Ο Αυτισμός βρίσκεται παντού και μας μιλάει καθημερινά για τις δυσκολίες του και την ανάγκη για υποστήριξη. Τον αναγνωρίζουμε; Τον ακούμε; Όσα μας λέει τα κατανοούμε; Τον αποδεχόμαστε; Έχουμε την γνώση και την διάθεση να τον υποστηρίξουμε;
O αυτισμός είναι μία εκ γενετής, διά βίου, νευροαναπτυξιακή διαταραχή, η οποία επηρεάζει πολλές και σημαντικές πτυχές της λειτουργικότητας του ατόμου. Τα πρώτα συμπτώματα κάνουν την εμφάνισή τους νωρίς, από τη βρεφική κιόλας ηλικία, αν και τα περισσότερα παιδιά θα λάβουν διάγνωση από τα τρίτα έως τα πέμπτα γενέθλιά τους, κάποια, ίσως, και ακόμη πιο αργά.
Ας φανταστούμε τον ανθρώπινο εγκέφαλο σαν την πλακέτα ενός ηλεκτρονικού υπολογιστή. Αποτελείται από πολλά και περίπλοκα κυκλώματα, τα οποία «αλληλεπιδρούν» και συνεργάζονται, προκειμένου ο υπολογιστής να λειτουργεί ορθά. Αν κάποια «βλάβη» συμβεί στις συνδέσεις, ο υπολογιστής χάνει λειτουργίες και, αν η βλάβη είναι μεγάλη ή περιλαμβάνει αρκετά κυκλώματα και συνδέσεις, τότε ο υπολογιστής μπορεί να σταματήσει να δουλεύει.
Έτσι και ο ανθρώπινος εγκέφαλος, η «ορθή» του λειτουργία εξαρτάται από τον πολλαπλασιασμό των νευρώνων, τις συνδέσεις μεταξύ τους και το «κλάδεμα» των ανενεργών ή άχρηστων συνδέσεων, που ξεκινά ενδομητρίως και συνεχίζεται κατά τα πρώτα χρόνια ζωής ενός ατόμου.
Αν κάποιος παράγοντας, όπως ένα μικρόβιο, ένα στρεσογόνο ερέθισμα, μία χημική ουσία ή ένα φάρμακο, επιδράσει στο εξαιρετικά σημαντικό αυτό διάστημα, τη συναπτογένεση, τότε ο εγκέφαλος του ατόμου «λειτουργεί» και αντιλαμβάνεται τον κόσμο με διαφορετικό τρόπο.
Με δεδομένο ότι οι συνδυασμοί είναι ατελείωτοι, δεν υπάρχει «το τυπικό παιδί» με αυτισμό. Το κάθε παιδί είναι διαφορετικό, με ξεχωριστές ιδιαιτερότητες, δυνατότητες και ανάγκες, με αποτέλεσμα να μιλάμε για φάσμα νευροαναπτυξιακής διαταραχής και όχι για μία μεμονωμένη οντότητα.
Έτσι, τα άτομα με διαταραχή αυτιστικού φάσματος μπορεί να εμφανίζουν λειτουργικά και ποιοτικά ελλείμματα, σε κοινωνικό, επικοινωνιακό, γνωστικό, συναισθηματικό, αισθητηριακό και συμπεριφορικό επίπεδο. Με απλά λόγια, αντιλαμβάνονται τον κόσμο και λειτουργούν με διαφορετικό τρόπο μέσα σε αυτόν.
Πολύ συχνά, ο αυτισμός συνυπάρχει με άλλες νευροαναπτυξιακές και ψυχικές διαταραχές, όπως είναι η ελλειμματική προσοχή και η υπερκινητικότητα, η νοητική υστέρηση, τα προβλήματα συμπεριφοράς και συναισθήματος, η διαταραχή κινητικού συντονισμού, οι διαταραχές αισθητηριακής ρύθμισης κ.ά.
Με την έγκαιρη αναγνώριση των συμπτωμάτων και την έγκαιρη και κατάλληλη θεραπευτική παρέμβαση, τα περισσότερα άτομα βελτιώνουν σε σημαντικό βαθμό τη λειτουργικότητά τους, εντάσσονται και προσφέρουν στο κοινωνικό σύνολο, αναπτύσσουν σχέσεις, φιλίες, ολοκληρώνουν την εκπαίδευσή τους, εργάζονται και δημιουργούν οικογένεια. Εάν η θεραπευτική συμπεριφορική παρέμβαση δεν εφαρμοστεί στο σωστό χρονικό παράθυρο ή δεν εφαρμοστεί για το κατάλληλο χρονικό διάστημα ή σε κάποιες περιπτώσεις δεν εφαρμοστεί καθόλου, πολλά από τα άτομα αυτά δεν θα καταφέρουν να αποκαταστήσουν τα λειτουργικά τους ελλείμματα, ενώ κάποια από αυτά θα εγκαταλείψουν το σχολείο, θα απομονωθούν κοινωνικά, θα αναπτύξουν κοινωνικό άγχος, φοβίες, ιδεοψυχαναγκασμούς, κατάθλιψη και άλλα σοβαρότερα ψυχικά νοσήματα κατά την ενήλικο ζωή.
Αλλά ποια είναι τα συμπτώματα που πρέπει να θορυβήσουν τους γονείς προκειμένου να αναζητήσουν τη βοήθεια του ειδικού; Όταν ένα παιδί καθυστερεί να κατακτήσει τα αναπτυξιακά του ορόσημα, π.χ. καθυστερήσει να μιλήσει ή να περπατήσει κατά το πρώτο έτος ζωής, εμφανίσει ελλείμματα ή αδεξιότητα στον τρόπο που επικοινωνεί σε κοινωνικό επίπεδο, δεν γυρίζει στο όνομά του, δεν δείχνει με το δείκτη αντικείμενα, δεν εκτελεί εντολή, δεν δείχνει ενδιαφέρον για τα άλλα παιδιά, απομονώνεται, όταν εμφανίζει στερεότυπες, μονότονες ενασχολήσεις και κινήσεις, όταν εμφανίζει τελετουργίες, ρουτίνες, εμμονές, ιδιαίτερα ενδιαφέροντα, αισθητηριακά ελλείμματα, υπερβολική μη αναμενόμενη αντίδραση στα ερεθίσματα, τροφική επιλεκτικότητα ή σημαντικά προβλήματα συμπεριφοράς και συναισθήματος, τότε θα πρέπει να αναζητηθεί η γνώμη του ειδικού αναπτυξιακού παιδιάτρου.
Η συγκινητική μαρτυρία μητέρας
Σοβαρούς προβληματισμούς για το ζήτημα του αυτισμού και του bullying που κάποιος μπορεί να δεχτεί εξαιτίας αυτού θέτει μέσω του alfavita.gr μια μητέρα η οποία, όπως επισημαίνει, πρόσφατα σε πάρτι που διοργάνωσε για τον γιο της δεν πήγε κανένας από τους συμμαθητές του.
Η ίδια χαρακτηριστικά αναφέρει:
«Τελικά το να είσαι αυτιστικός στην Ελλάδα είναι όμοιο με το να έχεις λέπρα. Τελικά όλοι αποδεχόμαστε τη διαφορετικότητα μέχρι το αυτιστικό να μας καλέσει στο πάρτι του.
» Με λένε Ζωή και μεγαλώνω μόνη μου τον γιο μου, όταν ο πατέρας του, αρνήθηκε να αναλάβει την ευθύνη και με εγκατέλειψε ενώ ήμουν έγκυος στον τρίτο μήνα.
» Δεν τον κυνήγησα, δεν διεκδίκησα τίποτα και όσο και αν γκρεμίστηκε ο κόσμος μου, έπρεπε να σταθώ δυνατή για το μωρό που θα ερχόταν. Δίπλα μου στα πάντα οι γονείς μου, δεν ξέρω τί θα έκανα χωρίς αυτούς.
Popular
Γιώργος Λιάγκας: Εκτός ελέγχου ο παρουσιαστής – Πέταξε το ακουστικό στον αέρα
TV
Εκτός ελέγχου ο Γιώργος Λιάγκας – Πέταξε το ακουστικό στον αέρα
Σαρλίζ Θερόν: To συγκλονιστικό μήνυμά της για την Ημέρα της Γυναίκας
SOCIAL
«Δεν θα χάσουμε την ελπίδα μας» - To συγκλονιστικό μήνυμα τη Σαρλίζ Θερόν προς τις γυναίκες
»Δεύτερη δοκιμασία όταν το παιδί μου διαγνώστηκε στο φάσμα του αυτισμού. Συνεδρίες, θεραπείες, γραφειοκρατίες και τώρα πια που είναι 7 ετών, παράλληλη στήριξη.
» Εννοείται δεν είναι ο αγαπημένος των παιδιών και των γονιών, γιατί είναι κάπως επιθετικός και εσωστρεφής όμως προσπαθεί και εγώ μαζί του και έχουμε κάνει πολλή δουλειά. Στα περισσότερα πάρτι δεν είναι καλεσμένος και αυτό ακόμα το έχουμε αποδεχτεί. Αυτό που ποτέ δεν θα αποδεχτώ είναι το περιστατικό που συνέβη στο πάρτι που του έκανα την περασμένη Κυριακή.
» Αποφάσισα 7 χρόνια μετά, να του κάνω ένα μεγάλο πάρτι για τα γενέθλια του παιδιού και κάλεσα όλη την τάξη, ακόμα και εκείνους που δεν μας είχαν καλέσει στα δικά τους. Το σπίτι μας είναι μονοκατοικία και έχει αυλή και τώρα που ο καιρός άνοιξε, ήταν ευκαιρία να το διασκεδάσουν. Έφερα catering, προσέλαβα έναν κλόουν για τα παιδιά, DJ να παίζει μουσική κατάλληλη για τα παιδιά, είχα αγοράσει δώρα για όλους και τους περίμενα με χαρά. Τελικά;
» Τελικά από τα 20 παιδάκια ήρθαν τα δύο. Τελικά το να είσαι αυτιστικός στην Ελλάδα είναι όμοιο με το να έχεις λέπρα. Τελικά όλοι αποδεχόμαστε τη διαφορετικότητα μέχρι το αυτιστικό να μας καλέσει στο πάρτι του. Τελικά περίσσεψε τόσο φαγητό που το πήγα για τους άπορους στην εκκλησία. Τελικά ο κλόουν μας κοιτούσε με απορία και τα μπαλόνια που είχε φέρει μαζί του για τα παιδάκια, τα μοίραζε στους περαστικούς. Δεν έχω κλάψει περισσότερο στη ζωή μου απ’ ότι εκείνη την Κυριακή το βράδυ….
» Χθες πήγε ο γιος μου σχολείο και φέρονταν όλοι φυσιολογικά. Σαν να μην είχε γίνει τίποτα. Ούτε συγγνώμη που δεν ήρθαν , ούτε καν ένα χρόνια πολλά για το παιδί. Πότε ακριβώς χάσαμε την ανθρωπιά μας; Τί ακριβώς εννοούμε όταν λέμε πως είμαστε κατά του ρατσισμού και του bullying για να το παίζουμε προχώ ενώ κατά βάθος είμαστε άξεστοι καράβλαχοι; (και δεν εννοώ την καταγωγή).
» Το παιδί με ρωτάει και με ξαναρωτάει γιατί δεν ήρθαν τα παιδάκια στο πάρτι του και εγώ μέχρι και σήμερα του λέω ένα σωρό δικαιολογίες.
» Σκέφτομαι να το πάρω από αυτό το σχολείο να δοκιμάσουμε ίσως κάποιο άλλο.
» Κάποιο που οι γονείς θα είναι πραγματικοί γονείς και όχι γεννήτορες.
» Λυπάμαι για εσάς…
Ζωή»
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη