ΕΚΠΑ: Παρέμβαση φοιτητών στο γραφείο καθηγητή που κατηγορείται για σεξουαλική παρενόχληση
Ο Φοιτητικός Σύλλογος καταγγέλλει τον καθηγητή για παραβιαστικές και σεξιστικές συμπεριφορές και ζητά την απομάκρυνσή του από το τμήμα και το πανεπιστήμιο

Παρέμβαση στο γραφείο καθηγητή του τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ (ΕΜΜΕ) του ΕΚΠΑ, με αφορμή τις καταγγελίες για σεξουαλική παρενόχληση και εκδικητικές συμπεριφορές από καθηγητή του τμήματος πραγματοποίησαν νωρίτερα φοιτήτριες και φοιτητές του πανεπιστημίου.

Οι σπουδαστές κόλλησαν τρικάκια στην πόρτα του γραφείου του καθηγητή καθώς και το ψήφισμα του Φοιτητικού Συλλόγου ΕΜΜΕ, ο οποίος ζητά την άμεση και οριστική απομάκρυνση του εν λόγω καθηγητή από το Τμήμα και από το Πανεπιστήμιο συνολικότερα.

«Για όλες και όλους εμάς καμία άλλη κατάληξη σε αυτή την υπόθεση δεν θα είναι ικανοποιητική και ξεκαθαρίζουμε, ότι θα παλέψουμε μέχρι τέλους, ώστε να μην δοθεί ξανά χώρος στον ίδιο ή σε άλλους να προβούν σε ανάλογες συμπεριφορές. Για να μην βρεθεί ποτέ ξανά καμία συναδέλφισσά μας στην ίδια θέση» καταλήγει το ψήφισμα του Φοιτητικού Συλλόγου του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ. 

psifisma.jpg

Θυμίζουμε ότι είχε προηγηθεί κοινή ανακοίνωση των φοιτητικών συλλόγων Γεωλογικού, Σλαβικών Σπουδών, Μεταλλειολόγων, Χημικών Μηχανικών, Γεωπονικής και Αρχιτεκτονικής ΑΠΘ. 

Η ανακοίνωση

Τα τελευταία δύο χρόνια πληθώρα καταγγελιών για σεξουαλική παρενόχληση και εκδικητικές συμπεριφορές προς φοιτήτριες και φοιτητές έχει ανοίξει έντονα απέναντι σε καθηγητή του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του ΕΚΠΑ, με την κουβέντα να έχει ανοίξει ήδη από το 2010. Μάλιστα αφορά διδάσκοντα σε μάθημα υποχρεωτικής επιλογής και υπεύθυνο εργαστηρίου της σχολής και σεμιναρίων.

Οι καταγγελίες αφορούν γεγονότα στα οποία ο συγκεκριμένος διδάσκων ζητούσε από τους φοιτητές επικοινωνία μέσω κοινωνικών δικτύων (όπως facebook) «για να είναι πιο άμεση» καταλήγοντας να στέλνει προσωπικά μηνύματα φτάνοντας σε σημεία σεξουαλικής παρενόχλησης, ζητούσε από φοιτήτριες γυμνές φωτογραφίσεις στο εργαστήριο, εκδικούταν και έφτανε σε σημεία λεκτικής υποτίμησης και προσωπικού υποβιβασμού απέναντι σε φοιτητές, ζητούσε ακόμα και πιστοποίηση στις εξετάσεις μέσω σέλφι και προσωπικών φωτογραφιών εκμεταλλευόμενος τη θέση του και την εξουσία που του δίνει η καθηγητική ιδιότητα απέναντι στους φοιτητές.

Ως Φοιτητικός Σύλλογος χαιρετίζουμε την απόφαση και το θάρρος των φοιτητριών να καταγγείλουν τέτοιου είδους περιστατικά ανοιχτά στους συμφοιτητές τους, σπάζοντας τον φόβο και ανοίγοντας το χορό της απάντησης, μιας απάντησης όμως η οποία απαιτεί να συνεχιστεί και να προβεί καθοριστική.

Δεν είναι η πρώτη φορά που ερχόμαστε αντιμέτωποι με περιστατικά σεξουαλικής παρενόχλησης τόσο στο χώρο της εκπαίδευσης όσο και στους χώρους εργασίας. Η σεξουαλική παρενόχληση βρίσκει εύφορο έδαφος πάνω στις κυρίαρχες σχέσεις εκμετάλλευσης οι οποίες διαμορφώνουν την ύπαρξη του ατόμου στην καθημερινότητά του και στο κοινωνικό του περιβάλλον, εκεί όπου αυτό δραστηριοποιείται.

Από το δρόμο, όσο και σε ένα χώρο εργασίας ακριβώς εκεί δηλαδή που γίνεται φανερή η σχέση υποτέλειας της γυναίκας εργαζόμενης με τον πιο κρυστάλλινο και βάρβαρο τρόπο απέναντι στο αφεντικό της, τα περιστατικά σεξουαλικής βίας και επιβολής είναι συχνά. Περιστατικά σεξουαλικών κακοποιήσεων τόσο εργαζομένων γυναικών όσο και πελατισσών από το αφεντικό έχουν απαντηθεί στο παρελθόν από το μαζικό συλλογικό φορέα του εκάστοτε κλάδου βάζοντας μια τελεία στον εφιάλτη που τόσες και τόσες βίωσαν.

Αντίστοιχα το νέο εργασιακό νομοσχέδιο Χατζηδάκη έρχεται να χειροτερεύσει τη θέση της εργαζόμενης γυναίκας και των δικαιωμάτων της στο χώρο εργασίας, με την παρενόχληση στο χώρο δουλειάς σε συνδυασμό με την κατάργηση μιας σειράς εργασιακών δικαιωμάτων (απεργία, 8ωρο κλπ) να διαμορφώνουν το πιο εύφορο έδαφος για την ένταση της εργοδοτικής αυθαιρεσίας σε κάθε επίπεδο.

Η σεξουαλική κακοποίηση, εντός μιας σχολής και της εκπαίδευσης ευρύτερα, δεν είναι κάτι το ξέχωρο από τον τρόπο με τον οποίο υφίστανται οι σχέσεις εξουσίας σε παραδείγματα σαν τα παραπάνω και αυτό γιατί οι σχολές όχι μόνο δε βρίσκονται μέσα σε μία γυάλα, αλλά μάλιστα αναπαράγουν στο εσωτερικό τους μια σειρά σχέσεων εξουσίας -ιδανικό πεδίο για την ανάπτυξη σχέσεων επιβολής- με χαρακτηριστική τη σχέση εξάρτησης και υποτέλειας του φοιτητή απέναντι στον καθηγητή. Όλο αυτό το πλέγμα σχέσεων επιβολής ντύνεται παράλληλα και με το μανδύα του ακαδημαϊκού κύρους του καθηγητή που δύσκολα βάλλεται. Οι συλλογικές πρακτικές των φοιτητών όχι μόνο λειτουργούν σαν αντίβαρο στην ανάπτυξη αυτών των αφηγημάτων αλλά και δημιουργούν το πεδίο της υλικής-έμπρακτης υπεράσπισης των φοιτητών.

Σίγουρα δεν είναι πολλοί οι τρόποι με τους οποίους μπορούν να απαντηθούν και να ξεριζωθούν τέτοια περιστατικά. Σε καμία περίπτωση δεν ξεριζώνονται με νομοθετήματα και κροκοδείλια δάκρυα σαν και αυτά της Υπουργού Κεραμέως, που εισάγοντας πανεπιστημιακή αστυνόμευση θα χτυπήσει τη μαζική συλλογική αντιβία και οργανωμένη απάντηση του φοιτητικού σώματος που λαμβάνει χώρα απέναντι σε περιστατικά κακοποίησης και επιβολής.

Ούτε βέβαια από «σιωπηλές» κινήσεις του τμήματος, των προηγούμενων πρυτανειών και της Πρυτανείας Δημόπουλου που τόσα χρόνια τηρούν σιγή, αλλά γνωρίζοντας τόσο καιρό τις καταγγελίες που υπάρχουν, βάζουν το θέμα «κάτω από το χαλάκι» με αποτέλεσμα ο καθηγητής αυτός να συνεχίζει να διδάσκει στη σχολή άρα και να συνεχίζει το έργο του περί σεξουαλικών κακοποιήσεων απέναντι σε φοιτήτριες. Ούτε ξεριζώνονται με ατομικό τρόπο από το κάθε θύμα όταν ο λόγος της είναι ενάντια στο λόγου του καθηγητή. Τέλος δεν ξεριζώνονται από άλλη καταγγελλιολογία καθώς αυτή δεν τρομάζει κανέναν αλλά σκορπίζει μια εύκολη λογική ημίμετρων και αν και ενθαρρυντική δεν επιλύει το πρόβλημα.

Απαντώνται και ξεριζώνονται μόνο μέσα από τη δράση του φοιτητικού συλλόγου ο οποίος καταγγέλλει τον καθηγητή (...) για σεξουαλική κακοποίηση φοιτητριών. Αν και ακολουθείται ΕΔΕ, τελικά έχει φανεί ότι δεν μπορούμε να έχουμε εμπιστοσύνη στην πρυτανεία και το ίδιο το τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ που τόσο καιρό κλείνουν τα μάτια τους, αφήνοντας το συγκεκριμένο καθηγητή να συνεχίζει να έρχεται σε επαφή με τις φοιτήτριες και να διδάσκει κανονικά στο τμήμα. Αντίστοιχα αυτό αποδείχθηκε όταν στο ΑΠΘ καθηγητής που παρενοχλούσε φοιτήτριες είχε περάσει ΕΔΕ τα προηγούμενα χρόνια, ενώ αυτό είχε κρυφτεί στο συρτάρι από την πρυτανεία του ΑΠΘ και τους καθηγητές του αντίστοιχου τμήματος. Ξεριζώνονται μόνο μέσα από την συλλογική και ενιαία πρακτική απάντηση όλου του φοιτητικού σώματος απέναντι στη φωνή λίγων και ενόχων ακαδημαϊκών.

Οι Φοιτητικοί Σύλλογοι, σαν μαζικοί φορείς διασφάλισης και διεκδίκησης των φοιτητικών συμφερόντων και δικαιωμάτων, έχουν παίξει διαχρονικά και θα συνεχίσουν να παίζουν ρόλο πρωτοστάτη και αποτελούν ασπίδα για όλους τους φοιτητές που βιώνουν επίθεση στο εσωτερικό του Πανεπιστημίου. Οι Φοιτητικοί Σύλλογοι μόνο μπορούν να διασφαλίσουν ότι τέτοιοι καθηγητές δεν μπορούν να συνεχίσουν να έχουν θέση μέσα στο ίδρυμα και τις σχολές.

Απαιτούμε την άμεση απομάκρυνση του καθηγητή από το ίδρυμα και την πλήρη παύση των οποιονδήποτε διδακτικών του καθηκόντων.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Παιδιά στη Γάζα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
Τα παιδιά που έχουν εκτεθεί σε πολεμικά γεγονότα εμφάνιζουν αλλαγές DNA σε πολλές τοποθεσίες και περιοχές στο γονιδίωμα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες