Καλαματιανός
ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ ΙΣΜΗΝΗ/INTIME NEWS
Δ.Καλαματιανός: «Θέλετε τώρα με έναν απλό νόμο να παραβιάσετε το Σύνταγμα της χώρας και να απαξιώσετε το κανονιστικό κύρος της διάταξής του. Με αυτό τον τρόπο δημιουργείτε ένα εξαιρετικά κακό προηγούμενο για αντίστοιχες παραβιάσεις του στο μέλλον»

«Οι λέξεις που χρησιμοποιεί το Σύνταγμα είναι σαφείς. Δεν αλλάζουν νόημα ή ερμηνεία με την πάροδο του χρόνου. Δεν υπάρχει, λοιπόν, κανένα περιθώριο άλλης ερμηνείας και δεν υφίσταται καμία παράκαμψη του Συντάγματος. Το μόνο που υπάρχει είναι η ξεκάθαρη παραβίασή του»

Με αυτό τον τρόπο ο αγορητής του ΣΥΡΙΖΑ Δ.Καλαματιανός, εξήγησε στη Βουλή τους λόγους για τους οποίους η αξιωματική αντιπολίτευση αππορρίπτει το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια.

«Και προκαλεί μεγάλη απορία το γεγονός ότι σχεδόν 50 χρόνια από την ψήφιση και ισχύ του Συντάγματος του 1975, τώρα σας ήρθε η επιφοίτηση ότι το άρθρο 16 του Συντάγματος δεν ορίζει αυτό που διαβάζαμε. Μάλιστα, τον περασμένο Ιούνιο ο κ. Μητσοτάκης έλεγε ότι χρειάζεται αναθεώρηση του άρθρου 16 για να λειτουργήσουν ιδιωτικά πανεπιστήμια στην Ελλάδα», πρόσθεσε..

Υπενθυμίζεται ότι ο ΣΥΡΙΖΑ -οπως και άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης- κατέθεσε και ένσταση αντισυνταγματικότητας του νομοσχεδίου

Σημεία από την ομιλία του Δ.Καλαματιανού

Από την πρώτη στιγμή ζητήσαμε να αποσύρετε αυτό το νομοσχέδιο γιατί είναι πρόδηλα αντισυνταγματικό. Πρόκειται για μια ξεκάθαρη και ευθεία παραβίαση του άρθρου 16 του Συντάγματος.

Το άρθρο 16, στην παράγραφο 5 ορίζει πως «η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση. Τα ιδρύματα αυτά τελούν υπό την εποπτεία του κράτους…». Στην παράγραφο 6 ορίζεται: «οι καθηγητές των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων είναι δημόσιοι λειτουργοί». Επιπλέον, στην παράγραφο 8 ορίζεται: «η σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται».

Οι λέξεις που χρησιμοποιεί το Σύνταγμα είναι σαφείς. Δεν αλλάζουν νόημα ή ερμηνεία με την πάροδο του χρόνου. Δεν υπάρχει, λοιπόν, κανένα περιθώριο άλλης ερμηνείας και δεν υφίσταται καμία παράκαμψη του Συντάγματος. Το μόνο που υπάρχει είναι η ξεκάθαρη παραβίασή του.

Και προκαλεί μεγάλη απορία το γεγονός ότι σχεδόν 50 χρόνια από την ψήφιση και ισχύ του Συντάγματος του 1975, τώρα σας ήρθε η επιφοίτηση ότι το άρθρο 16 του Συντάγματος δεν ορίζει αυτό που διαβάζαμε.

Μάλιστα, τον περασμένο Ιούνιο ο κ. Μητσοτάκης έλεγε ότι χρειάζεται αναθεώρηση του άρθρου 16 για να λειτουργήσουν ιδιωτικά πανεπιστήμια στην Ελλάδα.

Μέχρι πρόσφατα, λοιπόν, παραδεχόσασταν πως ο μοναδικός τρόπος για να έλθουν ιδιωτικά πανεπιστήμια στη χώρα είναι η συνταγματική αναθεώρηση του άρθρου 16. Τώρα τι άλλαξε; Ποια επιφοίτηση σας ήρθε;

Ανακαλύψατε και τις επιταγές του ευρωπαϊκού δικαίου. Μα είναι ξεκάθαρο ότι το ευρωπαϊκό δίκαιο δεν υποχρεώνει την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Δεν υπάρχει καμία αντίθεση του Ελληνικού Συντάγματος με το ενωσιακό και διεθνές δίκαιο. Το άρθρο 16 του Συντάγματος έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα να οργανώσει και να καθορίσει τη μορφή της ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα μας.

Είναι ξεκάθαρο, επίσης, πως ο τομέας της εκπαίδευσης δεν ανήκει στο πεδίο της αποκλειστικής αρμοδιότητας της ΕΕ. Αυτό αποδεικνύεται και από το πλήθος των εκπαιδευτικών μοντέλων που συναντώνται σήμερα στα κράτη-μέλη. Άρα η ευρωπαϊκή νομοθεσία αφήνει στα κράτη-μέλη να αποφασίζουν για το είδος της ανώτατης εκπαίδευσής που θα έχουν. Επιτρέπει, δηλαδή, το «απαγορεύεται» του άρθρου 16. Για εσάς, όμως, δεν επιτρέπεται το «απαγορεύεται».

Η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχει καμία Ευρωπαϊκή ή διεθνής υποχρέωση της χώρας που πρέπει να διευθετηθεί. Γι΄ αυτό δεν υφίσταται καμία καταδίκη από το Δικαστήριο της ΕΕ για παραβίαση του ενωσιακού δικαίου. Ούτε καν υπάρχει παραπομπή της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Και δεν υπάρχει τίποτα, διότι το δίκαιο της ΕΕ αφήνει στη διακριτική ευχέρεια των κρατών-μελών να αποφασίσουν για το ποια ανώτατη εκπαίδευση επιλέγουν.

Και θέλετε τώρα με έναν απλό νόμο να παραβιάσετε το Σύνταγμα της χώρας και να απαξιώσετε το κανονιστικό κύρος της διάταξής του. Με αυτό τον τρόπο δημιουργείτε ένα εξαιρετικά κακό προηγούμενο για αντίστοιχες παραβιάσεις του στο μέλλον.

Όλα αυτά που λέτε και δυστυχώς κάνετε, συνιστούν συνταγματική εκτροπή. Αποδεικνύετε ότι για εσάς η εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων είναι πιο σημαντική από τον σεβασμό του Συντάγματος και της δημοκρατίας μας. Βεβαίως, εσείς εδώ και καιρό έχετε δείξει ότι δεν σας νοιάζουν όλα αυτά. Αδιαφορείτε για το κράτος δικαίου και τη δημοκρατία στη χώρα μας. Το αποδεικνύει η καταδίκη της κυβέρνησής σας από το Ευρωκοινοβούλιο για την παραβίαση και υποβάθμιση του κράτους δικαίου.

Είναι, λοιπόν, μια καθαρά δική σας πολιτική επιλογή η λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων στη χώρα μας, η οποία παραβιάζει το Σύνταγμα. Είναι μια πολιτική επιλογή σε υλοποίηση του νεοφιλελεύθερου δόγματος Πισσαρίδη, που θεωρεί πως τα δημόσια αγαθά, όπως η υγεία, η παιδεία και το νερό πρέπει να μετασχηματιστούν σε αγοραία προϊόντα.

Τι προσπαθείτε, λοιπόν, να κάνετε με το νομοσχέδιο; Προσπαθείτε να ανασχεδιάσετε και να αναδομήσετε την ανώτατη εκπαίδευση της χώρας, στη λογική της αγοράς. Θέλετε να μετατρέψετε το πανεπιστήμιο από εστία γνώσης σε επιχείρηση.

Ισχυρίζεστε ότι το νομοσχέδιο δήθεν είναι άλμα στο μέλλον. Ένα μέλλον, όμως, που θα διαμορφώνεται από ιδιώτες με σκοπό το κέρδος σε βάρος της κοινωνίας. Αυτό είναι το μέλλον που σχεδιάζετε για τις νέες και τους νέους μας. Θέλετε τη γνώση εμπόρευμα και τα πανεπιστήμια επιχειρήσεις. Θέλετε τους φοιτητές πελάτες και τους καθηγητές υπαλλήλους που θα παίρνουν εντολές από τον προϊστάμενό τους. Θέλετε την έρευνα κατευθυνόμενη από τη βούληση του εκάστοτε ιδιοκτήτη. Με αυτό τον τρόπο, η έρευνα παύει να είναι ελεύθερη, αδέσμευτη και ακηδεμόνευτη.

Εμείς, όμως, σας λέμε ότι το μέλλον δεν μπορεί να είναι αυτό. Η ακαδημαϊκή γνώση δεν μπορεί να είναι εμπόρευμα. Η ακαδημαϊκή έρευνα δεν μπορεί να είναι επιχείρηση. Σκοπός τους είναι να υπηρετούν τις κοινωνικές ανάγκες και όχι να λειτουργούν με όρους προσφοράς και ζήτησης.

Παρόλα αυτά, επιμένετε να μιλάτε για μη κρατικά, μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια. Τα αναγράφετε και στον τίτλο του νομοσχεδίου.

Θα σας το ξαναπούμε, γιατί διαρκώς κάνετε πως δεν το καταλαβαίνετε: στην Ελλάδα δεν υπάρχουν κρατικά πανεπιστήμια. Υπάρχουν μόνο δημόσια πανεπιστήμια. Το αφήγημά σας το αποδομεί και η Eurostat, καθώς διακρίνει τα πανεπιστήμια σε public (δημόσια) και private (ιδιωτικά) πανεπιστήμια. Δεν αναφέρει πουθενά τον όρο «κρατικά» ή «μη κρατικά».

Κρατικά είναι τα πανεπιστήμια στα οποία η κυβέρνηση διορίζει τη διοίκησή τους. Τα ελληνικά πανεπιστήμια είναι δημόσια και δίχως δίδακτρα. Είναι αυτοδιοικούμενα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου. Οι διοικήσεις τους δεν διορίζονται από το κράτος, αλλά εκλέγονται από την ίδια την πανεπιστημιακή κοινότητα. Οι καθηγητές τους δεν είναι κρατικοί ή ιδιωτικοί υπάλληλοι, αλλά δημόσιοι λειτουργοί. Το γνωστικό αντικείμενό τους, η διδασκαλία αλλά και η έρευνα δεν καθορίζονται από το κράτος, αλλά σχεδιάζονται ελεύθερα από το ακαδημαϊκό προσωπικό. Όλα αυτά διασφαλίζουν την ακαδημαϊκή ελευθερία και αποκλείουν ενδεχόμενα πολιτικών ή ιδιωτικών πιέσεων. Γι΄ αυτό μπορούν μέχρι σήμερα τα πανεπιστήμιά μας να υπηρετούν τον κοινωνικό τους σκοπό.

Πάμε τώρα στο βασικό επιχείρημά σας: να μη φύγουν οι νέες και οι νέοι στο εξωτερικό. Λέτε ότι θέλετε να ανακόψετε τη ροή ελλήνων φοιτητών στο εξωτερικό. Λέτε ότι θα επιστρέψουν στη χώρα όσες και όσοι ξενιτεύτηκαν για σπουδές. Μιλάτε για εξόριστους φοιτητές. Όλα αυτά είναι μια υποκρισία. Εσείς μειώσατε δραστικά τους εισακτέους στα δημόσια πανεπιστήμια. Τους αποκλείσατε από το δημόσιο πανεπιστήμιο και εν τέλει τους διώξατε, νομοθετώντας την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Αυτό δεν έγινε κυρίες και κύριοι της κυβέρνησης; Εσείς δεν αποκλείετε κάθε χρόνο από την ανώτατη εκπαίδευση της χώρας χιλιάδες υποψηφίους; Και τώρα θέλετε να ιδρύσετε ιδιωτικά πανεπιστήμια δήθεν για να κρατήσετε τις νέες και τους νέους στη χώρα.

Να δούμε όμως και τα στοιχεία. Τα στοιχεία της UNESCO αποκαλύπτουν πως το 2021 σπούδαζαν στο εξωτερικό 37.530 Έλληνες φοιτητές. Παράλληλα δείχνουν ότι η μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων φοιτητών φεύγει στο εξωτερικό για μεταπτυχιακές σπουδές. Λιγότεροι είναι οι Έλληνες που ξενιτεύονται για προπτυχιακές σπουδές. Και αυτοί φεύγουν για να φοιτήσουν σε σχολές υψηλής ζήτησης και με δυσκολία εισαγωγής, όπως η Ιατρική, η Νομική, η Πολυτεχνική Σχολή. Και που φοιτούν; Κυρίως σε χώρες της νότιας Ευρώπης όπως η Βουλγαρία, η Ρουμανία και η Κύπρος. Πρόκειται για χώρες με πιο οικονομικές σπουδές από τις αντίστοιχες σε ιδιωτικό πανεπιστήμιο ή παράρτημα ξένου πανεπιστημίου στην Ελλάδα. Επίσης, γνωρίζετε που βρίσκονται τα ενοίκια και ο πληθωρισμός, γνωρίζετε πόσο έχει μειωθεί το πραγματικό εισόδημα από την ακρίβεια και την αισχροκέρδεια που η κυβέρνησή σας επιτρέπει και τροφοδοτεί. Πως, λοιπόν, θα ανακοπεί η όποια ροή των φοιτητών στο εξωτερικό; Σίγουρα όχι με την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων στη χώρα.

Μπορεί όμως, να ανακοπεί με την κατάργηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ). Σας προκαλούμε να καταργήσετε την ΕΒΕ και να αυξήσετε τους εισακτέους στα δημόσια πανεπιστήμια αν πραγματικά ενδιαφέρεστε για όσους φεύγουν στο εξωτερικό για προπτυχιακές σπουδές. Φυσικά, δεν θα το κάνετε γιατί δεν τους θέλετε στο δημόσιο δωρεάν πανεπιστήμιο. Τους θέλετε για πελάτες στα ιδιωτικά πανεπιστήμια και να πληρώνουν δίδακτρα.

Παράλληλα, για να το πετύχετε αυτό, κάνετε και κάτι άλλο. Καταργείτε την ισότιμη πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση. Δημιουργείτε φοιτήτριες και φοιτητές δύο κατηγοριών και ταχυτήτων: αυτές και αυτούς που θα κάνουν την προσπάθειά τους να εισέλθουν στο δημόσιο πανεπιστήμιο, με κόπο και μόχθο και αυτές και αυτούς που θα πληρώσουν και θα μπαίνουν στα ιδιωτικά πανεπιστήμια με πολύ μικρότερους βαθμούς. Πως το κάνετε αυτό; Ορίζετε ότι η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής για την εισαγωγή στο δημόσιο πανεπιστήμιο θα καθορίζεται σε κάθε τμήμα. Για τα ιδιωτικά θα ισχύει η ΕΒΕ του κάθε επιστημονικού πεδίου πολλαπλασιαζόμενη με τον χαμηλότερο συντελεστή 0,8.

Δύο μέτρα και δύο σταθμά, λοιπόν. Ένα παράδειγμα: Ιατρική στο δημόσιο πανεπιστήμιο με 19.000 μόρια, ενώ, στα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα χρειάζονται μόλις 9.300 μόρια. Βέβαια, εκεί θα χρειάζονται και χρήματα. Να λοιπόν πως καταργείτε στην πράξη την ισότιμη πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση.

Περνάω σε ένα άλλο στρεβλό αφήγημά σας: λέτε πως δήθεν επιδιώκετε την ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου.

Σε ποια κατάσταση είναι σήμερα τα πανεπιστήμιά μας; Είναι υποστελεχωμένα και υποχρηματοδοτημένα. Η χώρα μας δεν αποκλίνει από την Ευρώπη λόγω της ύπαρξης δημόσιων πανεπιστημίων. Η χώρα μας αποκλίνει από την Ευρώπη επειδή είμαστε η χειρότερη χώρα σε χρηματοδότηση και στελέχωση των πανεπιστημίων. Πριν από το 2010, η χρηματοδότηση των πανεπιστημίων ήταν 380 εκατ. ευρώ. Το 2023 βρίσκεται στα 116 εκατ. ευρώ. Η διαφορά είναι τεράστια. Η δημόσια δαπάνη ανά φοιτητή στην Ελλάδα είναι μόλις 2.300 ευρώ, έναντι 11.500 ευρώ της μέσης δημόσιας δαπάνης στα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια.

Ισχυρίζεστε ότι με το νομοσχέδιο δήθεν χρηματοδοτείτε τα δημόσια πανεπιστήμια. Η αλήθεια είναι ότι τα χρήματα αυτά δεν αφορούν τις λειτουργικές ανάγκες των πανεπιστημίων. Δεν αφορούν τις αποδοχές και τη μισθοδοσία του προσωπικού. Δεν αφορούν τις πάγιες πληρωμές της θέρμανσης, του ρεύματος των αναλώσιμων που έχουν εκτοξευθεί. Επίσης, η πορεία μείωσης του αριθμού των μελών ΔΕΠ συνεχίζεται καθώς οι προσλήψεις είναι λιγότερες από τις αποχωρήσεις. Έχουμε φτάσει στο σημείο, η αναλογία καθηγητών/φοιτητών να είναι 1 καθηγητής μέλος ΔΕΠ/ανά 47 φοιτητές στην Ελλάδα, έναντι της αναλογίας 1 καθηγητής/ανά 13 φοιτητές, που είναι ο μέσος όρος στην Ευρώπη των 27. Εσείς τι κάνατε τόσο καιρό για την υποστελέχωση;

Ισχυρίζεστε ότι από εδώ και πέρα θα εφαρμόσετε τον κανόνα 1 πρόσληψη για κάθε αποχώρηση. Το 1 προς 1 που έχει θεσμοθετηθεί από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, γιατί δεν το εφαρμόσατε 5 χρόνια τώρα;

Αυτό συμβαίνει διότι άλλα είναι τα ενδιαφέροντα και οι προτεραιότητές σας. Ιδρύσατε πανεπιστημιακή αστυνομία. Προσλάβατε και 1000 άτομα για να τη στελεχώσετε. Για μόνιμους καθηγητές και διοικητικούς, που έχουν πραγματική ανάγκη τα πανεπιστήμιά μας αδιαφορείτε.

Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε ότι παρά την υποστελέχωση και την υποχρηματοδότηση, τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια είναι σε πολύ υψηλές θέσεις στην Ευρώπη και παγκόσμια, σύμφωνα με διεθνείς αξιολογήσεις. Αντίστοιχα, οι Έλληνες επιστήμονες, απόφοιτοι των δημόσιων πανεπιστημίων, εκτιμώνται πολύ διεθνώς και διαπρέπουν με τις γνώσεις και την κατάρτισή τους. Θα πρέπει όλοι να αναλογιστούμε πόσο καλύτερα θα μπορούσαν να γίνουν τα δημόσια πανεπιστήμιά μας αν είχαν το μέσο όρο της χρηματοδότησης και της στελέχωσης, που έχουν τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια.

Επιπλέον, προσπαθείτε να μας πείσετε πως δήθεν το δημόσιο πανεπιστήμιο θα ωφεληθεί από την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Απαντάμε ξεκάθαρα ότι η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων θα έχει αρνητικές συνέπειες για τη δημόσια ανώτατη εκπαίδευση. Που θα ιδρυθούν ιδιωτικά πανεπιστήμια; Προφανώς εκεί που βρίσκονται πολλοί πελάτες. Στην Αθήνα, άντε και στη Θεσσαλονίκη. Άρα είναι ξεκάθαρο πως ιδιαίτερα τα περιφερειακά πανεπιστημιακά ιδρύματα θα κινδυνέψουν με συρρίκνωση και απίσχναση. Γιατί; Διότι θα υπάρξει δραματική μείωση του αριθμού των εισακτέων, των καθηγητών και των πόρων τους. Δεν θα μπορούν να πετυχαίνουν τους όρους και τους στόχους, που και σε αυτό το νομοσχέδιο θέτετε για να έχουν αξιοπρεπή χρηματοδότηση. Άρα όσα πανεπιστήμια αντιμετωπίζουν ήδη προβλήματα θα μένουν πίσω και θα καταδικάζονται σε άμεσο κίνδυνο εξαφάνισης.

Προφανώς, αυτό το γεγονός θα επιφέρει αρνητικά αποτελέσματα στην εκπαιδευτική, οικονομική, κοινωνική και πολιτισμική ανάπτυξη των τοπικών και περιφερειακών κοινωνιών. Παράλληλα, θα γιγαντωθούν τα ήδη υπάρχοντα προβλήματα που ταλαιπωρούν το δημόσιο πανεπιστήμιο, ιδίως αυτά της υποχρηματοδότησης και της υποστελέχωσης σε ακαδημαϊκό και διοικητικό προσωπικό.

Εκτός όλων των παραπάνω, ένα μέρος του νομοσχεδίου αναφέρεται στην αναβάθμιση του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Στην πραγματικότητα, όμως, τι κάνετε; Μεταφέρετε Σχολές και Τμήματα από το Διεθνές Πανεπιστήμιο στο ΔΠΘ. Αποδυναμώνετε το Διεθνές Πανεπιστήμιο δήθεν για να ενισχύσετε το ΔΠΘ. Σε μια τόσο ευαίσθητη περιοχή όπως είναι η Μακεδονία και η Θράκη, δεν λαμβάνετε υπόψη τις υπόλοιπες παραμέτρους.

Σας λέμε ότι πραγματική αναβάθμιση του ΔΠΘ θα ήταν η πρόσληψη μελών ΔΕΠ και διοικητικού προσωπικού, η κατασκευή επιπλέον εστιών, ο εκσυγχρονισμός της υλικοτεχνικής υποδομής, οι παροχές προς τους φοιτητές για τη διευκόλυνση της ακαδημαϊκής και φοιτητικής ζωής τους.

Αλλά, γεννάται και το εξής ερώτημα: γιατί αποφασίσατε να ασχοληθείτε μόνο με το ΔΠΘ; Τα υπόλοιπα πανεπιστημιακά ιδρύματα; Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου; Το Ιόνιο Πανεπιστήμιο; Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας; Πρόκειται για πανεπιστημιακά ιδρύματα που κινδυνεύουν με απαξίωση λόγω αδυναμιών που έχουν. Σε πολλές περιπτώσεις κινδυνεύουν και τμήματά τους με κλείσιμο λόγω έλλειψης φοιτητών είτε εξαιτίας της ΕΒΕ είτε του κόστους διαβίωσης των φοιτητών και των καθηγητών. Για αυτά γιατί δεν συζητάμε για την αναβάθμισή τους;

Το δημόσιο πανεπιστήμιο:

  • παρά τη μεθοδευμένη συκοφάντηση και απαξίωση από την κυβέρνησή σας,

  • παρά την ισχνή και μη επαρκή του χρηματοδότηση,

  • παρά την υποστελέχωσή του,

  • παρά τις ελλείψεις σε υποδομές και ερευνητικά μέσα,

διαθέτει καλά προγράμματα σπουδών και αξιόλογο ακαδημαϊκό και ερευνητικό προσωπικό. Οφείλουμε, λοιπόν, να το στηρίξουμε.

Γι΄ αυτό σας λέμε για μια ακόμη φορά να αποσύρετε αυτό το αντισυνταγματικό νομοσχέδιο και να συζητήσουμε όλοι μαζί για το πως θα ενισχύσουμε τα δημόσια πανεπιστήμια. Αυτό έχει ανάγκη η ελληνική κοινωνία. Να τα ενισχύσουμε με επαρκή χρηματοδότηση, με επαρκές ακαδημαϊκό και διοικητικό προσωπικό, με σύγχρονες υποδομές, με χορήγηση υποτροφιών, με επαρκή φοιτητική στέγη και με τις κατάλληλες συνθήκες εργασίας.

Έχουμε την τύχη να έχουμε ως χώρα εξαιρετικούς επιστήμονες, που, όμως, βρίσκονται σε εργασιακή επισφάλεια. Το δημόσιο πανεπιστήμιο πρέπει να τους απορροφήσει καθώς είναι πραγματικά κρίμα να εξωθούνται αυτοί οι άνθρωποι σε άλλες χώρες προκειμένου να εργαστούν και να χάνεται αυτό το σπουδαίο πνευματικό κεφάλαιο.

Η δική μας πρόταση, η μεταρρύθμιση που έχουμε σχεδιάσει, μεταξύ άλλων, προβλέπει:

  • Την εφαρμογή της ρήτρας αυτόματης πρόσληψης, ώστε αυτόματα να διορίζεται ένας εκπαιδευτικός για καθένα που θα συνταξιοδοτείται.

  • Τον διπλασιασμό της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων.

  • Τον διπλασιασμό του αριθμού μελών ΔΕΠ, με 2000 διορισμούς ανά έτος.

  • Την πρόσληψη διοικητικού προσωπικού για θεσμούς όλων των βαθμίδων.

  • Την ενίσχυση των μεταπτυχιακών προγραμμάτων ώστε να είναι δωρεάν.

  • Ένα Εθνικό Σχέδιο Φοιτητικής Στέγης και Μέριμνας.

  • Τη δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης σε πανεπιστημιακά τμήματα με αναβάθμιση του απολυτηρίου και καθιέρωση της Γ΄ Γενικού Λυκείου ως τάξης κυρίως προετοιμασίας.

  • Την κατάργηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής για την πρόσβαση στα πανεπιστήμια.

  • Την ενίσχυση των βιβλιοθηκών και την αξιοποίηση των ψηφιακών δυνατοτήτων για τα πανεπιστημιακά συγγράμματα.

  • Τη στήριξη των νέων επιστημόνων, ειδικά υποψηφίων διδακτόρων και μεταδιδακτορικών ερευνητών.

  • Την αντιμετώπιση της εργασιακής επισφάλειας στην υλοποίηση ερευνητικών έργων.

Η ανώτατη παιδεία δεν είναι συναλλαγή και δεν μπορεί να ορίζεται και να κατευθύνεται από τους νόμους της αγοράς.

Το δημόσιο πανεπιστήμιο συνδέεται άμεσα με τη γνώση, την έρευνα, την καινοτομία, τον πολιτισμό, την ανάπτυξη και την κοινωνική ευημερία της χώρας. Γι’ αυτό τον λόγο οφείλουμε όχι μόνο να το διαφυλάξουμε, αλλά και να το ενισχύσουμε ώστε να συνεχίσει να επιτελεί τον σπουδαίο σκοπό του.

Πρέπει να προστατεύσουμε τις ίσες ευκαιρίες και την ισότιμη πρόσβαση στην ποιοτική ανώτατη εκπαίδευση.

Αυτές είναι οι προτεραιότητες μας.

Οι δικές σας βρίσκονται στην απέναντι όχθη και στοχεύουν στην εξυπηρέτηση ιδιωτικών οικονομικών συμφερόντων.

Να είστε σίγουροι, όμως, ότι η κοινωνία αντιλαμβάνεται τους σκοπούς και τις προθέσεις σας και κάνει τις επιλογές της. Θα αποφασίσει να προστατεύσει τα συμφέροντά της απέναντι στις μεθοδεύσεις σας.

https://www.youtube.com/watch?v=Wl2yoAjPZGM  

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

πανεπιστήμιο Πατρών
Πανεπιστημιο Πατρών: Προειδοποιεί για διαγραφές «λιμναζόντων» φοιτητών από Σεπτέμβρη 2025 - Εχουν 3 εξεταστικές για να τη γλιτώσουν
Ορισμένοι εξ αυτών έχουν τη δυνατότητα να υπαχθούν σε καθεστώς Μερικής Φοίτησης.
Πανεπιστημιο Πατρών: Προειδοποιεί για διαγραφές «λιμναζόντων» φοιτητών από Σεπτέμβρη 2025 - Εχουν 3 εξεταστικές για να τη γλιτώσουν
απθ
ΑΠΘ: Χρηματοδότηση 1 εκατομμυρίου δολαρίων από την Google.org για την υποστήριξη νέου προγράμματος στην Κυβερνοασφάλεια
Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) λαμβάνει χρηματοδότηση 1 εκατομμυρίου δολαρίων από την Google.org προς υποστήριξη νέου προγράμματος...
ΑΠΘ: Χρηματοδότηση 1 εκατομμυρίου δολαρίων από την Google.org για την υποστήριξη νέου προγράμματος στην Κυβερνοασφάλεια
criminology
Το 1ο στην Ελλάδα Μοριοδοτούμενο Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Εγκληματολογίας
Ανακοινώθηκε το 1ο Μοριοδοτούμενο Πιστοποιητικό του Πανεπιστημίου Πατρών αναγνωρισμένο από το Δημόσιο και το ΑΣΕΠ πάνω στην Εγκληματολογία
Το 1ο στην Ελλάδα Μοριοδοτούμενο Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Εγκληματολογίας
ypaith
Αναπληρωτές: Πρόσληψη 97 εκπαιδευτικών κλάδων Δ.Ε για να καλύψουν κενά σε Δημοτικά σχολεία- Ονόματα
Οι προσλαμβανόμενοι/ες οφείλουν να αναλάβουν υπηρεσία από την Τρίτη 26 έως και την Τετάρτη 27 Νοεμβρίου 2024 απευθείας στη σχολική μονάδα, στην οποία...
Αναπληρωτές: Πρόσληψη 97 εκπαιδευτικών κλάδων Δ.Ε για να καλύψουν κενά σε Δημοτικά σχολεία- Ονόματα