά και η κυβέρνηση ευελπιστεί ότι με την εφαρμογή του μέτρου θα λύσει παλιούς λογαριασμούς, που από την εποχή Γαβρόγλου έχουν μείνει ανοιχτοί, μειώνοντας τον αριθμό των διορισμών εκπαιδευτικών.

Με το πέρας των πρώτων εβδομάδων εφαρμογής, έχει αναδειχθεί η οργανωτική ανικανότητα του υπουργείου, και ο αντιπαιδαγωγικός χαρακτήρας του μέτρου. Το ζήτημα των προαγωγικών και πανελλαδικών εξετάσεων που ανακύπτει δεν μπορεί να απαντηθεί ούτε με τις επικίνδυνες προτάσεις Μόσιαλου για άνοιγμα των σχολείων σε ζώνες διδασκαλίας ούτε με τις διαβεβαιώσεις Κεραμέως ότι δεν κινδυνεύουμε  όπως στη Γαλλία. Το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι τα κέρδη της ιδιωτικής παιδείας. Το μόνο μέτρο που εξασφαλίζει την ασφάλεια μαθητών και εκπαιδευτικών και  ταυτόχρονα  δικαιοσύνη είναι η κατάργηση των εξετάσεων και η ελεύθερη πρόσβαση όλων των παιδιών στο πανεπιστήμιο. Η ανακοίνωση της περικοπής της εξεταστέας ύλης των πανελλαδικών εξετάσεων είναι εμπαιγμός από την πλευρά του υπουργείου, καθώς δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα της φυσικής τάξης. Να ανοίξουν τώρα οι σχολές που έκλεισαν. Τα σχολεία που στελεχώθηκαν από εκπαιδευτικούς λόγω περικοπών στην δημόσια παιδεία με καθυστερήσεις μηνών δεν έχουν καταφέρει να καλύψουν ούτε αυτό το σημείο ύλης.

Η καλύτερη άμυνα μας απέναντι στη κρίση δεν είναι οι κοροϊδίες της ΝΔ αλλά  η επιμονή πάνω στα αιτήματα του εκπαιδευτικού κινήματος. Αποσυμφόρηση των σχολικών τάξεων. Να γίνουν τώρα μαζικοί διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών, να μειωθεί ο αριθμός παιδιών ανά τμήμα, να καταργηθούν οι αντιασφαλιστικοί νόμοι με μείωση των ορίων ηλικίας ώστε να διασφαλιστεί ότι οι συνάδελφοι που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες θα προστατευτούν. Να δοθούν τώρα κονδύλια για τη σχολική στέγη πέρα από ΣΔΙΤ και ιδιώτες. Αύξηση των κρατικών δαπανών για την παιδεία και πλήρης εξοπλισμός των τάξεων με υπολογιστές. Επαναφορά του θεσμού της πληρωμένης εκπαιδευτικής άδειας για επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Ως εκπαιδευτικοί υπερασπιζόμαστε την παιδεία ως δημόσιο καθολικό δικαίωμα απέναντι στην όποια έκφανση της αμφισβήτησής του.

*μέλος του ΔΣ του ΣΕΠΕ Χανίων

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

κοζαν
Φοιτητικοί Σύλλογοι Κοζάνης κατά Πιερρακάκη: «Ήλθον – είδον και Απήλθον»
Ανακοίνωση των φοιτητικών συλλόγων Κοζάνης για το γεγονός πως ενώ ήθελαν να του εκφράσουν τα αιτήματα τους εκείνος τους «υποδέχτηκε με μπράβους»
Φοιτητικοί Σύλλογοι Κοζάνης κατά Πιερρακάκη: «Ήλθον – είδον και Απήλθον»
ploia-apergia.jpg
Αναπληρωτές εκπαιδευτικοί: Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια
Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για τη μετάβαση αναπληρωτών εκπαιδευτικών στην περιοχή τοποθέτησής τους
Αναπληρωτές εκπαιδευτικοί: Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια
taksi
Περιφέρεια Θεσσαλίας: Νέο χρηματοδοτούμενο πρόγραμμα για εκπαιδευτικές υποδομές και εξοπλισμό
Η παρούσα πρόσκληση έχει ως στόχο την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και τη χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη, μέσω της αναβάθμισης των εκπαιδευτικών...
Περιφέρεια Θεσσαλίας: Νέο χρηματοδοτούμενο πρόγραμμα για εκπαιδευτικές υποδομές και εξοπλισμό