Ενα νέο μέτωπο ανοίγει η κυβέρνηση, αυτή τη φορά με τους εμπλεκόμενους στη Δημόσια Ναυτική Εκπαίδευση: σπουδαστές, εκπαιδευτικό προσωπικό και ναυτεργατικά σωματεία.
Μπορεί ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, μιλώντας στη Βουλή για τον προϋπολογισμό, να δήλωσε ότι πρώτη προτεραιότητα για το υπουργείο αποτελεί «η ανάγκη δραστικής αναβάθμισης του τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης» και να ανακοίνωσε ότι το 2024 θα ανακηρυχτεί σε «Ετος Ναυτικής Εκπαίδευσης», ωστόσο η «μετάφραση» αυτών των διακηρύξεων και των προωθούμενων αλλαγών δείχνει υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης προς όφελος του ιδιωτικού τομέα. Ο,τι ακριβώς συμβαίνει, δηλαδή, συνολικά με την εκπαίδευση στην Ελλάδα. Ετσι, ένα κύμα αντιδράσεων έχει αρχίσει να φουσκώνει.
Οσοι αντιδρούν -και είναι πολλοί, ήδη οι σπουδαστές ξεκίνησαν κινητοποιήσεις- ισχυρίζονται ότι οι προωθούμενες αλλαγές από την κυβέρνηση αφήνουν κυριολεκτικά στο περιθώριο τους κύριους πυλώνες και κεφάλαιά της, τους Ελληνες ναυτικούς, και οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια στην περαιτέρω υποβάθμιση των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) και γενικά της Δημόσιας Ναυτικής Εκπαίδευσης.
Η πρώτη ηχηρή αντίδραση ήρθε από την ΠΝΟ, η διοίκηση της οποίας ομόφωνα εξέφρασε την ευθεία αντίθεσή της σε όλες τις προωθούμενες αλλαγές, τονίζοντας ότι η πρόταση του υπουργείου Ναυτιλίας για τη στρατηγική διαμόρφωσης του νέου θεσμικού πλαισίου της ναυτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα είναι αποκομμένη από τις διεθνείς εξελίξεις, δεν εξυπηρετεί τα πραγματικά εκπαιδευτικά συμφέροντα των Ελλήνων ναυτικών και οδηγεί τη Δημόσια Ναυτική Εκπαίδευση σε υποβάθμιση και μαρασμό.
Παράλληλα, ομόφωνα η ομοσπονδία δήλωσε ότι δεν δέχεται να συζητήσει την όποια θεωρητική πρόταση από το Ευγενίδειο Ιδρυμα, όταν με την πρόταση αυτή όχι μόνο δεν αναβαθμίζεται, αλλά, αντίθετα, υποβαθμίζεται η εκπαίδευση.
Και εδώ έχει συμβεί το εξής παράδοξο: από το υπουργείο Ναυτιλίας, επί υπουργίας Γιάννη Πλακιωτάκη, τον Απρίλιο του 2020, ανατέθηκε στο Ευγενίδειο Ιδρυμα -έναν ιδιωτικό φορέα ο οποίος έχει ιδρυθεί από εφοπλιστή το 1956- να εκπονήσει μελέτη για τη «Στρατηγική Διαμόρφωσης Νέου Θεσμικού Πλαισίου της Ναυτικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα», η οποία μάλιστα πρόσφατα διαβιβάστηκε στους σπουδαστές και τους καθηγητές των ΑΕΝ.
Να σημειωθεί ότι, όπως καταγγέλλουν οι καθηγητές, η εργασία του Ιδρύματος Ευγενίδου είναι ανυπόγραφη, δηλαδή δεν αναφέρεται ποιοι τη συνέταξαν, και επίσης οι καθηγητές των ΑΕΝ αποκλείστηκαν από την κατάθεση προτάσεων και ουδέποτε προσκλήθηκαν θεσμικά σε διάλογο για τη διαμόρφωση του νέου θεσμικού πλαισίου, παρ’ ότι στο κείμενο αναφέρεται πως έγιναν «πολύωρες συζητήσεις με το εκπαιδευτικό προσωπικό των ΑΕΝ».
Η μέθοδος του «κουμπαρά»
Η ΠΝΟ υποστηρίζει ότι με τις προωθούμενες προτάσεις δήθεν περί αναβάθμισης της Δημόσιας Ναυτικής Εκπαίδευσης υποβαθμίζονται ευθέως όχι μόνο οι ΑΕΝ αλλά και τα ΚΕΣΕΝ (Κέντρα Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού) που αποτελούν επί της ουσίας τις μεταπτυχιακές σπουδές των Ελλήνων ναυτικών, ενώ παράλληλα η λειτουργία της Δημόσιας Ναυτικής Εκπαίδευσης και η μισθοδοσία των ναυτοδιδασκάλων προτείνεται να γίνεται με τη μέθοδο του «κουμπαρά», με αποτέλεσμα «οι συνάδελφοί μας να οδηγούνται στα κοράκια της ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης».
Παράλληλα, επισημαίνει προς πάσα κατεύθυνση ότι στις συζητήσεις που αφορούν τη Ναυτική Εκπαίδευση δεν νοείται να απουσιάζει η ομοσπονδία, η οποία έχει και θέσεις και προτάσεις που ανταποκρίνονται στις διεθνείς αλματώδεις τεχνολογικές εξελίξεις και απαιτήσεις που διαμορφώνονται από τις σύγχρονες ανάγκες και απαιτήσεις της ναυτιλίας (απανθρακοποίηση, δίκαιη μετάβαση κ.λπ.) και ως εκ τούτου πρέπει να έχει τη θέση του βασικού συνομιλητή και συνδιαμορφωτή των όποιων αλλαγών αναφορικά με τη Ναυτική Εκπαίδευση.
Η ομοσπονδία προειδοποιεί ότι δεν πρόκειται να ανεχθεί καμία υποβάθμιση των τίτλων σπουδών των ΑΕΝ και συγκεκριμένα δεν πρόκειται να δεχθεί την υποβάθμιση των τίτλων των αποφοίτων που εισέρχονται με πανελλήνιες εξετάσεις στο επίπεδο πέντε του εθνικού πλαισίου προσόντων: «Πάγια και αδιαπραγμάτευτη θέση της Ομοσπονδίας μας είναι οι απόφοιτοι των ΑΕΝ να εντάσσονται στο επίπεδο έξι του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων». Τέλος, η ΠΝΟ καλεί τον υπουργό Ναυτιλίας σε άμεση συνάντηση με τα μέλη της διοίκησης.
Τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, ΠΕΕΜΑΓΕΝ, με δική τους παρέμβαση, εκφράζουν τη σφοδρή αντίδρασή τους στην εργασία του Ιδρύματος Ευγενίδη και αναφέρουν ότι το θεσμικό πλαίσιο που προτείνεται για τη ναυτική εκπαίδευση δεν συνδέεται με την κατοχύρωση της επαγγελματικής εξέλιξης, με βάση τις ανατροπές που έχουν συντελεστεί. Προβλέπει ναυτική εκπαίδευση μόνο για πλοιάρχους και μηχανικούς και όχι για όλες τις ειδικότητες των ναυτεργατών. Υποβαθμίζει τα διπλώματα για Β’ και Γ’ πλοιάρχους, μηχανικούς, εντάσσοντάς τα στο επίπεδο 5, όπου με βάση τον ν. 4763/2020 είναι ισότιμα με ΙΕΚ και μεταλυκειακού έτους – Τάξης Μαθητείας.
Επίσης σημειώνουν ότι παραμένει η ναυτική εκπαίδευση στο υπουργείο Ναυτιλίας, διατηρείται το έκτακτο εκπαιδευτικό προσωπικό που αποτελεί το 75%, ενώ εισάγεται ο θεσμός του «επισκέπτη» καθηγητή, προωθείται σταδιακά η δυνατότητα εξ αποστάσεως μάθησης, ενώ δεν γίνεται καμία αναφορά για σίτιση – στέγαση των σπουδαστών. Ερώτηση προς τον υπουργό Ναυτιλίας για τα οξυμένα προβλήματα στις ΑΕΝ και την πρόταση του Ευγενίδειου Ιδρύματος για το νέο θεσμικό πλαίσιο της Ναυτικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα κατέθεσε το ΚΚΕ στη Βουλή.
Πηγή: efsyn.gr
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη