«Η Εσπερινή εκπαίδευση διώκεται, αφανίζεται και εξοβελίζεται επί της ουσίας η δεύτερη ευκαιρία στη δια βίου μάθηση». Αυτό σημειώνει στην ανοιχτή επιστολή τους μαθητές των εσπερινών σχολείων για την ελάχιστη βάση εισαγωγής που προβλέπει ο νέος νόμος του ΥΠΑΙΘ.
Μα για ποιους μαθητές και για ποια σχολεία μιλάμε; Όταν μιλάμε για εσπερινά Λύκεια αναφερόμαστε σε σχολεία μαζικής συνάθροισης εργαζομένων που παλεύουν για το μεροκάματο. Καθημερινά το πρωί κυριολεκτικά ξεζουμίζονται μέσα στους εργασιακούς χώρους, σε συνθήκες όχι μόνο ελαστικών εργασιακών σχέσεων, αλλά και ελαστικής τήρησης των διαβόητων “πρωτοκόλλων” προστασίας από τον κορωνοϊό.
Το βράδυ καλούνται να δώσουν τη μάχη της γνώσης, με εξασθενημένο αντικειμενικά ανθρώπινο οργανισμό (λαμβάνοντας υπόψη και την ηλικία των μαθητών αυτών), σε σχολεία όπου συνήθως δεν τηρούνται ούτε οι στοιχειώδεις τεχνικές υγειονομικές προδιαγραφές που θέτουν οι ειδικοί.
Όπως τονίζεται συγκεκριμένα στην επιστολή των μαθητών, «το νομοσχέδιο, αγνοεί πλήρως το λόγο και τον ρόλο ύπαρξης των Εσπερινών Λυκείων. Η Εσπερινή εκπαίδευση διώκεται, αφανίζεται και εξοβελίζεται επι της ουσίας η δεύτερη ευκαιρία στη δια βίου μάθηση την οποία το ίδιο το υπουργείο ευαγγελίζεται».
Τι ακριβώς συμβαίνει;
Με το νέο νόμο του ΥΠΑΙΘ με τίτλο: «Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, προστασία της Ακαδημαϊκής Ελευθερίας, αναβάθμιση του Ακαδημαϊκού Περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις» επιχειρείται, ανάμεσα σε άλλα, η τοποθέτηση ταφόπλακας στα όνειρα των μαθητών των Εσπερινών Λυκείων για συνέχιση των σπουδών τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Έως σήμερα, η Πολιτεία, λαμβάνοντας υπ’ όψη την ιδιαιτερότητα της κατάστασης των μαθητών αυτών, είχε θεσπίσει διατάξεις, προκειμένου να διευκολύνει την πρόσβασή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Σύμφωνα με αυτές, οι μαθητές των εσπερινών λυκείων διαγωνίζονταν μεταξύ τους για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και σε κάθε σχολή εισάγονταν και ένα μικρό ποσοστό μαθητών των εσπερινών λυκείων, επιπλέον των εισαγομένων από τα ημερήσια λύκεια. Η πρακτική αυτή είχε ως αποτέλεσμα αρκετοί μαθητές των Εσπερινών Λυκείων – οι οποίοι, να επαναλάβουμε, φοιτούσαν στο σχολείο, ενώ εργάζονταν – να εισάγονται στα ΑΕΙ (και στα ΤΕΙ παλαιότερα) και να αποφοιτούν από αυτά. Οι διατάξεις αυτές εφαρμόστηκαν μέχρι και τη σχολική χρονιά 2019 – 2020. Στο πνεύμα αυτό, μάλιστα, ψηφίστηκε και δημοσιεύθηκε στις 21/12/2020, ο Ν. 4763 (ΦΕΚ 254Α), ο οποίος στο άρθρο 102 προβλέπει ότι «από το σχολικό έτος 2019 – 2020 δικαίωμα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μέσω ειδικών διατάξεων για τα εσπερινά λύκεια έχουν όσοι φοίτησαν τρία πλήρη σχολικά έτη στο τριετές εσπερινό λύκειο κλπ».
Στον προαναφερθέν, όμως, νόμο, προβλέπεται (άρθρο 2) ότι η ελάχιστη βάση εισαγωγής (ΕΒΕ) στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι κοινή και για τους μαθητές των εσπερινών λυκείων και για τους μαθητές των ημερησίων λυκείων. Η θέσπιση κοινής ΕΒΕ και για τους μαθητές των εσπερινών λυκείων και για τους μαθητές των ημερησίων λυκείων θα αποτελέσει ανυπέρβλητο εμπόδιο στην εισαγωγή των μαθητών των εσπερινών λυκείων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς θα είναι αδύνατον οι μαθητές αυτοί να ανταγωνιστούν επί ίσοις όροις στις πανελλαδικές εξετάσεις τους απόφοιτους των ημερησίων λυκείων, για τον απλούστατο λόγο ότι, λόγω της εργασίας τους, δεν έχουν τη δυνατότητα να διαθέσουν τον ίδιο χρόνο με τους μαθητές των ημερησίων λυκείων για μελέτη και ούτε βέβαια να παρακολουθήσουν φροντιστηριακά μαθήματα.
Το παράδοξο είναι, όπως εύστοχα επισημαίνουν Σύλλογοι Καθηγητών Εσπερινών Σχολείων σε επιστολή τους, ότι το ίδιο ο προαναφερθέν νόμος που εξισώνει τις απαιτήσεις για την εισαγωγή των εργαζόμενων μαθητών (μαθητών των εσπερινών λυκείων) με τους μη εργαζόμενους μαθητές (μαθητές ημερησίων λυκείων) στην τριτοβάθμια εκπαίδευση περιλαμβάνει διευκολυντικές διατάξεις για την αποφοίτηση των εργαζόμενων φοιτητών από το Πανεπιστήμιο. Με άλλα λόγια, ενώ αναγνωρίζει την ιδιαιτερότητα της κατάστασης των εργαζομένων φοιτητών και τους διευκολύνει στην ολοκλήρωση των σπουδών τους, παρεμποδίζει την είσοδο των εργαζομένων μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Οι μαθητές του Εσπερινού ΓΕΛ Ηρακλείου, στη δική τους επιστολή με τίτλο «Μην πυροβολείτε το όνειρο…», σημειώνουν: «Ποια συνταγματική ισότητα επικαλούμαστε, όταν αναγκαζόμαστε να «αναμετρηθούμε» στις πανελλήνιες εξετάσεις με τους μαθητές των Ημερησίων Λυκείων; Ούτε επαγγελματικές υποχρεώσεις έχουν, ούτε οικογενειακές και επιπλέον διαθέτουν άφθονο χρόνο που τους επιτρέπει να παρακολουθούν και φροντιστηριακά μαθήματα. Πραγματικά δεν το κατανοούμε, δεν το ασπαζόμαστε και είμαστε αποφασισμένοι να υπερασπιστούμε το δικαίωμα μας στη μόρφωση. Είναι ένας πραγματικός φραγμός και μια κεκαλυμμένη τιμωρία για όσους μαθητές δεν μπόρεσαν να ολοκληρώσουν στην εφηβική τους ηλικία τη Β/θμια εκπαίδευση».
Μαθητές και εκπαιδευτικοί ζητούν την επιστροφή στο προηγούμενο καθεστώς εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση των εργαζόμενων μαθητών των Εσπερινών Λυκείων
Στον αγώνα που δίνουν τα εσπερινά προχωρούν την Τετάρτη 12 Μαϊου στις 18.30 σε κινητοποίηση έξω από το υπουργείο Παιδείας.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 3/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη