Επιλογές στελεχών στην εκπαίδευση. Μια καινούρια παλιά ιστορία…
«Ουσιαστικά η επιλογή των στελεχών εκπαίδευσης θα γίνει χωρίς κρίσεις, χωρίς διαδικασίες επιλογής, χωρίς μοριοδοτούμενα κριτήρια»

Η επιλογή της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου να προχωρήσει στην κατάθεση τροπολογίας για την τοποθέτηση προσωρινών διευθυντών εκπαίδευσης έρχεται σε ευθεία σύγκρουση με την απόφαση της ίδιας πολιτικής ηγεσίας να δώσει παράταση στη θητεία των εν υπηρεσία Διευθυντών μερικές εβδομάδες πριν…

Η αντίφαση που αισθητοποιείται στις δύο αυτές αποφάσεις είναι εξόφθαλμη. Το Υπουργείο σε διάστημα λίγων εβδομάδων αλλάζει πολιτική στο πεδίο της επιλογής στελεχών και προχωρά σε μια ρύθμιση εξόχως προβληματική και απολύτως αποσπασματική στο πεδίο του χρόνου και των συνθηκών. Η όλη διαδικασία όπως αποτυπώνεται στην τροπολογία, το χρονικό σημείο της κατάθεσης της, η απουσία των όρων και των προϋποθέσεων που συνοδεύουν τις διακηρύξεις περί επιτελικού κράτους, αναδεικνύουν ένα κυρίαρχο σκεπτικό: το πρόσημο του απόλυτου ελέγχου των επιλογών στο πεδίο των στελεχών της εκπαίδευσης .

Η σύνδεση με μια αντίστοιχης θεώρησης επιλογή τον Αύγουστο του 2004 (κυβέρνηση ΝΔ), είναι αναπόφευκτη. Ουσιαστικά η επιλογή των στελεχών εκπαίδευσης θα γίνει χωρίς κρίσεις, χωρίς διαδικασίες επιλογής, χωρίς μοριοδοτούμενα κριτήρια. Οι γραμμές της τροπολογίας διαμορφώνουν ένα πλαίσιο όπου το υπηρεσιακό συμβούλιο επιλογής αναδεικνύεται ως το κυρίαρχο όργανο σε μια βάση προσωπικής ερμηνείας των δεξιοτήτων των υποψηφίων καθώς απουσιάζει ένα πλέγμα κριτηρίων που θα πλαισίωνε σε βάθος, με επάρκεια και κυρίως αντικειμενικότητα την διαδικασία επιλογής. Κάτω από ποιες συνθήκες σε επίπεδο χρόνου άραγε θα λάβει χώρα η διαδικασία εξέτασης των υποψηφιοτήτων;

Το πιο εντυπωσιακό και εξόχως αντιφατικό στοιχείο ανιχνεύεται δε στην αιτιολογική έκθεση όπου αναφέρεται ότι η αντικατάσταση των σημερινών Διευθυντών Εκπαίδευσης θεωρείται αναγκαία επειδή η θητεία τους έχει ήδη λήξει από 31/8/2018 και η συνέχιση της διοικητικής τους παρουσία ήταν «κατ΄ εφαρμογήν αντισυνταγματικών διατάξεων».

Δηλαδή η ίδια η ηγεσία του Υπουργείου αναγνωρίζει πως διατήρησε στις θέσεις αυτές τα στελέχη της εκπαίδευσης και την ίδια ώρα, η ίδια ηγεσία περιγράφει την παραμονή των Διευθυντών στο χρονικό αυτό διάστημα ως εκτός συνταγματικών διατάξεων. Χρειάστηκαν δώδεκα μήνες για τη συνειδητοποίηση αλλά και την διόρθωση του λάθους αυτού;

Το πιο προβληματικό στοιχείο όμως στην κατάθεση της τροπολογίας είναι το εξής: είναι μια διαδικασία που η ίδια η ηγεσία του Υπουργείου αναγνωρίζει ως προσωρινή και κυρίως βρίσκεται σε ουσιαστικό κενό καθώς χαρακτηρίζεται από την έλλειψη διαμόρφωσης μιας νομοθετικής πρωτοβουλίας που θα αποτύπωνε ένα άλλο όραμα-αξιοκρατίας και διοικητικής επάρκειας - για τις επιλογές στελεχών στη διοίκηση της εκπαίδευσης .

Η απουσία αυτής της νομοθετικής πρωτοβουλίας για την επιλογή των στελεχών στην εκπαίδευση δείχνει την έλλειψη οράματος της ηγεσίας του Υπουργείου για την τόσο κομβική αυτή έκφανση της άσκησης δημοσίων πολιτικών στην εκπαίδευση.

Η ανάγκη διαμόρφωσης στελεχών για την εκπαίδευση απαιτεί την σύνδεση της ανάγκης για παραγωγή τέτοιων στελεχών με την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΣΔΔΑ) η οποία έχει ως αποστολή την εκπαίδευση ενός σώματος εξειδικευμένων επιτελικών στελεχών, με επαγγελματική κατάρτιση και σύγχρονη διοικητική αντίληψη, για τη στελέχωση  της κεντρικής διοίκησης, της κρατικής περιφερειακής διοίκησης και της τοπικής αυτοδιοίκησης. Η ΕΣΔΔΑ έχει τμήματα για διαφορετικά πεδία δημόσιων πολιτικών. Ανάμεσα στα άλλα, έχει τμήματα για την Πολιτιστική Διοίκηση αλλά και την Διοίκηση Υπηρεσιών Υγείας και Κοινωνικής Φροντίδας. Γιατί όχι και για την Εκπαίδευση;

Είναι η ώρα να απαιτήσουμε και να πετύχουμε τη διαμόρφωση δομών παραγωγής και ανάδειξης στελεχών για την Εκπαίδευση με άξονα και όραμα τον ουσιαστικό και δημιουργικό μετασχηματισμό της δημόσιας διοίκησης.

Πρέπει να γίνει πραγματικότητα το όραμα, τα στελέχη της Εκπαίδευσης να γίνουν οι πρωτοπόροι της αξιοκρατίας και της διαφάνειας μέσα από διαδικασίες απόλυτα διαφανείς, ανοικτές, σύγχρονες που θα προκρίνουν τους ικανούς και όχι τους πρόθυμους.

Είναι αναπόδραστη ανάγκη τα στελέχη της εκπαίδευσης να είναι οι βραχίονες που θα στηρίξουν την υπόθεση του δημόσιου σχολείου με διοικητική επάρκεια, αίσθημα ευθύνης και πραγματική λογοδοσία.

Είναι ώρα ευθύνης…

Ο Γιώργος Γεωργακόπουλος είναι εκπαιδευτικός, μέλος της Γραμματείας του Τομέας Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 6/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

όπλα
Τεράστια επιχείρηση της ΕΛ.ΑΣ. στην Δυτική Αττική: Βρέθηκαν δεκάδες όπλα, πυρομαχικά και μεγάλες ποσότητες εκρηκτικών
Κατασχέθηκαν όπλα και εκρηκτικά σε επιχείρηση στη Δυτική Αττική - Έγιναν 5 συλλήψεις
Τεράστια επιχείρηση της ΕΛ.ΑΣ. στην Δυτική Αττική: Βρέθηκαν δεκάδες όπλα, πυρομαχικά και μεγάλες ποσότητες εκρηκτικών
rempoutsika
ΕΟΠΠΕΠ: Στην τελική ευθεία οι εξετάσεις πιστοποίησης αποφοίτων ΣΑΕΚ/ΣΕΚ - 24000 αιτήσεις για 180 ειδικότητες
Οι υποψήφιοι θα ενημερωθούν για το αποτέλεσμα ελέγχου της αίτησής τους μέσω του προσωπικού τους ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail).
ΕΟΠΠΕΠ: Στην τελική ευθεία οι εξετάσεις πιστοποίησης αποφοίτων ΣΑΕΚ/ΣΕΚ - 24000 αιτήσεις για 180 ειδικότητες
sxoleio-kleisto.jpg
Σχολικό Συμβούλιο σε Δήμαρχο Παγγαίου: Ποια θα είναι η διαχείριση και αξιοποίηση δύο ακινήτων του σχολείου;
«Η αξιοποίηση των δύο ακινήτων θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει την ανακαίνιση των εργαστηρίων επιστημών, την προμήθεια σύγχρονου εξοπλισμού...
Σχολικό Συμβούλιο σε Δήμαρχο Παγγαίου: Ποια θα είναι η διαχείριση και αξιοποίηση δύο ακινήτων του σχολείου;