ypaith
Ανοιχτή επιστολή για ενημέρωση κάθε αρμόδιου οργάνου στη διοικητική και πολιτική ηγεσία

Απευθύνομαι σε κάθε αρμόδιο όργανο, που βρίσκεται στην ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, ως μέλος του συλλόγου των διοικητικών υπαλλήλων και αιρετός εκπρόσωπος των Υπαλλήλων του Υπουργείου Παιδείας, των Περιφερειακών Υπηρεσιών και των εποπτευόμενων φορέων στο Κεντρικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Διοικητικού Προσωπικού (ΚΥΣΔΙΠ) και ως Μέλος του Πρωτοβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου του ΥΠΑΙΘ και θέτω κάποιους προβληματισμούς οι οποίοι και εξ’ όσων γνωρίζω είναι και προβληματισμοί του μεγαλύτερου μέρους των 6.000 περίπου διοικητικών υπαλλήλων, του Υπουργείου, των περιφερειακών υπηρεσών και των εποπτευόμενων φορέων.

Έτσι λοιπόν μιας και έχει ξεκινήσει ένας καταιγισμός αλλαγών και συντεχνιακών όπως φαίνεται πάλι, τροποποιήσεων στην εκπαίδευση και ως συνέχεια στη διοίκηση της εκπαίδευσης, σε όλους τους τομείς, πρέπει να γνωρίζουν οι αρμόδιοι και να σκεφθούν ότι όλες αυτές τις διοικητικές και όχι μόνο αλλαγές καλούνται να τις εφαρμόσουν κάποιοι εργαζόμενοι που ονομάζονται διοικητικοί υπάλληλοι των περιφερειακών υπηρεσών του υπουργείου παιδείας και των εποπτευόμενων φορέων.

Ελπίζω να μην εντυπωσιαστήκατε και να μην εκπλαγήκατε, ναι…, υπάρχουν διοικητικοί υπάλληλοι και στις περιφερειακές υπηρεσίες !!! είναι υπάλληλοι, τμηματάρχες, διευθυντές, κ.α. και υπηρετούν σε κάποιες υπηρεσίες που ονομάζονται Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, Α/θμιες, Β/θμιες, ή Περιφερειακές Διευθύνσεις και σε άλλους εποπτευόμενους φορείς. Και για όσους δεν το γνωρίζουν, οι Υπηρεσίες-Διευθύνσεις εκπαίδευσης, ανά την Ελλάδα είναι 116, και με τις Περιφερειακές, 129, και περίπου 6.000 υπάλληλοι στις Υπηρεσίες και στο Υπουργείο. Και το λέω αυτό γιατί κάποια υψηλόβαθμα στελέχη του Υπουργείου Παιδείας, δε γνωρίζουν καν πόσες διευθύνσεις εκπαίδευσης και πόσες υπηρεσίες υπάρχουν σε όλη την Ελλάδα.

Αν δεν το προσέξατε, μπορείτε να βγείτε από το γραφείο σας και να περπατήσετε στους διαδρόμους των Υπηρεσιών-διευθύνσεων εκπαίδευσης ή του υπουργείου και θα τους δείτε, να εργάζονται μέσα σε κάτι μικρά γραφεία, γεμάτα έγγραφα, αλλά εκτός αυτού μπορείτε να ρωτήσετε και τους συνεργάτες σας στις περιφερειακές διευθύνσεις και στις διευθύνσεις εκπαίδευσης, δηλαδή τους περιφερειακούς σας διευθυντές και τους διευθυντές εκπαίδευσης στις Περιφερειακές Υπηρεσίες. Να ρωτήσετε για κάποιους υπαλλήλους που βρίσκονται στις υπηρεσίες και συνήθως από αυτούς και με αυτούς γίνονται όλες οι δουλειές στη διοίκηση της εκπαίδευσης. Δε γίνονται αυτόματα, με κάποιο κουμπί, ούτε γίνονται από τους διευθυντές εκπαίδευσης. Οι δουλειές γίνονται από αυτούς τους διοικητικούς υπαλλήλους.

Έτσι λοιπόν οι αλλαγές και οι εντολές του Υπουργείου Παιδείας, που γίνονται συνήθως νύχτα και στο πόδι, και αφορούν στα πανεπιστήμια, στα λύκεια,στα γυμνάσια, στα δημοτικά, στα νηπιαγωγεία, ή αφορούν στις δεύτερες ειδικότητες, στις τοποθετήσεις εκπαιδευτικών και στις λειτουργίες των ΠΥΣΔΕ, στις αναθέσεις μαθημάτων, στις εκλογές των αιρετών των εκπαιδευτικών, στα κοινά υπηρεσιακά συμβούλια, στις κάθε είδους εξετάσεις, στην ιδιωτική εκπαίδευση, στα ολοήμερα προγράμματα, στα συσσίτια, στο καθεστώς των αναπληρωτών και ωρομισθίων, στις αναγνωρίσεις προϋπηρεσιών,  στον τρόπο ανάληψης υπηρεσίας των εκπαιδευτικών, στην καταμέτρηση και έλεγχο των κενών και των πλεονασμάτων, στην κάλυψη των κενών και των πλεονασμάτων, στις μετακινήσεις των εκπαιδευτικών, στα οδοιπορικά, στις πληρωμές μετακινήσεων και άλλων αποδοχών από εξεταστικές επιτροπές έως αποζημιώσεις λόγω συμμετοχής στις πανελλαδικές εξετάσεις ή συμμετοχή στις επιτροπές εξετάσεων όπως το κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας, στην μοριοδότηση για απόσπαση, μοριοδότηση για μετάθεση, στις αποσπάσεις, στις μεταθέσεις, στα πειθαρχικά, στις συνταξιοδοτήσεις, στις προαγωγές, στο μισθολόγιο, στο βαθμολόγιο, στους διορισμούς, στις αναλήψεις υπηρεσιών, στις κρίσεις στελεχών, στην αξιολόγηση και σε δεκάδες άλλες λειτουργίες, είναι όλες προβληματικές, χρονικά άκαιρες και διοικητικά ανοργάνωτες. Αρκεί και μόνο να δούμε τι έγινε εφέτος με τους νέους μόνιμους διορισμούς των εκπαιδευτικών (περίπου 8.500 + 14.500 πέρισυ) όπου οι αρμόδιες διευθύνσεις εκπαίδευσης δε γνώριζαν τίποτα ακόμη και την τελευταία ημέρα της ανακοίνωσης διορισμών, ενώ δεν είχαν αποσταλεί ούτε τα σχετικά ΦΕΚ διορισμών στις υπηρεσίες για να λάβουν γνώση και να ενεργήσουν, αλλά όμως είχαν ήδη δημοσιευθεί σε διάφορες διαδυκτυακές ιστοσελίδες. 

Συνεχίζοντας, να αναφέρω την κατάθεση και εξέταση εκατοντάδων αιτήσεων για κάλυψη θέσεων ευθύνης και δεκάδων ενστάσεων επί των αιτήσεων και φυσικά ενστάσεων επί των ενστάσεων, χωρίς σταματημό, χωρίς χρονικά περιθώρια, μέσα σε εορτές, αλλάζοντας θέσεις και τοποθετήσεις εκπαιδευτικών και τροποποιώντας αποφάσεις υπηρεσιακών συμβουλίων, τα οποία δε σταματούν κυριολεκτικά να συνεδριάζουν και να τροποποιούν τοποθετήσεις, ανακοινώσεις, διαθέσεις, συμπληρώσεις, εσωτερικές αποσπάσεις ή  βελτιώσεις και πολλά άλλα τα οποία αν τα αναφέρω και μόνο θα χρειαστώ 1 Gb χώρου από το σκληρό δίσκο ενός υπολογιστή και φυσικά θα ήταν και αδύνατον να αποστείλω την ανακοίνωση αυτή σε οποιοδήποτε μέσο για δημοσίευση αφού θα χρειαζόταν 24 ώρες για την αποστολή ενός τέτοιου αρχείου. Όλα αυτά καταλήγουν σε αποφάσεις και σε διοικητικές πράξεις και έγγραφα που εκδίδονται κατά εκατοντάδες σε καθημερινή βάση.

Πραγματικά δεν ξέρω από πού να αρχίσω και που να τελειώσω, με το διοικητικό βάρος και την πίεση που υφίστανται οι Περιφερειακές Υπηρεσίες, από τα διοικητικά, τα οικονομικά ή τα θέματα υπηρεσιακής κατάστασης, ή των δεκάδων ερωτημάτων και αιτημάτων για στοιχεία και στατιστικά και πίνακες που ζητούνται καθημερινά,  ή των προκηρύξεων θέσεων ευθύνης για εκπαιδευτικούς, που γίνονται σε σημείο τέτοιο που πραγματικά αναρωτιούνται οι διοικητικοί υπάλληλοι εάν είναι διοικητικοί υπάλληλοι του υπουργείου παιδείας ή βοηθοί γραμματείς με καθήκοντα γραμματειακής υποστήριξης του κάθε προβληματισμένου και αγανακτισμένου ή σκασμένου, από τη δικιά του μεριά, εκπαιδευτικού που και αυτός έχει ‘’χάσει τη μπάλα’’ από το πλήθος των αιτήσεων, των μοριοδοτήσεων και των θέσεων που μπορεί να καταλάβει για να προσφέρει τις υπηρεσίες του.

Η «διασπορά», σε όλο της το μεγαλείο και η φαυλότητα των περίφημων «κενών» στην εκπαίδευση, που το Υπουργείο τα αναγνωρίζει μεν, αλλά οι αποσπάσεις, οι διαθέσεις, οι νέες τοποθετήσεις, οι συμπληρώσεις ωραρίων, οι μειώσεις διδακτικών ωραρίων με τα χρόνια υπηρεσίας, οι αποδεσμεύσεις, οι ανακλήσεις κ.α., γίνονται σε ρυθμό που θα ζήλευε και ο καλύτερος ταχυδακτυλουργός του κόσμου. Αλήθεια αντί να προσπαθούν οι αρμόδιοι να καλύψουν (ή να ανακαλύψουν) τα «κενά» στην εκπαίδευση, αναρρωτήθηκαν ποτέ «για ποιο λόγο» δημιουργούνται «κενά»; Προσπάθησαν ποτέ να διορθώσουν τις δεκάδες εγκυκλίους και νομοθεσίες και συντεχνιακές πολιτικές αποφάσεις, που δημιουργούν τα «κενά»; Με ποιόν τρόπο όμως; γνωρίζουν; ξέρουν την πραγματική λειτουργία του συστήματος διοίκησης της εκπαίδευσης; Και πως άραγε να μην έχει «κενά» όταν την ίδια περίοδο που συγκεντρώνεις τα περίφημα «κενά» την ίδια περίοδο ανακοινώνεις και την παράταση των αποσπάσεων στα ελληνικά σχολεία του εξωτερικού, κάτι που σημαίνει ότι όσους υπολόγιζες για επιστροφή στις αρχές Σεπτεμβρίου, πλέον θα πρέπει να μην του υπολογίζεις; ή όταν την ίδια ακριβώς περίοδο ανακοινώνεις νέες αποσπάσεις για «εξαιρετικά σοβαρούς λόγους» ή κατ΄ εξαίρεση αποσπάσεις,  ή όταν την ίδια περίοδο εγκρίνεις και ανακοινώνεις τις ανακλήσεις αποσπάσεων; ή όταν ανακαλείς αποσπάσεις; αφού φυσικά έχεις δώσει το δικαίωμα να γίνονται αιτήσεις επι των αιτήσεων και αλλαγές επι αλλαγών με μια απλή αίτηση του ενδιαφερόμενου; Και πώς να μην υπάρχουν ή να μη δημιουργούνται «κενά» όταν την ίδια περίοδο που ζητάς καταγραφή στα «κενά» ανακοινώνεις τοποθετήσεις και αποσπάσεις εκπαιδευτικών σε θέσεις διευθυντών στα  ΔΙΕΚ; αλλά και νέες αποσπάσεις; Οι περιπτώσεις που αναφέρω είναι η κορυφή του παγόβουνου, αφού υπάρχουν δεκάδες άλλες τέτοιες περιπτώσεις. Όλα αυτά όμως θα πρέπει κάποιοι να σκεφθούν ότι προκαλούν τέτοιες και τόσες υπηρεσιακές μεταβολές, σε καθημερινή πλέον βάση, που όσοι διοικητικοί υπάλληλοι καλούνται να τις πραγματοποιήσουν, να τις ρυθμίσουν, να τις καταγράψουν και να τις διαχειριστούν, κυριολεκτικά σαστίζουν από τον όγκο εργασίας αλλά και την πολυπλοκότητα που επιφέρουν όλες αυτές οι τροποποιήσεις, αφού οι νόμοι επικαλύπτουν συνέχεια ο ένας τον άλλο και μόνο με μαντικές ικανότητες μπορεί να ληφθεί μια σωστή διοικητικά απόφαση.

Έτσι, άλλη είναι η ημερομηνία έναρξης της υπηρέτησης-υπηρεσίας ως δημόσια υπηρεσία, άλλη για την πρώτη μισθοδοσία, άλλη η έναρξη για την καταμέτρηση μορίων συνθηκών διαβίωσης, άλλη η έναρξη στη σχολική μονάδα, άλλη η έναρξη από την υπουργική απόφαση, άλλη η έναρξη από την ανάληψη υπηρεσίας, άλλη αν έγινε πριν την 1η Σεπτεμβρίου, άλλη αν έγινε μετά το Σεπτέμβριο, άλλη αν έγινε η πρόσληψη πριν την έναρξη του διδακτικού έτους, δηλ. μέσα στον Αύγουστο. Άλλη η αναγνωρισμένη προϋπηρεσία ενός εκπαιδευτικού για τα μισθολογικά κλιμάκια, άλλη η προϋπηρεσία για τη βαθμολογική κατάταξη, άλλη η προϋπηρεσία που μετράει για τη μείωση του διδακτικού ωραρίου, άλλη για την κάλυψη μια θέσης ευθύνης, άλλη η μοριοδότηση σήμερα άλλη μοριοδότηση έως το 2000, άλλη έως το 2004, άλλη μετά το 2013 και την αλλαγή των ωραρίων άλλη η μοριοδότηση από προϋπηρεσία για διευθυντές σχολικής μονάδας, άλλη μοριοδότηση για διευθυντές σε ΙΕΚ, άλλη από θέσεις υποδιευθυντών άλλη από θέση αναπληρωτή διευθυντή, άλλη μοριοδότηση για απόσπαση στο εξωτερικό και άλλη μοριοδότηση για απόσπαση σε βουλευτικό γραφείο, άλλη η εκπαιδευτική, η διδακτική, η διοικητική, η καθοδήγησης, στις εκκλησίες, στις βιβλιοθήκες, στα Γενικά Αρχεία του Κράτους, στα Πανεπιστήμια, στα συντονιστικά γραφεία του εξωτερικού, σε άγνωστες και έρημες σχολικές μονάδες του Καϊρου και του Μαϊάμι, ή του Κονγκό της Ζιμπάμπουε και της Εσθονίας ή των άλλων περίπου 60 και πλέον χωρών στις οποίες υπάρχουν ελληνικά σχολεία ή καλύτερα τμήματα ελληνικής γλώσσας, όπου τοποθετούνται δεκάδες εκπαιδευτικοί όλων των ειδικοτήτων και εξ’ ολοκλήρου.

Ήδη η πολυπλοκότητα των συστημάτων διοίκησης στο υπουργείο παιδείας και των παράλογων και πολύπλοκων μοριοδοτήσεων, φάνηκε με γραφικό τρόπο και από την αντίδραση της Διοίκησης του ΑΣΕΠ, στον καταιγισμό των ενστάσεων των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής, που έφτασαν τις 6.500, και αφορούν στη σειρά κατάταξης που έχουν λόγω μοριοδότησης. Η διοίκηση του ΑΣΕΠ ζήτησε την από μηδενικής βάσης μελέτη του συστήματος μοριοδότησης το οποίο όπως αναφέρει είναι τόσο περίπλοκο (χωρίς να είναι κατ’ ανάγκη αποδοτικό ή ουσιαστικό) και έχει τόσες πολλές μοριοδοτήσεις που προκαλεί διοικητικές αμφισβητήσεις, αδιαφάνεια και τεράστιες χρονικά καθυστερήσεις. Και σε αυτό το σημείο να προσθέσουμε και το γεγονός ότι ενώ ο ΑΣΕΠ είναι το αρμόδιο όργανο για τη διεξαγωγή των εξετάσεων (η συνταγματικά κατοχυρωμένη Ανεξάρτητη Αρχή η οποία και διενεργεί διαγωνιστικές διαδικασίες έως τον καθορισμό των διοριστέων για κάθε προκήρυξη), για κάποιο περίεργο λόγο επιφορτίστηκε το υπουργείο παιδείας και οι διευθύνσεις εκπαίδευσης την καταγραφή, έλεγχο, καταχώρηση και την ευθύνη όλων των δικαιολογητικών των υποψήφιων. Αυτό ποιος φωτεινός νους το σκέφτηκε άραγε; Αρχίζοντας από το γεγονός ότι είναι τελείως παράτυπο, καθώς στην Ελλάδα ο φορέας διεξαγωγής των εξετάσεων για θέσεις στο δημόσιο είναι μόνον ο ΑΣΕΠ.

Για ποιο λόγο εμπλέκονται 2 φορείς και δημιουργούνται αυτές οι καταστάσεις; Πως σε έναν διαγωνισμό του ΑΣΕΠ τον έλεγχο την ευθύνη και την καταχώρηση στοιχείων την κάνει ένας άλλος φορέας; Δηλαδή τον διαγωνισμό ο ΑΣΕΠ αλλά την ευθύνη και τη δουλειά οι διοικητικοί υπάλληλοι του υπουργείου παιδείας. Οι επιλογές και οι διορισμοί θα έπρεπε να διεξάγονται μόνον από τον ΑΣΕΠ και χωρίς καμία εμπλοκή του Υπουργείου Παιδείας εκτός ίσως της γνώμης για την κατάταξη σε κατηγορίες και κλάδους των ενδιαφερομένων με βάση τα πτυχία τους, ‘Όλες οι άλλες κατηγορίες μοριοδότησης, ξένες γλώσσες, προυπηρεσίες, τέκνα, γάμοι, θέματα υγείας, μεταπτυχιακά και άλλα μοριοδοτούμενα και ελεγχόμενα στοιχεία ισχύουν και υπάρχουν σε όλες τις προκηρύξεις που εκδίδει ο ΑΣΕΠ και ελέγχονται και προσμετρούνται για χιλιάδες πολίτες που κάνουν αιτήσεις για δεκάδες θέσεις στο δημόσιο, από Περιφέρειες, Δήμους, μέχρι ΝΠΔΔ. Εκεί αλήθεια πως ελέγχονται και πως μοριοδοτούνται; Με άλλο τρόπο; Όχι φυσικά, αλλά στους υποψήφιους εκπαιδευτικούς τη δουλειά θα πρέπει να τη βγάλουν οι διοικητικοί υπάλληλοι του Υπ. Παιδείας. Λες και η μοριοδότηση ενός τέκνου ή ενός μεταπτυχιακού, γίνεται αλλιώς για έναν υποψήφιο που διαγωνίζεται για μια θέση σε έναν Δήμο και αλλιώς για έναν υποψήφιο που διαγωνίζεται για μια θέση σε πίνακα κατάταξης ως εκπαιδευτικός.

Εφέτος διορίστηκαν 8.500 χιλιάδες εκπαιδευτικοί. Έτσι στο Υπουργείο άρχισαν να υπλογίζουν τις θέσεις οι οποίες θα καλυφθούν με αυτούς τους διορισμούς. Μα καλά, δε γνωρίζουν στο υπουργείο ότι, από τους προσληφθέντες οι περισσότεροι διοριζόμενοι είναι γυναίκες και οι οποίες είναι σε ηλικία τέτοια που θα έχουν τέκνα ανήλικα, ή θα είναι σε κατάσταση εγκυμοσύνης-κύησης, ή σε κατάσταση μετα από τοκετό, ή με τέκνα σε ηλικίες που δικαιολογούν άδειες ανατροφής; Δε γνωρίζουν για τις δεκάδες άδειες που δικαιούνται; Κανονικές, ανατροφής, εγκυμοσύνης, επαπειλούμενης εγκυμοσύνης, ειδικής άδειας κύησης,  ακόμη και άνευ αποδοχών για ανατροφή για τέκνα έως 8 ετών;  δε γνωρίζουν για τις άδειες που δικαιούνται και οι δύο γονείς και ειδικότερα με τους νέους νόμους του 2020, 2021 και 2022;

Δε γνωρίζουν ότι όλοι οι νεοδιοριζόμενοι εκπαιδευτικοί έχουν δικαίωμα αναγνώρισης προυπηρεσιών; Και ότι οι περισσότεροι εξ αυτών διορίστηκαν με μοριοδότηση από προυπηρεσίες σε σχολικές μονάδες και άρα έχουν μεγάλες προυπηρεσίες για να αγναγνωρίσουν;

Δε γνωρίζουν ότι αυτές οι προυπηρεσίες για να προσμετρηθούν θα πρέπει να γίνει αναγνώριση προυπηρεσίας σε φορείς-δημόσιο και ότι αυτή η διαδικασία γίνεται μετά το διορισμό και κρατάει μεγάλο χρονικό διάστημα; Δικαιολογητικά, κατάθεση, αιτήσεις, υπολογισμοί, εισηγήσεις, καταθέσεις προς υπηρεσιακά συμβούλια, αποφάσεις συμβουλίων, έκδοση πράξεων υπηρεσιακών συμβουλίων, έκδοση διοικητικών πράξεων αναγνώρισης και μετά υπολογισμός και νεες κατατάξεις σε βαθμολόγιο αλλά και μισθολόγιο κάτι που σημαίνει παράλληλα και αναγνώριση προυπηρεσιών για μείωση υποχρεωτικού ωραρίου;

Δε γνωρίζουν ότι από αυτές τις αναγνωρίσεις σχεδόν όλοι οι εκπαιδευτικοί που τους προσέλαβαν για 23 ώρες, αμέσως μετά τις αναγνωρίσεις προυπηρεσιών θα πέσουν στις 21 ή και 20 ώρες αφού θα μειωθεί το υποχρεωτικό τους ωράριο; Δε γνωρίζουν ότι στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ( σε αντίθεση με την πρωτοβάθμια, λες και είναι άλλο κράτος) η μείωση του ωραρίου (λόγω έλλειψης σχετικής νομοθεσίας) γίνεται άμεσα από την ημερομηνία που συμπληρώνει ο εκπαιδευτικός τα ανάλογα έτη συνολικής υπηρεσίας και έτσι γίνεται αυτόματα και η μείωση του ωραρίου του; στη μέση της χρονιάς ;

Έτσι υπολόγιζαν 8.500 χιλιάδες αλλά στις τάξεις παρουσιάστηκαν οι μισοί, δηλαδή οι 4.500 χιλιάδες  και μετά από αυτό ήρθε και η μείωση του ωραρίου και χάθηκαν και άλλες 1.000 θέσεις (άλλος ο υπολογισμός για 23 ώρες και άλλος ο υπολογισμός για 20 ή 19 ώρες). Έτσι λοιπόν χάθηκαν στην μετάφραση, και ξεκίνησαν τα περίφημα κενά και ο αγώνας για την εκ νέου κάλυψη των κενών, μαζί με όλες τις άλλες διεργασίες. Αυτό λοιπόν συμβαίνει όταν στις κεντρικές υπηρεσίες και στο υπουργείο δε γνωρίζουν τις διαδικασίες που αφορούν στη διοίκηση της εκπαίδευσης.

Ίσως να σταματήσω τις αναφορές μου εδώ διότι κάποιοι θα αρχίσουν να νομίζουν ότι αστειεύομαι και ότι όσα αναφέρω βρίσκονται στη σφαίρα της φαντασίας. Θα αναφέρω όμως, έτσι ως κερασάκι στην τούρτα, τις μετατάξεις σε διοικητικές θέσεις όλων των εκπαιδευτικών οι οποίοι δεν μπορούν να προσφέρουν διδακτικό έργο για λόγους υγείας ή άλλων προβλημάτων ψυχικής υγείας και οι οποίοι τοποθετούνται στις υπηρεσίες της διοίκησης λες και οι διοικητικοί υπάλληλοι είναι οι τελευταίοι σε ικανότητες υπάλληλοι της δημόσιας διοίκησης. Μάλλον για την ηγεσία του Υπουργείου δεν απαιτείται κάποιος υπάλληλος να έχει  και πολλές ικανότητες για την υλοποίηση των νόμων και των εγκυκλίων του υπουργείου Παιδείας. Δηλαδή πιο απλά όποιος δεν μπορεί να προσφέρει διδακτικό έργο για λόγους ψυχικής υγείας, μπορεί κατά τη γνώμη του υπουργείου Παιδείας να προσφέρει εύκολα διοικητικό έργο. Όποιος το πιστεύει, μπορεί να ανατρέξει στην έστω και επιγραμματική αναφορά μερικών εργασιών των διοικητικών υπαλλήλων που ανέφερα παραπάνω για να αντιληφθεί ότι η άποψη του Υπουργείου είναι πολύ μακριά από την πραγματικότητα.

Όλα αυτά καλούνται λοιπόν να τα εφαρμόσουν και να τα διευθετήσουν οι διοικητικοί υπάλληλοι τόσο των Περιφερειακών υπηρεσιών όσο και της κεντρικής υπηρεσίας του υπουργείου, οι οποίοι πολλές φορές δεν υπερβαίνουν μόνον τα όρια του ημερησίου ωραρίου προσφοράς εργασίας αλλά υπερβαίνουν πολλές φορές και τα όρια της φυσικής τους αντοχής. Και για να μην παρεξηγηθώ, μιλάω για τους περισσότερους συναδέλφους διοικητικούς που πραγματικά δίνουν ότι καλύτερο έχουν, τόσο με εργασία όσο και με τα τυπικά και ουσιαστικά τους προσόντα που σε πολλές περιπτώσεις θα τα ζήλευαν πολλοί εκπαιδευτικοί ή πανεπιστημιακοί και ακαδημαϊκοί δάσκαλοι.

Είναι κάποιοι υπάλληλοι οι οποίοι πολλές  φορές καλούνται με απειλές να μείνουν ως αργά το απόγευμα στις υπηρεσίες τους για να αναρτηθούν κάποιοι πίνακες με μόρια τοποθέτησης για να μη δημιουργηθεί κάποιο πρόβλημα ή κάποια δυσαρέσκεια από τους εκπαιδευτικούς της υπηρεσίας.

Συνεχώς, αποφασίζονται και θεσμοθετούνται νέα προγράμματα. Ότι σκεφτούν και το δουν στην καθημερινότητα και στην κοινωνία το προσθέτουν ως θέμα διδασκαλίας και ως αντικείμενο στα σχολεία και στην εκπαίδευση, λες και αυτό είναι που θα λύσει τα προβλήματα της ζωής και της καθημερινότητας. Προγράμματα, χωρίς νόημα, που για όσους ξέρουν, απαιτούν πολλές εργατοώρες για να λειτουργήσουν. Προκηρύξεις, ορισμός καταχωριστών, προσλήψεις, καταθέσεις δικαιολογητικών, προγράμματα, πίνακες ενδιαφερόμενων, πίνακες μαθητών, πίνακες σχολικών μονάδων, παρουσιάσεις, ωρολόγια προγράμματα, παρουσιολόγια, κατατάξεις, πληρωμές, αποδόσεις κλιμακίων, αποφάσεις, προσλήψεων-απολύσεων, όλες τις προϋπηρεσίες με πλήρη καταγραφή και φυσικά όλα αυτά με πολλές θεωρίες προσέγγισης και εφαρμογής. Όλα αυτά ποιος καλείται να τα εφαρμόσει;

Κάποιοι διοικητικοί υπάλληλοι στις διευθύνσεις εκπαίδευσης  και σε πολλές περιπτώσεις δεν είναι καν ξεκάθαρο ποιες αρμοδιότητες ανήκουν σε ποιο τμήμα και ποιοι υπάλληλοι κάνουν τι και πώς. Με αποτέλεσμα κάποιοι άτυχοι διοικητικοί υπάλληλοι να φορτώνονται το σύνηθες τεράστιο διοικητικό βάρος, όπως γίνεται εδώ και χρόνια με τα  τμήματα Γ’ Προσωπικού, που σηκώνουν το μεγαλύτερο μέρος των διοικητικών βαρών στις διευθύνσεις εκπαίδευσης. Αλλά ποιος νοιάζεται αν μια απόφαση της ηγεσίας, πρόχειρη και χωρίς καθορισμένες δράσεις στόχους και όφελος, επιφέρει επιπλέον και αχρείαστο διοικητικό βάρος, σε μια εποχή που αντικείμενο και στόχος της δημόσιας διοίκησης είναι η διοικητική ελάφρυνση και η πραγματική ωφέλεια και αποτελεσματικότητα προς τον πολίτη; Ποιος ενδιαφέρεται αν ο διοικητικός υπάλληλος έχει τελικά τόσα βάρη στην εκτέλεση των καθηκόντων του, ώστε δεν εξυπηρετεί τον πολίτη και τελικά τον δυσκολεύει και κυριολεκτικά τον βασανίζει; Φταίει ο υπάλληλος που με τόσα διοικητικά βάρη δυσκολεύεται και δεν μπορεί τελικά να εξυπηρετήσει γρήγορα και ποιοτικά τον πολίτη;

Επάνω στην πλάτη των διοικητικών υπαλλήλων ασκείται  πίεση για να μην υπάρξουν διαμαρτυρίες. Εκεί φτάσαμε. Οι όποιες αδικίες όμως, ή και παρατυπίες, περνούν απαρατήρητες και ως αμελητέες αποκλίσεις από το βασικό κανόνα και τη συνήθη διαδικασία.

Υπάρχουν λοιπόν κάποιοι υπάλληλοι σε αυτό το Υπουργείο που ονομάζονται «διοικητικοί» υπάλληλοι, διαφόρων ειδικοτήτων που καλούνται να βγάλουν κάθε φορά τα κάστανα από τη φωτιά χωρίς να τους αναγνωρίζεται ποτέ τίποτα και χωρίς να αναφέρονται καν στις ανακοινώσεις τόσο του Υπουργού όσο και όλων των άλλων υπηρεσιακών παραγόντων του υπουργείου. Αναφέρονται φυσικά σε αυτούς μόνον όταν πρόκειται για την εκτέλεση κάποιας διοικητικής διαδικασίας την περίοδο της έναρξης της σχολικής χρονιάς, την περίοδο των πανελλαδικών εξετάσεων, των μεταθέσεων, των αποσπάσεων και των τοποθετήσεων, ή κατά την έκδοση των κενών και των πλεονασμάτων, την περίοδο των αιτήσεων των αναπληρωτών κλπ, κλπ, δηλαδή απλά για να ‘’βγει ή δουλειά’’ ή τέλος όταν πρόκειται να αποδοθεί κάποια ευθύνη σε κάποιον.

Καλώ λοιπόν τους αρμόδιους να σκεφθούν με ειλικρίνεια και με προβληματισμό τα θέματα που απασχολούν τους διοικητικούς και άλλους, υπαλλήλους του υπουργείου παιδείας και των εποπτευόμενων φορέων και να τους αναγνωρίσουν ότι «υπάρχουν» και αυτοί και έχουν δικαίωμα διεκδίκησης, συμμετοχής, παρουσίας, προσοχής αλλά και υπηρεσιακής αναγνώρισης και εξέλιξης στις ίδιες τους τις υπηρεσίες, με αξιοκρατία  και χωρίς αποκλεισμούς τόσο από την περιφέρεια όσο και από την ίδια την κεντρική υπηρεσία.

Σας καλώ να επανεξετάσετε όλα τα θέματα που αφορούν τους διοικητικούς υπαλλήλους καθώς η ανάγκη έχει φέρει τους υπαλλήλους στα όριά τους.

Αυτή, είναι αλήθεια η δημοκρατία μας, η παιδεία μας και ο πολιτισμός μας;

Σας καλώ να ανακαλέσετε όσες αποφάσεις προσβάλουν και επιβουλεύονται την εργασία των διοικητικών υπαλλήλων, βάζουν φραγμούς στην αξιοκρατική τους ανέλιξη και σταδιοδρομία, υπονομεύουν το ποιοτικό τους έργο με τη συνεχόμενη, αυξανόμενη και άσκοπη διοικητική επιβάρυνση, αφού εκδίδονται εγκύκλιοι και αποφάσεις, οδηγίες και εντολές κατά δεκάδες, σε καθημερινή βάση, από κάθε Γεν. Διεύθυνση ή Διεύθυνση ή τμήμα του Υπουργείου, χωρίς κανένα χρονικό ή διοικητικό προγραμματισμό.

Σας καλώ για την αναπροσαρμογή, αναδιάταξη, επανέκδοση και τους υπολογισμούς μοριοδότησης από μηδενική βάση, όλων των εγκυκλίων και των νόμων των βασικών διοικητικών λειτουργιών στην εκπαίδευση, όπως αυτές των μεταθέσεων, των αποσπάσεων, των τοποθετήσεων, των διορισμών, των αναπληρωτών-ωρομισθίων, όλων των γενικά των μετρήσιμων στοιχείων, την έκδοση των Πιστοποιητικών υπηρεσιακών μεταβολών, της αναγνώρισης προυπηρεσιών τόσο του δημοσίου όσο και εκτός δημοσίου τομέα (αναγνώριση προυπηρεσίας εκτός δημοσίου τομέα, μια διοικητική διαδικασία του 2015-2016 που κανένας δεν κατάλαβε για ποιό λόγο τελικά έγινε, πλην της περίεργης μοριοδότησης για την επιλογή σε θέσεις ευθύνης, και χωρίς κανένα άλλο λόγο ύπαρξης, εκτός του επιπλέον βαρύτατου διοικητικού φόρτου για τις υπηρεσίες), της καταγραφής των κενών και πλεονασμάτων, των ενστάσεων, των αναχρονιστικών βαθμολογικών προαγωγώντων εκπαιδευτικών κ.α., με νέες σύγχρονες εγκυκλίους, με νέα βελτιωμένα, και κυρίως απλοποιημένα και διοικητικά εκσυγχρονισμένα συστήματα καταγραφής και με ενιαία ψηφιακά συστήματα διαχείρισης στοιχείων και έκδοσης αποτελεσμάτων.

Κυρίως όμως από μηδενική βάση του ελέγχου και της συστηματικής και διοικητικής απλοποίησης της νομοθεσίας για όλες τις υπηρεσιακές μεταβολές των εκπαιδευτικών και όλες τις μετακινήσεις τους, αφού εδώ και χρόνια οι συντεχνιακές και πολιτικές αποφάσεις κάθε χρόνο πρόσθεταν επιπλέον διοικητικό βάρος σε όλες σχεδόν τις υπηρεσιακές και διοικητικές πράξεις στη διοίκηση της εκπαίδευσης, με την πολυνομία και την πολυπλοκότητα να μην έχει τέλος, καθιστώντας σχεδόν ανεφάρμοστες και τις πιο απλές διοικητικές πράξεις, καταλήγοντας να έχουμε για τις μεταθέσεις μονίμων ή τις αποσπάσεις μονίμων ή τις προσλήψεις αναπληρωτών, ή τις θέσεις ευθύνης, εγκυκλίους που μετρούν περισσότερες από πενήντα και εξήντα σελίδες, με δεκάδες μοριοδοτήσεις, ειδικές περιπτώσεις, νομοθεσίες, παραπομπές, περιπτώσεις επι των περιπτώσεων, αλληλοεπικαλύψεις νομοθετημάτων, και δεκάδες λάθη και διορθώσεις.

Τέλος σας καλώ για την αποκατάσταση της επιτελικής θέσης των διοικητικών υπαλλήλων στις υπηρεσίες του Υπουργείου με ουσιαστικές, πραγματικές και αξιοκρατικές ευκαιρίες εξέλιξης και σταδιοδρομίας τόσο στην Κεντρική Υπηρεσία όσο και στις Περιφερειακές Υπηρεσίες και τους εποπτευόμενους φορείς αρχίζοντας από την έκδοση της προκήρυξης για τις θέσεις των διευθυντών των διευθύνσεων του Υπουργείου και των Περιφερειακών Υπηρεσιών, που για έναν περίεργο λόγο, σταμάτησε και ανακλήθηκε ξαφνικά το 2019, ενώ είχε ήδη δημοσιευθεί και είχαν κατατεθεί αιτήσεις.

Ελπίζω, στην άμεση, ουσιαστική και ορθολογική αντιμετώπιση της κατάστασης, για μια καλύτερη και διοικητικά αποτελεσματικότερη λειτουργία των υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας, τηρώντας τις βασικές αρχές της διοίκησης και με σκοπό το ζητούμενο της δημόσιας διοίκησης που είναι η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και  ικανοποίηση των αναγκών των πολιτών

Γιάννης Ιακωβίδης

Αιρετό μέλος του ΚΥΣΔΙΠ

Αιρετό μέλος του Πρωτοβάθμιου Πειθαρχικού συμβουλίου του ΥΠΑΙΘ

Αιρετό μέλος της Ειδικής Επιτροπής Αξιολόγησης  της Γ.Γ. του ΥΠΑΙΘ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

thrania-sxoleio-intime-4-768x480.jpg
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Σε ποιες περιοχές τα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν την Δευτέρα που έρχεται
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Παιδιά στη Γάζα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
Τα παιδιά που έχουν εκτεθεί σε πολεμικά γεγονότα εμφάνιζουν αλλαγές DNA σε πολλές τοποθεσίες και περιοχές στο γονιδίωμα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες