Κενά στα σχολεία: «Κάθε χρόνο να χάνονται χιλιάδες ώρες διδασκαλίας χωρίς τη δυνατότητα αναπλήρωσης»
«Το πρόβλημα αυτό φαίνεται σαν εκείνα τα προβλήματα μαθηματικών, που μένουν άλυτα για πάρα πολλά χρόνια» - Η επιστολή διαμαρτυρίας εκπαιδευτικού

Για τις χιλιάδες ώρες διδασκαλίας που χάνονται χωρίς τη δυνατότητα αναπλήρωσης μιλά σε επιστολή του προς τον υπουργό Παιδείας, Κυριάκο Πιερρακάκη, συνταξιούχος εκπαιδευτικός της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Στην επιστολή του, την οποία δημοσιεύσει το alfavita.gr, ο συνταξιούχος μαθηματικός Βασίλης Κούτσαρης αναφέρει ότι «το πρόβλημα αυτό φαίνεται σαν εκείνα τα προβλήματα μαθηματικών, που μένουν άλυτα για πάρα πολλά χρόνια, δεκαετίες ή/και εκατονταετίες μέχρι που κάποιος Μαθηματικός που έχει αφιερώσει τη ζωή του στην επίλυση κάποιου από αυτά, να δώσει απάντηση: υπάρχει λύση, η εξής, με απόδειξη ή να αποδείξει ότι το πρόβλημα είναι άλυτο».

«Πριν είκοσι χρόνια έγινε στην πατρίδα μας προσπάθεια από τον τότε Υφυπουργό Παιδείας Νίκο Γκεσούλη (από το 2001, επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ) ο οποίος ήταν άνθρωπος που προερχόταν από την δευτεροβάθμια εκπαίδευση, να διευθετήσει το πρόβλημα με μερική επιτυχία για 1-2 χρόνια. Οι υπηρεσιακές μεταβολές των εκπαιδευτικών, μεταθέσεις, αποσπάσεις, διορισμοί και τοποθετήσεις γίνονταν την άνοιξη-καλοκαίρι της προηγούμενης χρονιάς, ώστε η νέα χρονιά να ξεκινά ομαλά. Πριν προλάβει να ολοκληρώσει τη διαδικασία και να την οριστικοποιήσει/νομοθετήσει, άλλαξε η Κυβέρνηση, ο Υπουργός, ο Υφυπουργός και λοιποί, και επανήλθαμε στην προτεραία προβληματική κατάσταση. Η οποία δυστυχώς διαιωνίζεται χωρίς να φαίνεται κάποια λύση στον ορίζοντα» τονίζει.

Τέλος, καταλήγει ότι «πρόκειται για ένα στοίχημα που πρέπει επιτέλους να κερδηθεί, όχι μόνο για να μη χάνονται ώρες διδασκαλίας των γνωστικών αντικειμένων, αλλά κυρίως να εμπεδωθεί στους μαθητές/αυριανούς πολίτες ότι ζουν σε ένα καλά οργανωμένο κράτος. Το οποίο τους σέβεται και τους υπηρετεί ώστε και αυτοί να το υπολήπτονται και να μην το υποτιμούν ή/και να το εχθρεύονται».

Η επιστολή του εκπαιδευτικού

Ανοιχτή επιστολή προς τον Υπουργό Παιδείας, κ. Κυριάκο Πιερρακάκη

Τα κενά στα σχολεία μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς

Η άλυτη(;) εξίσωση-μπαλάκι στον Πιερρακάκη, είναι ο τίτλος του άρθρου στη στήλη «Απόψεις» της εφημερίδας «Καθημερινή» της 22-9-2023. Διάβασα το κείμενο του δημοσιογράφου Απόστολου Λακασά στην έγκριτη εφημερίδα σχετικά με τα κενά εκπαιδευτικών που ακόμη υπάρχουν σε σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Το πρόβλημα είναι γνωστό/επαναλαμβανόμενο εδώ και πάρα πολλά χρόνια και το ζούσαμε (καθότι έχω αφυπηρετήσει) και το ζούνε ακόμη οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί, χωρίς να φαίνεται κάποιας μορφής λύση. Τα κενά συνήθως συμπληρώνονται τέλος Οκτωβρίου(;) ή και αργότερα;

Το πρόβλημα αυτό φαίνεται σαν εκείνα τα προβλήματα μαθηματικών, που μένουν άλυτα για πάρα πολλά χρόνια, δεκαετίες ή/και εκατονταετίες μέχρι που κάποιος Μαθηματικός που έχει αφιερώσει τη ζωή του στην επίλυση κάποιου από αυτά, να δώσει απάντηση: υπάρχει λύση, η εξής, με απόδειξη ή να αποδείξει ότι το πρόβλημα είναι άλυτο. Ας ελπίσουμε ότι ο Υπουργός Παιδείας κος Πιερρακάκης θα ασχοληθεί περισσότερο συστηματικά με το πρόβλημα αυτό και θα το λύσει, διότι έχει σαν πρώτη ορατή παρενέργεια κάθε χρόνο να χάνονται χιλιάδες ώρες διδασκαλίας χωρίς τη δυνατότητα αναπλήρωσης.

Φαίνεται πως σε άλλες χώρες το πρόβλημα έχει λυθεί και εξηγούμαι. Υπηρέτησα για πέντε χρόνια σε Ελληνικό Γυμνάσιο στο Μόναχο της Βαυαρίας, στη Γερμανία, πριν από 15 χρόνια. Το Κρατίδιο της Βαυαρίας χρηματοδοτεί σχεδόν εξ ολοκλήρου τα Ελληνικά Σχολεία, δημοτικά και γυμνάσια, τα οποία βρίσκονται στην επικράτειά του, ως μέρος διακρατικής συμφωνίας για την υποχρεωτική εκπαίδευση. Δεν ισχύει το ίδιο για τα Ελληνικά Λύκεια. Οπότε στο Γυμνάσιο που υπηρετούσα εφαρμοζόταν και εφαρμόζεται ακόμη φαντάζομαι, διπλό πρόγραμμα μαθημάτων. Κάποια μαθήματα γίνονται από Γερμανούς εκπαιδευτικούς στη γερμανική γλώσσα και κάποια άλλα από Έλληνες στη ελληνική γλώσσα, σε μια αναλογία 40-60% περίπου. Η οργάνωση και διοίκηση γίνεται κυρίως σύμφωνα με τη νομοθεσία της Βαυαρίας.

Την άνοιξη κάθε σχολικής χρονιάς, ο Διευθυντής του Σχολείου έστελνε την πρόβλεψή του για τον μαθητικό πληθυσμό της επόμενης χρονιάς, στην Βαυαρική Διεύθυνση Εκπαίδευσης, για να διευθετηθεί η σχετική χρηματοδότηση και τα υπηρεσιακά θέματα. Έστελνε την αντίστοιχη πρόβλεψη και στο Γραφείο του Έλληνα Συντονιστή στο Μόναχο, ο οποίος είχε την υποχρέωση να διαχειριστεί μεταθέσεις και νέες τοποθετήσεις. Το αποτέλεσμα ήταν πως Ιούνιο με Ιούλιο γίνονταν οι διοικητικές μετακινήσεις, τοποθετήσεις, αναπληρώσεις εκπαιδευτικών. Στη χειρότερη περίπτωση περιμέναμε κάποια καθυστερημένη τοποθέτηση Έλληνα εκπαιδευτικού. Παράλληλα με τις τοποθετήσεις γινόταν η ανάθεση ωραρίου και μαθημάτων σε κάθε εκπαιδευτικό. Τα σχολεία στη Βαυαρία κλείνουν για καλοκαιρινές διακοπές στις 31 Ιουλίου.

Τα σχολεία ανοίγουν για τη νέα σχολική χρονιά στις 11 Σεπτεμβρίου για τους εκπαιδευτικούς. Την ημέρα αυτή γίνεται η πρώτη συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων με άπαντες παρόντες, γίνεται η κατανομή εργασιών, ανακοινώνεται το ετήσιο ημερολόγιο των εορτών, αργιών, διακοπών, περιπάτων και πολιτιστικών εκδρομών. ΝΑΙ όπως το διαβάσατε, 2 περιπάτων και 5 πολιτιστικών εκδρομών κατάλληλα διάσπαρτων στη σχολική χρονιά. Είναι έτοιμο και δίνεται το εβδομαδιαίο πρόγραμμα μαθημάτων στους εκπαιδευτικούς και δηλώνονται οι ημέρες και ώρες εφημερίας του καθενός. Ο προγραμματιστής έχει ετοιμάσει το ωρολόγιο πρόγραμμα με δίκαιη κατανομή των κενών και όποιων «διευκολύνσεων» ανά εκπαιδευτικό. Απειροελάχιστες αλλαγές της τελευταίας στιγμής μπορούν να γίνουν, με γνώμονα πάντα την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.

Στις 12 Σεπτεμβρίου έρχονται οι μαθητές, γίνεται αγιασμός, οργανώνονται τα τμήματα σε κάθε τάξη, μοιράζονται τα βιβλία και δίνεται το εβδομαδιαίο πλήρες πρόγραμμα διδασκαλίας. Την επόμενη ημέρα αρχίζει η εφαρμογή του ωρολογίου προγράμματος χωρίς καμία καθυστέρηση.

Πριν είκοσι χρόνια έγινε στην πατρίδα μας προσπάθεια από τον τότε Υφυπουργό Παιδείας Νίκο Γκεσούλη (από το 2001, επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ) ο οποίος ήταν άνθρωπος που προερχόταν από την δευτεροβάθμια εκπαίδευση, να διευθετήσει το πρόβλημα με μερική επιτυχία για 1-2 χρόνια. Οι υπηρεσιακές μεταβολές των εκπαιδευτικών, μεταθέσεις, αποσπάσεις, διορισμοί και τοποθετήσεις γίνονταν την άνοιξη-καλοκαίρι της προηγούμενης χρονιάς, ώστε η νέα χρονιά να ξεκινά ομαλά. Πριν προλάβει να ολοκληρώσει τη διαδικασία και να την οριστικοποιήσει/νομοθετήσει, άλλαξε η Κυβέρνηση, ο Υπουργός, ο Υφυπουργός και λοιποί, και επανήλθαμε στην προτεραία προβληματική κατάσταση. Η οποία δυστυχώς διαιωνίζεται χωρίς να φαίνεται κάποια λύση στον ορίζοντα.

Νομίζω πως πρόκειται για ένα στοίχημα που πρέπει επιτέλους να κερδηθεί, όχι μόνο για να μη χάνονται ώρες διδασκαλίας των γνωστικών αντικειμένων, αλλά κυρίως να εμπεδωθεί στους μαθητές/αυριανούς πολίτες ότι ζουν σε ένα καλά οργανωμένο κράτος. Το οποίο τους σέβεται και τους υπηρετεί ώστε και αυτοί να το υπολήπτονται και να μην το υποτιμούν ή/και να το εχθρεύονται.

Βασίλης Κούτσαρης

Μαθηματικός, MA in Education Management

Συνταξιούχος εκπαιδευτικός Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα