ΠΕΚΑΓΕΠΕ: Επιλογή Β' Ξένης Γλώσσας χωρίς επιλογή Β' Ξένης Γλώσσας
Ανακοίνωση από την Πανελλήνια Ένωση Καθηγητών/τριών Γερμανικής ΠΕ - «Η παραφροσύνη του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος»

Με ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ένωση Καθηγητών/τριών Γερμανικής ΠΕ καταγγέλλει τον εξαναγκασμό χιλιάδων μαθητών πανελλαδικά να διδαχτούν μια ξένη γλώσσα την οποία δεν επέλεξαν.

Χαρακτηριστικό είναι πως «Μόνο στην Αττική διάλεξαν σύμφωνα με τις δηλώσεις γονέων του Μάϊου 2024, 3.397 παιδιά να διδαχτούν τα Γερμανικά ως Β’ Ξένη Γλώσσα στην Ε’ Δημοτικού, αλλά δεν θα τα διδαχτούν! Και ο λόγος είναι η εγκύκλιος σχηματισμού τμημάτων Β’ Ξένης γλώσσας στα Δημοτικά, η οποία θέτει ένα ασφυκτικό πλαίσιο δημιουργίας τμημάτων με ελάχιστο αριθμό μαθητών 12, πρόβλεψη ίσου αριθμού τμημάτων όσων υπάρχουν στα υπόλοιπα μαθήματα γενικής παιδείας και απαγόρευση παράλληλης δημιουργίας τμημάτων (ακόμη και αν οι δυο γλώσσες ισοψηφούν με 12 και 12 αιτήσεις αντίστοιχα!)».

Οι συνέπειες αυτής της κατάστασης δεν αφορούν μόνο τους μαθητές, αλλά και τον ίδιο τον κλάδο των εκπαιδευτικών της Γερμανικής γλώσσας.

Η ανακοίνωση

«Ως Διοικητικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών Γερμανικής Γλώσσας Π.Ε. (ΠΕΚΑΓΕΠΕ) καταγγέλλουμε τον εξαναγκασμό χιλιάδων μαθητών πανελλαδικά να διδαχτούν μια ξένη γλώσσα την οποία δεν επέλεξαν, ενώ το σύστημα υποτίθεται πως προβλέπει στην Ε’ Δημοτικού τη δυνατότητα επιλογής μεταξύ των Γερμανικών και Γαλλικών ως Β’ Ξένη Γλώσσα.

Μόνο στην Αττική διάλεξαν σύμφωνα με τις δηλώσεις γονέων του Μάϊου 2024, 3.397 παιδιά να διδαχτούν τα Γερμανικά ως Β’ Ξένη Γλώσσα στην Ε’ Δημοτικού, αλλά δεν θα τα διδαχτούν! Και ο λόγος είναι η εγκύκλιος σχηματισμού τμημάτων Β’ Ξένης γλώσσας στα Δημοτικά, η οποία θέτει ένα ασφυκτικό πλαίσιο δημιουργίας τμημάτων με ελάχιστο αριθμό μαθητών 12, πρόβλεψη ίσου αριθμού τμημάτων όσων υπάρχουν στα υπόλοιπα μαθήματα γενικής παιδείας και απαγόρευση παράλληλης δημιουργίας τμημάτων (ακόμη και αν οι δυο γλώσσες ισοψηφούν με 12 και 12 αιτήσεις αντίστοιχα!). Στο παράδειγμα της Αττικής, 41 τμήματα Γερμανικών χάνονται, παρόλο που αποτελούνται από πάνω από 12 παιδιά, λόγω πλειοψηφίας της άλλης γλώσσας. Συγχρόνως 166 τμήματα με πάνω από 8 μαθητές/-τριες χάνονται λόγω του κατώτατου ορίου.

Οι συνέπειες αυτών των πολιτικών αποδυνάμωσης της Β’ Ξένης Γλώσσας είναι πέρα από την δυσαρέσκεια μαθητών/-τριών και γονέων ολέθριες (ειδικά) για τον κλάδο των καθηγητών/-τριών Γερμανικής ΠΕ07: στην Πρωτοβάθμια δεν σχηματίζονται τμήματα και στην Δευτεροβάθμια οι συνάδελφοι περισσεύουν και αναγκάζονται να γυρνούν σε 5 σχολεία για να συμπληρώσουν το διδακτικό τους ωράριο.

Συνολικά μετά τη δημοσίευση στοιχείων σχετικά με τον σχηματισμό τμημάτων Β’ Ξένης Γλώσσας στα Δημοτικά Σχολεία από τις κατά τόπους διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, η εικόνα είναι αποκαρδιωτική. Στην Αττική σχηματίζονται εν τέλει 364 τμήματα Γερμανικών στην Ε’ τάξη, έναντι των 1169 τμημάτων Γαλλικών και 326 τμήματα στην ΣΤ’ τάξη έναντι των 1228 (!) Γαλλικών:

pin_germ

Παρόμοια είναι η κατάσταση και σε πολλές, άλλες περιοχές της χώρας, π.χ. στην Πελοπόννησο με 80 τμήματα Γερμανικών στην Ε’ Δημοτικού (183 Γαλλικά) και 74 στην ΣΤ’ Δημοτικού (201 Γαλλικά) και στην Στερεά Ελλάδα με 68 τμήματα Γερμανικών στην Ε’ Δημοτικού (188 Γαλλικά) και 86 στην ΣΤ’ Δημοτικού (178 Γαλλικά).

Η δυσμενής μεταχείριση του κλάδου ΠΕ07 Γερμανικής Γλώσσας από το Υπουργείο καθίσταται σαφέστερη εάν συγκριθεί με την μεταχείριση του κλάδου ΠΕ05 Γαλλικής Γλώσσας. Ο τελευταίος αριθμεί 274 περισσότερες οργανικές θέσεις από τον κλάδο ΠΕ07 Γερμανικής Γλώσσας στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ υπάρχουν περιοχές χωρίς καθόλου οργανικές θέσεις Γερμανικών, αποθαρρύνοντας τους γονείς να δηλώσουν τη Γερμανική Γλώσσα καθώς θεωρούν βέβαιο πως δεν θα σχηματιστεί τμήμα ούτως ή άλλως. Παρόλο που, σύμφωνα με στοιχεία του Τμήματος Στατιστικής και Ποιοτικής Επεξεργασίας Δεδομένων του Υπουργείου Παιδείας, ο αριθμός των μαθητών που διδάσκονται τη Γερμανική Γλώσσα στο Γυμνάσιο (την έχουν δε επιλέξει ως δεύτερη ξένη γλώσσα ήδη από την Ε’ Τάξη Δημοτικού) τα τελευταία χρόνια ανέρχεται περίπου στο μισό του συνόλου των μαθητών πανελλαδικά.

Για να βελτιωθεί ουσιαστικά η κατάσταση και να διασφαλιστεί στους μαθητές το θεσμικό δικαίωμά τους στην εκμάθηση της Β΄ Ξένης Γλώσσας της επιλογής τους, είναι άμεση ανάγκη να:

  1. Τροποποιηθούν οι υπ’ αριθμ. Φ. 52/63/12873/Γ1/2012 ΥΑ (ΦΕΚ 253/τ.Β’/13.02.2012) και Φ12/657/70691/Δ1/2016 ΥΑ (ΦΕΚ 1324/τ.Β’/11.05.2016) αποφάσεις, στο μέτρο που περιορίζουν σημαντικά τη δημιουργία τμημάτων διδασκαλίας της Γερμανικής ως  δεύτερης ξένης γλώσσας στις Ε’ και ΣΤ’ Τάξεις Δημοτικού, σε συνδυασμό με την έλλειψη οργανικών θέσεων του συγκεκριμένου κλάδου εκπαιδευτικών. Πρόταση μας είναι να μειωθεί ο ελάχιστα απαιτούμενος αριθμού μαθητών ανά τάξη για την διδασκαλία της δεύτερης ξένης γλώσσας από 12 σε 8 μαθητές αλλά και να επιτρέπεται σε περίπτωση ισοψηφίας ο σχηματισμός παράλληλων τμημάτων και στις 2 γλώσσες.
  2. Να συσταθούν νέες οργανικές θέσεις κλάδου ΠΕ07 Γερμανικής Γλώσσας, σύμφωνα με τις σύγχρονες ανάγκες της εκπαίδευσης, κυρίως προς άρση της ανισοκατανομής των θέσεων μεταξύ των κλάδων ΠΕ05 και ΠΕ07 στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, η οποία επηρεάζει το σύνολο της εκπαιδευτικής εξέλιξης, όπως φανερώνουν οι συγκεντρωτικοί πίνακες σχηματισμού τμημάτων ανά την Ελλάδα.
  3. Να αυξηθούν οι ώρες διδασκαλίας των εκπαιδευτικών του κλάδου με την εισαγωγή της δεύτερης ξένης γλώσσας στη Δ΄ Τάξη Δημοτικού, ώστε να δοθεί το χρονικό περιθώριο να αποκτήσουν οι μαθητές, ύστερα από εννιάχρονη υποχρεωτική διδασκαλία ένα ικανοποιητικό και πιστοποιήσιμο επίπεδο γλωσσομάθειας, σύμφωνο με το Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών του ΙΕΠ για τις ξένες γλώσσες (ΕΠΣ-ΞΓ) το οποίο προβλέπει συγκεκριμένο αριθμό ωρών διδασκαλίας για την επίτευξη συγκεκριμένων επιπέδων πιστοποίησης γλωσσομάθειας. Έτσι, θα επιτευχθεί συγχρόνως σύνδεση της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης στο Δημόσιο Σχολείο με το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας.

Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας  να λάβει πλέον σοβαρά υπόψιν τις ανάγκες του κλάδου ΠΕ07 στη δημόσια εκπαίδευση βάζοντας τέλος στις απαράδεκτες συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών και προσφέροντας στους μαθητές το απαράμιλλο δικαίωμά τους στην εκμάθηση της Β΄ ξένης γλώσσας της επιλογής τους. Να σημειωθεί ότι είμαστε από τους λίγους κλάδους, οι εκπαιδευτικοί του οποίου εργάζονται ως επί το πλείστον στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση ως αναπληρωτές μειωμένου ωραρίου χωρίς τη δυνατότητα αναβάθμισής τους τις περισσότερες φορές σε πλήρες (από 16 ώρες και πάνω).

Το ΔΣ της ΠΕΚΑΓΕΠΕ.»

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Βάσεις Εισαγωγής: Πτώση σε Πολυτεχνεία και Νομικές αλλά οι Ιατρικές διεκδικούν να πάνε ψηλότερα

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 30/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα