Οι αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου αλλά και οι σχετικές δηλώσεις του Πρωθυπουργού που ουσιαστικά προαναγγέλλουν την παράκαμψη του Άρθρου 16 του Συντάγματος σηματοδοτούν μία τομή. Οι Συνταγματικές παρεκκλίσεις έχουν μόνο αρχή, άπαξ και αυτή γίνει, ουδείς μπορεί να προεξοφλήσει το πόσες άλλες παρεκκλίσεις θα ακολουθήσουν.
Με δημαγωγικές, κενού περιεχομένου και ρεαλιστικών προοπτικών, εύηχες υποσχέσεις και παρελκυστικά δημοσιεύματα, η πολιτική ηγεσία προσπαθεί να πείσει ότι μια “μικρή παράκαμψη του Συντάγματος”, τόσο όσο ώστε να ανοίξει η χαραμάδα της πλήρους εμπορευματοποίησης της ανώτατης εκπαίδευσης και να ξεκινήσει το πάρτι της ανεξέλεγκτης εξαλλοσύνης στην πλάτη των υποψηφίων «πτυχιούχων» και των οικογενειών τους, δεν σημαίνει και πολλά πράγματα μπροστά στην «πρόοδο». Μια «πρόοδο» που στη μέχρι σήμερα εμπειρία των κολεγίων στιγματίζεται από εκατοντάδες καταγγελίες εγκλωβισμένων νέων παιδιών σε ανύπαρκτα εκπαιδευτικά ιδρύματα της ημεδαπής, που προέκυψαν κατόπιν συνεργασιών με πολλές φορές αμφιλεγόμενα εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής.
Η σημερινή εμπειρία από τα κολλέγια (τα αυριανά ιδιωτικά πανεπιστήμια) είναι εξόχως αρνητική, όπως προκύπτει από την ανύπαρκτη κατάταξή τους στις διεθνείς λίστες. Παρά συνεπώς την μεροληπτική υπέρ τους εύνοια της πολιτικής ηγεσίας, η οποία παρείχε άδειες λειτουργίας με ελάχιστες προϋποθέσεις και προσπαθεί διακαώς να δημιουργήσει μηχανισμούς αυτόματης αναγνώρισης των αμφιλεγόμενων παρεχόμενων «πτυχίων», η πραγματικότητα εξελίσσεται όπως αναμενόταν.
Ταυτόχρονα η κυβέρνηση ενισχύει τον εναγκαλισμό των δημοσίων ΑΕΙ και τα επιφυλάσσει ένα ολοένα και πιο δαιδαλώδες γραφειοκρατικό τρόπο λειτουργίας τους, που ξεκινά από τον τρόπο εισαγωγής των αποφοίτων λυκείου σε αυτά (ο οποίος πλήττει τα περιφερειακά ΑΕΙ) και καταλήγει στην καθημερινότητα και στη λήψη απλών αποφάσεων εύρυθμης λειτουργίας που εξελίσσονται σε χρονοβόρες διαδικασίες. Είναι η ίδια πολιτεία η οποία αφού στις αρχές του 2023 εξανάγκασε επί 4 και πλέον μήνες τα ΑΕΙ να ασχολούνται με την προετοιμασία γνωστικών αντικειμένων και μητρώων εκλεκτόρων, στο τέλος του ιδίου έτους αντιλαμβανόμενη το ανεδαφικό και αναποτελεσματικό του Νόμου Κεραμέως έδωσε άλλον ένα χρόνο παράταση στην εφαρμογή του, προφανώς μέχρι την οριστική αντικατάστασή του. Χιλιάδες εργατοώρες πανεπιστημιακών και προσωπικού δηλαδή χαραμίσθηκαν για το τίποτα.
Και όλα αυτά σε μία συγκυρία που το Ελληνικό πανεπιστήμιο υποφέρει από χρόνια υποχρηματοδότηση και υποστελέχωση, εφόσον μέχρι πρόσφατα οι αποχωρήσεις μελών ΔΕΠ δεν αναπληρώνονταν, κάτι που δυστυχώς συνεχίζει να ισχύει μέχρι σήμερα με τις συνταξιοδοτήσεις διοικητικού και εργαστηριακού προσωπικού. Για να καταντήσουμε στο σημείο να λειτουργούν επί χρόνια Εργαστήρια δίχως ούτε ένα Εργαστηριακό Διδακτικό ή Τεχνικό Προσωπικό.
Η ελληνική κοινωνία, οι διδάσκοντες και οι διδάσκουσες, οι φοιτητές και φοιτήτριες, η ίδια η εξέλιξη των επιστημών και των τεχνών στη χώρα μας, δεν έχει να ωφεληθεί και δεν έχει να προσδοκά τίποτα από την ακραία εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Ενώ η υποβάθμιση της παρεχόμενης παιδείας θα έχει άμεσες επιπτώσεις στο παρόν και το μέλλον της χώρας.
Τα περιφερειακά ΑΕΙ, τα οποία έχουν τεράστια συμβολή στις τοπικές κοινωνίες, θα πληγούν ιδιαίτερα, ειδικά στη χώρα μας που επικρατεί το στρεβλό μοντέλο όπου το 50% περίπου του πληθυσμού ζει στην ευρύτερη περιοχή της Πρωτεύουσας. Ιδιαίτερα για την περιοχή της Θράκης, μια περιοχή με διαχρονικές κοινωνικές και γεωπολιτικές ιδιαιτερότητες, οφείλουμε να τονίσουμε την πολυ-επίπεδη και καθοριστική προσφορά του ιδρύματος στην περιοχή.
Διεκδικούμε
- Άκαμπτη τήρηση του Συντάγματος, είναι θέμα Δημοκρατίας, είναι θέμα εμπιστοσύνης μεταξύ πολιτείας και πολίτη και πηγάζει από την ιστορική εμπειρία του λαού μας.
- Να μην αναθεωρηθεί το Άρθρο 16.
- Χρηματοδότηση σε υποδομές και στελέχωση με εκπαιδευτικό, εργαστηριακό αλλά και διοικητικό προσωπικό, στο ύψος των πραγματικών αναγκών των ΑΕΙ, των προσδοκιών της νεολαίας και της προόδου των επιστημών και των τεχνών, προς όφελος της κοινωνίας και της εξωστρέφειας των ΑΕΙ που ευαγγελίζεται μεν η πολιτεία αλλά ουδόλως διευκολύνει. Ιδιαίτερα το ΔΠΘ έχει ανάγκη την ενίσχυση και στελέχωση ώστε να εξελιχθεί σε κόμβο εκπαίδευσης των επιστημών και των τεχνών, δια βίου επιμόρφωσης, τεχνογνωσίας και καινοτομίας και πολιτισμικής και ανθρωπιστικής συμβολής.
- Κάλυψη όλων των εισοδηματικών απωλειών και επιπλέον αύξηση των μισθών ανάλογη με την αύξηση του κόστους διαβίωσης των τελευταίων ετών.
- Εξασφάλιση επαρκών και κατά το πλείστον δωρεάν όρων φοίτησης και διαβίωσης (σίτισης – στέγασης) των φοιτητών και φοιτητριών αλλά και ενίσχυση των ΥΔ.
Το ΔΣ εκτιμώντας τη σοβαρότητα του θέματος της εξαγγελθείσας ίδρυσης των ιδιωτικών «ελεύθερων» πανεπιστημίων ως προς τις επιπτώσεις της τόσο για τα ΑΕΙ όσο και για το σύνολο της κοινωνίας, αλλά και ιδιαίτερα για τη Θράκη, αποφασίζει τη σύγκληση Έκτακτης Γενικής Συνέλευσης του Συλλόγου, καλώντας ταυτόχρονα σε συντονισμό το σύνολο της ακαδημαϊκής κοινότητας καθώς και με μέλη ΔΕΠ όλου του Δημοκριτείου ενώ αποφασίζει τη συμμετοχή του Συλλόγου σε οποιαδήποτε κινητοποίηση αποφασιστεί (π.χ, ενημέρωση ή συγκέντρωση).
Επίσης, προτείνει τη συμμετοχή του σε ενδεχόμενη προσφυγή (και ασφαλιστικά μέτρα) περί αντισυνταγματικότητας, στα πλαίσια της ΠΟΣΔΕΠ ή εν ανάγκη με άλλους συλλόγους ΕΣΔΕΠ. Επίσης, προτείνει στην ΠΟΣΔΕΠ, αλλά και σε όλα τα Ιδρύματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης να πάρουν άμεσα θέση.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 3/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη