Στο πλαίσιο επιστημονικών μελετών για το ρόλο που διαδραματίζει η κατάρτιση και η δια βίου μάθηση στην αγορά εργασίας, έχουν τεθεί ερευνητικά ερωτήματα τα οποία αφορούν είτε την ποιότητα της εκπαίδευσης, είτε το κατά πόσο ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας.
Καταρχήν θα πρέπει να αποδεχθούμε το γεγονός ότι η αγορά εργασίας δεν είναι στατική αλλά δυναμική. Αυτό συνεπάγεται πως επαγγέλματα, τα οποία βρίσκονται σε άνθηση μία συγκεκριμένη χρονική περίοδο, κάποια στιγμή δεν θα είναι και ενδεχομένως στο μέλλον να σταματήσουν να υφίσταται.
Αυτό συνέβαινε πάντα στην αγορά εργασίας και θα συνεχίσει να συμβαίνει. Ιδιαίτερο όμως ενδιαφέρον έχει το πως διαμορφώνονται οι επιλογές των ατόμων για την επαγγελματική τους απασχόληση. Ενώ εκτιμούμε ότι ψηλά στην λίστα ενδιαφέροντος είναι τα επαγγέλματα που έχουν άμεση επαγγελματική αποκατάσταση, ως σημαίνοντες παράμετροι εντάσσονται οι τάσεις σε επαγγέλματα που διαμορφώνονται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή ακόμα και την τηλεόραση.
Με βάση το γεγονός ότι η βιωσιμότητα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων κατάρτισης και δια βίου μάθησης στηρίζεται σε ένα μεγάλο βαθμό στον αριθμό των συμμετεχόντων σε αυτά, γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι οι επιλογές σε προγράμματα κατάρτισης, δεν ακολουθούν πάντα τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας, αλλά τις προσωπικές τους επιθυμίες. Το γεγονός αυτό έχει ως αποτέλεσμα να υπάρχουν επαγγέλματα που συγκεντρώνουν πληθώρα ενδιαφερόμενων, χωρίς όμως κατά ανάγκη αυτά να καλύπτουν ουσιαστικές ανάγκες της αγοράς εργασίας και κυρίως και της κοινωνίας.
Η διαμόρφωση πολιτικών για την κατάρτιση και τη δια βίου μάθηση είναι κρίσιμη για την ανάπτυξη και την ευημερία μιας κοινωνίας. Αυτές οι πολιτικές μπορούν να περιλαμβάνουν μια σειρά μέτρων και πρωτοβουλιών που στοχεύουν στην προώθηση της εκπαίδευσης και της κατάρτισης σε όλες τις ηλικίες και σε όλα τα στάδια της ζωής.
Ορισμένες από τις πολιτικές που δύναται να υποστηρίξουν την κατάρτιση και τη δια βίου μάθηση αφορούν:
- Πολιτικές που επιδιώκουν τη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης και της κατάρτισης, συμπεριλαμβανομένων προγραμμάτων επαγγελματικής ανάπτυξης για εκπαιδευτικούς.
- Πολιτικές που ενθαρρύνουν την κινητικότητα των ατόμων μέσω προγραμμάτων ανταλλαγών και μετακινήσεων για εκπαίδευση και κατάρτιση. Επίσης, διεθνείς συνεργασίες και προγράμματα δια βίου μάθησης τα οποία συμβάλλουν στην ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών και στην εκμάθηση από διαφορετικούς πολιτισμούς.
- Ενίσχυση της χρήσης τεχνολογίας στην εκπαίδευση και τη δια βίου μάθηση μέσω διαδικτυακών πλατφορμών εκπαίδευσης, απομακρυσμένων μαθημάτων, και εκπαιδευτικών εφαρμογών.
- Προγράμματα που συνδέουν την εκπαίδευση και την αγορά εργασίας, προσφέροντας εκπαιδευτικές ευκαιρίες που αντιστοιχούν στις ανάγκες της αγοράς εργασίας.
- Προγράμματα που στοχεύουν στην εκπαίδευση και την κατάρτιση των ευάλωτων ομάδων της κοινωνίας, προωθώντας έτσι την κοινωνική ένταξη και τη δικαιοσύνη.
Οι πολιτικές για την κατάρτιση και τη δια βίου μάθηση πρέπει να είναι ολοκληρωμένες και να λαμβάνουν υπόψη τις διαφορετικές ανάγκες και προκλήσεις της κοινωνίας σε κάθε στάδιο της ζωής. Για το λόγο αυτό είναι προαπαιτούμενο να αμβλυνθούν τα εμπόδια στη μάθηση που παρουσιάζονται στην εκπαιδευτική διεργασία και παράλληλα να καλλιεργηθεί η κουλτούρα για τη δια βίου μάθηση αναδεικνύοντας τα οφέλη από την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων των εκπαιδευόμενων τόσο για τους ίδιους όσο και για το κοινωνικό σύνολο.
*Αναστασία Ν. Σαρχόσογλου
Γεωπόνος Επιστήμης Τροφίμων MSc, MEd
Οργανωτική Γραμματέας Επαγγελματικής Επανακατάρτισης
και Δια Βίου Μάθησης της Νέας Δημοκρατίας
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη