κοινωνιολογία
«Ο παραγκωνισμός της Κοινωνιολογίας, και όχι μόνο, θα βλάψει ανεπανόρθωτα και μακροπρόθεσμα το αντικείμενο των μελετών της – δηλαδή την κοινωνία» - Γράφει ο Χρήστος Σουρουλής, φιλόλογος, πρ. αιρετός ΠΥΣΔΕ Ρεθύμνου

Η σημερινή μέρα (26/1/2021) ξεκίνησε με μία ακόμα απαγόρευση συναθροίσεων, κατόπιν οδηγίας των λοιμωξιολόγων, αν και οι τελευταίοι δεν γνώριζαν πως είχαν εκδώσει τέτοια οδηγία. Δεν είναι η πρώτη φορά που η κυβέρνηση επιλέγει τη θεσμική εκτροπή, εκμεταλλευόμενη την πανδημία, αλλά και την παθητικότητα μεγάλου μέρους της κοινωνίας, για να μην πω τη στήριξη από πολλούς σε τέτοιες πρακτικές.  

Η ανοχή στην επιχειρούμενη χουντοποίηση δεν προέκυψε από τη μια μέρα στην άλλη και θα μπορούσαν να αναφερθούν αρκετοί λόγοι και άλλες τόσες υποθέσεις να γίνουν. Το θέμα είναι ότι όσο εμείς αναρωτιόμαστε, η εξουσία εφαρμόζει όλους τους δυνατούς και  εν πολλοίς αποτελεσματικούς τρόπους για να την επιτύχει. Η εξαφάνιση των κοινωνικών επιστημών από το σχολείο είναι ένας από αυτούς. 

Φυσικά τα πράγματα δεν λειτουργούν αυτόματα. Δεν καταργείς σήμερα το μάθημα ‘’Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών’’ (ΒΑΚΕ) και αύριο η κοινωνία γίνεται πιο συντηρητική. Εξάλλου αυτό συμβαίνει εδώ και χρόνια, πριν καταργηθεί το ΒΑΚΕ. Η επίθεση στις κοινωνικές επιστήμες είναι μέρος ενός ευρύτερου σχεδιασμού και, αν προτιμάτε, απότοκο του μίσους των κυβερνώντων μας για κάθε ερέθισμα που μπορεί να προκαλέσει ανεπιθύμητη αντίδραση (π.χ. την ικανότητα των ανθρώπων να αμφισβητούν και να σκέφτονται μεθοδικά και συγκροτημένα). 

Η βίαιη απομάκρυνση της Παιδείας από κοινωνιολογικού τύπου προσεγγίσεις δεν παρατηρείται μόνο στις καθεαυτές κοινωνικές επιστήμες. Είναι διακηρυγμένη η απόφαση του ΥΠΑΙΘ να αλλάξει το περιεχόμενο του μαθήματος της ιστορίας επί το… εθνοκεντρικότερον. Και το ζήτημα δεν είναι αν επιθυμούμε μια ‘’πατριωτική’’ ή μια ‘’παγκοσμιοποιημένη’’ ιστορία, αλλά αν αντιλαμβανόμαστε τα γεγονότα ως προϊόν κοινωνικών διεργασιών ή ως …ένδοξες στιγμές, προσεκτικά επιλεγμένες από τους από πάνω, χωρίς δυνατότητα ανάπτυξης κριτικής σκέψης – το οποίο, στην τελική, θα ήταν ένα πραγματικά ‘’πατριωτικό’’ καθήκον. 

Έτσι, εκτός από την Κοινωνιολογία και τις κοινωνικές επιστήμες συνολικά, απορρίπτονται και τα καλλιτεχνικά μαθήματα, καθώς επίσης συμβάλλουν όχι απαραίτητα στην ‘’αριστεροσύνη’’ των μαθητών, αλλά στην υποψία έστω ύπαρξης μιας εναλλακτικής πραγματικότητας – ερμηνείας της, για να το θέσω καλύτερα. Ο καλλιτέχνης είναι επαναστατικός από τη φύση του, ακόμα και αν εκφράζει συντηρητικές απόψεις – τουλάχιστον τις αναδεικνύει με ένα δικό του στίγμα. Η εξουσία δεν το θέλει αυτό· η φαντασία είναι εξ ορισμού εχθρός της· παρατηρήστε άλλωστε πόση …φαντασία διαθέτει αυτή η κυβέρνηση στα μέτρα που παίρνει· στην καλύτερη των περιπτώσεων, θα αυξήσει τα πρόστιμα από 150 ευρώ σε 300 και θα σκεφτεί να τα πάει στα 500. Επίσης θα φτιάξει ένα αστυνομικό σώμα για κάθε περίσταση. Κατά τα άλλα φιλελευθερισμός και ενθάρρυνση της ατομικής πρωτοβουλίας… 

Ο παραγκωνισμός της Κοινωνιολογίας, και όχι μόνο, θα βλάψει ανεπανόρθωτα και μακροπρόθεσμα το αντικείμενο των μελετών της – δηλαδή την κοινωνία. Οι μαθητές δεν θα δηλώνουν τμήματα Κοινωνιολογίας, Πολιτικών Επιστημών, Οικονομικά. Η ανεργία θα  βλάψει όχι μόνο τους λειτουργούς της μέσης εκπαίδευσης, αλλά και πανεπιστημιακούς. Δεν θα παράγουμε κοινωνικούς επιστήμονες – έχουμε τον πρωθυπουργό βέβαια, που σπούδασε κοινωνικές επιστήμες στο Χάρβαρντ. Άραγε μας αρκεί; Ανεξαρτήτως πόσο διαβάζουμε κοινωνιολογικά βιβλία, πάντα γνωρίζαμε πως για την κοινωνία μπορούν να διατυπωθούν θεωρίες και κανόνες – αυτό δεν θα είναι πια αυτονόητο, η κοινωνία θα φαντάζει άθροισμα ατόμων  που υπόκεινται σε μια εξουσία. Αν συμβεί κάτι τέτοιο, έχουμε κάνει ένα μεγάλο άλμα προς τον μεσαίωνα. 

Δεν είπα σχεδόν τίποτα για τους εκατοντάδες συναδέλφους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς που έχασαν φέτος τη δουλειά τους ως θύματα των επιλογών του υπουργείου και τους εκατοντάδες ακόμα που δεν θα προσληφθούν, αν περάσει η κατάργηση της Κοινωνιολογίας ως πανελλαδικού μαθήματος. Η έκκλησή μου, έκκληση ενός φιλολόγου, στην Ομοσπονδία, τις ΕΛΜΕ, τα πανεπιστήμια, τους επιστήμονες, τους φοιτητές, είναι ΣΩΣΤΕ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ! Σώστε τις Κοινωνικές Επιστήμες, σώστε τις Τέχνες! Σώστε τον κοινωνικό – κοινωνιολογικό χαρακτήρα των μαθημάτων. Κάντε το για τους μαθητές, για τους αυριανούς πολίτες, για τους σημερινούς πολίτες!  

Κάντε το για να υπάρχουν πολίτες και όχι όχλος. 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Βάσεις Εισαγωγής: Πτώση σε Πολυτεχνεία και Νομικές αλλά οι Ιατρικές διεκδικούν να πάνε ψηλότερα

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 30/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

doukas
ΠΑΣΟΚ: Ο Χάρης Δούκας ανακοίνωσε την υποψηφιότητά του στις εκλογές – «Θα παραμείνω δήμαρχος Αθηναίων»
Ανακοίνωσε την υποψηφιότητά του ο Χάρης Δούκας – Οι δηλώσεις του από το βήμα της Κεντρικής Επιτροπής
ΠΑΣΟΚ: Ο Χάρης Δούκας ανακοίνωσε την υποψηφιότητά του στις εκλογές – «Θα παραμείνω δήμαρχος Αθηναίων»
astinomia-peripoliko
Πάτρα: Κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση για την κακοποίηση 15χρονου
Κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση για τον ξυλοδαρμό 15χρονου από τον πατέρα του όταν του είπε ότι είναι ομοφυλόφιλος
Πάτρα: Κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση για την κακοποίηση 15χρονου
pirosvestiki
Φωτιά τώρα στην Άνδρο
Συναγερμός έχει σημάνει στην πυροσβεστική για φωτιά που ξέσπασε το μεσημέρι της Κυριακής στην Άνδρο
Φωτιά τώρα στην Άνδρο