Αξιότιμη υπουργέ Παιδείας και Θρησκευμάτων κα Νίκη Κεραμέως
Αξιότιμη υφυπουργέ κα Σοφία Ζαχαράκη,
Κατόπιν των α. και β. σχετικών ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 2ου Πειραματικού Γυμνασίου Θεσσαλονίκης σε σύμπραξη με τον "αδελφό" Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του 1ου Πειραματικού Γυμνασίου Θεσσαλονίκης σας αποστέλλουμε την παρούσα κοινή επιστολή, εξ αφορμής της αναμενόμενης κατάθεσης του νέου Πολυνομοσχεδίου για την Παιδεία στα τέλη του παρόντος μηνός.
Ως γνωστό την 22η Απριλίου 2020 το εν λόγω νομοσχέδιο παρουσιάστηκε από την ηγεσία σας και τέθηκε σε διαβούλευση μέχρι την 6η Μαΐου 2020, ώστε να κατατεθούν οι συλλογικές απόψεις και εν τέλει να ακουστούν οι γνώμες της πλειοψηφίας και να διορθωθούν πιθανές αστοχίες.
Στις προτάσεις του Υπουργείου σας, για τη γενική αναβάθμιση του Δημόσιου Σχολείου, υπήρχε μέχρι εκείνη τη χρονική στιγμή, ειδική αναφορά για τα σχολεία μας, δηλαδή το 1ο και 2ο Πειραματικό Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης, ότι θα εξακολουθήσουν να λειτουργούν με τον "πειραματικό" τους χαρακτήρα, τη στιγμή που υφίσταται η διασύνδεσή τους με αντίστοιχα Λύκεια. Ο χαρακτήρας αυτός έχει αποδειχθεί ως πετυχημένος στην πράξη, συμβάλλοντας τα μέγιστα, με την καθημερινή υποστήριξη άξιων εκπαιδευτικών, στο κοινωνικό και εκπαιδευτικό "πείραμα" της εφαρμογής νεωτεριστικών και πρωτοπόρων παιδαγωγικών μεθόδων σε αντιπροσωπευτικό δείγμα παιδιών από όλα τα στρώματα της ελληνικής κοινωνίας και στην επέκταση αυτών των "καλών πρακτικών" στη γενική εκπαίδευση.
Όμως παρ' όλα τα προαναφερόμενα, ξαφνικά εν μία νυκτί, προχωρήσατε σε ανατροπή των δικών σας προτάσεων, ανατρέποντας τις υφιστάμενες δεδομένες καταστάσεις και δομές, απαξιώνοντας στην ουσία τη διαβούλευση μίας ολόκληρης περιόδου, υποβαθμίζοντας την εν τοις πράγμασι, ως διαδικασία έκφρασης και προτείνοντας να μετατραπούμε από σχολεία με καινοτόμες εφαρμογές, σε σχολεία “αριστείας”, δίχως καμία ομαλή μετάβαση σε αυτό το νέο καθεστώς.
Πολλά και εύλογα ερωτήματα δημιουργεί ότι η προαναφερόμενη ανατροπή σε σχέση με εμάς, έγινε με την διατήρηση του πειραματικού χαρακτήρα των Δημόσιων Σχολείων που υπάγονται στην πανεπιστημιακή κοινότητα, τη στιγμή που στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο η πρότασή σας ήταν για μετατροπή των τελευταίων σε Πρότυπα Σχολεία, με την σχετική από εμάς παρατήρηση, ότι δεν διακατεχόμαστε από καχυποψία, αλλά από αγαθές προθέσεις για τον ουσιαστικό ρόλο των Σχολείων μας.
Ως Γονείς επιλέξαμε τα συγκεκριμένα Σχολεία, γιατί επιθυμούσαμε τα παιδιά μας να γίνουν κοινωνοί και μέτοχοι των πειραματικών μεθόδων και μέσα από αυτές να εξελίξουν το πνεύμα τους σε ανοιχτούς ορίζοντες και τις προσδεχόμενες γνώσεις τους σε παρακαταθήκη για την ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους. Τα Σχολεία μας έχουν ένα συγκεκριμένο "Έμψυχο Υλικό" που δεν έχει σχέση με την αριστεία, αλλά χαρακτηρίζεται από πολυσυλλεκτικότητα και πολλές φορές από ισορροπημένη ανομοιογένεια του συγκεκριμένου Υλικού, και το οποίο λειτουργεί εξαιρετικά! Με την εισαγωγή αρίστων και ταλαντούχων ως προς τις δεξιότητες, παιδιών, επέρχεται πλήρης αλλαγή της βάσης των Σχολείων μας και διαταράσσει τις προαναφερόμενες ισορροπίες, με προσδοκώμενο αρνητικό ισοζύγιο για τους μαθητές μας, που φοιτούν ήδη σε αυτά.
Ένα άλλο βασικό ζήτημα είναι ότι εν μέσω πανδημίας και με κλειστά τα Δημοτικά Σχολεία επί τριμήνου, τα παιδιά καλούνται να προσέλθουν σε εξετάσεις σε μία ύλη που ουδόλως έχουν ολοκληρώσει και στην ουσία καθίστανται απροετοίμαστα, εκτός αν στο ρόλο αυτό έχουν αντικατασταθεί από τα φροντιστήρια που είναι γνωστό, ακόμα και σε σας, ότι προετοιμάζουν μαθητές Δημοτικού για την εισαγωγή τους σε Πρότυπα Σχολεία. Από την άλλη όμως όπως επίσης σας είναι γνωστό, η Περιφέρεια του Νομού της Θεσσαλονίκης δε διαθέτει Πρότυπα Σχολεία, με αποτέλεσμα τα παιδιά και στην ουσία να καθίστανται εντελώς απροετοίμαστα με εξαίρεση όλα τα παιδιά που εδώ και ένα χρόνο προετοιμάζονται για τις εξετάσεις υποτροφιών σε ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, τα οποία θα έχουν ένα σαφές προβάδισμα σε σχέση με τα υπόλοιπα. Σε αυτή την αποστροφή της επιστολής μας, θα σας προτείναμε να συνυπολογίσετε και να λάβετε σοβαρά υπόψη σας και τον προγραμματισμό των οικογενειών που έχουν μαθητές που φοιτούν ήδη στα Πειραματικά Σχολεία μας και έχουν στις τάξεις τους παιδιά Δημοτικού και κυρίως της Έκτης, που σύμφωνα με τον προαναφερόμενο προγραμματισμό τους, σκόπευαν να συμμετέχουν στην κλήρωση για την εισαγωγή και των τελευταίων, με την ελπίδα την επιτυχία τους και την προσδοκία της ομαλής ρύθμισης της καθημερινότητας, ολόκληρης της οικογένειας, ένα γεγονός που αποτελεί βασικό μέλημα για όλα τα μέλη μας. Με τη διεξαγωγή όμως των εξετάσεων κάτω από τις ιδιαίτερες συνθήκες της φετινής χρονιάς, εκμηδενίζεται στην ουσία η πιθανότητα αυτή.
Ισχυρή είναι η άποψη μας ότι ένα Πρότυπο Σχολείο δημιουργείται εκ βάθρων και δε μετατρέπεται από ένα άλλου τύπου σχολείου, όπως είναι τα δικά μας, σε ένα άλλο διαφορετικού τύπου, όπως είναι τα Πρότυπα, αλλά και το εντελώς αντίθετο, για τους αυταπόδεικτους λόγους και ισχυρισμούς μας, που προαναφέραμε εκτενώς. Λανθασμένη είναι κατά την άποψή μας και η ιδέα της ΕΠΠΣ ως κεντρική διοίκηση ανομοιογενών μεταξύ τους, αλλά και στη βάση τους, σχολικών ιδρυμάτων με διαφορετική στόχευση και σκοπό.
Επιθυμούμε να σας καταστήσουμε σαφές ότι δεν είμαστε αντίθετοι στη δημιουργία Προτύπων σχολείων αλλά συμφωνούμε με εντελώς διαφορετικούς όρους και προϋποθέσεις από αυτούς που επιβάλλουν οι διατάξεις του υπό κατάθεση Νομοσχεδίου σας. Όπως προαναφέραμε και το κάναμε ήδη σαφές, η πιο ενδεδειγμένη και ορθή μέθοδος είναι η δημιουργία από την αρχή ενός καινούργιου Πρότυπου Σχολείου για τον Νομό μας, όπου οι γονείς θα γνωρίζουν εξ αρχής τους όρους, τις προϋποθέσεις και τις συνθήκες του και δε θα αποτελεί "ρίσκο" για κανέναν, είτε κυρίως για μαθητές, είτε για οικογενειακούς προγραμματισμούς και περιβάλλοντα.
Αντικρούουμε λοιπόν την επιλογή των εξετάσεων, ζητώντας από εσάς τη μεσολάβησή σας για μία λύση ως η προαναφερόμενη, και την παραμονή των Σχολείων μας κάτω από το πλαίσιο των Πειραματικών, άλλως επικουρικώς την ισχύ μίας μεταβατικής περιόδου για τη διενέργεια των εξετάσεων για την εισαγωγή των μαθητών στο σχολείο. Είναι απολύτως αναγκαίο, συνετό και λογικό να μην διενεργηθούν οι εξετάσεις τη φετινή χρονιά. Πώς είναι δυνατόν να ζητούμε από αυτά τα παιδιά να υποστούν, σε μία τέτοια ευαίσθητη γι αυτά περίοδο, μετά από δίμηνο και πλέον εγκλεισμό, την ψυχοφθόρα διαδικασία των εξετάσεων, τη στιγμή που δε θα διεξαχθούν καν οι προαγωγικές εξετάσεις για όλες τις τάξεις της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης;
Τα προαναφερθέντα προβλήματα έχουν σοβαρή επίδραση στην εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μας μονάδας, διαταράσσοντας την καθημερινότητα μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων.
Αιτούμαστε τις δικές σας ενέργειες προς αποτροπή των φόβων όλων των γονέων σε σχέση με τα προαναφερόμενα καίρια και ουσιαστικά ζητήματα και παρακαλούμε όπως επιληφθείτε προσωπικά για την επίλυσή τους και σας ευχαριστούμε ταυτόχρονα για το ενδιαφέρον που επιδεικνύεται.
Αναμένουμε με ανυπομονησία την απάντησή σας, και μέσω του έργου σας.
Είμαστε στη διάθεσή σας για περαιτέρω πληροφορίες και επικοινωνία, πάντα με γνώμονα το κοινό καλό των παιδιών μας.
Με εκτίμηση
Για τον Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων του 2ου Πειραματικού Γυμνασίου Θεσσαλονίκης
Κωνσταντίνος Λ. Πολίτης, Πρόεδρος
Δικηγόρος Θεσσαλονίκης (ΑΜΔΣΘ 6195)
Ευρυδίκη Καββαδά, Γραμματέας
Για τον Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων του 1ου Πειραματικού Γυμνασίου Θεσσαλονίκης
Θεοδώρα Κυριαζοπούλου, Πρόεδρος
Χρύσα Πολύζου, Γραμματέας
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη