Παιδί χρώματα
Ομάδα Αναπληρωτών Εκπαιδευτικών κλάδου Οικονομίας

Με το κείμενο αυτό εκφράζουμε την έντονη διαμαρτυρία μας αναφορικά με την δραματική μείωση των μαθημάτων Κοινωνικών και Οικονομικών επιστημών από το Λύκειο που προέκυψε έπειτα από την ανακοίνωση του νέου ωρολογίου προγράμματος του Γενικού Λυκείου από την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κα Νίκη Κεραμέως.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα και από το νέο σχολικό έτος 2020 – 2021 καταργούνται τα μαθήματα «Σύγχρονος Κόσμος – Πολίτης και Δημοκρατία» (μάθημα γενικής Παιδείας της Β Λυκείου) και «Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών» (μάθημα προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Επιστημών της Β Λυκείου) ενώ μειώνεται κατά μία ώρα η διδασκαλία του μαθήματος «Πολιτική Παιδεία» της Α Λυκείου και μειώνεται επίσης κατά μία ώρα το μάθημα «Οικιακή Οικονομία» της Α΄ Γυμνασίου. Επιπρόσθετα από το μεθεπόμενο σχολικό έτος (2021 – 2022) καταργείται και το μάθημα προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Επιστημών της Γ΄ λυκείου «Κοινωνιολογία».

Έπειτα από αυτή την εξέλιξη, οι Κοινωνικές και Οικονομικές επιστήμες ουσιαστικά καταργούνται από το Λύκειο. Αν ρίξουμε μία πιο προσεκτική ματιά θα δούμε την τεράστια σημασία των αντικειμένων αυτών για τους μαθητές. Σε μία πολύ κρίσιμη ηλικία που οι μαθητές αποκτούν δικαίωμα ψήφου ίσως θεωρείται επικίνδυνο από κάποιους να ασχολούνται οι μαθητές με έννοιες όπως η δημοκρατία, ο ρατσισμός, η φτώχεια, η ανεργία, ο κοινωνικός αποκλεισμός, ο σχολικός εκφοβισμός, η διαφορετικότητα, οι ταυτότητες, η παγκοσμιοποίηση (θεματα τα οποία προσεγγίζει το μάθημα Συγχρονος Κόσμος), ή να εμβαθύνουν σε πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές θεωρίες και ιδεολογίες κατανοώντας την σημασία του να έχουμε πολιτική συνείδηση και άποψη για τα σημαντικά κοινωνικά φαινόμενα που παρατηρούνται στην εποχή μας. Το μάθημα "Συγχρονος Κόσμος" ήταν το μοναδικό μάθημα στο λύκειο με ένα κεφάλαιο αφιερωμένο στην Ευρωπαϊκή Ενωση, γραμμένο μάλιστα με τα πιο σύγχρονα δεδομένα καθώς είναι βιβλίο που γράφτηκε μόλις πριν 2 χρόνια. Η κατάργηση του αποτελεί σοβαρό πλήγμα στην καλλιέργεια της Ευρωπαϊκής ταυτότητας των μαθητων.

Οι βασικές αρχές που διατύπωσαν οι Άνταμ Σμιθ, Κάρλ Μάρξ, Τζον Μ. Κέυνς οι οποίες δημιούργησαν σχολές οικονομικής σκέψης. Η αναφορά και ο προβληματισμός επάνω σε ιδεολογίες όπως Ο Φιλελευθερισμός (οικονομικός και κοινωνικός), ο Συντηρητισμός, τα Κοινωνικά Κινήματα, ο Θρησκευτικός Φονταμεταλισμός, ο Φασισμός, είναι λίγα μόνο από τα θέματα που περιλαμβάνει το μάθημα «Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών».

Το γεγονός της κατάργησης των μαθημάτων αυτών είναι κατά τη γνώμη μας πρωτοφανές, απαράδεκτο και εξοργιστικό. Την εποχή που οι Κοινωνικές και Οικονομικές επιστήμες στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση αυξάνονται σε διδακτικές ώρες σε όλη την Ευρώπη (πάνω από 400 ώρες ετησίως σε χώρες της ΕΕ), στην χώρα μας που ούτως ή άλλως ήταν υποβαθμισμένες (λιγότερες από 200 ώρες ετησίως), ουσιαστικά καταργούνται.

Ενισχύοντας τις παραπάνω σκέψεις και τα επιχειρήματά μας, αξίζει να ρίξουμε μία ματιά στην σύσταση του Συμβουλίου της Ευρώπης σχετικά με τις βασικές ικανότητες της δια βίου μάθησης η οποία εγκρίθηκε στις 22/05/2018. Ως πρώτη αρχή στον ευρωπαϊκό πυλώνα κοινωνικών δικαιωμάτων κάθε άνθρωπος, κάθε ευρωπαίος πολίτης, έχει δικαίωμα σε ποιοτική και χωρίς αποκλεισμούς εκπαίδευση προκειμένου να αποκτήσει και να διατηρήσει δεξιότητες που θα του επιτρέψουν να συμμετέχει πλήρως στην κοινωνία και να διαχειρίζεται επιτυχώς τις αλλαγές στην αγορά εργασίας. Στην κατεύθυνση αυτή και σε ό,τι αφορά την εκπαίδευση, δόθηκαν οδηγίες προς τα κράτη μέλη σύμφωνα με τις οποίες πρέπει να δοθεί έμφαση:

Α) Στην ενθάρρυνση της ικανότητας του επιχειρείν, της δημιουργικότητας και του αισθήματος πρωτοβουλίας ανάμεσα στους νέους, ώστε οι νέοι να λαμβάνουν τουλάχιστο μία πρακτική επιχειρηματική πρωτοβουλία στην διάρκεια της σχολικής τους ζωής.

Β) Στην προαγωγή της ανάπτυξης των ικανοτήτων που σχετίζονται με την ιδιότητα του πολίτη με στόχο την ενίσχυση της ευαισθητοποίησης των πολιτών όσον αφορά τις κοινές αξίες όπως αποτυπώνονται στο αρθρο 2 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση και στον Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ε.Ε.

Είναι σημαντικό πως στη σύσταση του Συμβουλίου τονίζονται οι βασικές ικανότητες που συμβάλλουν σε μία επιτυχημένη ένταξη στην κοινωνία και θα πρέπει να καλλιεργούνται από το σχολείο. Αυτές είναι: Ικανότητα Γραμματισμού, Πολυγλωσσική Ικανότητα, Μαθηματική Ικανότητα, Ψηφιακή Ικανότητα, Προσωπικη, Κοινωνική και Μεταγνωστική Ικανότητα, Ικανότητα του Πολίτη, Ικανότητα του Επιχειρείν, Ικανότητα Πολιτιστικής Επίγνωσης και Έκφρασης.

Ας εστιάσουμε λίγο στην Ικανότητα του Πολίτη και την Ικανότητα του Επιχειρείν. Η ικανότητα του πολίτη στηρίζεται στη γνώση βασικών εννοιών που σχετίζονται με τα άτομα, τις ομάδες, τις οργανώσεις εργασίας, την κοινωνία, την οικονομία και τον πολιτισμό. Η εν λόγω ικανότητα περιλαμβάνει την γνώση των γεγονότων της σύγχρονης εποχής, καθώς και την κριτική κατανόηση των κυριότερων εξελίξεων στην εθνική ευρωπαϊκή και παγκόσμια ιστορία. Επιπλέον, περιλαμβάνει επίγνωση των στόχων, των αξιών και των πολιτικών των κοινωνικών και πολιτικών κινημάτων καθώς και των βιώσιμων συστημάτων, ιδίως της κλιματικής και δημογραφικής αλλαγής σε παγκόσμια κλίμακα και των γενεσιουργών αιτιών τους. Απαραίτητη είναι η γνώση της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης καθώς και η επίγνωση της πολυμορφίας και των πολιτιστικών ταυτοτήτων στην Ευρώπη και στον κόσμο. Αυτό περιλαμβάνει την κατανόηση των πολυπολιτισμικών και κοινωνικοοικονομικών διαστάσεων των ευρωπαϊκών κοινωνιών και του τρόπου με τον οποίο οι εθνικές πολιτιστικές ταυτότητες συνδιαμορφώνουν την ευρωπαϊκή ταυτότητα.

Η ικανότητα του επιχειρείν απαιτεί επίγνωση της ύπαρξης των διαφόρων πλαισίων και ευκαιριών για τον μετασχηματισμό των ιδεών σε δράση στο πλαίσιο προσωπικών, κοινωνικών και επαγγελματικών δραστηριοτήτων, καθώς και κατανόηση του τρόπου με τον οποίο προκύπτουν τα παραπάνω. Τα άτομα θα πρέπει να διαθέτουν γνώσεις οικονομικής επιστήμης και θα πρέπει να κατανοούν τις κοινωνικές και οικονομικές ευκαιρίες και προκλήσεις που αντιμετωπίζει ένας εργοδότης, ένας οργανισμός ή μια κοινωνία.

Θεωρούμε το θέμα πολύ σοβαρό. Η πράξη της κατάργησης του μαθήματος Σύγχρονος Κόσμος και του μαθήματος Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών παράλληλα με την συρρίκνωση του μαθήματος Πολιτική Παιδεία κινείται αντίθετα στις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πως θα μπορέσει να συμβάλλει το σύγχρονο σχολείο στη διαμόρφωση ενεργών πολιτών αφαιρώντας και συρρικνώνοντας μαθήματα που συμβάλλουν στην μελέτη και κατανόηση της πραγματικότητας που διαμορφώνεται στη σύγχρονη πολυπολιτισμική κοινωνία και παγκοσμιοποιημένη οικονομία; Είναι δυνατό να αγνοείται το τεράστιο βάρος των Κοινωνικών και Οικονομικών επιστημών στην σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα; Πως θα παράσχει το σχολείο τις απαραίτητες οικονομικές γνώσεις στους μαθητές για να κατανοήσουν τις προκλήσεις της ελληνικής και διεθνούς αγοράς και να γίνουν αύριο επιτυχημένοι επιχειρηματίες που θα θωρακίσουν την ελληνική οικονομία, διασφαλίζοντας μία αναπτυξιακή πορεία για αυτήν;

Είναι απαραίτητο να προσπαθήσουμε όλοι να αρθεί αυτή η αδικία. Δεν είναι δυνατόν εν έτει 2020 να καταργούνται εν μία νυκτί τόσο σημαντικά διδακτικά αντικείμενα. Για τον λόγο αυτό ζητάμε την πλήρη επαναφορά των μαθημάτων «Σύγχρονος Κόσμος – Πολίτης και Δημοκρατία» και «Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών», την αύξηση των διδακτικών ωρών των μαθημάτων «Πολιτική Παιδεία» της Α΄ Λυκείου και «Οικιακή Οικονομία» της Α΄ Γυμνασίου, την μη κατάργηση του μαθήματαος «Κοινωνιολογία» της Γ΄ Λυκείου που σχεδιάζει το Υπουργείο την μεθεπόμενη σχολική χρονιά και την επαναφορά, ως μάθημα γενικής Παιδείας της Β΄ Λυκείου, του μαθήματος «Πολιτική Παιδεία» που καταργήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση. Στην πολιτική παιδεία της Β΄ Λυκείου οι μαθητές ασχολούνταν ανάμεσα σε άλλα και με την μελέτη, ανάλυση και κατανόηση σημαντικών μακροοικονομικών μεγεθών που τους παρείχαν τις απαραίτητες γνώσεις για την λειτουργία της οικονομίας. Το μάθημα αυτό θα μπορούσε να ενταχθεί αρχικά όπως είναι και να επανασχεδιαστεί μελλοντικά αποτελώντας το ένα από τα δύο μαθήματα ενός προσανατολισμού σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής στην Β΄ Λυκείου όπως ακριβώς συμβαίνει και στην Γ΄ Λυκείου που υφίσταται ανάλογη κατεύθυνση σπουδών.

Ελπιζουμε οι επόμενες ενέργειες του υπουργείου να ανατρέψουν την τρεχουσα κατάσταση που διαμορφώνεται με τα νέα ωρολογια προγράμματα και οι ιθύνοντες να δράσουν αφουγκραζομενοι τις επιστημονικές προτάσεις αλλά και τις πραγματικές ανάγκες μαθητών και κοινωνιας. Είμαστε αποφασισμένοι να αγωνιστούμε με κάθε μέσο για την ισχυροποίηση και θεμελίωση των Κοινωνικών και Οικονομικών επιστημών στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Να αγωνιστούμε για μια εκπαίδευση προοδευτική, καινοτόμα και όσο το δυνατό πιο ολοκληρωμένη.

 

Ομάδα Αναπληρωτών Εκπαιδευτικών κλάδου ΠΕ80 - Οικονομίας

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

syllipsi.jpg
Γιάφκα στο Παγκράτι: Φιλόλογος σε φροντιστήριο ο 49χρονος που συνελήφθη
Γιάφκα στο Παγκράτι: Σύλληψη 49χρονου για την αποθήκη «οπλοστάσιο» – Φιλόλογος φέρεται να είναι ο ενοικιαστής
Γιάφκα στο Παγκράτι: Φιλόλογος σε φροντιστήριο ο 49χρονος που συνελήφθη
Bullying πατέρα σε 17χρονη μαθήτρια στη Γλυφάδα
Γλυφάδα: Πατέρας ξυλοκόπησε μαθήτρια - «Πόσες φορές σου είπα μην πλησιάζεις το παιδί μου;» (Video)
Γλυφάδα: Πατέρας μαθήτριας χτύπησε 17χρονη μπροστά στα μάτια άλλων ανηλίκων
Γλυφάδα: Πατέρας ξυλοκόπησε μαθήτρια - «Πόσες φορές σου είπα μην πλησιάζεις το παιδί μου;» (Video)
pada
Υπουργείο Παιδείας: Νέα απόφαση για αντιστοίχιση τμήματος του ΠΑΔΑ με Πολυτεχνική Σχολή
Σε ΦΕΚ η νέα απόφαση αντιστοίχισης του τμήματος Τμήματος Ναυπηγών Μηχανικών του ΠΑΔΑ με Πολυτεχνική Σχολή
Υπουργείο Παιδείας: Νέα απόφαση για αντιστοίχιση τμήματος του ΠΑΔΑ με Πολυτεχνική Σχολή