Τάσης Παπαϊωάννου
Ας σταθούμε δίπλα στους φοιτητικούς συλλόγους που αγωνίζονται –για άλλη μία φορά– κατά της ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων και να προασπίσουμε όλοι μαζί τη συνταγματικά καθορισμένη υπόσταση της δημόσιας και δωρεάν παιδείας στη χώρα μας

Η Δεξιά στη χώρα μας, ακολουθώντας δεκαετίες τώρα το ακραίο νεοφιλελεύθερο μοντέλο, επιτίθεται σε ό,τι έχει απομείνει δημόσιο, σε ό,τι έχει γλιτώσει ώς τα τώρα από την αχόρταγη βουλιμία των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων. Ανάμεσα στα τόσα άλλα, προσπαθεί να αλώσει κι έναν από τους τελευταίους, πιο κρίσιμους κι ευαίσθητους πυλώνες της Δημοκρατίας: τη δημόσια και δωρεάν τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Οι άλλες δύο βαθμίδες της εκπαίδευσης έχουν από καιρό αλλοιωθεί, έτσι ώστε να είναι ταξικά διαχωρισμένες, αφού πλέον τα δημόσια σχολεία απευθύνονται κυρίως στις πιο φτωχές οικογένειες είτε Ελλήνων πολιτών είτε ξένων προσφύγων και μεταναστών, οι οποίες φυσικά ούτε διανοούνται να πληρώνουν τα υψηλά δίδακτρα των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων.

Ταυτόχρονα η δημόσια εκπαίδευση διαρκώς υποβαθμίζεται μέσω της υποχρηματοδότησης και της υποστελέχωσης, των παλαιών, ασυντήρητων και μερικές φορές επικίνδυνων κτιριακών εγκαταστάσεων, επιτείνοντας τα διαχρονικά προβλήματα που την ταλανίζουν. Μεθοδικά, σταθερά και κυρίως συνειδητά, άλλοτε κεκαλυμμένα κι άλλοτε απροκάλυπτα, οι δημόσιες Σχολές λοιδορούνται και υπονομεύονται από την κυβέρνηση, ώστε να απαξιωθούν παντελώς στην κοινή γνώμη. Φαινόμενα γνωστά σε όλους τους δημόσιους τομείς, όπως συμβαίνει, για παράδειγμα, στο κακοπαθημένο Εθνικό Σύστημα Υγείας, το οποίο στέκεται μετά βίας ακόμη όρθιο και λειτουργικό, αποκλειστικά λόγω της ευσυνειδησίας του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού.

Η ακατάσχετη προπαγάνδα, μέσω των φίλιων ΜΜΕ που ελέγχονται πλήρως από την καθεστωτική κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη, συστηματικά κατασυκοφαντεί τόσο τη σπουδάζουσα νεολαία όσο και τους διδάσκοντες, παρουσιάζοντας μια fake, αλλοιωμένη εικόνα, διαστρεβλώνοντας τελείως την πραγματικότητα. Τα δημόσια πανεπιστήμια, παρ’ όλα αυτά, αντέχουν όλη αυτή την ανήθικη και προμελετημένη επίθεση, λόγω των πολύχρονων σθεναρών φοιτητικών κινητοποιήσεων, αλλά και τη σταθερή υποστήριξή τους από μεγάλο μέρος του διδακτικού και διοικητικού προσωπικού της πανεπιστημιακής κοινότητας, που πασχίζει κόντρα στο ρεύμα των καιρών και κάτω από εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες να κρατήσει με κάθε μέσον υψηλό το επίπεδο των σπουδών.

Σήμερα, η κυβέρνηση θεωρεί ότι έφτασε επιτέλους η ώρα, μια και –κατά τη γνώμη της– έχουν «ωριμάσει οι συνθήκες», ώστε να υλοποιήσει το σχέδιο που επεξεργάζεται χρόνια τώρα η Ν.Δ. και υποστηρίζει –μικρό ευτυχώς– τμήμα της αντιπολίτευσης. Οπως έχει αγνοήσει και καταστρατηγήσει (σε τόσες άλλες περιπτώσεις) άρθρα του Συντάγματος, έτσι και τώρα, με νομικίστικες και αμφίβολης νομιμότητας διαδικασίες παρακάμπτει επιδεικτικά τη ρητή απαγόρευση του άρθρου 16 που αναφέρει ότι «η σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται», όπως επίσης και ότι «η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Κράτους». Κι όλα αυτά, στο όνομα μιας δήθεν σημαντικής και αναγκαίας «ιστορικής μεταρρύθμισης» που μοναδικό στόχο της έχει να ιδιωτικοποιήσει κυριολεκτικά τα πάντα!

Εχει γραφεί κατά κόρον στον Τύπο (και σωστά) ότι πίσω από την εσπευσμένη ίδρυση –με τον έναν ή τον άλλο τρόπο– ιδιωτικών ΑΕΙ υπάρχει η δέσμευση της κυβέρνησης σε επιχειρηματικά συμφέροντα που εκπροσωπεί και που την πιέζουν εδώ και καιρό για την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου, έχοντας ήδη έτοιμα τα σχέδιά τους προκειμένου αυτά να τεθούν σε άμεση εφαρμογή. Εχουν φτάσει μάλιστα στο σημείο να εμφανίζουν όλη αυτή τη διαπλοκή ως εξυγίανση τάχατες απέναντι στο «κρατικό μονοπώλιο» της εκπαίδευσης, παρέχοντας ακαδημαϊκή αναγνώριση των πτυχίων των υφιστάμενων κολεγίων, ώστε αυτά να εξομοιωθούν πλήρως με τα ελληνικά πανεπιστήμια.

Αλλά και η «μετάλλαξη» των δημόσιων ΑΕΙ έχει δυστυχώς προχωρήσει υπόγεια, ώστε πολλά εξ αυτών να έχουν «αλλοιωθεί» εκ των έσω, μέσω διαδικασιών που θυμίζουν περισσότερο επιχειρήσεις παρά δημόσιους οργανισμούς. Πολλά μεταπτυχιακά προγράμματα και εργαστήρια αρκετών Σχολών έχουν επιβάλει δίδακτρα στους φοιτητές τους, ενώ τα ερευνητικά προγράμματα στρέφονται, το ένα μετά το άλλο, μόνο προς τα επιστημονικά πεδία που χρηματοδοτούνται από επιχειρήσεις. Η λογική που πάει να καθιερωθεί παντού είναι ότι οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αντιμετωπίζονται ως «πελάτες», οι οποίοι οφείλουν να πληρώνουν προκειμένου να παρακολουθούν τα μαθήματα και να πάρουν το πτυχίο τους.

Η χειμαζόμενη ελληνική κοινωνία οφείλει να αναστοχαστεί σοβαρά ποιο μέλλον προοιωνίζεται γι’ αυτήν και τα παιδιά της. Πού ακριβώς οδηγεί αυτή η ψευδεπίγραφη και επικίνδυνη «μεταρρύθμιση» που ανακοίνωσε στη Βουλή, με περισσή αλαζονεία, ο πρωθυπουργός της χώρας. Οφείλει, σ’ αυτές τις εξαιρετικά κρίσιμες στιγμές, να αναλογιστεί πού οδηγούν αυτές οι αντισυνταγματικές μεθοδεύσεις, να πετάξει τη χρυσόσκονη και την επίπλαστη αισιοδοξία με τις οποίες είναι πασπαλισμένες οι νέες και πονηρές νομοθετικές ρυθμίσεις. Η κατάσταση είναι πολύ σοβαρή για τους Ελληνες πολίτες, οι οποίοι θα πρέπει να σκεφτούν, μέσα σ’ αυτό το ζοφερό περιβάλλον της απίστευτης ακρίβειας και αβεβαιότητας που ζουν, τι σημαίνει η περαιτέρω υποβάθμιση και εμπορευματοποίηση των ΑΕΙ, ο συνεχής και διαρκής ευτελισμός του Συντάγματος της χώρας, τα δημοκρατικά δικαιώματα που κερδήθηκαν με αγώνες και αίμα στο παρελθόν και που μέρα τη μέρα μετατρέπονται σε άχρηστα κουρελόχαρτα.

Σήμερα προσπαθούν να κατεδαφίσουν ολοσχερώς ό,τι στέκεται ακόμη όρθιο, να ακυρώσουν κάθε έννοια αμφισβήτησης, ουσιαστικού ελέγχου, κοινωνικής λογοδοσίας, δικαιοσύνης! Ο συνεχής και διαρκώς διογκούμενος εκφασισμός βρίσκεται ήδη μέσα στην «Πόλη» κι όχι προ των πυλών της. Η πλήρης και αδιαπραγμάτευτη, όμως, ελευθερία της γνώσης και της έρευνας αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο κάθε δημοκρατικού πολιτεύματος και ιδρυτικό, ουσιώδες και εγγενές χαρακτηριστικό του δημόσιου πανεπιστημίου. Οι σπουδές στα δημόσια ΑΕΙ έχουν (ή οφείλουν να έχουν) έναν διπλό στόχο: την ουσιαστική κι όχι ψευδεπίγραφη αριστεία, αλλά ταυτόχρονα τη διαφύλαξη των δημοκρατικών κατακτήσεων της κοινωνίας. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες δεν αποκτούν μόνο τις γνώσεις και τις δεξιότητες προκειμένου να εργαστούν στον επαγγελματικό στίβο αύριο, αλλά παράλληλα να γίνουν «υπεύθυνοι, ελεύθεροι και ενεργοί πολίτες» της κοινωνίας του μέλλοντος.

Ας σταθούμε δίπλα στους φοιτητικούς συλλόγους που αγωνίζονται –για άλλη μία φορά– κατά της ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων και να προασπίσουμε όλοι μαζί τη συνταγματικά καθορισμένη υπόσταση της δημόσιας και δωρεάν παιδείας στη χώρα μας.

*Αρχιτέκτων - ομότιμος καθηγητής Σχολής Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

γλυπτά του Παρθενώνα
Τα Γλυπτά του Παρθενώνα ενδέχεται να επιστρέψουν στην Ελλάδα το 2025
Σύμφωνα με τον Economist τόσο το Βρετανικό Μουσείο όσο και η βρετανική κυβέρνηση φαίνονται έτοιμοι για συμφωνία με την Ελλάδα για τα Γλυπτά του...
Τα Γλυπτά του Παρθενώνα ενδέχεται να επιστρέψουν στην Ελλάδα το 2025
dieuthintes_1.jpg
Δυτική Αττική: Πειθαρχικά αντί μονιμοποιήσεων – Καταγγελία για αυταρχικές πρακτικές
Πειθαρχικά αντί για μονιμοποιήσεις στη Δυτική Αττική - Καταγγελίες για αυταρχικές πρακτικές
Δυτική Αττική: Πειθαρχικά αντί μονιμοποιήσεων – Καταγγελία για αυταρχικές πρακτικές
myschool_b2_0.jpg
Σχολεία: Οι γονείς μαθητών ΣΤ' Δημοτικού πρέπει να επικαιροποιήσουν τη Διεύθυνση κατοικίας για την εγγραφή στα Γυμνάσια - Οδηγίες
Πώς θα γίνει η επικαιροποίηση του πληροφοριακού συστήματος myschool έως τις 2 Δεκεμβρίου, ως προς τις διευθύνσεις μονίμου κατοικίας όλων των...
Σχολεία: Οι γονείς μαθητών ΣΤ' Δημοτικού πρέπει να επικαιροποιήσουν τη Διεύθυνση κατοικίας για την εγγραφή στα Γυμνάσια - Οδηγίες
Σχολική αίθουσα
Καταγγελία εκπαιδευτικών για αυθαιρεσίες στο ΠΥΣΠΕ Β΄ Αθήνας: «Παραβίαση διαδικασιών και απαξίωση»
Καταγγελία για τους χειρισμούς του ΠΥΣΠΕ Β΄ Αθήνας - Αυθαίρετες ενέργειες και παράβαση διαδικασιών
Καταγγελία εκπαιδευτικών για αυθαιρεσίες στο ΠΥΣΠΕ Β΄ Αθήνας: «Παραβίαση διαδικασιών και απαξίωση»