Διορισμοί εκπαιδευτικών με βάση τις πραγματικές ανάγκες κι όχι τη σημαντική ώρα…
Όσο περνούν τα χρόνια, η κάλυψη των κενών γίνεται με χρονοκαθυστέρηση, η οποία ευφυώς βαφτίστηκε «φάσεις», και έγινε τμήμα της εκπαιδευτικής μας ρουτίνας

Τα στοιχεία είναι αμείλικτα: κάθε χρόνο αυξάνεται ο αριθμός των αναπληρωτών εκπαιδευτικών που προσλαμβάνεται για να καλύψουν πάγιες ανάγκες της Μέσης Εκπαίδευσης. Αρκετά τα αίτια, αλλά  το κύριο είναι οι αναντιστοιχία μεταξύ διορισμών και συνταξιοδοτήσεων για περισσότερο από δύο δεκαετίες.

Παλαιότερα, τα εγκαίρως καταγεγραμμένα κενά καλύπτονταν πλήρως, πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Όσο περνούσαν τα χρόνια, η κάλυψη των κενών άρχισε να γίνεται με… χρονοκαθυστέρηση. Ευφυώς, η χρονοκαθυστέρηση βαφτίστηκε «φάσεις» και έγινε τμήμα της εκπαιδευτικής μας ρουτίνας. Θεωρούμε αδιανόητο ότι η υπηρεσία αδυνατεί να γνωρίζει εγκαίρως τα πραγματικά κενά, με ένα ελάχιστο αποδεκτό σφάλμα. Δεν μπορούμε να κατανοήσουμε πως γίνεται να μισάζει ο Νοέμβριος, να έχουν περατωθεί οι μετεγγραφές, η διαμόρφωση των τμημάτων, τα δρομολόγια των μαθητών κλπ και να μην είναι γνωστές οι πραγματικές ανάγκες σε εκπαιδευτικούς.

Η μόνη λογική εξήγηση είναι η οικονομική διαχείριση των ανθρωποωρών από τους διαχειριστές του καθηγητικού δυναμικού. Για παράδειγμα, η πρόσληψη  στα μέσα Οκτωβρίου 5.000 αναπληρωτών εξοικονομεί 1,5 x 5.000 = 7.500 μισθούς (!). Εάν διαιρέσουμε το εξοικονομηθέν ποσό με τους 8,5 μήνες που απομένουν έως το τέλος της σχολικής χρονιάς, έχεις σημαντική εξοικονόμηση πόρων για τις επόμενες φάσεις.

Τις τελευταίες χρονιές και ελλείψει κεντρικού σχεδιασμού,  παρά τις φιλότιμες προσπάθειες να πειστούν κάποιοι εύπιστοι περί του αντιθέτου, ζητείται επίσημα να γίνει κατηγοριοποίηση των κενών ανάλογα την σημαντικότητα. Άραγε, τι σημαίνει αυτό και με ποια κριτήρια ελέγχεται ένα εκπαιδευτικό κενό ως ήσσονος σημασίας έναντι κάποιου άλλου;;

Το Σύνταγμα στην παράγραφο 2 του άρθρου 16, ορίζει ότι η Παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του κράτους. Αναφέρεται στον υποχρεωτικό χαρακτήρα της Εκπαίδευσης και προβλέπει καμία κατηγοριοποίηση μεταξύ των πολιτών ή των μαθημάτων.
Κ όμως, έχουμε καταλήξει σε πανηγυρικές ανακοινώσεις του τύπου «καλύφτηκαν όλα τα σημαντικά κενά». Βέβαια, το ότι κάθε σχολική χρονιά λήγει, χωρίς να έχουν καλυφθεί όλα τα «σημαντικά και ασήμαντα» κενά, μάλλον είναι άλλου παπά ευαγγέλιο… 

Την ερχόμενη εβδομάδα αναμένονται νέες προσλήψεις αναπληρωτών, η νέα φάση μετά την προ δύο μηνών περίπου προηγούμενη, όπου θα καλυφθούν κι άλλα «σημαντικά» κενά. Αλλά, θα καλυφθούν όλα τα κενά; Προφανώς, όχι…

Σε κάθε οργανωμένο κράτος, με την πάροδο του χρόνου τα προβλήματα αυτού του τύπου αμβλύνονται, δεν οξύνονται. Εδώ διαπιστώνεται το αντίθετο. Ναι, όντως πραγματοποιήθηκαν 11.700 διορισμοί, οι πρώτοι μετά από σχεδόν δώδεκα έτη, αλλά από τη στιγμή που τα πραγματικά κενά είναι πολλαπλάσια, κανένα πρόβλημα δε λύθηκε.

Αντιθέτως, στο άμεσο μέλλον, μόλις σε μερικούς μήνες από σήμερα, οι αναμενόμενες αθρόες συνταξιοδοτήσεις θα μας επιστρέψουν στο σημείο που βρισκόμασταν πριν από τους διορισμούς. Δηλαδή, όχι μόνο δεν πρόκειται να έχουμε ουσιαστική μείωση των κενών, αλλά τουναντίον υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να αυξηθούν. Και το ερώτημα προκύπτει αναπόφευκτα: υπάρχει σχεδιασμός για την αντιμετώπιση ενός προβλήματος που διαιωνίζεται;

Ως γνωστόν, έχουμε δεσμευθεί ως κράτος στο δημόσιο να υπάρχει συγκεκριμένη αναλογία αποχωρήσεων και διορισμών. Οι μηδενικοί διορισμοί, όμως, δε συνιστούν αναλογία και η αδιοριστία στην εκπαίδευση αποτελούσε επιλογή των κυβερνήσεων άνω της μίας δεκαετίας. Καταλήξαμε σε αν αδιέξοδο, με πολλά ευτράπελα, όπως το απίστευτο μπουρδούκλωμα στις αναθέσεις των μαθημάτων. Και οι διορισμοί πρέπει να καλύπτουν ορθά τις πραγματικές ανάγκες, χωρίς να υπεισέρχονται οποιαδήποτε άλλα κριτήρια, που τελικώς το μόνο που επιτυγχάνουν είναι η αύξηση των ήδη πολλών και πολυκαιρισμένων προβλημάτων που οφείλουμε να επιλύσουμε στην Εκπαίδευση. 

Ας μην επικαλούμαστε άλλο πια δικαιολογίες που δεν ευσταθούν.

Η  Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής
Δρακόπουλος Γρ.
Εμμανουηλίδης Αρ.
Πετρόπουλος Μιχ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Βάσεις Εισαγωγής: Πτώση σε Πολυτεχνεία και Νομικές αλλά οι Ιατρικές διεκδικούν να πάνε ψηλότερα

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 03/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

aristoteleio panepistimio thessalonikis
ΑΠΘ: Σπουδαία διάκριση για το Εργαστήριο Ιατρικής Φυσικής και Ψηφιακής Καινοτομίας - Απέσπασε 3 βραβεία
Τρία βραβεία απέσπασε το Εργαστήριο Ιατρικής Φυσικής και Ψηφιακής Καινοτομίας του ΑΠΘ
ΑΠΘ: Σπουδαία διάκριση για το Εργαστήριο Ιατρικής Φυσικής και Ψηφιακής Καινοτομίας - Απέσπασε 3 βραβεία
Σχολικός Νοσηλευτής
Σχολικός Νοσηλευτής: Νέα Ομάδα Εργασίας από εκπροσώπους των υπουργείων Παιδείας και Υγείας
Ομάδα εργασίας Σχολικού Νοσηλευτή: Aπαρτίζεται από εκπροσώπους του Υπουργείου Υγείας και του Υπουργείου Παιδείας
Σχολικός Νοσηλευτής: Νέα Ομάδα Εργασίας από εκπροσώπους των υπουργείων Παιδείας και Υγείας