πανεπιστημιο
Η ίδρυση μιας παράλληλης τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, η οποία θα διέπεται από ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, θα αποτελέσει τον Δούρειο Ίππο για την κατοπινή «απελευθέρωση» των δημοσίων ΑΕΙ με όρους πλήρους ιδιωτικοποίησης.

Η πρόθεση της κυβέρνησης να επιτρέψει την ίδρυση παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στη χώρα όπως έχει προαναγγελθεί ότι θα γίνει με το νομοσχέδιο που φέρει τον παραπλανητικό και απαξιωτικό για την ιστορία του ελληνικού δημοσίου πανεπιστημίου τίτλο «Ελεύθερο πανεπιστήμιο», λειτουργεί υπονομευτικά ως προς τη δημόσια εκπαίδευση και συνιστά στην ουσία συνταγματική εκτροπή: το άρθρο 16 του Συντάγματος προβλέπει ρητά ότι η ανώτατη εκπαίδευση στη χώρα μας παρέχεται από ΝΠΔΔ και υπηρετείται αποκλειστικά από δημόσιους λειτουργούς.

Η ίδρυση μιας παράλληλης τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, η οποία θα διέπεται από ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, θα αποτελέσει τον Δούρειο Ίππο για την κατοπινή «απελευθέρωση» των δημοσίων ΑΕΙ με όρους πλήρους ιδιωτικοποίησης.

Θα εισαγάγει στην ελληνική κοινωνία την αρχή «όποιος έχει χρήματα, σπουδάζει», αρχή που είχε εγκαταλειφθεί τις τελευταίες πέντε δεκαετίες. Η πλήρης εμπορευματοποίηση των σπουδών, την οποία προωθεί συστηματικά η κυβέρνηση, είναι προφανές ότι βασίζεται αποκλειστικά στον «νόμο της ζήτησης», την οποία το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας διαμορφώνει τεχνηέντως (βλ. π.χ. θέσπιση Ε.Β.Ε), δίχως καμία μέριμνα για την προαγωγή της γνώσης, την ενίσχυση της κριτικής σκέψης και τη διαπαιδαγώγηση ενεργών και υπεύθυνων πολιτών.

Αυτά σημειώνει σε ανακοίνωσή του το ΔΣ του Συλλόγου ΔΕΠ της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ και παράλληλα καλεί τους Πανεπιστημιακούς καθηγητές  να συνταχθούν με το δευτεροβάθμιο συνδικαλιστικό μας όργανο, που αφενός έχει καλέσει σε απεργία την Πέμπτη, 8.2.2024, και αφετέρου παρέχει, με κυλιόμενες στάσεις εργασίας, κάλυψη σε όλα τα μέλη ΔΕΠ που δεν προτίθενται να διεξαγάγουν διαδικτυακές εξετάσεις. 

H ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΔΕΠ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΕΚΠΑ

Ο Σύλλογος μελών ΔΕΠ της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ, παρακολουθώντας  στενά  τις εξελίξεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και την αναταραχή που έχει δημιουργήσει στην πανεπιστημιακή κοινότητα η πρόθεση της κυβέρνησης να νομοθετήσει, κατά παράβαση του Συντάγματος, τη δημιουργία ιδιωτικών δομών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, συζήτησε διεξοδικά στην τελευταία συνεδρίασή του και κατέληξε στα εξής:

Η πρόθεση της κυβέρνησης να επιτρέψει την ίδρυση παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στη χώρα, όπως έχει προαναγγελθεί ότι θα γίνει με το νομοσχέδιο που φέρει τον παραπλανητικό και απαξιωτικό για την ιστορία του ελληνικού δημοσίου πανεπιστημίου τίτλο «Ελεύθερο πανεπιστήμιο», λειτουργεί υπονομευτικά ως προς τη δημόσια εκπαίδευση και συνιστά στην ουσία συνταγματική εκτροπή: το άρθρο 16 του Συντάγματος προβλέπει ρητά ότι η ανώτατη εκπαίδευση στη χώρα μας παρέχεται από ΝΠΔΔ και υπηρετείται αποκλειστικά από δημόσιους λειτουργούς. Η ίδρυση μιας παράλληλης τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, η οποία θα διέπεται από ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, θα αποτελέσει τον Δούρειο Ίππο για την κατοπινή «απελευθέρωση» των δημοσίων ΑΕΙ με όρους πλήρους ιδιωτικοποίησης. Θα εισαγάγει στην ελληνική κοινωνία την αρχή «όποιος έχει χρήματα, σπουδάζει», αρχή που είχε εγκαταλειφθεί τις τελευταίες πέντε δεκαετίες. Η πλήρης εμπορευματοποίηση των σπουδών, την οποία προωθεί συστηματικά η κυβέρνηση, είναι προφανές ότι βασίζεται αποκλειστικά στον «νόμο της ζήτησης», την οποία το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας διαμορφώνει τεχνηέντως (βλ. π.χ. θέσπιση Ε.Β.Ε), δίχως καμία μέριμνα για την προαγωγή της γνώσης, την ενίσχυση της κριτικής σκέψης και τη διαπαιδαγώγηση ενεργών και υπεύθυνων πολιτών.

Η πολιτική της ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων δεν πλήττει μόνο την ελληνική νεολαία και το δικαίωμά της στη μόρφωση και την επαγγελματική αποκατάσταση. Θα έχει βαρύτατες συνέπειες και στον ακαδημαϊκό χαρακτήρα των ελληνικών πανεπιστημίων –και μάλιστα στις ανθρωπιστικές σπουδές, τις οποίες θεραπεύει η Σχολή μας. Η ακαδημαϊκή ελευθερία, η ανάπτυξη της έρευνας και η υπηρέτηση των ανθρωπιστικών προταγμάτων –χωρίς τα οποία δεν νοείται πανεπιστήμιο– δεν μπορούν να υπάρξουν σε ιδρύματα που εξαρτώνται από την ιδιωτική χρηματοδότηση ή τους σχεδιασμούς εξωχώριων ιδρυμάτων. Παράλληλα, η υποβάθμιση των ανθρωπιστικών σπουδών, ως φορέων καθολικής, δημοκρατικής παιδείας, η οποία στις σημερινές συνθήκες αναδεικνύεται πιο σημαντική από ποτέ, υπονομεύει την αντιμετώπιση φλεγόντων κοινωνικών ζητημάτων σε ανθρωπιστική και δημοκρατική κατεύθυνση.  

Η κρίση που έχει δημιουργηθεί τον τελευταίο μήνα εξαιτίας του αναμενόμενου νομοσχεδίου για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια επιχειρείται να αντιμετωπιστεί με μια σειρά πρωτοβουλιών επιβολής και καταναγκασμού, που αφορούν ολόκληρη την πανεπιστημιακή κοινότητα και επιχειρούν να τη διχάσουν. Σ’ αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η υποχρεωτική διεξαγωγή διαδικτυακών εξετάσεων, η οποία θίγει δομικά τον πυρήνα των αρμοδιοτήτων και της ακαδημαϊκής ελευθερίας των μελών ΔΕΠ ως δημόσιων λειτουργών και υποβαθμίζει περαιτέρω την παιδαγωγική τους ιδιότητα. Ως ακαδημαϊκοί δάσκαλοι γνωρίζουμε πολύ καλά ότι οι εξετάσεις είναι αναπόσπαστο τμήμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας και η μορφή τους επιλέγεται ως εκ τούτου αποκλειστικά από τους διδάσκοντες και τις διδάσκουσες κατά την κρίση τους, με γνώμονα παιδαγωγικά κριτήρια και τη διασφάλιση της αδιάβλητης διεξαγωγής τους. Γνωρίζουμε, επίσης, ότι το αυτοδιοίκητο αποτελεί συστατικό στοιχείο του ελληνικού πανεπιστημίου, παρά τις σημαντικές επιθέσεις που συστηματικά δέχεται το τελευταίο διάστημα, και δεν θα επιτρέψουμε να παραβιαστεί με εξαναγκασμούς και «εντέλλεσθε», ούτε δε πολύ περισσότερο με αυταρχισμό και εισαγγελικές κλήσεις, ακόμα και των πρυτανικών αρχών των πανεπιστημίων, αλλά και των μελών ΔΕΠ που επιμένουν στο δικαίωμά τους να διεξαγάγουν τις εξετάσεις κατά την κρίση τους και όχι σε συνθήκες καταναγκασμού. Είμαστε δημόσιοι λειτουργοί με ευθύνη απέναντι στο Σύνταγμα και την ελληνική κοινωνία. 

Ο Σύλλογος μελών ΔΕΠ της Φιλοσοφικής Σχολής ΕΚΠΑ ζητά από τα όργανα διοίκησης του πανεπιστημίου να αφουγκραστούν τις αγωνίες διδασκόντων και διδασκομένων και να λειτουργήσουν στο πλαίσιο του αυτοδιοίκητου και όχι υπακούοντας σε εξαναγκασμούς και εκβιασμούς.

Καλούμε όλες και όλους τις/τους συναδέλφους να σταθούν αλληλέγγυοι σε όλους όσοι αντιμάχονται τον νόμο της υποτιθέμενης απελευθέρωσης του δημόσιου πανεπιστήμιου και να μην συναινέσουν στην υποβάθμιση της εκπαιδευτικής και εξεταστικής διαδικασίας.
Καλούμε όλες και όλους τις/τους συναδέλφους  να συνταχθούν με το δευτεροβάθμιο συνδικαλιστικό μας όργανο, που αφενός έχει καλέσει σε απεργία την Πέμπτη, 8.2.2024, και αφετέρου παρέχει, με κυλιόμενες στάσεις εργασίας, κάλυψη σε όλα τα μέλη ΔΕΠ που δεν προτίθενται να διεξαγάγουν διαδικτυακές εξετάσεις. 

Καλούμε όλες και όλους τις/τους συναδέλφους να είναι σε διαρκή εγρήγορση για την υπεράσπιση του Συντάγματος και του δημόσιου πανεπιστημίου.

Για το Δ.Σ. του Συλλόγου

Ο πρόεδρος                                                                                Η γραμματέας
Κώστας Γαγανάκης                                                                  Γιάννα Γιαννουλοπούλου

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Εύβοιας
Αποκάλυψη alfavita.gr: Επιστολή-κόλαφος προς το Fund που προσπάθησε να απαγορεύσει στους εκπαιδευτικούς αναρτήσεις πολιτικού, οικονομικού ή θρησκευτικού χαρακτήρα
ΟΙΕΛΕ: Η επιχειρηματική ελευθερία υποχωρεί μπροστά σε θεμελιώδη ατομικά δικαιώματα όπως είναι η ελευθερία λόγου και έκφρασης αλλά και διεκδίκησης...
Αποκάλυψη alfavita.gr: Επιστολή-κόλαφος προς το Fund που προσπάθησε να απαγορεύσει στους εκπαιδευτικούς αναρτήσεις πολιτικού, οικονομικού ή θρησκευτικού χαρακτήρα
o-teachers-facebook_15.jpg
Μεγάλη νίκη και δικαίωση των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών - Πονοκέφαλος του υπουργείου και όσων διευθυντών προχώρησαν σε διώξεις
Αλήθεια, σε ποιο επίπεδο διάλυσης και στρατηγικής ήττας θα είχαν φτάσει σήμερα οι εκπαιδευτικοί εάν με τις μαζικές τους Γενικές Συνελεύσεις τον...
Μεγάλη νίκη και δικαίωση των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών - Πονοκέφαλος του υπουργείου και όσων διευθυντών προχώρησαν σε διώξεις
stratiotikes_sholes_1.jpg
Στρατιωτικές Σχολές: «Κύμα» παραιτήσεων με 1 στους 4 σπουδαστές να αποχωρεί από τις Σχολές Υπαξιωματικών!
Παρά τις εξαγγελίες για αναβάθμιση με αυξήσεις μισθών
Στρατιωτικές Σχολές: «Κύμα» παραιτήσεων με 1 στους 4 σπουδαστές να αποχωρεί από τις Σχολές Υπαξιωματικών!