Στα δάση αναπτύσσονται και βρίσκουν καταφύγιο χιλιάδες είδη φυτών και ζώων. Αποτελούν ταυτόχρονα, μαζί με τους ωκεανούς, τα «πνευμόνια» μας και τη φυσική ασπίδα προστασίας έναντι ακραίων φυσικών φαινομένων, οι πλημμύρες κλπ.
Εσχάτως ακούστηκε με αυξανόμενη συχνότητα, ακόμα και από τα πλέον επίσημα χείλη, ότι βασική αιτία για τα δεινά που υφιστάμεθα στην Ελλάδα αυτό το καλοκαίρι είναι η κλιματική αλλαγή, εξαιτίας της οποίας τα δάση είναι πιο ευάλωτα και οι πλημμύρες και οι χαλαζοπτώσεις εκδηλώνονται κατακαλόκαιρο.
Όμως, έχουν εκπαιδευτεί οι Έλληνες στο τι σημαίνει ο όρος “κλιματική αλλαγή”, πως μπήκε στην καθημερινότητά μας, από ποιες ανθρωπογενείς και μη δραστηριότητες εξαρτάται και ποια είναι τα βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα αποτελέσματα της;
Το μοναδικό μάθημα για το Περιβάλλον που υπήρχε στην Α’ Λυκείου, το εξαιρετικού ενδιαφέροντος «Γεωλογία & Διαχείριση Φυσικών Πόρων» καταργήθηκε, χωρίς καμία τεκμηρίωση για την αποπομπή του από το ωρολόγιο πρόγραμμα. Πολλοί εκπαιδευτικοί, προκειμένου να καλύψουν το σχετικό κενό έδιναν περιβαλλοντικά θέματα στους μαθητές στο πλαίσιο της Ερευνητικής Εργασίας . Αλλά και αυτό το αντικείμενο καταργήθηκε!
Οι μαθητές μας βλέπουν και ακούν για πυρκαγιές, χωρίς όμως να έχουν γνώση τι μπορεί να τις προκαλέσει, πόση ζημιά μπορεί να προξενήσουν, πως αντιμετωπίζονται και πως διαχειρίζεσαι μια καμένη έκταση μετά την κατάσβεση της πυρκαγιάς.
Μια δασική πυρκαγιά έχει σοβαρές άμεσες επιπτώσεις σε πολλαπλά επίπεδα. Από τη χλωρίδα και την πανίδα, έως την απώλεια αγροτικού εισοδήματος, περιουσιών και σε ακραίες περιπτώσεις την απώλεια ανθρώπινων ζωών. Δεν θα ιεραρχήσουμε τις απώλειες, γιατί καμία δεν προηγείται της άλλης.
Οι μαθητές πρέπει να αποκτήσουν περιβαλλοντική συνείδηση, να ευαισθητοποιηθούν για τον Φυσικό κόσμο. Να κατανοήσουν την αξία της πρόληψης των πυρκαγιών και τα οφέλη μιας έγκαιρης και ορθολογικής προστασίας του περιβάλλοντος.
Ακούν οι μαθητές από την τηλεόραση, πλέον, κι όχι στη σχολική αίθουσα για «αναδάσωση», χωρίς να έχουν καμία αίσθηση τόσο για το πως αποκαθίσταται το φυσικό περιβάλλον, όσο και για τον απαιτούμενο χρονικό ορίζοντα μιας τέτοιας φυσικής ή τεχνητής διαδικασίας. Και ακούν για τον κίνδυνο των πλημμυρών που πρέπει να προλάβουμε και είναι η επόμενη αγωνία μας.
Οι μαθητές και οι μαθήτριές μας αποφοιτούν χωρίς κανένα εφόδιο στα περιβαλλοντικά θέματα και χωρίς καμία αίσθηση του πόσες και ποιες επιστήμες εμπλέκονται σε τέτοια πολύπλοκα φυσικά φαινόμενα. Αντίθετα, η λογική που κυριαρχεί είναι πως θα γεμίσουμε το ωράριο ειδικοτήτων που έχουν ξεμείνει χωρίς διδακτικό αντικείμενο! Έτσι, στις νεοεισερχόμενες Δεξιότητες από το επόμενο σχολικό έτος, την ανάθεση περιβαλλοντικής εκπαίδευσης των γυμνασιόπαιδων στη θεματική ενότητα «Φροντίζω το Περιβάλλον», θα την έχει κάθε πικραμένη ειδικότητα, εκτός των καθ’ ύλην αρμόδιων, δηλαδή των εκπαιδευτικών ΠΕ04! Θα διδάξουν το Περιβάλλον οι εικαστικοί, οι γυμναστές, οι μουσικοί, οι θεατροπαιδαγωγοί κλπ, δηλαδή, όλοι εκτός των Φυσικών, των Χημικών, των Βιολόγων και των Γεωλόγων! Πραγματικά, πρόκειται περί παγκόσμιας πρωτοτυπίας… Ας κατανοήσουμε κάποτε, ότι το ωρολόγιο πρόγραμμα δεν μπορεί να διαμορφώνεται με βάση το τι ειδικότητες μας περισσεύουν.
Η πυρκαγιά για να σβηστεί χρειάζεται ανθρώπινους πόρους και μέσα. Το κόστος, από κάθε άποψη, βαρύτατο. Η πρόληψη πρέπει να είναι ένας βασικός άξονας αποτροπής των πυρκαγιών. Αυτό όμως απαιτεί Διδασκαλία βασικών περιβαλλοντικών εννοιών, που αφορούν τα είδη των φυσικών πόρων (εδαφικοί, υδάτινοι, δασικοί, ενεργειακοί κλπ) καθώς και την προστασία και αειφόρο διαχείρισή τους, τη λειτουργία και διαχείριση των φυσικών οικοσυστημάτων και τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των βιοτικών και αβιοτικών παραγόντων, τη βιοποικιλότητα, την κλιματική αλλαγή, τις ανθρωπογενείς επιδράσεις στο φυσικό περιβάλλον, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας κ.α..
Οι ενημερωμένοι μαθητές σήμερα, είναι οι αυριανοί πολίτες που θα αλλάξουν την αποδεδειγμένα ανεπαρκή κουλτούρα μας σε τέτοια ζητήματα. Πρέπει όλοι να προσπαθήσουμε για να μην καταστραφεί ο πλανήτης. Γνωρίζοντας τις ανθρωπογενείς δραστηριότητες, που οδηγούν στην κλιματική αλλαγή ο ενημερωμένος πολίτης μπορεί να τις περιορίσει ή να τις βελτιώσει και να βοηθήσει στην βελτίωση των συνθηκών ζωής όλων μας.
Η περιβαλλοντική συνείδηση καλλιεργείται, διδάσκεται. Στο πλαίσιο αυτό, με την πεποίθηση ότι η περιβαλλοντική συνείδηση μεταλαμπαδεύεται και ότι η εκπαίδευση είναι ο δυναμικότερος τρόπος μετάδοσης γνώσης και ενδυνάμωσης μιας εμπεδωμένης περιβαλλοντικής κουλτούρας, το Υπουργείο Παιδείας οφείλει να επικεντρώσει την προσπάθειά του στην ευαισθητοποίηση των νεότερων γενεών, με την εισαγωγή κατάλληλων μαθημάτων και δραστηριοτήτων.
Η πολιτεία ας εργαστεί προς αυτή την κατεύθυνση, εμπλουτίζοντας το ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των τάξεων του Λυκείου με μαθήματα Περιβαλλοντικής Παιδείας, όπως αυτά που αναιτιολόγητα καταργήθηκαν.
Η συντακτική Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής
Δρακόπουλος Γρ.
Εμμανουηλίδης Αρ.
Πετρόπουλος Μιχ.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη