Ο Μέντορας ήταν ο αφοσιωμένος φίλος του Οδυσσέα, που σ’ αυτόν ο ήρωας εμπιστεύτηκε την ανατροφή του γιου τού Τηλέμαχου, προτού φύγει για την εκστρατεία στην Τροία. Ο Μέντορας, όλα τα χρόνια της απουσίας του Οδυσσέα, εκτέλεσε τόσο πιστά την εντολή του φίλου του, ώστε το όνομά του έγινε σύμβολο της φιλίας και της αφοσίωσης. Επικράτησε ακόμη να λέγονται μέντορες οι σοφοί και αφοσιωμένοι σύμβουλοι.
Στις μέρες μας τώρα, στις συναντήσεις που έκανε πριν από λίγα 24ωρα η Υπουργός Παιδείας με τα Διοικητικά Συμβούλια της Δ.Ο.Ε. και της Ο.Λ.Μ.Ε. και ενώ δεν υπήρξε κάποια δέσμευση της για τους αναγκαίους όσο ποτέ μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, η ατζέντα που παρουσίασε η Νίκη Κεραμέως μάς πήγε ακριβώς 11 χρόνια πίσω!
Όπως η τότε Υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου, έτσι και η σημερινή, φιλοδοξεί να δημιουργήσει χιλιάδες «μέντορες» στο χώρο της εκπαίδευσης.
Τότε, η Άννα Διαμαντοπούλου με το νόμο 3848/19.5.2010 που είχε τον υποκριτικό τίτλο «Αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού – καθιέρωση κανόνων αξιολόγησης και αξιοκρατίας στην εκπαίδευση» θεσμοθέτησε το «μέντορα» στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Πόσο αφοσιωμένος και φιλικός όμως είναι αυτός ο «μέντορας» των δυο Υπουργών; Με βάση το νόμο 3848/2010 ένας μέντορας, ένας σύμβουλος και ένας διευθυντής σχολείου μπορούν να κάνουν αρνητική αξιολόγηση και να απολύσουν το νεοδιόριστο εκπαιδευτικό.
Η συγκεκριμένη δυνατότητα των τριών αξιολογητών ενώ δεν υπήρχε στο σχέδιο νόμου που είχε καταθέσει η τότε Υπουργός για «διαβούλευση», παρουσιάστηκε κεκαλυμμένα στο κείμενο που τελικά κατέθεσε στη Βουλή και ψηφίστηκε.
Εκτός απ’ την Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ που κατήγγειλε πολύ συγκεκριμένα το νέο αυτό δεδομένο, κανένα κόμμα δεν κατήγγειλε τη δυνατότητα των αξιολογητών να απολύσουν ένα νέο εκπαιδευτικό, αφού όπως φαίνεται ακόμη και το ΚΚΕ παραπλανήθηκε απ’ την Διαμαντοπούλου (βλ. Ριζοσπάστης 2/12/2010, με τη διαπίστωση-καταγγελία ότι η αρνητική αξιολόγηση οδηγεί σε μετάταξη). Δεν είχαν προσέξει τη φροντίδα της τότε κυρίας Υπουργού να προσθέσει στο σχέδιο νόμου ότι «στην περίπτωση νεοδιοριζόμενου που δεν κρίνεται κατάλληλος για μονιμοποίηση ως εκπαιδευτικός εφαρμόζονται οι διατάξεις των παραγράφων 5 και 6 του Κεφαλαίου Α του άρθρου 16 του ν.1566/1985 (Α΄167)».
Τι γράφουν όμως οι παράγραφοι 5 και 6 του Κεφαλαίου Α του άρθρου 16 του ν.1566/1985; Διαβάζουμε στον παλαιό αυτό νόμο το άρθρο 16:
«5. Εκπαιδευτικοί που κρίνονται, κατά τις αξιολογικές κρίσεις, ακατάλληλοι για την προσφορά διδακτικού έργου, μπορεί όμως να κριθούν ως επαρκείς για την άσκηση διοικητικού έργου, παραπέμπονται με απόφαση του νομάρχη στο κεντρικό υπηρεσιακό συμβούλιο, το οποίο αποφασίζει σύμφωνα με τις διατάξεις της επόμενης παραγράφου.
6. Το κεντρικό υπηρεσιακό συμβούλιο εξετάζει όλα τα στοιχεία του φακέλου, καλεί σε ακρόαση τον κρινόμενο και μπορεί να εξετάζει κάθε άλλο χρήσιμο στοιχείο. Αν ο εκπαιδευτικός κριθεί απολυτέος με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων απολύεται για ανεπάρκεια στην εκτέλεση των καθηκόντων του. Αν το κεντρικό υπηρεσιακό συμβούλιο διαπιστώσει ότι ο κρινόμενος δεν είναι κατάλληλος για το έργο του εκπαιδευτικού ή έχει σοβαρούς λόγους υγείας, κρίνεται όμως επαρκής για την προσφορά διοικητικής υπηρεσίας, μπορεί να αποφασίσει τη μετάταξή του σε προσωρινή θέση διοικητικού προσωπικού των διευθύνσεων ή γραφείων της εκπαίδευσης, εφόσον έχει υπερεπταετή και δεν συμπλήρωσε εικοσιπενταετή πραγματική συντάξιμη υπηρεσία».
Ο «μέντορας» της κυρίας Κεραμέως που κινείται στα χνάρια της Διαμαντοπούλου, μπορεί να συνεισηγηθεί την απόλυση κάποιων νεοδιόριστων εκπαιδευτικών οι οποίοι βεβαίως δεν έχουν ούτε υπερεπταετή πραγματική υπηρεσία ούτε συμπληρώνουν εικοσιπενταετή συντάξιμη υπηρεσία, προκειμένου να μεταταχτούν. Ο θεσμός του μέντορα, σε συνδυασμό με την πολύ σκληρή διπλή αξιολόγηση του εκπαιδευτικού από το διευθυντή και από το σύμβουλο, την «αυτονομία » της σχολικής μονάδας (οικονομική;) που ανήγγειλε η Νίκη Κεραμέως, οδηγούν σε ένα σχολείο που με δικαιολογία την οικονομική κρίση μοντάρεται και δρομολογείται επάνω στις νεοφιλελεύθερες κατευθύνσεις τις οποίες υπηρετεί πιστά η Υπουργός Παιδείας και η κυβέρνηση συνολικότερα. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως ο θεσμός του «μέντορα» εφαρμόσθηκε στο Κολέγιο Αθηνών – Κολλέγιο Ψυχικού. Στο χέρι της εκπαιδευτικής κοινότητας (μαθητές, εκπαιδευτικοί αλλά και γονείς) είναι να μείνουν και αυτές οι ρυθμίσεις στα χαρτιά, όπως και οι αντίστοιχες του 2010!
Όσο για τα θέματα αναβάθμισης του εκπαιδευτικού έργου και κατ’ επέκταση του παιδαγωγικού κλίματος των σχολείων, που υποκριτικά χρησιμοποιεί ως πρόσχημα η Κυβέρνηση, ας προχωρήσει σήμερα σε πλατιά καθολική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών (όχι τα fast track 20ωρα άλλοθι επιμόρφωσης που προκήρυξε), ας επαναφέρει τις εκπαιδευτικές άδειες εκπαιδευτικών και ας μην πουλά φύκια για μεταξωτές κορδέλες.
*Ο Χρήστος Πιλάλης είναι μέλος του Συντονιστικού του τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΣΥΡΙΖΑ -ΠΣ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη