Εξ αποστάσεως Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης
Από την Θεώνη Μαυρόγιαννη, Ψυχολόγο, Προϊσταμένη του 1ου ΚΕΣΥ Πατρών και την Αργυρώ Γιορμέζη, εκπαιδευτικό του 1ου ΚΕΣΥ Πατρών.
Το Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης (ΕΠΕ) κάθε μαθητή παραμένει ενεργό την περίοδο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, ωστόσο ενδέχεται να χρειάζεται τροποποιήσεις.
Αναλυτικότερα
Η πανδημία Covid-19 δημιούργησε νέα δεδομένα στην εκπαιδευτική διαδικασία και κατέστησε αναγκαία την προσαρμογή της διδασκαλίας σε μοντέλα εξ αποστάσεως εφαρμογής. Το Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης (ΕΠΕ) κάθε μαθητή παραμένει ενεργό την περίοδο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, ωστόσο ενδέχεται να χρειάζεται τροποποιήσεις.
Η ομάδα υποστήριξης του/ης μαθητή/τριας (ΕΔΕΑΥ) εξακολουθεί να παρακολουθεί την εφαρμογή του ΕΠΕ, να συνεδριάζει, να συλλέγει δεδομένα και να επικαιροποιεί τους στόχους, αν κρίνει ότι είναι απαραίτητο.
Ωστόσο, κάποιοι στόχοι είναι δύσκολο να εκτιμηθούν στο πλαίσιο της εικονικής τάξης π.χ. δυσκολία μετάβασης από τη μία δραστηριότητα στην άλλη.
Σε αυτή την περίπτωση, οι στόχοι αναθεωρούνται/ καταργούνται ή προσαρμόζονται στο οικογενειακό περιβάλλο ν του/της μαθητή/τριας, εάν η γονική υποστήριξη-συνεργασία είναι εφικτή.
Εξ αποστάσεως Eξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης (ΕΠΕ)
Το Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης είναι ένα πρόγραμμα που αναπτύσσεται σύμφωνα με τις ατομικές εκπαιδευτικές ανάγκες κάθε μαθητή/τριας και περιέχει τους μετρήσιμους μακροπρόθεσμους και βραχυπρόθεσμους στόχους.
Στοχεύει να ανταποκριθεί στις διαφορετικές εκπαιδευτικές ανάγκες του/ης μαθητή/τριας (μαθησιακές/ακαδημαϊκές, κοινωνικοσυναισθηματικές).
Υπό αυτό το πρίσμα, η εξ αποστάσεως εφαρμογή του ΕΠΕ, πρέπει να διασφαλίζει, ότι οι μαθητές/τριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μέσω των κατάλληλων εξατομικεύσεων συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία και εξασφαλίζεται συνέχεια στη μαθησιακή τους πορεία κατά τη μετάβαση στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Νέες δυσκολίες που ενδεχομένως αντιμετωπίζουν οι μαθητές/τριες ή οι οικογένειές τους θα πρέπει να ληφθούν υπόψη στο σχεδιασμό (ή επανασχεδιασμό) του ΕΠΕ και πρόσθετες ενέργειες- παρεμβάσεις από την ΕΔΕΑΥ είναι αναγκαίο να οργανωθούν (π.χ. συμβουλευτική υποστήριξη γονέων/ τροποποίηση αρνητικής συμπεριφοράς μαθητή/τριας στο σπίτι κλπ.).
Προκλήσεις για εκπαιδευτικούς
Οι εκπαιδευτικοί καλούνται:
να ανακαλύψουν νέους τρόπους επικοινωνίας με γονείς και μαθητές
να αλλάξουν τον τρόπο που δίνουν οδηγίες και παρέχουν ανατροφοδότηση
να σχεδιάσουν μαθησιακές δραστηριότητες με νόημα
να διασφαλίσουν ότι οι μαθητές/τριες θα συνεχίσουν να συνεργάζονται και
να επικοινωνούν με τους συμμαθητές/τριές τους
Οδηγίες για εκπαιδευτικούς
Διερευνήστε τις δυνατότητες των μαθητών/τριών σας για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση
Οι συνθήκες και οι δυνατότητες κάθε οικογένειας διαφέρουν και αυτό πρέπει να ληφθεί υπόψη, κατά το σχεδιασμό του εκπαιδευτικού προγράμματος. Ωστόσο, αποφύγετε να κάνετε υποθέσεις σχετικά με περιορισμούς που ενδέχεται να αντιμετωπίζουν οι μαθητές/τριες, χωρίς να έχετε ενημερωθεί από τους ίδιους τους γονείς τους.
Διατηρείστε το συναισθηματικό κλίμα της τάξης σας
Είναι πολύ σημαντικό να δείξετε στους μαθητές σας ότι εξακολουθείτε να ενδιαφέρεστε για αυτούς, ακόμη και αν σας χωρίζει φυσική απόσταση. Δεδομένης της πρωτόγνωρης κατάστασης, οι μαθητές/τριές σας μπορεί να βιώνουν άγχος ή ανησυχία.
Πριν ξεκινήσετε το μάθημα, αφιερώστε λίγο χρόνο για να αξιολογήσετε την ψυχική, σωματική και συναισθηματική ευεξία των μαθητών σας (πώς είναι τα ίδια τα παιδιά, οι οικογένειές τους;)
Εξηγείστε με απλές και σαφείς προτάσεις, χωρίς να χρησιμοποιείται μεταφορικό λόγο και αφηρημένες εκφράσεις την τρέχουσα πραγματικότητα (γιατί άλλαξε ο τρόπος μαθήματος, τι θα ακολουθήσει).
Αν κρίνετε απαραίτητο οπτικοποιείστε τις πληροφορίες που δίνετε στους μαθητές σας ή χρησιμοποιείστε μια κοινωνική ιστορία προκειμένου να κατανοήσουν πληρέστερα το νέο τρόπο διδασκαλίας- επικοινωνίας- λειτουργίας της τάξης.
Ξεκινήστε με δραστηριότητες που γνωρίζετε ότι είναι ευχάριστες και οικείες στους μαθητές σας και αισθάνεστε και εσείς άνετα να τις υλοποιείτε.
Αρχικά, χρησιμοποιείστε στρατηγικές που είχατε υιοθετήσει στο παρελθόν και λειτούργησαν ικανοποιητικά. Παρέχετε αναλυτικές πληροφορίες για τις δραστηριότητες και αναλύστε τες βήμα-βήμα.
Επίσης, η δημιουργία ενός δομημένου περιβάλλοντος εξ αποστάσεως μάθησης είναι ιδιαίτερα σημαντική για πολλούς μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που σκέφτονται και μαθαίνουν διαφορετικά από τους τυπικά αναπτυσσόμενους συνομηλίκους τους.
Αξιοποιείστε τα δυνατά σημεία των μαθητών και τα ενδιαφέροντά τους, προκειμένου πάνω σε αυτά να οικοδομήσετε νέα γνώση. Σε ευχάριστες για το/η μαθητή/τρια δραστηριότητες, προσθέστε καινούριες. Συζητείστε εκ νέου με τους γονείς των μαθητών σας για το ΕΠΕ και τους στόχους που είχατε θέσει προκειμένου και αυτοί να σταθούν αρωγοί στο έργο σας.
Προχωρήστε σε εβδομαδιαίο σχεδιασμό δραστηριοτήτων μαζί με τον εκπαιδευτικό της γενικής τάξης, με σκοπό τη διατήρηση της συνέχειας της εκπαιδευτικής διαδικασίας, παρότι, η διάρκεια της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης δεν είναι συγκεκριμένη.
Οι στόχοι, πάνω στους οποίους δομούνται οι δραστηριότητες, αντλούνται από το εξατομικευμένο πρόγραμμα του/ης μαθητή/τριας.
Καταρτίστε ένα σταθερό εξ αποστάσεως πρόγραμμα εκπαίδευσης.
Ακόμη και στην περίπτωση που το πρόγραμμα της γενικής τάξης είναι ευέλικτο, δημιουργείστε μια καθημερινή ρουτίνα/ δομημένο πρόγραμμα για το/η μαθητή/τρια σας. Αυτό κάνει τη μέρα πιο προβλέψιμη και βοηθά ιδιαίτερα μαθητές με ΔΑΦ να διατηρήσουν την ηρεμία τους.
Συγκεκριμένα, διδάξτε διαφορετικά θέματα με την ίδια σειρά κάθε μέρα (π.χ ολομέλεια, ατομική εργασία, διάλειμμα, ομαδική δραστηριότητα κλπ).
Κοινοποιείστε στους γονείς το πρόγραμμα (οπτικοποιημένο) πριν το μάθημα, προκειμένου να ενημερώσουν το/η μαθητή/τρια και ενθαρρύνετέ τους να το τυπώσουν, ώστε να το έχει ο/η μαθητής/τρια μπροστά του/ης στο χώρο εργασίας για εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Βρείτε εναλλακτικές.
Ορισμένοι μαθητές και οικογένειες μπορεί να έχουν περιορισμένη ή καθόλου πρόσβαση στην τεχνολογία.
Σε αυτές τις περιπτώσεις, η παροχή διδακτικού και εκπαιδευτικού υλικού μπορεί να χρειαστεί να πραγματοποιηθεί μέσω εναλλακτικών λύσεων, όπως μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, τηλεφωνικές κλήσεις ή εκπαιδευτικά πακέτα που έχουν αναπτυχθεί από εσάς.
Ενθαρρύνετε την επικοινωνία γονέα-σχολείου. Ορίστε ώρες επικοινωνίας με τους γονείς προκειμένου να επιλύσετε απορίες, να δώσετε οδηγίες, να εξηγήσετε τι είδους βοήθεια περιμένετε από αυτούς και ποιοι οι στόχοι κάθε δραστηριότητας.
Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι πρόκληση και για τις οικογένειες, καθώς οι γονείς θα πρέπει να σκεφτούν διαφορετικά για το πώς να υποστηρίξουν τα παιδιά τους μαθησιακά και ψυχολογικά και προσβλέπουν στον/ην εκπαιδευτικό για καθοδήγηση.
Ενθαρρύνετε τους γονείς να καθορίσουν καθημερινό πρόγραμμα δραστηριοτήτων, να διατηρήσουν ρουτίνες ύπνου, μελέτης, άσκησης, μαθήματος, ώστε να περιοριστεί η αναστάτωση της καθημερινότητας των παιδιών.
Ενθαρρύνετε τις οικογένειες να δημιουργήσουν ένα χώρο παρακολούθησης μαθήματος/μελέτης.
Το παιδί μπορεί να έχει ένα χώρο μελέτης υπό κανονικές συνθήκες, αλλά αυτός ο χώρος μπορεί να μην είναι κατάλληλος υπό τις παρούσες συνθήκες π.χ. έχει χαμηλό σήμα διαδικτύου, διασπαστικούς παράγοντες.
Εξηγείστε στους γονείς ότι ο/η μαθητής/τρια πρέπει να παρακολουθεί το μάθημα στον ίδιο χώρο κάθε σχολική ημέρα με συνέπεια. Καλό θα ήταν να επιλεγεί ένα μικρό δωμάτιο με χώρο γραφείου για το/η μαθητή/τρια και εκ των προτέρων να έχει προβλεφθεί ο χώρος/ θέση που θα επιβλέπει ο γονέας.
Προτρέψτε τους γονείς να μειώσουν τους διασπαστικούς παράγοντες (κατοικίδια, παιχνίδια, μουσική, αδέρφια, κτλ), καθώς ενδέχεται να παρεμποδίσουν τη μάθηση.
Ενημερώστε ότι η χρήση ακουστικών θα βοηθήσει το/η μαθητή/τρια να εστιάσει στις οδηγίες που λαμβάνει.
Είναι σημαντικό να έχετε ενημερώσει τους γονείς νωρίτερα για τα υλικά που ενδεχομένως ο/η μαθητής/τρια να χρειαστεί για τη δραστηριότητα, ώστε να μη διακόψει την εργασία του/της προκειμένου να αναζητήσει κάτι.
Ενημερώστε τους γονείς για τον τρόπο που διαχειρίζεστε τις αισθητηριακές ανάγκες του/ης μαθητή/τριας στην τάξη, ώστε να κάνουν τις ανάλογες τροποποιήσεις στο σπίτι. Για παράδειγμα, μερικά παιδιά κάνουν διαλείμματα εκτόνωσης της ενεργητικότητάς τους με το να σηκώνονται από την καρέκλα τους μετά από 5 λεπτά και να κάνουν μια βόλτα στην τάξη.
Οι γονείς θα μπορούσαν να το αντικαταστήσουν με μια βόλτα στο δωμάτιο του σπιτιού.
Παιδιά που χρησιμοποιούν στην τάξη συγκεκριμένα αντικείμενα (fidget toys) για να χαλαρώσουν το νευρικό τους σύστημα και να συγκεντρωθούν, καλό θα ήταν να τα έχουν μαζί τους και στο σπίτι, κατά τη διάρκεια της εξ αποστάσεως διδασκαλίας.
Δημιουργείστε κανόνες για την αναμενόμενη συμπεριφορά στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Πολλοί μαθητές με ΔΑΦ βασίζονται σε κανόνες και ρουτίνες για να διατηρούν το περιβάλλον τους προβλέψιμο και να κατανοούν πληρέστερα ποια είναι η αναμενόμενη για αυτούς συμπεριφορά. Προσαρμόστε – οπτικοποιείστε τους ήδη υπάρχοντες κανόνες της τάξης σας (π.χ. Κοιτάζω στην οθόνη, Ακούω προσεκτικά τον/την εκπαιδευτικό, Δεν μιλάμε όλοι μαζί κλπ)
Εξ αποστάσεως Εξατομικευμένο Πρόγραμμα
Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του εκπαιδευτικού υλικού στην εκπαίδευση από απόσταση
Στο εξ αποστάσεως εκπαιδευτικό υλικό οι μαθητές πρέπει να γνωρίζουν:
τι πρέπει να κάνουν γιατί το κάνουν πότε πρέπει να το κάνουν πώς να το κάνουν αν το έκαναν σωστά (Λιοναράκης, 2001, σσ. 45-46)
Μερικά βασικά στοιχεία για το εξ αποστάσεως εκπαιδευτικό υλικό είναι: συγκεκριμένοι στόχοι, που συνδέονται άμεσα με το ΑΠΣ σαφείς, κατανοητές οδηγίες- επεξηγήσεις διαβαθμισμένης δυσκολίας δραστηριότητες (Μανούσου, 2008)
Στο εξ αποστάσεως υλικό είναι απαραίτητη από τον/ην εκπαιδευτικό η εκτίμηση της χρονικής διάρκειας που θα χρειαστεί ο/η μαθητής/τρια για να διεκπεραιώσει μια δραστηριότητα (Μανούσου & Χαρτοφύλακα, 2020).
Εκπαιδευτικό Υλικό για σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν είναι: Πακέτα φύλλων εργασίας που δε συνδέονται με τους στόχους του ΑΠΣ ή δεν λαμβάνουν υπόψη την παρούσα μαθησιακή κατάσταση του/της μαθητή/τριας. Φύλλα εργασίας με ασαφή διατύπωση, μη κατατοπιστικές οδηγίες.
Έντυπα με πολλές απαιτήσεις για τους μαθητές και τις οικογένειες τους (π.χ. απαιτούν από τους γονείς πολύ χρόνο ή δεξιότητες που οι γονείς ή οι μαθητές δεν διαθέτουν).
Ενδεικτικές προτάσεις- προσαρμογές
Μαθητές με ελλείμματα στην επικοινωνία Ο/ η εκπαιδευτικός:
Βοηθά το/τη μαθητή/τρια στην επεξεργασία του προφορικού λόγου. Τον/ην καλεί με το όνομα του/ης πριν δώσει συγκεκριμένες οδηγίες.
Χρησιμοποιεί σαφείς και συγκεκριμένες οδηγίες.
Στην περίπτωση που πρέπει να δώσει μια ακολουθία από οδηγίες, δίνει μια οδηγία κάθε φορά.
Δίνει στο/η μαθητή/τρια χρόνο να απαντήσει.
Επαναλαμβάνει την οδηγία, αν είναι αναγκαίο.
Χρησιμοποιεί απλή γλώσσα, διατυπώνει ξεκάθαρες εντολές και οδηγίες, αποφεύγει τις μεταφορές, τους σαρκασμούς και τα αστεία.
Αποφεύγει τα υπονοούμενα και δεν επαναπαύεται στην χρήση εξωλεκτικών σημάτων όπως εκφράσεις προσώπου για να μεταφέρει σημαντικά μηνύματα.
Μειώνει το ρυθμό της ομιλίας αν είναι αναγκαίο.
Αποφεύγει τις αφηρημένες ερωτήσεις και τις ερωτήσεις ανοικτού τύπου.
Χρησιμοποιεί όσα πιο πολλά οπτικά βοηθήματα μπορεί και θυμάται ότι θα βοηθήσουν και τα υπόλοιπα παιδιά στην τάξη. Μαθητές με δυσκολίες στον εκφραστικό λόγο Ο/η εκπαιδευτικός:
Οργανώνει την «ώρα της συζήτησης» με θέματα που φαίνεται να δείχνει προτίμηση ο/η μαθητής/τρια. Ξεκινά τη συζήτηση κάνοντας σαφές το θέμα της (π.χ. «σήμερα θα συζητήσουμε…») και την τελειώνει συνοψίζοντας τα «συμπεράσματα» της (π.χ. «άρα από τη συζήτησή μας καταλήγουμε ότι…» ή «από τη συζήτηση που κάναμε διαπιστώνουμε ότι όλοι έχουμε αγαπημένα παιχνίδια…»).
Βοηθά το/η μαθητή/τρια όταν δυσκολεύεται να εκφραστεί με συμπληρωματικές/διευκρινιστικές ερωτήσεις :«θέλεις να μας πεις τι έγινε στην αρχή; Μετά; Τι άλλο είδες; Που αλλού πήγατε; Και τι απάντησες εσύ σε αυτό που σου είπε…; Εσύ τι έκανες όταν είδες το…;»
Μαθητές με δυσκολίες προσαρμογής στις αλλαγές Ο/η εκπαιδευτικός ενθαρρύνει τους γονείς, εκτός από τη χρήση οπτικοποιημένου προγράμματος να δομήσουν το χώρο, που θα πραγματοποιηθεί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Συγκεκριμένα, ίσως είναι βοηθητικό να προσδιοριστεί σε ποιο χώρο εκτελείται κάθε δραστηριότητα, να σηματοδοτηθεί οπτικά και να τοποθετηθούν εκεί τα ανάλογα υλικά, ώστε ο/η μαθητής/τρια να διευκολυνθεί να καταλάβει τι αναμένεται να κάνει (π.χ. χαλί- μαξιλάρια, όταν θα παρακολουθήσει βίντεο, παραμύθι, γραφείο όταν θα κληθεί να γράψει, σαλόνι στο διάλειμμα κλπ).
Για κάποιους μαθητές/τριες ίσως είναι βοηθητικό κατά τη μετάβασή τους στο χώρο υλοποίησης του εξ αποστάσεως να πάρουν την τσάντα τους, ώστε να διευκολυνθούν να κατανοήσουν ότι το μάθημα ξεκίνησε.
Μαθητές με δυσκολία στην ανάπτυξη- διατήρηση κοινωνικών επαφών Ο/η εκπαιδευτικός είναι σημαντικό να δημιουργήσει ευκαιρίες να έρθουν σε επικοινωνία οι μαθητές με συμμαθητές που στη φυσική τάξη είχαν θετικές/ στενές αλληλεπιδράσεις, ώστε να μην απομακρυνθούν. Ενθαρρύνει τη μεταξύ των γονέων τους ανταλλαγή τηλεφώνων.
Δυαδικές σχολικές δραστηριότητες ή μάθημα σε μικροομάδα θα διευκολύνει την επικοινωνία των φίλων. Mαθητές με δυσκολίες στις δεξιότητες της συγκέντρωσης και της προσοχής Ο/η εκπαιδευτικός είναι σημαντικό να αναλύσει και να περιγράψει λεπτομερώς κάθε βήμα που περιλαμβάνει η ολοκλήρωση μιας δραστηριότητας. Βοηθητική είναι η σηματοδότηση-οπτικοποίηση των βημάτων που καλείται να εκτελέσει ο/η μαθητής/τρια.
Ο/η εκπαιδευτικός σε συνεργασία με το γονέα παρακολουθούν στενά τις κινήσεις του/ης μαθητή/τριας, ώστε να παρέχουν έγκαιρα καθοδήγηση λεκτική ή μη και ενίσχυση, εάν χρειαστεί. Για παράδειγμα, ο/η εκπαιδευτικός προκειμένου να διδάξει τον/ην μαθητή/τρια να κάθεται 10΄ στη θέση του, θέτει ως αρχικό κριτήριο για την παροχή ενίσχυσης να κάθεται ο μαθητής τουλάχιστον 5 ΄ στη θέση του και να απασχολείται με μια δραστηριότητα (δεξιότητα που ανήκει στον κύκλο ενδιαφερόντων του). Ακολούθως, αλλάζει το κριτήριο και ο μαθητής/τρια λαμβάνει ενίσχυση, μόνο εφόσον καθίσει 7΄ στη θέση του/ης. Η σταδιακή αλλαγή του κριτηρίου ενίσχυσης συνεχίζεται έως ότου επιτευχθεί ο τελικός στόχος (να κάθεται 10 ΄ στη θέση του/ης).
Βιβλιογραφία Λιοναράκης, Α. (2001). Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Πολυμορφική Εκπαίδευση: Προβληματισμοί για μία ποιοτική προσέγγιση σχεδιασμού διδακτικού υλικού. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.),
Απόψεις και προβληματισμοί για την ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση, σελ. 33-52. Αθήνα: Προπομπός. Μανούσου, Ε. (2008). Προδιαγραφές παιδαγωγικού πλαισίου για την εφαρμογή πολυμορφικής, συμπληρωματικής εξ αποστάσεως περιβαλλοντικής εκπαίδευσης σε μαθητές πρωτοβάθμιας ολιγοθέσιων και απομακρυσμένων σχολείων της Ελλάδας. Διδακτορική διατριβή.
Διαθέσιμο στο: http://thesis.ekt.gr/thesisBookReader/id/15961#page/1/mode/2up Μανούσου, Ε & Χαρτοφύλακα, Α.Μ. (2020). Τα είδη, ο ρόλος και οι βασικές αρχές του εκπαιδευτικού υλικού στην εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση.
Ανακτήθηκε από https://pekesexae2020.pdekritis.gr/wp- content/up
Αξιοποιήθηκαν: ΠΑΠΕΑ (1996) ΑΠΣ Ειδικής Αγωγής (2004) Autism Training and Technical Assistant Project. (2020). Remote Learning for Students with Autism Spectrum Disorder. Ανακτήθηκε από https://www.isbe.net/Documents/Remote-Learning-Students-with-ASD.pd
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη