Όταν αντί να αναβαθμίσεις τα δημόσια σχολεία πολλαπλασιάζεις τα Πρότυπα και οι εξετάσεις εισαγωγής σ’ αυτά μετατρέπονται σε μίνι Πανελλαδικές, τότε ο κίνδυνος του φιάσκου θα πολλαπλασιαστεί κι αυτός. Οταν έχεις προσθέσει στις οικογένειες ακόμα ένα μεγάλο οικονομικό φορτίο προετοιμασίας για να περάσουν τα παιδιά τους στα «καλά» Πρότυπα Γυμνάσια - Λύκεια, τότε θα πρέπει να περιμένεις ανάλογη αντίδραση στην ανοργανωσιά, τα ανεπίτρεπτα λάθη των επιτροπών και την αναπόφευκτη πληγή του αδιάβλητου. Είναι πολύ θυμωμένες οι οικογένειες των υποψηφίων της Α’ Γυμνασίου και Α’ Λυκείου Προτύπων εξαιτίας των λαθών στα φετινά θέματα. Σκέφτονται ακόμη και να προσφύγουν στη Δικαιοσύνη. Κύριε Πιερρακάκη, κύριε πρωθυπουργέ.
Το περασμένο Σάββατο 18 Μαΐου, για τις 1.794 θέσεις που προσφέρονται την επόμενη χρονιά στα Πρότυπα Σχολεία διαγωνίστηκαν 9.554 μαθητές!!! Ο υψηλότερος, μέχρι σήμερα, αριθμός μετά τις συνεχιζόμενες αυξήσεις των αιτήσεων που προκάλεσε ο υπερδιπλασιασμός των Προτύπων από το 2021. Συγκεκριμένα, από τα 62 Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία που λειτουργούσαν το σχολικό έτος 2019-2020, αυξήθηκαν σε 112 το 2020-2021, έγιναν 120 το 2022-2023 ενώ για το έτος 2024-2025 θα λειτουργήσουν 144 Πρότυπα Γυμνάσια και Λύκεια. Αναλόγως αυξανόμενη, φυσικά, και η συμμετοχή στις εξετάσεις. Το 2021 για 1.494 θέσεις κατατέθηκαν 6.231 αιτήσεις, για το έτος 2023-2024 ο αριθμός των αιτήσεων εκτοξεύεται στις 9.276 για 1.696 θέσεις ενώ φέτος για το έτος 2024-2025 ξεπέρασαν τις 9.500.
Φέτος, τα παιδιά εξετάστηκαν σε 25 ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής στη Γλώσσα (στη βάση άγνωστου κειμένου που τους δίνεται) και σε 25 ερωτήσεις στα Μαθηματικά. Ηταν πολλές οι διαμαρτυρίες μαθητών και γονέων, είτε για το γεγονός ότι οι ερωτήσεις ήταν εκτός γνωστικού πεδίου των μαθητών είτε για τα λάθη τόσο στις ερωτήσεις όσο και στις απαντήσεις (!) που διατυπώθηκαν. Τα περισσότερα προβλήματα παρατηρήθηκαν στη Γλώσσα για την εξέταση εισαγωγής στην Α’ Γυμνασίου. Η απόφαση του υπουργείου Παιδείας να αναγνωρίσει τα λάθη και να υποσχεθεί δίκαιη βαθμολόγηση δεν λύνει το πρόβλημα, το οποίο όσο συνεχίζεται η ίδια πολιτική τόσο θα διογκώνεται.
Και το πρόβλημα είναι πολυδιάστατο. Μπορεί να ξεκινάει από την αυταπόδεικτη εγκατάλειψη του δημόσιου σχολείου αλλά φτάνει στην υπολειτουργία ακόμα κι αυτών των πολυδιαφημισμένων Προτύπων. Δεν αρκεί να βαφτίσεις ένα σχολείο ως Πρότυπο. Πρέπει και να το υποστηρίξεις. Δεν αρκεί να δημιουργήσεις τις προϋποθέσεις ανισότητας και να δημιουργήσεις σχολεία δύο ταχυτήτων προκειμένου να εξυπηρετήσεις τον απώτερο σκοπό της συρρίκνωσης της δημόσιας Παιδείας. Πρέπει, αν μη τι άλλο, στις υποχρεωτικά και πολλαπλώς δοκιμασμένες (οικονομικά, ψυχολογικά) οικογένειες να αποδείξεις ότι έχεις, πράγματι, διασφαλίσει την ακριβοθώρητη άριστη εκπαίδευση για τα παιδιά τους. Αυτή τη στιγμή, τα περισσότερα Πρότυπα Σχολεία της χώρας έχουν τεράστιες ελλείψεις σε εξοπλισμό, σε κτιριακές υποδομές αλλά και λειτουργικές δυνατότητες. Ακόμα, δεν μπορείς να «πουλάς» καινοτομία αλλά να διατηρείς το ίδιο παρωχημένο υλικό, το ίδιο ωρολόγιο πρόγραμμα με τα υπόλοιπα σχολεία. Δεν μπορεί, για παράδειγμα, να προβλέπεις μία ώρα για τη Φυσική στην Α’ Γυμνασίου και να παραπονιέσαι για τα αποτελέσματα στον διαγωνισμό της PISA που μόνιμα τα τελευταία χρόνια αναδεικνύει το πρόβλημα των Ελλήνων μαθητών στην κριτική σκέψη. Δεν μπορεί να διαφημίζεις το υψηλό επίπεδο των εκπαιδευτικών των Προτύπων και να μην έχεις κάνει αξιολόγηση για 10 ολόκληρα χρόνια αλλά να έχεις περιοριστεί στην τακτοποίηση ημετέρων. Χρόνια τώρα μετράμε πολλές αμαρτωλές ιστορίες από την εκάστοτε Διοικούσα Επιτροπή των Προτύπων έως τις διαδικασίες πρόσληψης διαφόρων ειδικοτήτων. Για την ιστορία, μόλις πέρυσι έγινε αξιολόγηση στους αναπληρωτές και φέτος στους μόνιμους.
Τέλος, δεν μπορεί να υποχρεώνεις τους μαθητές στην ψηφοθηρική λογική και τον ακραίο ανταγωνισμό από τόσο μικρές ηλικίες, δεδομένου ότι η προετοιμασία για τις εξετάσεις στα Πρότυπα ξεκινά από την Ε’ Δημοτικού. Και μιας κι ο λόγος για την προετοιμασία, να υπενθυμίσουμε ότι ο τζίρος των ειδικών φροντιστηρίων και των ιδιαίτερων έχει φτάσει τα τελευταία χρόνια σε δυσθεώρητα ύψη.
Το κείμενο είναι γραμμένο σε δεύτερο ενικό για τον προφανή λόγο. Κύριε υπουργέ, κύριε πρωθυπουργέ.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη