ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ
Η εκτεταμένη αγνόηση της διάκρισης πού/που και πώς/πως σε ένα βαθμό οφείλεται στη γενική προχειρότητα και ανεπισημότητα του γραπτού λόγου στο Διαδίκτυο. Συμβάλλουν επίσης οι κορέκτορες και οι άλλες ευκολίες αυτόματης συμπλήρωσης στα κινητά και τις ταμπλέτες, διότι, τουλάχιστον οι περισσότεροι, δεν δέχονται ότι υπάρχουν δύο αποδεκτοί τρόποι για να γράφεις μια λέξη, κι έτσι ακόμα κι όταν γράφω «πού» και «πώς» τα διορθώνουν σε «που» και «πως» και μετά πρέπει να επιστρέφω και να συμπληρώνω.

Στο  ιστολόγιό του sarantakos.wordpress.com ο Νίκος Σαραντάκος θυμίζει σε όσους είχαν τελειώσει το σχολείο (και όχι μόνο) πριν την καθιέρωση του μονοτονικού, ορισμένα θέματα αναφορικά με τον τονισμό των μονοσύλλαβων λέξεων.

Με το μονοτονικό, όπως ισχύει στη χώρα μας από το 1982, οι μονοσύλλαβες λέξεις δεν τονίζονται, με ελάχιστες εξαιρέσεις.

Αυτές τις εξαιρέσεις τις μαθαίνουμε από το σχολείο, από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού ίσως. Η Γραμματική της Ε-ΣΤ Δημοτικού αναφέρει:

Επίσης στην επόμενη σελίδα αναφέρεται ότι τονίζονται οι αδύνατοι τύποι των προσωπικών αντωνυμιών στις περιπτώσεις όπου θα μπορούσε να υπάρξει σύγχυση με τα εγκλιτικά, π.χ. «Η μητέρα μού είπε / Η μητέρα μου είπε).

Ίσως οι συντάκτες της γραμματικής θεώρησαν περιττό να αναφερθεί το θηλυκό άρθρο «η», που δεν τονίζεται βεβαίως, ενώ θα μπορούσε (ή θα έπρεπε) να επισημαίνεται ότι επίσης τονίζονται τα «πού/πώς» στις φράσεις «πού και πού» και «πώς και πώς», όπου δεν εισάγεται ερώτηση.

Η γραμματική του Γυμνασίου εύλογα αναφέρει περισσότερα:

Οι κανόνες του τονικού συστήματος (μονοτονικού) που ισχύουν στην ελληνική εκπαίδευση και διοίκηση από το 1982 είναι οι εξής:

1) Τόνο παίρνει κάθε λέξη που έχει δύο ή περισσότερες συλλαβές. Αυτό ισχύει και στην περίπτωση που η λέξη παρουσιάζεται ως μονοσύλλαβη ύστερα από έκθλιψη ή αποκοπή, όχι όμως όταν έχει χάσει το τονισμένο φωνήεν από αφαίρεση, π.χ. ούτ’ αυτός, κόψ’ τον, αλλά θα ‘θελε, μου ‘πε.

2)   Οι μονοσύλλαβες λέξεις δεν παίρνουν τόνο. Εξαιρούνται και παίρνουν τόνο:

α)   Ο διαζευκτικός σύνδεσμος ή, π.χ. ή αυτός ή εσύ.

β)   Τα ερωτηματικά πού και πώς, π.χ. Πού θα παςΜε ρώτησε πώς τα περνάω. Τόνο επίσης παίρνουν το πού και το πώς σε περιπτώσεις όπως οι παρακάτω: Πού να σου τα λέω. Από πού κι ως  πούΠού και πού. Αραιά και πού. –Τους έστειλες το γράμμα; –Πώς! Πώς βαριέμαι! Κοιτάζω πώς και πώς να τα βολέψω.

γ)   Οι αδύνατοι τύποι των προσωπικών αντωνυμιών (μου, σου, του, της, τον, την, το, μας, σας, τους, τις, τα), όταν στην ανάγνωση υπάρχει περίπτωση να θεωρηθούν εγκλιτικές, π.χ. Η μητέρα μού είπε (=η μητέρα είπε σε μένα), ενώ Η μητέρα μου είπε (=η δική μου μητέρα είπε).

δ)   Οι μονοσύλλαβες λέξεις, όταν συμπροφέρονται με τους ρηματικούς τύπους μπω, βγω, βρω, ‘ρθω σε όλα τα πρόσωπα και τους αριθμούς και προφέρονται εμφατικά, π.χ. θά ‘ρθω (προφέρουμε δυνατότερα το θά), θά ‘ρθεις, αλλά θα ‘ρθεις (προφέρουμε δυνατότερα το ‘ρθεις).\

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

karkinos_enterou.jpg
Η «αόρατη» διαταραχή που επιταχύνει την εξέλιξή του καρκίνου του παχέος εντέρου
Μια πρόσφατη έρευνα από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Ίρβαϊν αποκαλύπτει ένα νέο και σημαντικό παράγοντα: τη διαταραχή του κιρκάδιου ρυθμού,...
Η «αόρατη» διαταραχή που επιταχύνει την εξέλιξή του καρκίνου του παχέος εντέρου
pierrakakis
Επίσκεψη του Κυριάκου Πιερρακάκη, στο Πειραματικό Νηπιαγωγείο και Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας
Ο Υπουργός παρακολούθησε για λίγα λεπτά το μάθημα της Γεωγραφίας στην τάξη της Ε΄ Δημοτικού και εξέφρασε την ικανοποίησή του για την αξιοποίηση του...
Επίσκεψη του Κυριάκου Πιερρακάκη, στο Πειραματικό Νηπιαγωγείο και Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας