Μετά από μια περιπετειώδη για τους μαθητές σχολική χρονιά, σε μια κοινωνία με μεγάλη κρίση αξιών, ένα νέο νομοσχέδιο έρχεται να απομακρύνει εντελώς από τις τάξεις του λυκείου, τα καλλιτεχνικά μαθήματα και να αφαιρέσει-μειώσει στις τάξεις της δευτεροβάθμιας τις κοινωνικές επιστήμες. Μαθητές απ’ όλη τη χώρα που συμμετέχουν στον πυρήνα ελεύθερης έκφρασης Change the world GR, εκφράζουν με ωριμότητα το τι σημαίνει για αυτούς η απομάκρυνση των παραπάνω μαθημάτων από τον χώρο του σχολείου!
«Κατά τη γνώμη μου υπάρχουν διάφορα είδη «νοημοσύνης», ένα από αυτά είναι και η καλλιτεχνική. Ένας ολοκληρωμένος άνθρωπος, θα πρέπει να τις καλλιεργεί όλες και να μην επικεντρώνεται μόνο σε συγκεκριμένες. Με την κατάργηση καλλιτεχνικών και ανθρωπιστικών μαθημάτων, διαμορφώνεται ένα σχολικό περιβάλλον, που έχει ως μοναδικό στόχο την προετοιμασία των μαθητών, για τις πανελλαδικές, χωρίς να είναι ένα πλήρες σύστημα βασικής εκπαίδευσης όπως θα έπρεπε.» Ορέστης Αλεξανδρής 15, Αθήνα.
«Μέσω του νέου συστήματος προβλέπεται η «τυποποίηση» πολλών νέων. Οι μαθητές θα μπορούν ευκολότερα να γίνονται υποχείρια άλλων, αλλά και φερέφωνα δίχως άποψη, ενώ θα επεκταθούν τα φαινόμενα ρατσισμού. Όσο για τα καλλιτεχνικά, καθήκον της πολιτείας με βάση το σύνταγμα είναι η προαγωγή της τέχνης.» Φούφουλας Θάνος 18, Λαμία.
«Η νέα αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού συστήματος, με την κατάργηση μαθημάτων καλλιτεχνικής-ανθρωπιστικής φύσεως, οξύνει την απέχθεια του μαθητή προς το σχολείο, καθώς ο ρόλος τους είναι σημαντικός για την ηθική συγκρότηση του παιδιού αλλά και την εκτόνωση του.» Νικολέτα Βητοπούλου 17, Κοζάνη.
«Το μάθημα των καλλιτεχνικών αποτελούσε μια διέξοδο από την σχολική ρουτίνα και χάριζε στιγμές χαλάρωσης στους μαθητές, καθώς τους έδινε τη δυνατότητα να στοχαστούν πάνω σε κάτι διαφορετικό και να έρθουν πιο κοντά στην καλαισθησία και την αρμονία του <<ωραίου>>. Εκτός αυτού, η κατάργηση των κοινωνικών επιστημών αποτελεί μέγα σφάλμα για την εξέλιξη της γενιάς μας, καθώς την απομακρύνει από την πολιτικοποίηση, η οποία είναι βασική προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία της δημοκρατίας.
Φυσικά, καθίσταται ακόμη πιο δύσκολη η αφομοίωση των κοινωνικών αξιών και η ένταξη των πολιτών στο οργανωμένο θεσμικά σύστημα. Επιπλέον, δεν γίνεται να παραληφθεί η αναφορά στις διευρυμένες γνώσεις, κοινωνικού, πολιτικού και οικονομικού περιεχομένου καθώς και η διεύρυνση των πνευματικών οριζόντων.» Φαίη Ταραντζόπουλου 16, Φλώρινα.
«Πιστεύω ότι οι αλλαγές στα μαθήματα αυτά, γίνονται για οικονομικούς λόγους, αλλά παρά τις ακατάλληλες συνθήκες σε κάποια σχολεία θα πρέπει να διδάσκονται. Όπως για παράδειγμα με την γυμναστική, κατά την οποία πολλά άτομα κάθονται και διαβάζουν, αυτό δεν σημαίνει πως πρέπει να καταργηθεί το μάθημα.» Ραφαήλ Αγγελής 17, Αθήνα.
«Οι κοινωνικές επιστήμες υπάρχουν στα σχολεία, για να εκπαιδεύουν τους μαθητές έτσι ώστε να μπορούν να βγουν στην κοινωνία γνωρίζοντας κάποια βασικά πράγματα. Όσο για τα καλλιτεχνικά.. Aπ’ την αρχή της εξέλιξης τους ως όντα, οι άνθρωποι δημιουργούσαν τοιχογραφίες, επικοινωνούσαν με ήχους δημιουργώντας είδη μουσικής, συντελώντας τη τέχνη που με βάση αυτήν έχουν χτιστεί οι σημερινές κοινωνίες και πολιτισμοί! Στο σχολείο, η τέχνη δίνει ένα ανώτερο πνευματικό επίπεδο, όμως δεν διδάσκεται όπως θα έπρεπε με αποτέλεσμα να καταντάει «ώρα του παιδιού» Όλγα Μαραλέτου, 15 Αθήνα
«Η καλλιτεχνική παιδεία και η κοινωνιολογία μας μορφώνουν πολύπλευρα. Η αφαίρεση ωρών αυτών έχει σκοπό να μας κάνει μονόπλευρα μορφωμένους επιστήμονες και όχι ανθρώπους. Επίσης προβλέπεται η ενίσχυση των φροντιστηρίων, ειδικά το σχέδιο που καταργείται από το σχολείο. Δεν είναι δυνατόν να περάσει κανείς αρχιτεκτονική χωρίς να γνωρίζει σχέδιο.» Ιάσονας Λουκάς, 15 Αθήνα.
«Δεν ενστερνίζομαι την άποψη των πολλών ότι θα γίνουμε άβουλα όντα, διότι παρατηρώ ότι τα περισσότερα παιδιά στο σχολείο μου την ώρα της πολιτικής παιδείας «χαζολογούσαν» και δεν πρόσεχαν. Όσο για τα καλλιτεχνικά, ούτε συμφωνώ, αλλά ούτε και διαφωνώ. Τα καλλιτεχνικά θα έπρεπε να υφίστανται ως μάθημα, αλλά με ουσιαστική διδασκαλία, και όχι σαν το «πανηγυράκι» που γίνεται μέχρι τώρα. Όποιος «κυνηγάει» ουσιαστικά την τέχνη, την κυνηγάει εκτός σχολείου.» Εύα Ταχταλίδου, 16 Θεσσαλονίκη.
«Οι νέες αλλαγές στην παιδεία αλλάζουν την έννοια αυτής. Μέσω των ανθρωπιστικών μαθημάτων και του θεσμού του κόντρα μαθήματος ενισχύεται η έννοια της πολυσχιδούς και πεπαιδευμένης προσωπικότητας. Αντίθετα η κατάργηση των εικαστικών, καταστρατηγεί κάθε εναλλακτικό τρόπο εμφύσησης αξιών στους νέους. Ένας εξ ορθολογισμός του μαθήματος ίσως μπορούσε να επιτύχει το στόχο καλλιέργειας αισθητικής αγωγής. Αφετέρου η αφαίρεση της κοινωνιολογίας και η επαναφορά των λατινικών δεν είναι ακριβώς ορθή. Διότι όσοι ασχολούνται με φιλολογικές σχολές επικοινωνιολογίας δε γνώριζαν τα Λατινικά που είναι βασικά για τη συνέχεια της σχολής. Αλλά επί λατινικών όσοι σκόπευαν νομική και πολιτικές επιστήμες δε γνώριζαν βασικούς θεσμούς. Άρα η λύση είναι το τέταρτο μάθημα στη θεωρητική να είναι μάθημα επιλογής ανάλογα με τη σχολή. Συνεπώς το σχολείο παραμένει στο δίλλημα εκπαίδευση ή παιδεία.» Τσιάντας Χρήστος, 15 Θεσσαλονίκη.
Τέχνη, μία λέξη που αποτελείται από πέντε γράμματα, τα οποία όμως έχουν τεράστια σημασία. Όμως, είμαστε άνθρωποι και απέχουμε από τις λέξεις. Αυτές μπορούν να δημιουργούν συνδυασμούς και να δίνουν πνοή σε άψυχες γραμμές. Με έναν περίεργο τρόπο μας κατευθύνουν, έχοντας τρομακτική επιρροή πάνω μας. Από την άλλη πλευρά όμως, δεν απέχουμε από την τέχνη, τουναντίον συμβαδίζουμε και χορεύουμε μαζί της τον δικό της χορό και δίχως ενδοιασμούς είμαστε ικανοί πλέον να εκφράσουμε ό,τι τα σώματά μας αδυνατούν. Στις μέρες μας η τέχνη είναι περιορισμένη και δεν μπορεί ο καθένας να ακούσει τη μελωδία της, πόσο μάλλον να την καταλάβει. Αυτή η αποκλειστική μοναδικότητά της την έκανε δύσκολη, τόσο δύσκολη που δε θα διδάσκεται πλέον στα σχολεία. Η μουσική, το θέατρο, η ζωγραφική, ο χορός, η ποίηση και οποιαδήποτε μορφή της αποτελούσαν αποδράσεις του ανθρώπινου μυαλού και δάσκαλοι του ανθρώπινου πνεύματος εδώ και αιώνες. Τα αρχαία θέατρα, τα εκθέματα στα μουσεία και οι μελωδίες είναι κομμάτια του πολιτισμού μας. Και τώρα τι κάνουμε με αυτά τα κομμάτια; Αντί να είναι μέρος της ζωής μας, τα διώχνουμε μακριά και τα αφήνουμε ως μία επιλογή, ως ένα χόμπι. Όμως δε μπορεί ο μαθητής να επιλέξει κάτι άγνωστο και κάτι που είναι “νεκρό” στην εποχή του. Οι τέχνες ήδη ήταν αντικείμενο για λίγους, τώρα φοβόμαστε ότι θα γίνει πολυτέλεια. Όμως ο άνθρωπος ζει για τα μικρά πράγματα. Αυτά του δίνουν κουράγιο και τον κάνουν να αισθάνεται κάτι βαθιά στην ψυχή του. Η τέχνη είναι το πνευματικό οξυγόνο του ανθρώπου και κανείς δεν μπορεί να του το στερήσει. Ειρήνη Παπαιωάννου
Οργάνωση, σύνταξη και ιδέα κειμένου: Γιώργος Τριανταφύλλου, Ραφαέλα Μπαλάσκα και Μαρία Ιωακειμίδου.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη