Η κυβέρνηση, παραβλέποντας τα ουσιαστικά προβλήματα που αφορούν στην υγεία και την οικονομία της χώρας στον καιρό της πανδημίας, προβαίνει εσπευσμένα σε συνεχείς νομοθετικές ρυθμίσεις στην Παιδεία που αποκλείουν ένα μεγάλο αριθμό παιδιών και νέων από την επιτυχία στο σχολείο και την πρόσβαση στο Πανεπιστήμιο.
Με πρόσχημα την αύξηση του επιπέδου ποιότητας των σπουδών, η εκπαιδευτική πολιτική της ΝΔ περιορίζει τη δυνατότητα πρόσβασης ενός μεγάλου αριθμού υποψηφίων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μέσω της αλλαγής του τρόπου εισαγωγής στα Πανεπιστήμια και επιλέγει να υπηρετήσει συνειδητά τα ιδιωτικά συμφέροντα.
Παράλληλα, έχει ήδη προχωρήσει στην ισοτιμία των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων ιδιωτικών κολλεγίων με τα αυτά των αποφοίτων Πανεπιστημίων, ενώ γνωρίζουμε ότι το μόνο κριτήριο πρόσβασης στα κολλέγια είναι η οικονομική δυνατότητα πληρωμής των διδάκτρων τους. Προκύπτει εύλογη αντίφαση ως προς το επιχείρημα της κυβέρνησης για αναβάθμιση της ποιότητας των σπουδών δεδομένου ότι εξισώνει επαγγελματικά δικαιώματα πτυχίων κολλεγίων, μικρότερης διάρκειας φοίτησης, που δεν έχουν ποτέ αξιολογηθεί, με τα επαγγελματικά δικαιώματα πανεπιστημιακών πτυχίων που έχουν επανειλημμένα αξιολογηθεί θετικά.
Μάλιστα, την ίδια στιγμή που θέλει να αναβαθμίσει την ποιότητα των πανεπιστημιακών σπουδών μειώνει τη χρηματοδότηση των Ιδρυμάτων και δεν εξασφαλίζει την απαραίτητη στελέχωσή τους. Όμως διαθέτει χρήματα για την ίδρυση Πανεπιστημιακής Αστυνομίας παρά τις σφοδρές αντιδράσεις των πανεπιστημιακών θεσμικών οργάνων. Ποιότητα όμως χωρίς επαρκή χρηματοδότηση δεν εξασφαλίζεται και αυτό το γνωρίζει και το Υπουργείο.
Παράλληλα, η κυβέρνηση εγκαθιδρύει ένα ασφυκτικό και εντατικό πλαίσιο για τη λειτουργία των σχολείων εισάγοντας (ξανά) την τράπεζα θεμάτων παραβλέποντας ερευνητικά δεδομένα που έδειξαν ότι οι εξετάσεις με την τράπεζα θεμάτων οδήγησαν 1 στα 5 παιδιά στην αποτυχία. Ακόμα περισσότερο, μαθητές και εκπαιδευτικοί καλούνται, εκτός όλων των άλλων δυσκολιών, να ανταποκριθούν στη διαχείριση της τράπεζας θεμάτων από την οποία θα κληρώνονται κάθε φορά στις εξετάσεις δύο τυχαία θέματα.
Γιατί άραγε; Είναι τυχαία η ίδια η εκπαιδευτική διαδικασία ή μήπως οργανώνεται και συν-καθορίζεται από μια ποικιλία παραγόντων με βασικότερο από αυτούς το κοινωνικό και εκπαιδευτικό πλαίσιο του σχολείου και της τάξης; Και όλα αυτά προωθούνται σε μία σχολική χρονιά όπου το μεγαλύτερο διάστημα η διδασκαλία έχει γίνει διαδικτυακά με πολλά και σοβαρά προβλήματα για μαθητές, εκπαιδευτικούς αλλά και γονείς.
Η εμμονή του Υπουργείου Παιδείας στην τράπεζα θεμάτων ακόμα και μέσα σε αυτό το πλαίσιο διαδικτυακής διδασκαλίας και των κοινωνικών συνθηκών είναι σύμφωνη με τη θεώρησή του για το τι σημαίνει διδασκαλία («εξέταση και παράδοση») και για το ποιος είναι ο ρόλος του σχολείου (επιλεκτικός και όχι υποστηρικτικός). Αγνοεί άραγε τη βία που υφίστανται μαθητές και γονείς με τις επιλογές αυτές ή όχι; Ερώτημα που εγείρεται πιο επιτακτικά βλέποντας τον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση αντιμετωπίζει τα παιδιά (συλλήψεις και αδικαιολόγητη κράτηση μαθητών και μαθητριών που κρίνουν και διεκδικούν) και τους νέους/νέες (ως υποψήφιους παραβάτες και δράστες ανομίας στα Πανεπιστήμια). Ποια χώρα, αλήθεια, μπορεί να προοδεύσει όταν δεν εμπιστεύεται και δεν επενδύει παράλληλα στη νέα γενιά;
Τα μέτρα αυτά θα οδηγήσουν πράγματι στην καλύτερη εκπαίδευση των παιδιών και των νέων; Όχι είναι η μονολεκτική απάντηση. Κάνοντας το σχολείο πιο «δύσκολο» οδηγείς στην αμάθεια και όχι στη μάθηση, οδηγείς στην παραίτηση και όχι στην προσπάθεια, οδηγείς στην απαξίωση των διαφορετικών αφετηριών των παιδιών και των οικογενειών τους, τελικά αποκλείεις, δεν υποστηρίζεις.
Το χειρότερο όμως είναι ότι κάνοντας το σχολείο πιο «δύσκολο» οδηγείς στη μάθηση συγκεκριμένων συναισθημάτων, αξιών και συμπεριφορών όπως ότι «είναι δύσκολο να τα καταφέρεις, δεν μπορείς», «το σχολείο δεν είναι για σένα», «φταις που δεν τα καταφέρνεις», «είσαι λίγος, δεν ανήκεις».
Οι συνέπειες από την απαξίωση τόσο του Πανεπιστημίου ως φορέα γνώσης και ανάπτυξης και της εκπαίδευσης γενικότερα ως θεσμού εξασφάλισης μίας συνεκτικής και δημοκρατικής κοινωνίας θα είναι σημαντικές.
Και αναρωτιέται κανείς πότε θα αξιολογηθεί η συγκεκριμένη εκπαιδευτική πολιτική για την αύξηση της μαθητικής διαρροής, για την απόσυρση υποστηρικτικών μέτρων και διαδικασιών η οποία οδηγεί στον αποκλεισμό μεγάλου μέρους μαθητών και μαθητριών αλλά και υποψηφίων στις πανελλαδικές εξετάσεις από την επιτυχία;
Πότε θα αξιολογηθεί για την επιβολή της πειθάρχησης και των ανισοτήτων, για την προάσπιση μιας εκπαίδευσης για λίγους; Στο μόνο που παίρνει άριστα η κυβέρνηση είναι η επιμονή της σε παρεμβάσεις που φτωχοποιούν την κοινωνία (βλ. πτωχευτικός κώδικας), την αφήνουν απροστάτευτη υγειονομικά και οικονομικά, τηρώντας όμως στο ακέραιο το σχέδιο «νόμος και τάξη». Αποτυχία λοιπόν των νέων και όχι αριστεία το πρόταγμα που με συνέπεια υπηρετεί η κυβερνητική πολιτική.
* Σοφία Αυγητίδου, Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 6/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη