Σε λίγο καιρό τα ΑΕΙ της χώρας θα μπορούν να έχουν βιομηχανικά διδακτορικά!
Ναι! Θα μπορούν να δέχονται ακόμα περισσότερες «παραγγελίες» έρευνας απο επιχειρήσεις, την ίδια στιγμή που πολλά πανεπιστημιακά Τμήματα δεν έχουν ακόμα καθορισμένα επαγγελματικά δικαιώματα και, μόλις χθες, αναβλήθηκε για μια ακόμα φορά η υπουργική τροπολογία για τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων Γεωπονικών τμημάτων...
Θα μπορούν τα ΑΕΙ να λειτουργούν ακόμα περισσότερο σαν επιχειρήσεις και τα ίδια, την ίδια στιγμή που επικρατεί αγανάκτηση και προβληματισμός με τα τμήματα Μηχανικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου, του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδας και του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Τα περισσότερα από αυτά έγιναν πενταετούς φοίτησης, αλλά όχι ακόμη αντίστοιχα με τα τμήματα των Πολυτεχνικών Σχολών όπως προέβλεπε ο νόμος με τον οποία εισήχθησαν στις σχολές. Οι υποψήφιοι και οι γονείς τους δεν γνωρίζουν τι σημαίνουν όλα αυτά και δεν ξέρουν τι να κάνουν με τις σχολές στις οποίες πέτυχαν και έχουν εγγραφεί...
Θα έχουμε, αν ο λαός αναδείξει ξανά τη ΝΔ στην κυβέρνηση, και ιδιωτικά πανεπιστήμια (μόλις χθες ο Πρωθυπουργός επανέλαβε την πρόθεσή του να καταργήσει το άρθρο 16 του Συντάγματος που τα απαγορεύει) την ίδια στιγμή που η αδιαφορία του «επιτελικού κράτους» και της κ.Κεραμέως για την αντιστοίχιση των πτυχίων δεκάδων χιλιάδων αποφοίτων των πρώην ΤΕΙ ώστε να αποκτήσουν και αντίστοιχα επαγγελματικά δικαιώματα με τους αποφοίτους των ΑΕΙ, έχει κοστίσει μέχρι σήμερα στους πολίτες πάνω από 350.000 ευρώ σε πρόστιμα και αποζημιώσεις...
Φίλης: Ιδεοληπτική εμμονή με το αρθρο 16
Ακούγοντάς τον να μιλάει για το άρθρο 16 (ενώ το θέμα αφορούσε το έγκλημα στα Τέμπη), ο Νίκος Φίλης έγραψε:
«Είναι τέτοια η ιδεοληπτική εμμονή του Κυριάκου Μητσοτάκη με τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια, που ούτε στους νεκρούς φοιτητές δεν έδειξε σεβασμό. Τελείως αυθαίρετα, τους εμφάνισε στη χθεσινή συνέντευξη με τον Σ. Θεοδωράκη περίπου ως απαιτούντες την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος! Το ίδιο, τους τραυματίες ή διασωθέντες συμφοιτητές τους. Είναι ντροπή. Δεν υπάρχει καμία σχέση ανάμεσα στην τραγωδία των Τεμπών και το άρθρο 16 ή τα επιχειρηματικά σχέδια στην εκπαίδευση που προωθούν ο κ. Μητσοτάκης με την κα Κεραμέως»
Ρουσφετολογικές και «φωτογραφικές» νομοθετικές ρυθμίσεις
Και να ήταν αυτά μόνο... Ας δούμε τι λένε οι ίδιοι οι Πανεπιστημιακοί για τις κυβερνητικές επιλογές στην Ανώτατη Εκπαίδευση το τελευταίο διάστημα:
«Το κόστος της νομοθετικής προχειρότητας, της διοικητικής ανικανότητας και των ιδεοληπτικών εμμονών της κυβέρνησης το βιώνουμε καθημερινά στο πανεπιστήμιο. Λίγους μήνες μετά τη ψήφιση των νέων νομοθετικών αλλαγών αποδείχτηκε ότι το σύστημα διοίκησης των ΑΕΙ δεν είναι μόνον αντιδημοκρατικό και αντι-ακαδημαϊκό, είναι και μνημείο ιδεοληπτικής αναποτελεσματικότητας.
Με τροπολογίες που βιαστικά κατατέθηκαν στη Βουλή θεσμοθετήθηκε εκ νέου:
αναθεώρηση των ρυθμίσεων για την παιδαγωγική επάρκεια και «προσωρινή» παράταση του προηγούμενου καθεστώτος,
[με το άρθρο 32 του ν. 5029/2023 τροποποιούνται ξανά διατάξεις του ν. 4589/2019 και του ν. 4957/2022]
ρύθμιση που δίνει τη δυνατότητα έκδοσης Υπουργικής Απόφασης παράτασης της προθεσμίας κατάρτισης των Μητρώων Γνωστικών Αντικειμένων,
[με το άρθρο 29 του ν. 5029/2023 προστίθεται διάταξη στο άρθρο 426 του ν. 4957/2022]
ρύθμιση παράτασης της θητείας των Πρυτάνεων στα τρία πανεπιστήμια όπου προέκυψε αδιέξοδο στην εκλογή του Πρύτανη
[με το άρθρο 59 του ν. 5026/2023 προστίθεται διάταξη στο άρθρο 448 του ν. 4957/2022].
Επιπλέον, στο ν.5029/2023για τη σχολική βία,που πρόσφατα ψηφίστηκε, προωθούνται ρουσφετολογικές και «φωτογραφικές» νομοθετικές ρυθμίσεις σχετικές με τα ΑΕΙ. Ενδεικτικά αναφέρουμε:
Άρθρο 28
Η προσθήκη του τρίτου εδαφίου στην παρ. 1 του άρθρου 92 του 4957/2022 με βάση την οποία :«… Με τον Κανονισμό Διδακτορικών Σπουδών δύναται να ρυθμίζονται ειδικότερα θέματα σχετικά με τις προϋποθέσεις υποβολής αίτησης για την εγγραφή σε πρόγραμμα διδακτορικών σπουδών και την αξιολόγηση των υποψηφίων που δεν είναι κάτοχοι μεταπτυχιακού διπλώματος», εισάγει ρύθμιση που επιτρέπει την παράκαμψη των ενιαίων και αδιάσπαστων τίτλων σπουδών κατά τη διαδικασία πρόσβασης σε πρόγραμμα διδακτορικών σπουδών. Οι μεταπτυχιακοί τίτλοι σπουδών πιστοποιούν την εκπαίδευση σε ένα γνωστικό αντικείμενο, καθώς και την εμβάθυνση σε κρίσιμα πεδία της ειδικότητας.Η προτεινόμενη ρύθμιση, ωστόσο, δίνει την ευχέρεια στα Τμήματα να θεσπίζουν και διαφορετικούςόρους υποβολής στην αίτηση οι οποίοι αναγνωρίζονται ως ισότιμοι με τους μεταπτυχιακούς τίτλους, με αποτέλεσμα να υποβαθμίζονται οι ενιαίοι τίτλοι σπουδών και να αναιρείται η ακαδημαϊκή τους ισοτιμία.
Η προσθήκη του τρίτου εδαφίου στο άρθρο 110 του 4957/2022, σύμφωνα με την οποία «Τα Α.Ε.Ι. της ημεδαπής δύνανται να οργανώνουν και να λειτουργούν κοινά προγράμματα σπουδών του προηγούμενου εδαφίου σε συνεργασία με αναγνωρισμένα Ιδρύματα της αλλοδαπής, τα οποία οδηγούν στην απονομή τίτλου σπουδών,…» παρέχει την δυνατότητα οργάνωσης και λειτουργίας προγράμματος σπουδών σε συνεργασία με οργανισμούς που δεν είναι Ιδρύματα πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, απλώς χορηγούν τίτλους σπουδών και ευνοεί την σύμπραξη με ιδιωτικούς φορείς, ακόμη και με κολλέγια που εμφανίζονται ως παραρτήματα αλλοδαπών πανεπιστημίων, παρακάμπτοντας ευθέως το άρθρο 16 του Συντάγματος
Άρθρο 29
Η προσθήκη του 3 εδαφίου στην πρώτη παράγραφο του άρθρου 173 του ν. 4957/2022 ενισχύει την ήδη υφιστάμενη ρύθμιση που ελαστικοποιείκαι ιδιωτικοποιεί τις σχέσεις εργασίας του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού, διευκολύνει την μη πλήρωση κενών οργανικών θέσεων και νοθεύει τις ακαδημαϊκές διαδικασίες πρόσληψης νέων επιστημόνων. Η διαδικασία είναι εντελώς συνοπτική και αδιαφανής, δεδομένου ότι η ουσιαστική αξιολόγηση των υποψηφιοτήτων γίνεται από μια τριμελή Επιτροπή. Ζητήματα εγείρονται και σε σχέση με τις μεθόδους κάλυψης της αμοιβής των εντεταλμένων διδασκόντων.
Άρθρο 30
Η πρόβλεψη ότι τα πανεπιστημιακά εργαστήρια μπορεί να παρέχουν υπηρεσίες και σε νομικά πρόσωπα έχει διπλή φορά: αφενός διευκολύνει τη χρηματοδότηση δράσεων των εργαστηρίων που ωφελούν εργαζόμενους ή ευρύτερες κοινωνικές ομάδες από ν.π. που έχουν την ιδιότητα του εργοδότη (π.χ. το Δημόσιο ή μια εταιρία μπορεί να πληρώνει την επιμόρφωση των υπαλλήλων τους).Αφετέρου, η χωρίς καμία εγγύηση αυτή ρύθμιση ευνοεί την εμπορευματοποίηση της δραστηριότητας των εργαστηρίων, πέρα και έξω από ουσιαστικούς ακαδημαϊκούς ελέγχους»...
36 εκ.€ για τα βιομηχανικά διδακτορικά
Ολα αυτά βέβαια δεν θα τα πει στη Σύνοδο Πρυτάνεων που διεξάγεται στην Κέρκυρα η κ.Κεραμέως που αναμένεται να μιλήσει σήμερα στους Πρυτάνεις. Θα πει όμως για την επιχειρούμενη διεθνοποίηση των ΑΕΙ και για τα βιομηχανικά διδακτορικά της.
Μέσα σε αυτό το κλίμα και παραμονές εκλογών,η κ.Κεραμέως αποφάσισε χθες να ξεκινήσει την υλοποίηση του έργου «Βιομηχανικά Διδακτορικά», στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0», με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης-NextGenerationEU και, ειδικότερα, της Δράσης «Στρατηγική για την αριστεία και την καινοτομία στα Πανεπιστήμια». Δηλαδή να κάνει ακόμα ένα βήμα προς την πλήρη εξάρτηση του Πανεπιστημίου από την αγορά και τις επιχειρήσεις.
Δικαιούχοι-Τελικοί Αποδέκτες του έργου είναι τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας και συνεργαζόμενες Επιχειρήσεις/Βιομηχανίες. Τα ΑΕΙ καλούνται, σε συνεργασία με Επιχειρήσεις/Βιομηχανίες, να υποβάλουν προτάσεις, με στόχο την από κοινού με έναν υποψήφιο/α Διδάκτορα υλοποίηση ενός «Βιομηχανικού Διδακτορικού». Η χρηματοδότηση των εν λόγω ερευνητικών έργων έχει ως σκοπό τη διεξαγωγή βιομηχανικής ή εφαρμοσμένης έρευνας, η οποία αναμένεται ότι θα οδηγήσει στην εξαγωγή ερευνητικών αποτελεσμάτων για την παραγωγή καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών.
Ο συνολικός προϋπολογισμός των ερευνητικών έργων ανέρχεται σε 36 εκατομμύρια ευρώ, 21 εκατομμύρια ευρώ που χρηματοδοτούνται από τον προϋπολογισμό του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και Συνεισφορά Εθνικού ΠΔΕ και 15 εκατομμύρια ευρώ που χρηματοδοτούνται μέσω Ιδιωτικής Συμμετοχής.
Πανευτυχής, η υπουργός παιδείας δήλωσε: «Η καινοτομία στην έρευνα και η παραγωγή επιστημονικής γνώσης, ως αναπόσπαστο όχημα συλλογικής προόδου, μπορούν, με τη δημιουργία νέων θεσμικών εργαλείων, να διαχέονται στην κοινωνία. Μία νέα εποχή ξεκινά, με την αξιοποίηση της πολύτιμης δημιουργικότητας και επιστημοσύνης των νέων μας από τη βιομηχανία της χώρας, σε ένα οικοσύστημα αυξημένης ανταγωνιστικότητας και έντασης γνώσης»
Τι είναι τα βιομηχανικά διδακτορικά;
Αλήθεια; Ας δούμε τι είναι αυτά τα περίφημα Βιομηχανικά διδακτορικά: Η τροπολογία που ψηφίστηκε πριν λίγους μήνες (στο νομοσχέδιο περί «Πλοίων αναψυχής») για τα "βιομηχανικά διδακτορικά" δεν αποτελεί παρά ένα ακόμη επεισόδιο στο σίριαλ εμπορευματοποίηση της Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης.
Όπως εύστοχα επισημαίνει η Δημοκρατική Πανεπιστημονική Κίνηση (ΔΗΠΑΚ - ΑΕΙ) η ρύθμιση για τα "βιομηχανικά διδακτορικά", κοντολογίς η κατά παραγγελία έρευνα από μια ιδιωτική επιχείρηση που ήδη υπάρχει και η κυβέρνηση δίνει τώρα και θεσμική κάλυψη, θεσμοθετεί την απελευθέρωση της έρευνας από ακαδημαϊκά κριτήρια και απαιτήσεις. Προβλέπει ότι τα επιστημονικά ερωτήματα της έρευνας η μεθοδολογία το χρονοδιάγραμμα η αξιολόγηση και διάδοση των αποτελεσμάτων τα πνευματικά δικαιώματα που απορρέουν από αυτά οι όροι εργασίας και αμοιβής των φοιτητών αλλά και οι αμοιβές των καθηγητών θα είναι αποτέλεσμα ατομικής διαπραγμάτευσης μεταξύ τριών ισότιμων μερών Καθηγητή-φοιτητή- επιχείρησης.
Οι δε συσχετισμοί της θα αποτυπώνονται σε μια τριμερή συμφωνία που θα επικυρώνεται από ένα επιχειρηματικό πανεπιστήμιο που διψά για έσοδα. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος του ξεπουλήματος και της απαξίωσης των ...διδακτορικών σπουδών αρκεί να σημειώσουμε ότι προβλέπεται ακόμα και εκπροσώπηση της επιχείρησης στην τριμελή επιτροπή με μόνο προσόν την κατοχή διδακτορικού τίτλου σπουδών του εκπροσώπου της
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη