Το τελευταίο διάστημα η κοινωνία βρέθηκε αντιμέτωπη με πρωτόγνωρες καταστάσεις. Φόβος για το άγνωστο, ανασφάλεια για την υγεία και την εργασία, απομόνωση από τον κοινωνικό περίγυρο, άγχος, εγκλεισμός, έλεγχος, περιστολή ελευθεριών και δικαιωμάτων. Παράλληλα, παρότρυνση για ατομική ευθύνη, για εμπέδωση της νέας κατάστασης κι υπεύθυνη στάση που επιβάλλει να συμπεριφερόμαστε ως φορείς του ιού, προς όφελος όλων, με κυρώσεις για όσους παραβιάζουν το νόμο.
Σε αυτό το πλαίσιο, ήλθε το εγχείρημα της εξ αποστάσεως διδασκαλίας. Εκπαιδευτικοί κάθε ειδικότητας κι ηλικίας, εξοικειωμένοι ή όχι και τόσο με τις νέες τεχνολογίες, άλλοι έχοντας υπολογιστή και σύνδεση διαδικτύου κι άλλοι όχι, όπως οι αναπληρωτές που εκ των πραγμάτων λόγω των συνεχών μετακινήσεων τα τελευταία έτη δεν έχουν οποιουδήποτε είδους σταθερότητα (οικονομική, προσωπική, εργασιακή), προσπάθησαν και κατάφεραν να δημιουργήσουν ηλεκτρονικές τάξεις και να ξεκινήσουν την εξ αποστάσεως διδασκαλία. Οι μαθητές υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων, που περνούν μια αγχωτική ούτως ή άλλως διαδικασία κι οι οποίοι μέχρι πρόσφατα δεν γνώριζαν επακριβώς σε ποια ύλη θα διαγωνισθούν, είχαν από την πλευρά μας αμέριστη στήριξη. Βέβαια από όλη αυτή τη διαδικασία προέκυψε ο εύλογος προβληματισμός σχετικά με το πως θα εξασφαλιστεί η ισότιμη πρόσβαση όλων, εκπαιδευτικών και μαθητών, σε ένα τέτοιο σύστημα και πως θα αρθεί αυτή η ανισότητα σε γνωστικό κι υλικοτεχνικό υπόβαθρο.
Εκτός των παραπάνω, οι Κοινωνικοί Επιστήμονες με το άνοιγμα των σχολείων γνωρίζουμε πως θα βρεθούμε ενώπιον μίας πρωτόγνωρης κατάστασης. Θα κληθούμε πρώτα από όλα εμείς οι ίδιοι, που έχουμε βιώσει λίγο πολύ το φόβο και την ανασφάλεια τον τελευταίο καιρό, να στηρίξουμε τους μαθητές μας και να τους δώσουμε κίνητρο να επανέλθουν στους ρυθμούς του σχολείου. Αυτό δεν θα είναι καθόλου εύκολο. Ειδικότερα εμείς οι αναπληρωτές, που όταν τελειώνει η σχολική χρονιά ερχόμαστε αντιμέτωποι εδώ και μια δεκαετία με ανάμεικτα συναισθήματα λόγω της αβεβαιότητας και της εργασιακής ανασφάλειας που ακολουθεί, αλλά και του αποχαιρετισμού με τους μαθητές μας, πρέπει να σταθούμε δυνατοί βάζοντας στην άκρη όσο μπορούμε τα δικά μας άγχη και τις ανασφάλειες. Επιπλέον, θα είμαστε επιφορτισμένοι με την εξήγηση όλων αυτών που αναφέρουμε στα μαθήματά μας στους έφηβους μαθητές μας που θα έχουν επιστρέψει με πληθώρα αποριών. Οι έννοιες δικαιώματα, υποχρεώσεις, Σύνταγμα, κράτος πρόνοιας, κατάσταση έκτακτης ανάγκης, κοινωνικοποίηση, νόμοι, πράξη νομοθετικού περιεχομένου, παγκοσμιοποίηση, Ευρωπαϊκή Ένωση, απομόνωση, συλλογική ευθύνη, θα έχουν αποκτήσει για εκείνους μια άλλη, νέα σημασία κι εμείς θα κληθούμε να ανταποκριθούμε στις αναζητήσεις τους αυτές. Ως Νομικοί, Πολιτικοί επιστήμονες, Διεθνολόγοι, Κοινωνιολόγοι, θα προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε όλη αυτή την κατάσταση που είναι περίπλοκη και δυσνόητη, επειδή έχουμε τα επιστημονικά εργαλεία να το πράξουμε.
Μέσα σε αυτό το κοινωνικό πλαίσιο λοιπόν, που έχει αναστατώσει κάθε πολίτη όπως και τους εκπαιδευτικούς, φημολογείται ότι έρχεται άμεσα το πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας προς διαβούλευση, προσθέτοντας επιπλέον άγχος κι ανασφάλεια. Η συνολική στάση του Υπουργείου απέναντι στους εκπαιδευτικούς των Κοινωνικών Επιστημών μας έχει προβληματίσει, αναφορικά με τον τρόπο που γίνεται αντιληπτή από την ηγεσία η άποψη της εκπαιδευτικής κοινότητας, των εκπαιδευτικών και των μαθητών και με αφορμή αυτή τη στάση απέναντί μας ζητάμε από όλους να προβληματιστούν σχετικά.
Οι αναπληρωτές κι ωρομίσθιοι στη Γενική Αγωγή του κλάδου ΠΕ78 καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους προσπαθούμε να έρθουμε σε επικοινωνία με το Υπουργείο στο πλαίσιο συνεργασίας και διαλόγου, για τα πολύ σοβαρά θέματα που μας αφορούν. Ειδικότερα, μετά από την αιφνιδιαστική δημοσίευση της προκήρυξης στη Γενική Αγωγή κι Εκπαίδευση τον περασμένο Δεκέμβρη, χωρίς να έχει επιλυθεί το γνωστό πλέον σε όλο τον εκπαιδευτικό κόσμο ζήτημα της απαράδεκτης ένταξης των Δασκάλων ειδικής αγωγής ΠΕ71 κι Εκπαιδευτών Ενηλίκων ΠΕ72 αποφοίτων ΠΑΜΑΚ στον κλάδο των Κοινωνικών Επιστημών ΠΕ78, νιώσαμε να πετιέται στον κάλαθο των αχρήστων ο κόπος μας κι η προσφορά μας στη δημόσια εκπαίδευση επί έτη, μιας και δε μας δίνεται εκ των πραγμάτων η δυνατότητα διορισμού. Η διευθέτηση του εν λόγω ζητήματος τονίζουμε πως ακόμα εκκρεμεί!
Πέραν αυτού του προβλήματος, ζητήσαμε από το Υπουργείο - μεταξύ άλλων - να μας πει τις προθέσεις του σχετικά με την παραμονή του μαθήματος της Κοινωνιολογίας στις πανελλαδικές εξετάσεις θέτοντας τα επιχειρήματά μας, προτείνοντας βελτιωτικές αλλαγές κι ενημερώνοντας ότι είμαστε διαθέσιμοι προκειμένου να βοηθήσουμε σε αυτή την κατεύθυνση. Η στάση όμως του Υπουργείου υπήρξε παρελκυστική, προωθώντας το ερώτημά μας σε τμήμα της διοίκησης από το οποίο δε λάβαμε καμία ουσιαστική απάντηση. Έχοντας ήδη υποστεί τη δυσμενή μεταχείριση στο πλαίσιο των επικείμενων διορισμών στη Γενική Αγωγή κι Εκπαίδευση, αναζητήσαμε ένα δίαυλο επικοινωνίας προκειμένου να αρθεί - εν μέρει - η ανασφάλεια που νιώθουμε σχετικά με την εργασία μας, θεωρώντας πάντα πως θα ληφθούν σοβαρά υπόψη οι θέσεις μας που βασίζονται σε νόμιμα κι ουσιαστικά επιχειρήματα. Η στάση όμως του Υπουργείου δημιουργεί έντονη ανησυχία και μας προβληματίζει σχετικά με ενδεχόμενες αλλαγές που θα έλθουν και πάλι αιφνιδιαστικά, επηρεάζοντας όχι μόνο τον κλάδο μας αλλά και το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας, μέσα από την επαναφορά της τράπεζας θεμάτων και της βάσης του 10 στις πανελλαδικές εξετάσεις, χωρίς τη συναίνεση των ίδιων των εκπαιδευτικών και των μαθητών. Η φημολογούμενη επερχόμενη κατάθεση του πολυνομοσχεδίου για την Παιδεία, αν συμβεί, θα μας φέρει αντιμέτωπους με τετελεσμένα γεγονότα, σε μία περίοδο που πολλά από τα συνταγματικά μας δικαιώματα έχουν περισταλεί κι αδυνατούμε εκ των πραγμάτων να αντιδράσουμε. Δε θέλουμε να βρεθούμε για ακόμη μία φορά ενώπιον καταστάσεων στις οποίες δεν συναινούμε κι υπονομεύουν όχι μόνο το θεσμό της δημοκρατίας, αλλά και τα εργασιακά μας δικαιώματα, την ίδια την εκπαιδευτική διαδικασία και την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Κι αυτό δεν θα αφορά μόνο του Κοινωνικούς Επιστήμονες αλλά όλους τους εκπαιδευτικούς κάθε ειδικότητας.
Αναρωτιόμαστε εύλογα: Γιατί στο Υπουργείο επικρατεί μια καθησυχαστική τάση, χωρίς ωστόσο να ακολουθείται από αντίστοιχες ενέργειες, που να διασφαλίζουν μία συνέχεια στις πράξεις της διοίκησης και να προωθούν την εμπιστοσύνη μεταξύ ηγεσίας κι εκπαιδευτικών; Γιατί δε λαμβάνονται αποφάσεις με σεβασμό στην πολύπαθη ομάδα των αναπληρωτών κι ωρομίσθιων που γυρνούν ανά την Ελλάδα; Και τελευταίο αλλά σημαντικότατο ερώτημα για εμάς, γιατί οι εκπαιδευτικοί Νομικοί, Πολιτικοί Επιστήμονες, Διεθνολόγοι, Κοινωνιολόγοι, είναι στη δυσάρεστη θέση να βλέπουν το γνωστικό τους αντικείμενο να αποτελεί θέμα διαπραγμάτευσης αντί να είναι αυτονόητα βασικό μάθημα όλων των τάξεων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης;
Θέλει το Υπουργείο τη συμβολή των Κοινωνικών Επιστημόνων στην εκπαιδευτική διαδικασία για να καλλιεργηθεί στα παιδιά η κριτική σκέψη ώστε να γίνουν ενεργοί πολίτες; Θέλει οι μαθητές μας να γνωρίζουν τη σημασία βασικών εννοιών όπως παγκοσμιοποίηση, κράτος δικαίου, κοινωνικός αποκλεισμός, πολιτική εξουσία, κοινωνικοί και πολιτικοί θεσμοί, Ευρωπαϊκή Ένωση, μετανάστευση, σε μια περίοδο που η κοινωνία βάλλεται κι οι μαθητές αναζητούν τρόπους ερμηνείας του κόσμου που τους περιβάλλει; Θέλει τα μαθήματα αυτά να διδάσκονται από τους άρτια καταρτισμένους εκπαιδευτικούς του κλάδου μας κι όχι από άλλες άσχετες ειδικότητες; Επιθυμεί το Υπουργείο μέσα από την Κοινωνιολογία κι από τα υπόλοιπα μαθήματα του κλάδου μας, να προετοιμάζονται οι υποψήφιοι των υψηλόβαθμων τμημάτων Νομικών, Κοινωνικών, Πολιτικών Επιστημών δίνοντας πανελλήνιες εξετάσεις σε μάθημα που έχει άμεση σχέση με τις σπουδές που θα ακολουθήσουν και τους προετοιμάζει κατάλληλα για την ακαδημαϊκή τους πορεία;
Καλούμε το Υπουργείο να προβεί σε ουσιαστική κι ειλικρινή επικοινωνία με τους εκπαιδευτικούς του κλάδου ΠΕ78 πριν την κατάθεση οποιουδήποτε νομοσχεδίου για την Παιδεία κι αναμένουμε οι όποιες αλλαγές επέλθουν να είναι αποτέλεσμα διαλόγου με την εκπαιδευτική κοινότητα συνολικά. Μετά από τόσα έτη προσπάθειας δεν θα εγκαταλείψουμε τον αγώνα μας για ένα καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα διεκδικώντας μέχρι την τελευταία στιγμή τη θέση που αρμόζει στις Κοινωνικές Επιστήμες στην Εκπαίδευση προς όφελος όλης της κοινωνίας.
Καλούμε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα να αφουγκραστεί τις ανησυχίες των αναπληρωτών κι ωρομίσθιων του κλάδου ΠΕ78 Κοινωνικών Επιστημών.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη