Η τηλεκπαίδευση θα μπορούσε να είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο, όταν την έχεις οργανώσει σωστά και όταν οι μαθητές, αλλά και οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν το μυαλό τους αλλού. Κυρίως όμως, όταν είναι εφικτή για όλους κι όχι όταν την επιβάλεις σαν καταναγκασμό.
Σήμερα, για ακόμα μια μέρα, όσα σχολεία δε λειτουργήσουν λόγω της κακοκαιρίας, θα κληθούν να κάνουν τηλεμάθημα. Και οπως ανακοίνωσε η κυβέρνηση, πανω απο 33.000 ηλεκτρονικές τάξεις λειτούργησαν χτες στα δημόσια σχολεία. Αν κάποιος προσγειωθεί ξαφνικά στη χώρα από άλλο πλανήτη, ακούγοντας αυτά θα συμπεράνει ότι πρόκειται για μια οργανωμένη κυβέρνηση που φροντίζει οι μαθητές να μην έχουν ελλείψεις.
Το είπε εξάλλου και ο ίδιος Πρωθυπουργός, (που ως γνωστόν σχεδόν κάθε Σαββατοκύριακο αποδεικνύεται οπαδός της εντατικής εργασίας) : «Τα παιδιά μπορούν να κάνουν και τηλεκπαίδευση και να παίξουν στα χιόνια. Μπορούν να κάνουν και τα δύο. Το ένα δεν αποκλείει το άλλο». Μόνο που...
Η πραγματικότητα
Πράγματι χτες, χιλιάδες μαθητές εδωσαν το παρών στα πρώτα λεπτά της τηλεκπαίδευσης για να μην πάρουν απουσία. Μετά συνέχισαν τον ύπνο τους ή, όσοι ζουν στα βόρεια, βγήκαν στα χιόνια να παίξουν. Κανένα ενδιαφέρον και καμία πραγματική εμπέδωση των μαθημάτων για την συντριπτική πλειονότητα. Ρωτήστε όποιον γνωστό έχετε τι αποκόμισε από το χτεσινό μάθημα. Η απάντηση θα είναι ενα αμηχανο χαμόγελο, στην καλύτερη περίπτωση. Γιατί η κυβέρνηση ενδιαφέρεται μόνο για την επικοινωνία κι όχι για την ουσία. Αλλιώς, θα έπρεπε να λάβει υπ'οψιν της ότι στις ελάχιστες ημέρες που μπορεί να κρατήσει η κακοκαιρία:
- Η σύνδεση στο διαδίκτυο σε κάποιες περιοχές είναι προβληματική, με αποτέλεσμα η μετάδοση του μαθήματος να είναι αδύνατη;
- Οι εκπαιδευτικοί δεν είναι δεδομένο ότι έχουν τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν τηλεκπαίδευση με ίδια μέσα ούτε ότι μπορούν να έχουν πρόσβαση στις σχολικές τους μονάδες, ιδιαίτερα όταν υπάρχουν ισχυρές συστάσεις αποφυγής μετακινήσεων από την Πολιτική Προστασία;
- Οποίος έχει στοιχειώδη επαφή με την εκπαιδευτική διαδικασία γνωρίζει ότι είναι πρακτικά αδύνατον να ψηφιοποιηθεί και να προσαρμοστεί για τις ανάγκες της τηλεκπαίδευσης το εκπαιδευτικό υλικό μέσα σε 24 ώρες. Ειδικά όταν ζητά το υπουργείο αυτή η διαδικασία να γίνει Κυριακή είναι εξοργιστικό. Εκτός αν το υπουργείο θεωρεί εκπαιδευτική διαδικασία την τηλεαπασχόληση των μαθητών που το πιθανότερο είναι εκείνη την ώρα να «χαζεύουν» τα χιόνια από το παράθυρο του σπιτιού.
- Πόσοι υπολογιστές πρέπει να υπάρχουν σε κάθε σπίτι για να ικανοποιηθούν οι ανάγκες σε τηλεκπαίδευση για εκπαιδευτικούς και μαθητές και για τηλεργασία των γονέων;
- Γονείς εκπαιδευτικοί που θα πρέπει να φροντίσουν ταυτόχρονα και τα πολύ μικρής ηλικίας παιδιά τους πώς θα διδάξουν;
- Κι αν υποθέσουμε ότι κάποια παιδιά και εκπαιδευτικοί μπορέσουν να πραγματοποιήσουν διαδικασίες σύγχρονης τηλεκπαίδευσης, εάν δεν μπορέσουν όλοι οι μαθητές να συμμετέχουν για αντικειμενικούς λόγους (έλλειψη εξοπλισμού, διακοπές ρεύματος, κλπ) η εκπαιδευτική διαδικασία των ημερών αυτών δε θα πρέπει να επαναληφθεί όταν επιστρέψουν όλοι στις τάξεις;
«Είναι βαθιά υποκριτικό και επικοινωνιακό το ενδιαφέρον της πολιτικής ηγεσίας του Υ.ΠΑΙ.Θ. για απώλεια διδακτικών ωρών εξ αιτίας της κακοκαιρίας, τη στιγμή που ακόμα και σήμερα υπάρχουν κενά στα σχολεία και ενώ γνωρίζει πολύ καλά ότι είναι αδύνατη η ομαλή λειτουργία των σχολείων επιχειρεί για μια ακόμη φορά να φορτώσει τα πάντα στους εκπαιδευτικούς που συνεχώς απαξιώνει με την πολιτική της», τόνισε η ΟΛΜΕ.
Γιατί όχι ασύγχρονη;
Κι όμως, υπηρχε λύση. Σύμφωνα με την ΟΙΕΛΕ, αυτές τις 2-3 ημέρες (το πολύ) ανά έτος που τα σχολεία κλείνουν λόγω κακοκαιρίας στην περιοχή της Αττικής (και στις περισσότερες περιοχές της χώρας), τα σχολεία θα μπορούσαν να έχουν έτοιμα προγράμματα ασύγχρονης εκπαίδευσης. Είναι πολύ πιο απλή και πρακτική η διαμοίραση παιδαγωγικού υλικού σε μορφή βίντεο, φυλλαδίων, ηλεκτρονικών ασκήσεων κ.λπ. που θα απασχολήσει δημιουργικά τα παιδιά και θα τα βοηθήσει να κάνουν μια εξαιρετική επανάληψη της ύλης. Με τον τρόπο αυτό θα αποφευχθούν πολλά από τα προβλήματα που δημιουργεί η, σε απολύτως έκτακτες περιστάσεις, σύγχρονη τηλεκπαίδευση. Αυτά, όμως, είναι ψιλά γράμματα, τόσο για την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας όσο και για πολλούς εκ των ιδιοκτητών των ιδιωτικών σχολείων που θεωρούν ότι πρέπει να ικανοποιήσουν τη βούληση της μερίδας αυτής των ψευδοαπαιτητικών γονέων, για να μην τους χάσουν από ψηφοφόρους-πελάτες. Όσο για τον πιεζόμενο, υποχρηματοδοτημένο, εξαντλημένο εκπαιδευτικό, την οικογένεια και τα παιδιά του; Την απάντηση την γνωρίζουμε…
Και οι γονείς
Για όποιους βιαστούν να συμπεράνουν ότι αυτά τα λένε οι συνδικαλιστές οπαδοί της ήσσονος προσπάθειας, ας δουν και τι λένε οι ίδιοι οι γονείς -που θα είχαν κάθε συμφέρον να κάνουν τηλεκπαίδευση τα παιδιά τους:
«Για τους εκπαιδευτικούς αυτό σημαίνει την άμεση ενεργοποίηση και το πάτημα του κουμπιού στη λειτουργία "τηλεκπαίδευση", χωρίς το χρόνο και την οργάνωση που θα απαιτούνταν ακόμα και αν θεωρήσουμε ότι μια τέτοια διαδικασία θα μπορούσε να είναι εποικοδομητική. Με τη γραμμή του Υπουργείου οι διευθύνσεις εκπαίδευσης και διευθυντές/τριες σχολείων βομβαρδίζουν κυριακάτικα τους εκπαιδευτικούς με εντολές που πρέπει να εκτελέσουν σήμερα. Όλα αυτά δείχνουν αδιαφορία προς τους εκπαιδευτικούς και απαίτηση εγρήγορσης μια μέρα αργίας και χρήση δικών τους μέσων. Και κυρίως ασέβεια προς τα παιδιά με την επιβολή μη παιδαγωγικών μεθόδων.
Αφαίρεση του δικαιώματος στο απρόβλεπτο, στο αναπάντεχο, στο πιθανό παιχνίδι με το χιόνι και τον χρόνο με αγαπημένους/ες και στα όσα αυτά διδάσκει εκτός γνωστικών αντικειμένων. Είναι η επιβολή πειθαρχίας και η εκπαίδευση ότι ο,τι και αν συμβαίνει, προηγείται το καθήκον προς τον ανώτερο. Είναι η αυριανή προετοιμασία των παιδιών μας για εισαγωγή τους στους χώρους εργασίας, γρανάζια μιας απρόσωπης μηχανής, όπου δεν θα επιτρέπεται η παρέκκλιση»
Τηλεκπαίδευση: Το Πάσχα της «θρησκείας» του νεοφιλελευθερισμού
Αφήσαμε για το τέλος ένα κείμενο του Κωστή Παπαϊωάννου, που διετέλεσε Γενικός Γραμματέας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (2015-2016), πρωτοστάτησε στη σύσταση του Δικτύου Καταγραφής Περιστατικών Ρατσιστικής Βίας, μετείχε στον συντονισμό του Παρατηρητηρίου για τη Δίκη της Χρυσής Αυγής και έχει εργαστεί ως ερευνητής για θέματα εκπαίδευσης, διά βίου μάθησης και διαπολιτισμικής εκπαίδευσης
Αν ο νεοφιλελευθερισμός είναι θρησκεία, η τηλεκπαίδευση είναι το Πάσχα της.
Τηλεκπαίδευση μια δυο μέρες/μια φορά το χρόνο/με λίγο χιόνι: η κορύφωση του δικού μας θείου δράματος, η απόδειξη της πίστης μας, η δοκιμασία για την οποία πρέπει να ευγνωμονούμε την Υπουργό. Είμαστε φθαρτοί, φτιαγμένοι από ύλη, λυγίζουμε. Μεγάλοι οι πειρασμοί. Εκείνη όμως, πρωθιέρεια στους αγίους τόπους του Αμαρουσίου, μάς αναβαπτίζει κάθε χρόνο στα νάματα της νεοφιλελεύθερης Ορθοδοξίας.
Δεν είναι ιδεοληψία, είναι η ετήσια λατρευτική μας αποστολή, μια εκστατική νοσταλγία του χαμένου Παραδείσου, τότε που δεν είχε πάρει ακόμα η αριστερά την ιδεολογική ηγεμονία κι αρχίσουν να κλείνουν τα σχολεία με το χιόνι. Η τηλεκπαίδευση είναι η ένθεη μανία μας για αποκατάσταση της αρμονίας ενός αιωνίως εργαζόμενου κόσμου, η αναζήτηση της ομορφιάς πριν την Πτώση.
Εικονοστάσια του νέου κόσμου οι οθόνες καταυγάζουν σήμερα τα παιδικά πρόσωπα. Δεν είναι απλό μάθημα, είναι αρχέγονη μυστικιστική εμπειρία, ταξίδι στη γνώση που κρατάει τα παιδιά μακριά από το χιόνι και τους άλλους πειρασμούς της σάρκας.
Δάσκαλοι και παιδιά, αναφωνούμε σήμερα, από τα πέρατα της Αττικής ως τους ορεινούς όγκους της χώρας: Αλληλούια! Μέσα από την καταπόνηση, την ταλαιπωρία, την εξάντληση θα οδηγηθούμε στην πλήρωση, στην κάθαρση, στη θεραπεία από την νόσο της αργίας.
Αν ο νεοφιλελευθερισμός είναι θρησκεία, η τηλεκπαίδευση είναι το Πάσχα της.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη