ιδιωτικα πνεπιστημια
«Το πιο επικίνδυνο σημείο αυτής της εξέλιξης είναι ότι με την ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων θα ανοίξει ο δρόμος για την ιδιωτικοποίηση και την επιβολή διδάκτρων και στα προπτυχιακά τμήματα  των δημόσιων ΑΕΙ κάνοντας έτσι ακόμη πιο δύσκολο για τα παιδιά των φτωχών οικογενειών να καταφέρουν να σπουδάσουν.»

       του  Χρήστου Β. Ματσούκα    Φυσικού, Αντιπροέδρου  Α΄  ΕΛΜΕ  Δυτικής  Αττικής

Όλο το  προηγούμενο διάστημα η συζήτηση για τα λεγόμενα μη κρατικά, μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια κυριάρχησε στο δημόσιο διάλογο, αφού η κυβέρνηση παραβιάζοντας απροκάλυπτα το σύνταγμα της χώρας, επιχειρεί να καταφέρει άλλο ένα πλήγμα στη δημόσια δωρεάν εκπαίδευση  με την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Ο μηχανισμός προπαγάνδας που ξεκινά από το Υπουργείο (ιδιωτικής) Παιδείας, συνεχίζεται  με τους καθεστωτικούς συνταγματολόγους και καταλήγει στις παπαγαλίζουσες γραβάτες των τηλεοπτικών καναλιών, αναμασά «επιχειρήματα» που ακροβατούν ανάμεσα  στη διαστρέβλωση της πραγματικότητας, την επιλεκτική της περιγραφή και τη γραφικότητα. Θα επιχειρήσουμε να δούμε τα πιο συνηθισμένα από αυτά και να καταγράψουμε τον αντίλογο από τη σκοπιά της υπεράσπισης της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης.

«Τα πανεπιστήμια που θα ιδρυθούν στη χώρα μας  θα είναι μη κερδοσκοπικά» 

ισχυρίζεται η κυβέρνηση κι έτσι αφήνει να εννοηθεί προς τους φοιτητές-πελάτες και τις οικογένειές τους οτι τα δίδακτρα θα είναι σχετικά χαμηλά. Η εμπειρία από τη λειτουργία αντίστοιχων ιδρυμάτων στο εξωτερικό, δείχνει οτι αυτά «κρύβουν» τα κέρδη τους αφού οι ιδιοκτήτες τους εμφανίζονται είτε ως μέλη του Δ.Σ είτε ως στελέχη  και τα κέρδη που διανέμονται σ΄αυτούς εμφανίζονται ως μισθοί και αμοιβές τους. Έτσι τα ιδρύματα αυτά στους ισολογισμούς τους δεν εμφανίζουν κέρδη και ως εκ τούτου δεν πληρώνουν φόρους. Επίσης  το άρθρο 134 του νομοσχεδίου προβλέπει οτι «Απαγορεύεται στο παράρτημα να διανέμει μέρος των εσόδων του σε  οποιοδήποτε πρόσωπο». Είναι προφανές οτι η διατύπωση αυτή επιτρέπει έναν άλλο τρόπο για να «κρύψουν» τα κέρδη τους  με τη μεταφορά των  κερδών αυτών, από το παράρτημα που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα στο μητρικό ίδρυμα στο εξωτερικό, ώστε το εδώ παράρτημα να εμφανίζει μηδενικά κέρδη και έτσι να θεωρείται  μη κερδοσκοπικό.

«Με την ψήφιση του νομοσχεδίου θα ιδρυθούν στην Ελλάδα παραρτήματα μεγάλων ξένων πανεπιστημίων.»

Αυτό το «επιχείρημα»  καταρρίπτεται από την ίδια την πραγματικότητα, διότι τα μεγάλα πανεπιστήμια της Ευρώπης και των ΗΠΑ, παραμένουν και λειτουργούν εκεί όπου ιδρύθηκαν  και  δεν μετακινούνται  από την έδρα τους  για να ιδρύσουν παραρτήματα σε άλλες χώρες. Άρα όλοι αυτοί  που περιμένουν πότε θα  ... απελευθερωθεί η αγορά για να έρθει το Harvard στα Πετράλωνα  όπως έλεγε παλιότερα ένας βουλευτής της Ν.Δ  μάλλον θα απογοητευθούν για άλλη μια φορά, αφού το Harvard (όπως αντίστοιχα και τα άλλα μεγάλα πανεπιστήμια του εξωτερικού) στους σχεδόν τέσσερεις αιώνες της ιστορίας του δεν έχει ιδρύσει παράρτημα  ούτε καν σε άλλη πολιτεία των ΗΠΑ, αλλά παραμένει  στη Βοστώνη και περιμένει εκεί τους φοιτητές του απ΄όλο τον κόσμο να καταβάλλουν τα υψηλότατα  δίδακτρα και να σπουδάσουν.

«Η ύπαρξη των ιδιωτικών πανεπιστημίων θα συμβάλλει μέσω της άμιλας  στην αναβάθμιση και στη βελτίωση των δημόσιων πανεπιστημίων.»

Πάρα πολλά χρόνια  τώρα λειτουργούν στη χώρα μας αρκετά ιδιωτικά σχολεία πολλών και διαφορετικών κατηγοριών σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση,  παράλληλα με τα δημόσια σχολεία. Είναι εκτός πραγματικότητας να ισχυρίζεται κάποιος οτι η ύπαρξη των ιδιωτικών σχολείων έχει συμβάλλει στην αναβάθμιση και στη βελτίωση των δημόσιων σχολείων.Τα δημόσια σχολεία, που υποβαθμίζονται συνειδητά και συστηματικά  από τις κυβερνητικές πολιτικές  μέσω της υποχρηματοδότησης, απογυμνωμένα από  εκπαιδευτικούς σε σημείο που ακόμη και τον  Φεβρουάριο !!!  υπάρχουν  μαθήματα που δεν έχουν ξεκινήσει να διδάσκονται λόγω της έλλειψης δασκάλων και καθηγητών,  όχι μόνο δεν έχουν αναβαθμιστεί από την ύπαρξη και τη λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων, αλλά κάθε χρόνο συρρικνώνονται και κινδυνεύουν με κλείσιμο.                                                                                                                    

Αντίστοιχη εικόνα επικρατεί και στο χώρο της υγείας. Τα δημόσια νοσοκομεία οχι μόνο δεν έχουν βελτιωθεί από την  ... άμιλλα με τα ιδιωτικά αλλά καταρρέουν χωρίς γιατρούς και νοσηλευτικό προσωπικό, χωρίς ΜΕΘ, με τραγικές ελλείψεις σε υλικά, με ράντσα στους διαδρόμους και πολύμηνες αναμονές για ενα χειρουργείο. Αυτή ακριβώς η εμπειρία,  μας  κάνει να πιστεύουμε πως  η ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ δεν θα συμβάλλει ούτε στη βελτίωση, ούτε στην αναβάθμιση των δημόσιων πανεπιστημίων.

«Η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων θα περιορίσει τη φοιτητική μετανάστευση και έτσι το λεγόμενο φοιτητικό συνάλαγμα θα παραμένει στη χώρα.»

Σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας σήμερα σπουδάζουν σε πανεπιστήμια του εξωτερικού, τα οποία είναι στη συντριπτική τους πλειοψηφία δημόσια, περίπου 40.000 Έλληνες φοιτητές. Από αυτούς το μεγαλύτερο ποσοστό βρίσκεται στα πανεπιστήμια αυτά για μεταπτυχιακές σπουδές και για εκπόνηση διδακτορικών διατριβών και όχι για προπτυχιακές σπουδές. Το βασικό κριτήριο με το οποίο οι περισσότροι  νέοι επιλέγουν σήμερα μεταπτυχιακές σπουδές είναι η σχέση του μεταπτυχιακού τους με την αγορά εργασίας. Έτσι συχνά επιλέγουν  τον καλύτερο συνδυασμό χώρας και μεταπτυχιακού που  θα τους εξασφαλίσει εργασία σχετική με τις μεταπτυχιακές τους σπουδές στη χώρα αυτή. Για αυτό το λόγο ειδικά τα τελευταία χρόνια, παρά το πολύ υψηλό επίπεδο των μεταπτυχιακών σπουδών στο Ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο, πολλοί νέοι κάνουν τις μεταπτυχιακές τους σπουδές στο εξωτερικό και στη συνέχεια παραμένουν  στη χώρα αυτή για να εργαστούν με πολύ καλύτερους μισθούς από τους αντίστοιχους ελληνικούς. Αυτή η κατάσταση δεν πρόκειται να αλλάξει σημαντικά και τα νέα παιδιά θα συνεχίσουν να φεύγουν στο εξωτερικό για μεταπτυχιακό και αντίστοιχη  εργασία, όσα ιδιωτικά πανεπιστήμια κι αν ιδρυθούν εδώ, αφού οι θέσεις εργασίας για νέους επιστήμονες στη χώρα μας είναι λίγες και με χαμηλές αμοιβές.                

Οι  Έλληνες φοιτητές που σπουδάζουν στο εξωτερικό σε επίπεδο  προπτυχιακών σπουδών είναι πολύ λιγότεροι απ΄αυτούς που κάνουν μεταπτυχιακές σπουδές εκεί. Συγκεριμένα το 2021 μόλις το 5% των Ελλήνων φοιτητών του εξωτερικού παρακολουθούσε προπτυχιακά προγράμματα. Τα παιδιά αυτά σπουδάζουν κυρίως Ιατρική, Οδοντιατρική, Φαρμακευτική, Νομική και Οικονομικά σε χώρες όπως η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Τσεχία, η Κύπρος, η Ολλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Αν επιβεβαιωθούν οι φήμες που θέλουν να ιδρύεται στην Αθήνα παράρτημα ιδιωτικού πανεπιστημίου της Κύπρου, τότε το πολύ υψηλό κόστος των διδάκτρων σε συνδυασμό με το ολοένα και υψηλότερο κόστος ζωής στην Αθήνα καθιστούν από οικονομική σκοπιά πιο συμφέρουσες τις σπουδές σε αντίστοιχες ειδικότητες σε  χώρες όπως η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Ολλανδία κτλ. Από την άποψη αυτή η ίδρυση ιδιωτικών  πανεπιστημίων δεν θα περιορίσει ιδιαίτερα ούτε τη φοιτητική μετανάστευση των προπτυχιακών φοιτητών ούτε και την αντίστοιχη χρηματική αιμοραγία προς το εξωτερικό.

Το παράδειγμα της Κύπρου είναι ενδεικτικό. Παρά το οτι στην Κύπρο λειτουργούν τα τελευταία χρόνια αρκετά ιδιωτικά πανεπιστήμια, οι Κύπριοι φοιτητές συνεχίζουν να φεύγουν για σπουδές στο εξωτερικό (κυρίως στην Ελλάδα και το Ηνωμένο Βασίλειο) σε ποσοστό περίπου 60% έναντι του 40% που σπουδάζει στα δημόσια και στα ιδιωτικά πανεπιστήμια της Κύπρου. Όσο  για το αν θα μείνουν στην Ελλάδα τα χρήματα των οικογενειών των φοιτητών που θα σπουδάσουν  εδώ  στα ιδιωτικά πανεπιστήμια, μόνο ως αστείο ακούγεται αφού οι μέτοχοι των ιδιωτικών ΑΕΙ  θα προτιμούν να στέλνουν τα κέρδη τους στις τράπεζες που συνεργάζονται τα μητρικά τους ιδρύματα στις χώρες τους,  παρά στις χρεοκοπημένες ελληνικές τράπεζες. Αυτό άλλωστε είναι μια πάγια τακτική  όχι μόνο των ξένων εταιρειών που λυμαίνονται τη χώρα, αλλά και της ελληνικής αστικής τάξης που παραδοσιακά είναι από τους καλύτερους πελάτες των ελβετικών τραπεζών και των φορολογικών παραδείσων σε κάθε γωνιά του πλανήτη.

Είναι προφανές λοιπόν οτι από την ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων δεν θα προκύψει όφελος για την κοινωνία, παρα μόνο κέρδη για τους σχολάρχες. Όμως το πιο επικίνδυνο σημείο αυτής της εξέλιξης είναι οτι με την ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων θα ανοίξει ο δρόμος για την ιδιωτικοποίηση και την επιβολή διδάκτρων και στα προπτυχιακά τμήματα  των δημόσιων ΑΕΙ κάνοντας έτσι ακόμη πιο δύσκολο για τα παιδιά των φτωχών οικογενειών να καταφέρουν να σπουδάσουν. Μόνο ο αγώνας των φοιτητών, των μαθητών, ολόκληρης της κοιωνίας της εργασίας,  μπορεί να αποτρέψει την ιδιωτικοποίηση και τη διάλυση της δημόσιας εκπαίδευσης που επιχειρεί η κυβέρνηση.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Είσαι άνεργος στο κέντρο της Αθήνας; ΠΑΡΕ ΤΩΡΑ έκτακτο επίδομα 1000 ευρώ 

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 24/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα