Εκπαιδευτικοί και σχολεία: Οι 14 προτάσεις για την μείωση της αχρείαστης γραφειοκρατίας
Στην ιστοσελίδα mitos.gov.gr, και στην κατηγορία Εκπαίδευση, καταγράφονται περίπου 500 διαδικασίες στις οποίες εμπλέκονται, κατά περίπτωση, οι διευθυντές των σχολείων, τα πανεπιστήμια και οι πολίτες. Πολλές εξ αυτών δεν παρέχονται ψηφιακά.

Δεδομένου ότι ο Κυριάκος Πιερρακάκης, από την προηγούμενη υπουργική του θητεία έχει αποδείξει πόσο τον ενδιαφέρουν οι ψηφιακές πλατφόρμες, οι οποίες -όταν δεν αφορούν τον τρόπο της διδασκαλίας όπως η σκέψη για ψηφιακό «δάσκαλο» σε δυσπρόπσιτα σχολεία... - μπορούν πράγματι να αποσυμφορήσουν πολλές λειτουργίες των σχολείων, θα ήταν προς όφελος όλων αν πραγματοποιούσε ορισμένες προτάσεις εκπαιδευτικών προς αυτή την κατεύθυνση.

Ηδη, ο υπουργός Παιδείας οργάνωσε την νέα πλατφόρμα για τήρηση του Βιβλίου Πράξεων των Συλλόγων Διδασκόντων/ουσών με ψηφιακό τρόπο, ενώ έχει ήδη ξεκινήσει ή έχει προαναγγελθεί η λειτουργία και άλλων, όπως αυτή για τη σχολική βία ή εκείνη για την εξυπηρέτηση των διαδικασιών που σχετίζονται με την αξιολόγηση και την πιστοποίηση ατόμων στα οποία η Πολιτεία παρέχει βοήθεια κατά την εκπαιδευτική διαδικασία, μεταξύ πολλών άλλων.

Στο γραφείο του υπουργού, υπάρχει ήδη κατατεθειμένη πρόταση  της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Δ/ντών-Δ/ντριών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για τη μείωση της άχρηστης γραφειοκρατίας στα σχολεία, δεδομένου ότι δεν υπάρχει και το διοικητικό προσωπικό που θα όφειλε να υπήρχε, με αποτέλεσμα πλήθος διοικητικών εργασιών να εκτελούνται από εκπαιδευτικούς και ιδίως Διευθυντές, προκαλώντας υπερβολικό φόρτο εργασίας και μείωση της ενασχόλησης με τις παιδαγωγικές λειτουργίες του σχολείου.

Σε πρόσφατο δημοσίευμα του Απόστολου Λακασά στην Καθημερινή  οι  διευθυντές και οι υποδιευθυντές των περίπου 13.500 ελληνικών σχολείων φαίνονται χαμένοι στη… συμπλήρωση των υπηρεσιακών βιβλίων.

Πάνω από δέκα βιβλία οφείλουν κάθε τόσο να ενημερώνουν, ώστε να ανταποκρίνονται στα στοιχεία που πρέπει να κατέχει το υπουργείο Παιδείας.

«Στους ώμους τους εκτός από την εκπαιδευτική διαδικασία που είναι και θα πρέπει να είναι το κύριο μέλημά τους, πέφτει και η διεκπεραίωση πληθώρας διοικητικών ενεργειών» τόνισε, μιλώντας στην «Καθημερινή», υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου. Ειδικότερα, ο διοικητικός φόρτος που έχουν οι εκπαιδευτικοί υποδηλώνεται από τον αριθμό των υπηρεσιακών βιβλίων κάθε σχολικής μονάδας. Ενδεικτικά είναι το Βιβλίο Μητρώου Μαθητών, το Ημερολόγιο Σχολικής Ζωής, το Κοινό Πρωτόκολλο Αλληλογραφίας κ.ά.

Στην ιστοσελίδα mitos.gov.gr, και στην κατηγορία Εκπαίδευση, καταγράφονται περίπου 500 διαδικασίες στις οποίες εμπλέκονται, κατά περίπτωση, οι διευθυντές των σχολείων, τα πανεπιστήμια και οι πολίτες. Πολλές εξ αυτών δεν παρέχονται ψηφιακά. Η κατάσταση περιπλέκεται ακόμη περισσότερο, διότι τα περισσότερα υπηρεσιακά βιβλία τηρούνται αποκλειστικά σε έντυπη μορφή. 

Στη συνέχεια, παρουσιάζουμε τις 14 προτάσεις της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Δ/ντών-Δ/ντριών Σχολικών Μονάδων για την αποσυμφόρηση των σχολείων:

Οι 14 προτάσεις

1. Όλα τα βιβλία των σχολικών μονάδων να τηρούνται με ψηφιακό τρόπο, όπως προβλέπεται από το άρθρο 20 του ΠΔ 79/2017.

2. Όλα τα στοιχεία που είναι καταχωρημένα από τις σχολικές μονάδες στο MySchool, οι προϊστάμενες αρχές θα πρέπει να τα αντλούν κατευθείαν από εκεί, και να μην ζητούνται από τους/τις Δ/ντές-Δ/ντριες σε έντυπη μορφή.

3. Καθολική εφαρμογή των ψηφιακών υπογραφών στη διακίνηση ηλεκτρονικών εγγράφων ανάμεσα σε όλους τους φορείς της Δημόσιας Διοίκησης.

4. Υποβολή των Εβδομαδιαίων Ωρολογίων Προγραμμάτων Διδασκαλίας(ΕΩΠΔ) των σχολικών μονάδων στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης μόνο μέσω του MySchool και όχι σε έντυπή μορφή.

5. Ψηφιοποίηση όλης της διαδικασίας χορήγησης αδειών στους/στις εκπαιδευτικούς/ΕΕΠ/ΕΒΠ με κατάργηση όλων των εντύπων.

6. Ψηφιοποίηση όλης της διαδικασίας υποβολής παρουσιολογίων των αναπληρωτών εκπαιδευτικών/ΕΕΠ/ΕΒΠ με κατάργηση όλων των εντύπων.

7. Οι εγγραφές των μαθητών/τριών στο Δημοτικό Σχολείο να γίνονται μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr), με υποβολή ηλεκτρονικής αίτησης εγγραφής από τους γονείς τους.

8. Κατάργηση της υποβολής του Πρακτικού των Συλλόγου Διδασκόντων στη Διεύθυνση Π.Ε. για την πραγματοποίηση κάθε διδακτικής επίσκεψης, αφού στη Διεύθυνση Π.Ε. υποβάλλεται αναλυτικός τριμηνιαίος ή ετήσιος προγραμματισμός, στον οποίο εμπεριέχονται οι διδακτικές επισκέψεις. Απλή ενημέρωση της Διεύθυνσης Π.Ε. για τις έκτακτες διδακτικές επισκέψεις και σχολικές δράσεις.

9. Κατάργηση της άχρηστης γραφειοκρατίας που συνοδεύει την αυτοαξιολόγηση-αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και καταπονεί Δ/ντές–Δ/ντριες και εκπαιδευτικούς. Στην ειδική ψηφιακή πλατφόρμα του ΙΕΠ θα πρέπει να αναρτώνται, έως τα μέσα Οκτωβρίου, μόνο οι τίτλοι των σχεδίων δράσης που θα υλοποιήσει η σχολική μονάδα κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους, οι στόχοι τους και οι συντονιστές των ομάδων δράσης, και έως το τέλος Ιουνίου, η τελική Έκθεση Αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας.

10. Κατάργηση της υποβολής κατάστασης μαθητών/τριών που φοιτούν στο Ολοήμερο Πρόγραμμα το πρώτο πενθήμερο κάθε μήνα στη Διεύθυνση Π.Ε..

11. Κατάργηση της επιβεβαίωσης εγγραφής των μαθητών/τριών του Ολοήμερου Προγράμματος κάθε Νοέμβριο και Φεβρουάριο.

12. Κατάργηση της υποβολής του Πρακτικού του Συλλόγου Διδασκόντων για την υλοποίηση των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων στη Διεύθυνση Π.Ε..

13. Για τη συγκρότηση και λειτουργία της Πρωινής Ζώνης(7-8 π.μ.) να αρκεί μόνο η τεκμηριωμένη απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων. Με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο ακολουθείται ένας μαραθώνιος γραφειοκρατίας, αφού την απόφαση παίρνει ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπ/σης, μετά από τεκμηριωμένη πρόταση του Συλλόγου Διδασκόντων, θετική γνώμη του Προϊσταμένου Εκπαιδευτικών θεμάτων και εισήγηση του Διευθυντή Εκπ/σης!

14. Τοποθέτηση Γραμματειακής Υποστήριξης σε όλα τα 6/θέσια και άνω δημοτικά σχολεία, με άμεση έναρξη από τα 12/θέσια και άνω δημοτικά σχολεία.

Όλες οι παραπάνω προτάσεις, θα πρέπει απαραίτητα να συνοδευτούν, από:

α. Μείωση του διδακτικού ωραρίου των Διευθυντών/Προϊσταμένων σχολικών μονάδων Α/θμιας Εκπ/σης, στην κατεύθυνση εξίσωσης του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών, των Διευθυντών και των Υποδιευθυντών των σχολικών μονάδων της Α/θμιας Εκπ/σης με αυτό που ισχύει για τους εκπαιδευτικούς, Διευθυντές και Υποδιευθυντές της Β/θμιας Εκπ/σης. Για τον καθορισμό του διδακτικού ωραρίου των Διευθυντών των σχολικών μονάδων Α/θμιας Εκπ/σης να λαμβάνεται υπόψη όχι μόνο ο αριθμός των τμημάτων των τάξεων του σχολείου, αλλά και όλων των υπόλοιπων λειτουργούντων τμημάτων του(Τμήματα Ολοήμερου, Τμήματα Ένταξης, Τάξεις Υποδοχής κ.λπ.).

β. Διαμόρφωση ενός νέου Καθηκοντολογίου, όπου να αποτυπώνονται με σαφήνεια και ακρίβεια οι ρόλοι και οι αρμοδιότητες όλων(στελεχών, εκπαιδευτικών, φορέων).

γ. Άμεση τοποθέτηση Επιστάτη Γενικών Καθηκόντων σε όλα τα 6/θέσια και άνω δημοτικά σχολεία, το έργο του οποίου τώρα πραγματοποιούν οι Δ/ντές-Δ/ντριες και οι εκπαιδευτικοί.

Διευθυντές: Φτάνει με την απώλεια πολύτιμου χρόνου και ενεργητικότητας

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Δ/ντών-Δ/ντριών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, με αφορμή την έκδοση της με Αριθμ. 3446/16-05-2024(ΦΕΚ 2988Β/28-05-2024) ΚΥΑ, η οποία δίνει τη δυνατότητα για τήρηση του Βιβλίου Πράξεων των Συλλόγων Διδασκόντων/ουσών με ψηφιακό τρόπο, υπενθυμίζει τις από χρόνια κατατεθειμένες προτάσεις του για μείωση της άχρηστης γραφειοκρατίας των σχολικών μονάδων, με στόχο την αποτελεσματικότερη και αποδοτικότερη λειτουργία τους και ζητά από το ΥΠΑΙΘΑ:

  • να προχωρήσει στην άμεση υιοθέτηση και εφαρμογή των παραπάνω προτάσεων από το επόμενο σχολικό έτος 2024-2025, για να σταματήσει επιτέλους η άχρηστη γραφειοκρατία να καταπονεί Δ/ντές-Δ/ντριες και εκπαιδευτικούς, με συνέπεια την απώλεια πολύτιμου χρόνου και ενεργητικότητας, που θα μπορούσαν να αφιερωθούν στη βελτίωση της ποιότητας του παραγόμενου εκπαιδευτικού έργου.

  • να κινηθεί νομοθετικά στην κατεύθυνση ενίσχυσης της αυτοτέλειας των σχολικών μονάδων και της δυνατότητάς τους να προγραμματίζουν, να οργανώνουν, να υλοποιούν και να αξιολογούν αποτελεσματικά το έργο τους, με βάση τις ιδιαιτερότητές τους, χωρίς άσκοπες γραφειοκρατικές διαδικασίες και αγκυλώσεις αλλά και ασφυκτικό έλεγχο.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

πιερρακακης
Πιερρακάκης: Συγκρότησε 5 ομάδες στο ΥΠΑΙΘΑ για την ανάπτυξη των πληροφοριακών συστημάτων e-εγγραφές, e-doatap, GIS- based «Χωροταξικό», synsyn και formes
Οι ομάδες θα λειτουργούν εντός ωραρίου εργασίας και στην περίπτωση που θα λειτουργούν εκτός ωραρίου, θα καταβάλλεται αμοιβή σύμφωνα με τις διατάξεις...
Πιερρακάκης: Συγκρότησε 5 ομάδες στο ΥΠΑΙΘΑ για την ανάπτυξη των πληροφοριακών συστημάτων e-εγγραφές, e-doatap, GIS- based «Χωροταξικό», synsyn και formes
Σημαντική διάκριση στο Γεωπονικό πανεπιστήμιο
Χρυσό μετάλλιο Καλύτερης Επιχειρηματικότητας σε Έλληνες φοιτητές - Ανάμεσά τους απόφοιτη του Γεωπονικού πανεπιστημίου
Σημαντική διάκριση της Ελένης Κρασσά, απόφοιτης του Τμήματος Βιοτεχνολογίας ΓΠΑ στον Παγκόσμιο Διαγωνισμό Συνθετικής Βιολογίας iGEM
Χρυσό μετάλλιο Καλύτερης Επιχειρηματικότητας σε Έλληνες φοιτητές - Ανάμεσά τους απόφοιτη του Γεωπονικού πανεπιστημίου
rempoutsika
ΕΟΠΠΕΠ: Εντός Δεκεμβρίου οι εξετάσεις πιστοποίησης για 20.123 αποφοίτους ΣΑΕΚ - Καθυστέρησαν λόγω λαθών σε 1.531 αιτήσεις
Επείγουσα ανακοίνωση: Οι δυνητικά υποψήφιοι που έχουν λάβει ειδοποίηση καλούνται να υποβάλλουν στον ΕΟΠΠΕΠ συμπληρωματικά στοιχεία με καταληκτική...
ΕΟΠΠΕΠ: Εντός Δεκεμβρίου οι εξετάσεις πιστοποίησης για 20.123 αποφοίτους ΣΑΕΚ - Καθυστέρησαν λόγω λαθών σε 1.531 αιτήσεις