Αποτελεί κυβερνητική προτεραιότητα της Ν.Δ., εάν επανεκλεγεί με αυξημένη πλειοψηφία, να προβεί στην αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος και στην ίδρυση στην Ελλάδα ιδιωτικών πανεπιστημίων.
Πιστεύει δηλαδή ότι θα καταστεί δυνατή η αναθεώρηση αυτού του άρθρου που μέχρι τώρα σκόνταφτε στην αδυναμία εξασφάλισης της απαραίτητης από το Σύνταγμα κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας. Σαν να μην αρκούν τα 23 δημόσια ΑΕΙ και τα 16 ιδιωτικά κολέγια που λειτουργούν στη χώρα, θεωρείται αναγκαία και η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. «Ολα τα ’χει η Μαριορή, ο φερετζές της λείπει».
Είναι γεγονός ότι ο ετήσιος αριθμός πτυχιούχων των ελληνικών δημόσιων ΑΕΙ μαζί με τους Ελληνες απόφοιτους ξένων πανεπιστημίων, που επιστρέφουν στην Ελλάδα, και τους κατόχους των επαγγελματικά αναγνωρισμένων διπλωμάτων των ελληνικών ιδιωτικών κολεγίων, υπερβαίνει τις προσφερόμενες ευκαιρίες παραγωγικής απορρόφησής τους από τις σημερινές, ελέω νεοφιλελευθερισμού, περιορισμένες δυνατότητες του φθίνοντος δημόσιου και αναποτελεσματικού ιδιωτικού τομέα.
Αποτέλεσμα αυτής της σχετικής υπερπροσφοράς είναι ένας σημαντικός αριθμός νέων επιστημόνων να μένει άνεργος ή να απασχολείται σε διαφορετικές από την πανεπιστημιακή του εκπαίδευση εργασίες ή, τέλος, να καταφεύγει στο εξωτερικό, με ό,τι αρνητικό για την ελληνική οικονομία και κοινωνία αυτό συνεπάγεται.
Εν όψει αυτής της πασιφανούς ανισορροπίας μεταξύ προσφοράς και ζήτησης πτυχιούχων ΑΕΙ, τίθεται το ερώτημα ποιοι θα επιλέξουν τελικά να φοιτήσουν στα υπό ίδρυση ιδιωτικά πανεπιστήμια. Οι υποψήφιοι φοιτητές στην Ελλάδα μπορούν να καταταγούν χονδρικά σε 4 εισοδηματικές κατηγορίες: α) στους εκατομμυριούχους και τα τζάκια β) τα ανώτερης στάθμης μεσαία στρώματα γ) τα απλά μεσαία στρώματα και δ) τα φτωχά αστικά και αγροτικά νοικοκυριά.
Είναι προφανές ότι οι νέοι της πρώτης και της δεύτερης εισοδηματικής κατάταξης δεν δείχνουν να ενδιαφέρονται για σπουδές σε διαφημιζόμενα ελληνικά «Harvard» (Βάζει η Κοσκινού τον άντρα της (ίσα) με τους πραματευτάδες).
Εχουν την οικονομική δυνατότητα να εγγραφούν στο γνήσιο Harvard ή σε παρόμοιας φήμης με αυτό ξένα πανεπιστήμια. Οι νέοι της απλής μεσαίας τάξης αποφασίζουν στη συντριπτική τους πλειοψηφία να υποστούν τη δοκιμασία των πανελλήνιων εξετάσεων, προκειμένου να εγγραφούν σε ένα δημόσιο ΑΕΙ και, εάν τα οικονομικά της οικογένειας το επιτρέπουν, να αποκτήσουν και έναν μεταπτυχιακό τίτλο, κατά προτίμηση, από πανεπιστήμιο του εξωτερικού. Οι νέοι, τέλος, των φτωχών αστικών και αγροτικών περιοχών προσπαθούν να βελτιώσουν την οικονομική και κοινωνική τους κατάσταση, μέσω της απόκτησης ενός πτυχίου δημόσιου πανεπιστημίου.
Το επιχείρημα περί ανταγωνισμού μεταξύ δημόσιων και ιδιωτικών ΑΕΙ με αντικείμενο την τιμή προσφοράς (δωρεάν έναντι διδάκτρων) είναι αυθαίρετο. Η ποιότητα δε του εκπαιδευτικού έργου εξαρτάται κυρίως από τη διάθεση των αναγκαίων υποδομών και την επιστημονική κατάρτιση των μελών ΔΕΠ που υπηρετούν στα δημόσια και ιδιωτικά πανεπιστήμια. Η συντριπτική πλειονότητα των καθηγητών των δημόσιων ΑΕΙ έχουν περατώσει τις σπουδές τους σε γνωστά πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Επειτα δε από διαδοχικές επιτυχείς αξιολογήσεις των εκλεκτορικών σωμάτων, αποκτούν μόνιμες θέσεις εργασίας. Το περιεχόμενο και οι μέθοδοι διδασκαλίας βασίζονται κυρίως στις αποκτημένες γνώσεις και την εμπειρία από τις σπουδές στο εξωτερικό και ανανεώνονται από τα εισαγόμενα πανεπιστημιακά εγχειρίδια και επιστημονικά περιοδικά.
Λόγω της μη μόνιμης σχέσης εργασίας των μελών ΔΕΠ στα ιδιωτικά ΑΕΙ, η επάνδρωσή τους με επιστημονικά ισάξιο προσωπικό με αυτό των δημόσιων ΑΕΙ είναι λογικό, λόγω της αυξημένης επαγγελματικής ανασφάλειας στην Ελλάδα, να απαιτεί αισθητά υψηλότερες μισθολογικές αμοιβές. Διαφορετικά, το επιστημονικό προσωπικό που θα επανδρώνει τα ιδιωτικά ΑΕΙ θα προέρχεται από επιστήμονες που αποκλείστηκαν κατά τις εκάστοτε κρίσεις των εκλεκτορικών σωμάτων.
Το στοιχείο που θα κρίνει τελικά τον αριθμό των νέων της μεσαίας εισοδηματικής τάξης που θα καταφύγει στα ιδιωτικά πανεπιστήμια δεν θα είναι αποτέλεσμα ποιοτικού ανταγωνισμού αλλά ενδεχόμενης ανεπαρκούς χρηματοδότησης και συνακόλουθα συρρίκνωσης του εκπαιδευτικού έργου των δημόσιων πανεπιστημίων.
Ο μόνος ανταγωνισμός που διαφαίνεται ότι θα προκύψει είναι μεταξύ των σημερινών κολεγίων και των υπό δημιουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων για την προσέλκυση των νέων της απλής μεσαίας τάξης που αποτυγχάνουν κατά τις πανελλήνιες εξετάσεις.
Ο ενδεχόμενος αυτός ανταγωνισμός μπορεί όμως εύκολα να αρθεί με την αναβάπτιση των σημερινών ιδιωτικών κολεγίων σε ιδιωτικά πανεπιστήμια.
Ανεξάρτητα, όμως, από τις δηλώσεις και προβαλλόμενες προθέσεις της προηγούμενης κυβέρνησης, η διακαής επιθυμία για ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων αποτελεί αναφανδόν συνεπή εφαρμογή στην εκπαίδευση της νέας νεοφιλελεύθερης ιδεολογίας. Η διατήρηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) σε συνδυασμό με τον φθίνοντα ρυθμό κρατικής χρηματοδότησης οδηγεί αναπόφευκτα τα δημόσια πανεπιστήμια σε δραστική μείωση του αριθμού φοιτητών και ποιοτική υποβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου τους.
Για την πλειονότητα δε των νέων φτωχών αγροτικών και αστικών οικογενειών αποτελεί ουσιαστική ακύρωση της ευκαιρίας που είχαν μέχρι τώρα να βελτιώσουν, μέσω των πανεπιστημιακών σπουδών, την οικονομική και κοινωνική σταδιοδρομία τους.
Πράγμα που σημαίνει σοβαρό εμπόδιο στη μελλοντική κοινωνική κινητικότητα και συνοχή!
*Ομότιμος καθηγητής Παν/μίου Πατρών
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη