Η αύξηση των ημερήσιων κρουσμάτων του κορονοϊού που αποτυπώνεται, όπως είναι φυσικό, και στην εκπαιδευτική κοινότητα, επηρεάζει και την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Το τελευταίο διάστημα μαθαίνουμε για πανεπιστημιακά τμήματα που αναστέλουν τη λειτουργία τους για ορισμένο διάστημα λόγω εντοπισμού κρούσματος ή και κρουσμάτων στα αμφιθέατρα, στα οποία συρρέουν καθημερινά εκατοντάδες φοιτητές. Θυμίζουμε τις εικόνες συνωστισμού που παρατηρήθηκαν ειδικά τις πρώτες μέρες επαναλειτουργίας των ΑΕΙ.
«Παράνομη η εξ αποστάσεως εκπαίδευση»
Ο υφυπουργός Παιδείας αρμόδιος για τα θέματα ανώτατης εκπαίδευσης Άγγελος Συρίγος, με εγκύκλιο που απέστειλε στις πρυτανικές αρχές όλων των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, «υπενθυμίζει» ότι «η κάθε είδους εκπαιδευτική διαδικασία που συνίσταται στη διδασκαλία μαθημάτων, στη διεξαγωγή εργαστηρίων και κλινικών ασκήσεων και στη διενέργεια κάθε άλλου είδους παρεχόμενου διδακτικού έργου [...] διεξάγεται αποκλειστικά δια ζώσης».
Από την υποχρέωση για διά ζώσης διδασκαλία και τις... κυρώσεις, εξαιρούνται μόνο τα Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών υπό την προϋπόθεση ότι η εν λόγω δυνατότητα προβλέπεται στην απόφαση ίδρυσης και τον εγκεκριμένο Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του ΠΜΣ.
Δείτε αναλυτικά την εγκύκλιο
Ο Αγγ. Συρίγος τονίζει ότι «Η τυχόν διδασκαλία προπτυχιακών μαθημάτων με τη χρήση μεθόδων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, είτε αποκλειστικά είτε συμπληρωματικά, είναι μη νόμιμη και σε καμία περίπτωση δεν δύναται να προσμετρηθεί στον ελάχιστο αριθμό των δεκατριών εβδομάδων για τη διδασκαλία ενός μαθήματος, όπως προβλέπεται στο άρθρο 33, παρ. 5 του ν. 4009/2011».
Και εδώ εντοπίζεται το παράδοξο.
Ενώ, λοιπόν, στην ΚΥΑ που ορίζει τον τρόπο λειτουργία των ΑΕΙ και τα μέτρα για την αποφυγή διάδοσης του κορονοϊού, δίνεται η δυνατότητα στο εκάστοτε Πρυτανικό Συμβούλιο να καταρτίσει το ίδιο γραπτό σχέδιο/πρωτόκολλο διαχείρισης κρουσμάτων (αρ. 6, παρ. 1), έρχεται το υπουργείο και «υπενθυμίζει» έναν νόμο του 2011, χωρίς ωστόσο να λαμβάνει υπόψη του -ούτε τώρα ούτε βέβαια και στην εκδοθείσα ΚΥΑ του περασμένου Σεπτέμβρη- τις ιδιαίτερες συνθήκες που διαμορφώνει η πανδημία.
Κι ενώ οι σπουδαστές στοιβάζονται κατά εκατοντάδες σε ακατάλληλες αίθουσες και αμφιθέατρα, το ΥΠΑΙΘ κουνάει το δάχτυλο στους πρυτάνεις που αποφασίζουν να προχωρήσουν σε εξ αποστάσεως εκπαίδευση έστω λίγων ημερών, χωρίς να έχει φροντίσει να βρει από κοινού με τις πανεπιστημιακές αρχές έναν ασφαλή τρόπο λειτουργίας των ΑΕΙ.
Δείτε τη σχετική ΚΥΑ
Καμία πρόβλεψη για τους ανήκοντες σε ευπαθείς ομάδες
Η δημοσιοποίηση της παραπάνω εγκυκλίου, έρχεται ελάχιστες μέρες μετά την ανοιχτή επιστολή που απηύθυναν φοιτητές και φοιτήτριες της Νομικής Αθηνών, προς την υπουργό Παιδείας, τον πρύτανη του ΕΚΠΑ και τον κοσμήτορα της σχολής, με την οποία ζητούσαν να παρακολουθούν με τηλεκπαίδευση τα μαθήματα και την εφαρμογή υβριδικού μοντέλου διδασκαλίας απέστειλαν φοιτητές που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες ή συγκατοικούν με άτομα που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες.
Οι υπογράφοντες δηλώνουν αποκλεισμένοι από την εκπαιδευτική διαδικασία για να προστατεύσουν την υγεία τους και την υγεία των συγγενών τους.
«Παρακαλούμε θερμά να επιληφθείτε του ζητήματος υιοθετώντας το υβριδικό μοντέλο ή δίνοντας τη δυνατότητα αναμετάδοσης για όλα τα μαθήματα, προκειμένου να μην στερηθούμε την ουσιαστική φοίτηση στη Σχολή, και προκειμένου αυτή να αποδειχθεί χώρος που προωθεί έμπρακτα τη συμπεριληπτικότητα και την ισότητα των ευκαιριών απέναντι σε όλα τα μέλη», ανέφεραν οι φοιτητές.
Αναλυτικά η επιστολή:
Αξιότιμη κ. Υπουργέ, αξιότιμε κ. Πρύτανη του Πανεπιστημίου Αθηνών, αξιότιμε κ. Κοσμήτορα της Νομικής Σχολής,
οι κάτωθι υπογράφοντες φοιτητές και φοιτήτριες, ανήκοντες – οι ίδιοι ή άτομα με τα οποία συνοικούμε – σε ευπαθείς ομάδες, θα θέλαμε να σας καταστήσουμε ενήμερους ότι υπό τις παρούσες συνθήκες η διά ζώσης παρακολούθηση μαθημάτων είναι αδύνατη για εμάς, καθώς συνεπάγεται άμεσο και σοβαρό κίνδυνο για την υγεία μας. Ανάμεσά μας υπάρχουν φοιτητές καρκινοπαθείς, καρδιοπαθείς, νεφροπαθείς, με νευρολογικά νοσήματα, ανοσοκατεσταλμένοι λόγω θεραπευτικής αγωγής, πάσχοντες από αυτοάνοσα νοσήματα και από άλλες παθήσεις, που καθιστούν την έκθεση στον ιό απειλητική για τη ζωή.
Ωστόσο, η συνέχιση των σπουδών μας είναι αναφαίρετο δικαίωμά μας. Η μη ύπαρξη δυνατότητας εξ αποστάσεως παρακολούθησης μας αποκλείει από την απρόσκοπτη πρόσβαση στη γνώση και μας στερεί την πολύτιμη εμπειρία της ζωντανής ακρόασης και παρακολούθησης των παραδόσεων, την οποία κανένα σύγγραμμα δεν μπορεί να αντικαταστήσει.
Στη Νομική Σχολή διδασκόμαστε ότι το Σύνταγμά μας, ως κατ’ εξοχήν ανθρωποκεντρικό νομοθέτημα, μεριμνά και προνοεί για την προστασία της ανθρώπινης ζωής και υγείας. Οι συνταγματικές προβλέψεις ορθώνουν αδιαπέραστο προστατευτικό πλέγμα για την ανθρώπινη αξία και ζωή, αναγνωρίζουν ρητά το δικαίωμα στην υγεία, ενώ προστατεύουν και το δικαίωμα στην εκπαίδευση. Αποτελεί όνειδος για τον πολιτισμό μας το ότι η κατηγορία των φοιτητών και φοιτητριών που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες αντιμετωπίζεται ως “ανύπαρκτη” από τους λαμβάνοντες τις αποφάσεις και τους έχοντες θέσεις ισχύος.
Παρακαλούμε θερμά να επιληφθείτε του ζητήματος υιοθετώντας το υβριδικό μοντέλο ή δίνοντας τη δυνατότητα αναμετάδοσης για όλα τα μαθήματα, προκειμένου να μην στερηθούμε την ουσιαστική φοίτηση στη Σχολή, και προκειμένου αυτή να αποδειχθεί χώρος που προωθεί έμπρακτα τη συμπεριληπτικότητα και την ισότητα των ευκαιριών απέναντι σε όλα τα μέλη της.
Με τιμή,
Οι ανήκοντες σε ευπαθείς ομάδες, οι συνοικούντες με αυτούς και οι υποστηρίζοντες το αίτημα αυτών, φοιτητές και φοιτήτριες της Νομικής Σχολής Αθηνών.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη