- Γράφει ο Δημήτρης Καραγεωργίου, Μαθητής της Τρίτης Λυκείου
Ανέκαθεν, όπως έχει καταδείξει η ιστορία μέσα σε ένα κλίμα έξαρσης των φαινομένων κοινωνικής παθογένειας πολλές φορές λησμονούμε ότι η ρίζα του «κακού» εντοπίζεται στην καρδιά του εκπαιδευτικού συστήματος, το οποίο στην προκειμένη περίπτωση πάσχει σε σχεδιασμό και σε μακρόπνοη πολιτική. Το ντόμινο της πανδημίας, όμως, δεν παρέσυρε μόνο δεκάδες κλάδους εργασίας στο λαβύρινθο της απόγνωσης, άλλα εξανάγκασε τους ιθύνοντες της χώρας να προβούν σε μέτρα που επηρέασαν την ουσία της εκπαίδευσης.
Τα τηλεμαθήματα πλέον αντικατέστησαν την δια ζώσης διδασκαλία και για ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα αποτελούν την νέα πραγματικότητα για τους μαθητές όλων των βαθμίδων. Στην αρχή θεωρήθηκε ως μια προσωρινή λύση για την συνέχιση της μαθητικής κανονικότητας. Όταν όμως η κατάσταση επιδεινώθηκε το συγκεκριμένο μοντέλο διδασκαλίας παγιώθηκε με αποτέλεσμα να έρθουν στην επιφάνεια πλήθος αστάθμητων παραγόντων που δυσχέραναν και δυσχεραίνουν το έργο της εκπαίδευσης.
Το βάρος των αστοχιών της κυβέρνησης στο πεδίο της εκπαίδευσης επωμιστήκαν κυρίως οι μαθητές της τελευταίας τάξης του λυκείου, καθώς και οι καθηγητές που ανέλαβαν φέτος να ηγηθούν του ταξιδιού των τελειόφοιτων στην πιο κρίσιμη φάση της ζωής τους. Η έλλειψη αμεσότητας και υγιούς διαδραστικότητας ήταν από τα πρώτα απροσπέλαστα εμπόδια που ανέκυψαν στην προσπάθεια διαμόρφωσης ενός περιβάλλοντος αντάξιου εκείνου του σχολικού χώρου.
Βέβαια, αυτό που απασχολεί την κοινή γνώμη περισσότερο, ενδεχομένως είναι το παράδοξο της εξοικείωσης με την οθόνη και την εικόνα. Στοιχεία τα οποία έως πρότινος στηλιτεύονταν για την αρνητική επίδραση τους στην φαντασία των παιδιών όχι μόνο από διακεκριμένους ψυχολόγους, αλλά και από ένα ευρύ τμήμα του κοινωνικού συνόλου, το οποίο είχε συνειδητοποιήσει ότι το παιδικό μυαλό είναι ευάλωτο απέναντι στο δέλεαρ της πρόσβασης στον αχανή παγκόσμιο ιστό λόγω της παιδικής αθωότητας. Εκτός αυτού όμως επιστημονικές μελέτες, όπως είναι ευρέως διαδεδομένο, έχουν προσκομίσει αποδείξεις ότι η υπέρμετρη έκθεση σε μια οθόνη προξενεί σοβαρά προβλήματα υγείας, τα οποία κάνουν την εμφάνισή τους σε βάθος χρόνου. Παρά ταύτα εν έτει 2020 και 2021 όλοι οι μαθητές των βαθμίδων εκπαίδευσης ανεξαρτήτως ηλικίας προσαρμόστηκαν στις ανάγκες των καιρών υποδεχόμενοι δίχως υπερβολικές αντιστάσεις την μονιμότητα της οθόνης στην καθημερινότητά τους.
Κατά αυτό τον τρόπο μπορεί πράγματι στο εκπαιδευτικό τοπίο να εφαρμόζονται καινοτόμες πρακτικές και εξελίξεις, ο κίνδυνος όμως, της ψυχοκοινωνικής απομόνωσης των παιδιών πάντα ελλοχεύει και κανείς δεν φαίνεται να αντιλαμβάνεται την κατάρρευση των μαθητών και ιδιαίτερα εκείνων που από τον Σεπτέμβριο του 2020 αγωνιούσαν για το αν οι περιστάσεις θα τους επέτρεπαν να ανοίξουν τα φτερά τους έπειτα από την εξεταστική τους δοκιμασία. Κανείς δεν αφουγκράστηκε τον σπαραγμό των γονέων, όταν εκείνοι παρακολουθούσαν στα πρόσωπα των παιδιών τους να χάνεται σταδιακά κάθε χνάρι αισιοδοξίας και να σβήνει το χαμόγελο απ’ τα χείλη τους.
«Τι αφορά εμένα η τραγωδία αυτή;» θα μπορούσε να αναρωτηθεί κάποιος που έχει επαναπαυτεί στην πλασματική ασφάλεια του επαγγέλματος του έχοντας αποκαταστήσει τον ίδιο και την οικογένεια του. Κι όμως αυτή η αντίληψη εκμαυλίζει την κοινωνία μας νεκρώνοντας κάθε ψήγμα εναπομένουσας ευθύνης. Δεδομένου, λοιπόν, ότι ελάχιστοι είναι αυτοί που έχουν αφομοιώσει πλήρως το σημασιολογικό περιεχόμενο αυτής της λέξης και κατ’ ακολουθίαν μετρημένοι στα δάχτυλα είναι όσοι την κάνουν πράξη, ποιος θα κοιτάξει στα μάτια τους εφήβους αυτούς και θα τους παρηγορήσει με την κοινότυπη φράση «όλα καλά θα πάνε, μην στενοχωριέσαι … η ζωή έχει ανηφόρα»; Ποιος θα στεγνώσει τα δάκρυα των ανδρόγυνων, τη στιγμή που πασχίζουν να φέρουν εις πέρας τα έξοδα του νοικοκυριού τους, αδυνατώντας να ανταποκριθούν στις σύγχρονες μαθησιακές απαιτήσεις των τέκνων τους; Με ένα αργοπορημένο «tablet» ως ένδειξη ενδιαφέροντος του κράτους για τον πολίτη;
Έως πότε θα ανεχόμαστε αυτόν τον «στρουθοκαμηλισμό» των αρμοδίων που κατ’ επανάληψη αποποιούνται το μερίδιο ευθύνης παίζοντας πινκ-πονκ μεταξύ τους; Θα έπρεπε να θορυβούμαστε σαν χώρα απ’ το γεγονός και μόνο, ότι το 1/3 του μαθητικού πληθυσμού υστερεί σε τεχνολογικό εξοπλισμό , σύμφωνα με πορίσματα στατιστικών ερευνών του ΥΠΑΙΘ, δεσμεύοντας τον μαθητικό σύνολο σε ένα «ψηφιακό κελί», όπως το χαρακτήρισε ο κ. Κωνσταντίνος Βαθιώτης (καθηγητής ποινικού δικαίου του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Κομοτηνής). Στο σημείο αυτό θα υπογραμμίσω ότι οι λυκειακές τάξεις συμπληρώνουν 6 μήνες εξ’ αποστάσεως συγκριτικά με τις υπόλοιπες τάξεις, ενώ θα έπρεπε να δοθεί προτεραιότητα στους τωρινούς υποψηφίους των Πανελλαδικών εξετάσεων.
Επομένως, πώς είναι δυνατόν οι ναυτιλλόμενοι της τρίτης λυκείου μέσω της διαδικτυακής ναυσιπλοΐας να ανταπεξέλθουν στην τελική φάση του άθλου αυτού, τη στιγμή που έχει διαταραχτεί η ισορροπία στον εσωτερικό τους κόσμο; Βάσει των όσων αναφέρθηκαν, λοιπόν, ήρθε η ώρα για την κυβέρνηση να ανανεώσει το χώμα του δογματισμού των Πανελληνίων αναθεωρώντας τις απόψεις της για την συνολική κατάσταση με μια παροδική αναστολή του παρόντος συστήματος μετάβασης στην ανώτατη εκπαίδευση. Με άλλα λόγια η κυβέρνηση οφείλει να δώσει ένα τέλος στο σισύφειο μαρτύριο των τελειόφοιτων ανοίγοντας τις πύλες όλων των σχολών, αφού πραγματοποιηθεί ο συμψηφισμός των βαθμολογίων των τριών λυκειακών τάξεων στα αντικείμενα εξέτασης του/της κάθε μέλλοντα/μέλλουσας φοιτητή/ φοιτήτριας.
Κι αν η παραπάνω πρόταση θεωρείται ότι ξεπερνά τα εσκαμμένα, πριμοδοτώντας μόνο μια φουρνιά μαθητών, τότε η πιο τίμια, ηθική και γενναία απόφαση - αν πραγματικά υπάρχει ίχνος αληθινού ενδιαφέροντος για την ουσιαστική μόρφωση των μαθητών κάθε ηλικίας- θα ήταν η επανάληψη της φετινής χρονιάς για όλα τα παιδιά από την Πρώτη Δημοτικού έως την Τρίτη Λυκείου.
Δ. Καραγεωργίου Μαθητής της Τρίτης Λυκείου
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη