Σε κοινή σύσκεψη φορέων που πραγματοποιήθηκε στις 15/09/2020 εκφράζουμε τις ανησυχίες και τους έντονους προβληματισμούς μας, αναφορικά με την ασφαλή εκκίνηση αυτής της δύσκολης σχολικής χρονιάς, για την οποία τους τελευταίους πέντε μήνες δεν πάρθηκαν μέτρα προετοιμασίας ούτε δόθηκε ουσιαστική χρηματοδότηση από την κυβέρνηση για την κάλυψη των πραγματικών αναγκών.
Στη βάση της λογικής κόστους – οφέλους, μία αντίληψη που υπηρέτησαν διαχρονικά οι κυβερνήσεις, ξεδιπλώνεται και φέτος η στρατηγική της υποχρηματοδότησης στην παιδεία, αντιμετωπίζοντας τις ανάγκες της ασφαλούς μόρφωσης των παιδιών μας ως κόστος, παρά τις ιδιαίτερες συνθήκες που υπάρχουν εξαιτίας της εξάπλωσης του COVID-19.
Στα σχολεία του δήμου Λαρισαίων πρωταρχικό είναι το φλέγον ζήτημα των πολυμελών τμημάτων, όπου μαθητές όλων των βαθμίδων στοιβάζονται σε 25άρια τμήματα στην Α’ βάθμια και σε ακόμη μεγαλύτερο αριθμό στην Β’ βάθμια εκπαίδευση, σε συνθήκες νέας μεγαλύτερης έξαρσης της πανδημίας, με συνέπεια να μην είναι δυνατόν να κρατηθούν οι ελάχιστες αποστάσεις που είναι απαραίτητες. Οι συγχωνεύσεις τμημάτων που έγιναν και δυσκολεύουν ακόμη περισσότερο την υγειονομική κατάσταση, υπαγορεύονται από τον πρόσφατο αντιεκπαιδευτικό νόμο που ψηφίστηκε εν μέσω καραντίνας το Μάιο και αυξάνει τον αριθμό των παιδιών ανά τμήμα σε 25.
Στη Β’ βάθμια εκπαίδευση δεν μπορεί να κρυφτεί η υγειονομική βόμβα των πολυπληθών τμημάτων σε γυμνάσια και λύκεια με αριθμούς που τρομάζουν, των 27 ή και 29 παιδιών μέσα στην τάξη. Χαρακτηριστικό αρνητικό παράδειγμα αποτελεί το 7ο ΕΠΑΛ με 31 μαθητές να στοιβάζονται σε μια αίθουσα.
Προτείνουμε την αξιοποίηση των κενών αιθουσών που προέκυψαν εξαιτίας των συγχωνεύσεων τμημάτων. Στα όρια του δήμου Λαρισαίων και μόνο υπάρχουν 41 κενές αίθουσες στην Α’ βάθμια, οι οποίες θα μπορούσαν να αποτελέσουν ανακούφιση αποσυγχρωτισμού για τα πολυπληθή τμήματα, εφόσον στελεχωθούν με προσλήψεις εκπαιδευτικών, έτσι ώστε να τηρηθούν οι αναγκαίες αποστάσεις σύμφωνα με τις οδηγίες των ειδικών.
Στα πλαίσια της αρμοδιότητάς του ο δήμος Λαρισαίων, σε ότι αφορά τις κτιριακές υποδομές των σχολείων, έχει ευθύνη να διαθέσει δημοτικά κτίρια ή να προχωρήσει ακόμη και στη μίσθωση ιδιωτικών κτιρίων κατάλληλων προδιαγραφών, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται αραίωση των παιδιών ανά τμήμα.
Αυτή η πολιτική που αντιμετωπίζει την μόρφωση των παιδιών μας ως κόστος είναι που υποχρεώνει τα παιδιά μας να φοιτούν σε τμήματα «παστωμένα», των 25 και 27 μαθητών και σε αίθουσες «κλουβιά», με ελλιπή αερισμό επικίνδυνες για την υγεία τους. Το ίδιο συμβαίνει ακόμη και στον ευαίσθητο χώρο της Ειδικής Αγωγής, με το χαρακτηριστικό παράδειγμα του 1ου Ειδικού Σχολείου ΔΑΔ Λάρισας να προκαλεί ντροπή, όπου 50 παιδιά και εκπαιδευτικοί κάνουν μάθημα σε μικρές προκάτ αίθουσες και παλιές αποθήκες του 12ου Λυκείου Λάρισας που ανακαινίστηκαν πριν από μερικά χρόνια και αερίζονται με φεγγίτες.
Όλα τα παραπάνω είναι άρρηκτα δεμένα με την στρατηγική του υπουργείου να προχωρήσει φέτος σε όσο το δυνατόν λιγότερες προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Αυτή η στρατηγική των προσλήψεων “με το σταγονόμετρο” δημιουργεί στη Λάρισα τις ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς στην πρωτοβάθμια και δευτεροβαθμια εκπαίδευση.
Ιδιαίτερα προβληματική είναι η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί εξαιτίας της έλλειψης κτιριακών υποδομών στα νηπιαγωγεία, με συνέπεια οικογένειες να αντιμετωπίζουν οξυμένο πρόβλημα, ακριβώς επειδή δεν δόθηκε από το κράτος ούτε ένα ευρώ για την εφαρμογή της υποχρεωτικής 2χρονης προσχολικής αγωγής.
Συγκεκριμένα είναι πολύ μακριά από την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών η λειτουργία του 55ου Νηπιαγωγείου που στεγάζει νήπια σε τέσσερα διαφορετικά κτίρια σε απόσταση αρκετών χιλιομέτρων μεταξύ τους. Επίσης για τα νήπια του νηπιαγωγείου στην περιοχή της Νεράιδας, όπου το μισθωμένο ιδιωτικό κτίριο που τα στέγαζε κρίθηκε ακατάλληλο και οι οικογένειες δεν γνωρίζουν έως και αυτή την στιγμή αν μεταφέρονται στο Νηπιαγωγείο της Ανθούπολης εντείνοντας τον συγχρωτισμό, ή αν θα μεταφερθούν σε άλλο μισθωμένο κτίριο στη Νεράιδα με όρους λειτουργίας νηπιαγωγείου όπως την δεκαετία του 1980. Στην ίδια κατεύθυνση διαμαρτυρόμαστε για το κοντέινερ που υπάρχει από πέρυσι, με ευθύνη του Δήμου Λαρισαίων, στο 13ο Νηπιαγωγείο, όπως επίσης και για το 21ο Νηπιαγωγείο στο Αβέρωφ όπου επιλέχθηκε τα 72 νήπια να κατανεμηθούν σε 3 τμήματα των 24 παιδιών και όχι σε 4 τμήματα των 18 παιδιών, παρότι υπάρχει διαθέσιμη αίθουσα.
Εδώ και τώρα να καταρτιστεί κτιριακός προγραμματισμός κατασκευής νέων σχολικών μονάδων με ευθύνη του Δήμου και της κυβέρνησης, να διεκδικηθούν κονδύλια από τον κρατικό προϋπολογισμό, έτσι ώστε να κτιστούν οι απαραίτητες σχολικές μονάδες.
Σοβαρή ευθύνη έχει η δημοτική αρχή που καθυστέρησε τις εργασίες στο 4ο ΕΠΑΛ με συνέπεια να μένουν εκτός αιθουσών 50 παιδιά, παρότι εδώ και κάποιες μέρες ξεκίνησε η σχολική χρονιά.
Η κατάσταση δεν είναι καλύτερη και στην καθαριότητα των σχολείων, παρά τις πρόσφατες προσλήψεις ορισμένου χρόνου ( ΙΔΟΧ) που προχώρησε η κυβέρνηση μέσω των δήμων, ενώ θα έπρεπε να εξασφαλίζει όρους μόνιμης και σταθερής δουλειάς με πλήρη δικαιώματα και γενναίο αριθμό προσλήψεων. Συγκεκριμένα στον δήμο Λαρισαίων, κάτω από τις αυξημένες ανάγκες που προκαλεί η πανδημία, οι θέσεις των καθαριστριών αυξήθηκαν μόνο κατά δύο (2) και συγκεκριμένα από 133 καθαρίστριες σε 135. Σοβαρή ευθύνη έχει ο Δήμος Λαρισαίων, που δεν αιτείται όλα αυτά τα χρόνια θέσεις μόνιμης και σταθερής δουλειάς βάσει των πραγματικών αναγκών και όχι βάσει του αριθμού των αιθουσών, αφού οι καθαρίστριες έχουν στην ευθύνη τους προαύλια, διαδρόμους, WC, γραφεία κλπ.
Απαιτούμε άμεσα μέτρα
- 15 μαθητές ανά τμήμα. Άμεση αξιοποίηση άδειων αιθουσών και σχολείων, καθώς και άλλων κρατικών-δημοτικών υποδομών, ή ακόμα και ιδιωτικών, που πληρούν τις προϋποθέσεις.
- Άμεση εκπόνηση κεντρικού πανελλαδικού σχεδίου για νέα σχολικά κτήρια, που να καλύπτουν τις ανάγκες για σχολική στέγη. Να σταματήσει το αίσχος με τα container και τις προκάτ αίθουσες.
- Έκτακτο κονδύλι από τον κρατικό προϋπολογισμό ώστε να προσληφθεί ο απαραίτητος αριθμός εκπαιδευτικών, που να ικανοποιεί την παραπάνω συνθήκη για περισσότερα τμήματα με λιγότερους μαθητές.
- Κάλυψη όλων των κενών σε εκπαιδευτικούς εδώ και τώρα. Μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών και του βοηθητικού προσωπικού που δουλεύουν τα τελευταία χρόνια στην εκπαίδευση.
- Εξασφάλιση όλου του απαραίτητου αριθμού μόνιμων εργαζομένων στην καθαριότητα των σχολείων, ώστε να διασφαλίζονται οι υγειονομικοί όροι καθ’ όλη τη διάρκεια της λειτουργίας του σχολείου.
- Εξασφάλιση κονδυλίων στις σχολικές επιτροπές για Μέσα Ατομική Προστασίας, είδη καθαρισμού, αντισηπτικά κ.λ.π.
- Άμεση επανέναρξη του προγράμματος των σχολικών γευμάτων, που είναι απολύτως απαραίτητα σε χιλιάδες οικογένειες, που πλήττονται από τη φτώχεια και την ανεργία.
- Διενέργεια μαζικών επαναλαμβανόμενων τεστ σε εκπαιδευτικούς και μαθητές, ώστε να υπάρξει άμεση παρέμβαση σε περίπτωση που χρειαστεί και να ελέγχεται η διάδοση του ιού.
- Δημιουργία Σχολιατρικής Υπηρεσίας που θα έχει την ευθύνη για τον έλεγχο υγειονομικής λειτουργίας των σχολείων αλλά και τη διαχείριση των κρουσμάτων.
- Κατάργηση κάθε νομοθετικής διάταξης που επιτρέπει κάμερα στα σχολεία και on–line μετάδοση των μαθημάτων.
- Ενίσχυση του Δημόσιου Συστήματος Υγείας με γενναίες προσλήψεις γιατρών και νοσηλευτικού προσωπικού για την στελέχωση των απαραίτητων κλινών σε ΜΑΦ και ΜΕΘ.
Ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία από το ΔΣ της ΕΛΜΕ Λάρισας
Ένωση Γονέων & Κηδεμόνων Μαθητών Δήμου Λάρισας
Εργατικό Κέντρο Λάρισας (ΕΚΛ)- ΟΓΕ Λάρισας
Σύλλογος Γιατρών Γενικού Νοσοκομείου Λάρισας (ΕΙΝΚΥΛ) - ΕΛΜΕ Λάρισας
Σύλλογος Εκπαιδευτικών ΠΕ “Κων/νος Κούμας”
Ομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Λάρισας (ΟΕΒΕΛ)
Σύλλογος Εργαζομένων ΟΤΑ -Σωματείο Καθαριστριών
Σύλλογος Ειδικού Βοηθητικού και Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής
Σύλλογοι Γονέων Α’ Βάθμιας και Β’ Βάθμιας Εκπαίδευσης
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη