Είναι γνωστό ότι το κλίμα στα σχολεία δεν είναι καθόλου καλό τα τελευταία χρόνια για τους εκπαιδευτικούς. Και όχι μόνο για τους εκπαιδευτικούς που παλεύουν καθημερινά να τα βγάλουν πέρα με τα εκπαιδευτικά τους καθήκοντα μέσα στις σχολικές τάξεις που έχουν δυσκολέψει αφάνταστα και να αντιμετωπίσουν το φόρτο των εξωεκπαιδευτικών εργασιών και τις πιέσεις του υπουργείου Παιδείας αλλά και για τους περίπου 20.000 διευθυντές και υποδιευθυντές των σχολικών μονάδων.
«Εχετε νέο email»: Η ειδοποίηση αυτή, ηχεί ακατάπαυστα στους υπολογιστές των σχολείων της χώρας στη διάρκεια λειτουργία των σχολείων, όπου διαπιστώνεται συνωστισμός ...ηλεκτρονικών μηνυμάτων από το Υπουργείο Παιδείας προς στα emails των σχολείων, κατάσταση που έχει προκαλέσει πονοκέφαλο στους διευθυντές!
Στη διάρκεια λειτουργίας των σχολείων; Όχι! Τα ηλεκτρονικά μηνύματα συνεχίζουν να φτάνουν στα σχολεία και στη διάρκεια των θερινών διακοπών. Οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και το υπουργείο Παιδείας ζητούν από τους διευθυντές και τους υποδιευθυντές των σχολείων να υποβάλουν υπηρεσιακά έγγραφα και να εκτελέσουν γραφειοκρατικές εργασίες και μάλιστα τους βάζουν και πιεστικά deadlines.
Όσοι διευθυντές σχολείων έχουν αρχίσει θερινές διακοπές είναι με τους "υπολογιστές επ ώμου" και όχι μόνο.
"Τσουνάμι" παραιτήσεων διευθυντών σχολείων στην Αττική
Παράλληλα έχει εντοπιστεί εδώ και καιρό ότι οι νομοθετικές παρεμβάσεις του υπουργείου Παιδείας βαθαίνουν την έντονη ελεγκτική διάθεση με μια αυστηρή ιεραρχική και κατακερματισμένη δομή, μετατοπίζοντας το σχολείο από παιδαγωγικό κύτταρο σε οργανισμό με ιδιωτικοοικονομικούς όρους λειτουργίας. Αυτό αποτελεί μια βραδυφλεγή βόμβα στο «κλίμα» του σχολείου.
Καθόλου τυχαία η κατάσταση αυτή οδηγεί σε πλήθος παραιτήσεων και απαλλαγών διευθυντών σχολείων.
«Εχοντας σε κάθε συνεδρίαση του ΑΠΥΣΠΕ, μονίμως, παραιτήσεις στελεχών εκπαίδευσης και φθάνοντας στον απίστευτο αριθμό των 118 παραιτήσεων στελεχών εκπαίδευσης μέσα στη φετινή χρονιά, αναρωτιόμαστε τι άλλο πρέπει να συμβεί για να αντιληφθεί το ΥΠΑΙΘΑ την κατάσταση που έχει δημιουργήσει με την εφαρμοζόμενη πολιτική του στην εκπαίδευση!».
Τα παραπάνω αναφέρουν οι αιρετοί Χρήστος Τρανός και Θεόδωρος Μπίρμπας και αφορούν μόνο το ΑΠΥΣΠΕ Αττικής, δηλαδή μόνο τα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Αττικής.
Και οι δυο αυτοί εκπαιδευτικοί που επισημαίνουν τα παραπάνω καθόλου δεν το κάνουν με αντιπολιτευτική διάθεση καθώς είναι στελέχη της ΔΑΚΕ!
«Δεν αντέχουμε άλλο. Μας “καίνε” εργασιακά, μας φορτώνουν ένα βουνό ευθύνες, μας πιέζουν για να πιέσουμε τους εκπαιδευτικούς μας και μας οδηγούν σε παραίτηση», σημειώνει ένας διευθυντής σχολείου.
Η καθημερινότητα στα σχολεία ένα ατελείωτο άγχος
Ενας ατελείωτος βομβαρδισμός εξωεκπαιδευτικών εργασιών, γραφειοκρατικού φόρτου και ευθυνών που διασπείρουν άγχος, αβεβαιότητα και αγωνία διαμορφώνει σταδιακά ένα βαθιά τοξικό περιβάλλον στους σχολικούς χώρους.
Εγγραφα, οδηγίες, εγκύκλιοι, υπουργικές αποφάσεις, νέα νομοθεσία και βροχή από νέες ευθύνες που ετσιθελικά μετατρέπουν τους διευθυντές και τους υποδιευθυντές σε πληροφορικούς.
Η καθημερινότητα των διευθυντών σχολείων και των υποδιευθυντών τους είναι βουτηγμένη στη γραφειοκρατία και στις διοικητικές αρμοδιότητες. Οι περιγραφές δασκάλων που έχουν έως και 15 χρόνια εμπειρία σε διευθυντική θέση είναι αποκαλυπτικές:
• Η αποτύπωση των τμημάτων ανά τάξη κάθε σχολείου στο πληροφοριακό σύστημα MySchool του υπουργείου Παιδείας δημιούργησε διπλή δουλειά. Και αυτό διότι υπάρχουν διαφόρων ειδών τμήματα: τα γενικά, τα ολοήμερα, τα της ένταξης, των ξένων γλωσσών. Eπίσης, πρέπει να καταχωρισθεί ποια ώρα αποχωρεί από το σχολείο κάθε μαθητής, για να φαίνεται σε ποιο τμήμα είναι ενταγμένος και άρα να προκύπτουν οι ανάγκες κάθε σχολείου σε εκπαιδευτικούς.
• Στην αρχή της σχολικής χρονιάς γίνεται επικαιροποίηση των στοιχείων των μαθητών. Kάποιος μπορεί να αναλογιστεί τον φόρτο εργασίας των διευθύνσεων, όταν πρόκειται για μεγάλες σχολικές μονάδες.
• Για την πρόσληψη των αναπληρωτών κάθε σχολείου είναι αρμόδιος ο διευθυντής του. Αρα πρέπει να ελέγξει τα δικαιολογητικά κάθε εκπαιδευτικού και να δημιουργήσει τον φάκελό του προς της Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
• Κάθε μήνα ο διευθυντής ενημερώνει τα παρουσιολόγια των αναπληρωτών εκπαιδευτικών του σχολείου του, τα οποία σκανάρονται και αναρτώνται σε σχετική ψηφιακή πλατφόρμα, ώστε να πληρώνονται οι αναπληρωτές.
• Κάθε σχολείο πρέπει να διαθέτει Εσωτερικό Κανονισμό, απαραίτητο για τη λειτουργία του και τη ρύθμιση των σχέσεων των εκπαιδευτικών μεταξύ τους αλλά και με τους γονείς και τους μαθητές. Ο Εσωτερικός Κανονισμός πρέπει να εγκριθεί από τους συλλόγους διδασκόντων και γονέων, τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης, τον διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και την αρμόδια επιτροπή του δήμου! Το ίδιο συμβαίνει με την κατάρτιση σχεδίων πυρασφάλειας και κινδύνου. “Και για όλα αυτά χρειάζονται συνεδριάσεις. και καθώς δεν έχουμε δικαίωμα να υπερβαίνουμε το ωράριο των εκπαιδευτικών, διακόπτουμε τη συνεδρίαση για την επομένη”, παρατηρεί διευθυντής.
• Ο διευθυντής εγκρίνει τις άδειες των εκπαιδευτικών, ενημερώνει τη αρμόδια Διεύθυνση Εκπαίδευσης και τις καταχωρίζει στο MySchool. Ο μπελάς από αυτή την αρμοδιότητα γίνεται κατανοητός από το γεγονός ότι στα μεγάλα σχολεία της Αττικής σχεδόν καθημερινά λείπει τουλάχιστον ένας εκπαιδευτικός, και ιδίως tous χειμερινούς μήνες λόγω έξαρσης των ιώσεων.
• Η οργάνωση των εκδρομών είναι βαρύ φορτίο, καθώς απαιτούνται η λήψη συναίνεσης από τους γονείς των μαθητών, ο έλεγχος των σχολικών λεωφορείων, η ενημέρωση των τόπων επίσκεψης κ.α. “Φανταστείτε ότι στο δικό μου σχολείο κάνουμε κατά μέσο όρο 7 επισκέψεις το μήνα” τονίζει διευθυντής δημοτικού.
• Ο διευθυντής είναι υπεύθυνος για τον έλεγχο της καθαριότητας του σχολείου, την τήρηση των ωραρίων των καθαριστριών, την ύπαρξη φύλακα και σχολικού τροχονόμου, για την ενημέρωση του δήμου για τα μικροπροβλήματα (απώλεια κλειδιών, υδραυλικά, ζημιές σε πίνακες κ.ά.).
• Μεγάλο βάρος για τη διεύθυνση του σχολείου είναι και η διαχείριση των οικονομικών του. Ενδεικτικά οι διευθυντές είναι υπεύθυνοι για τη συγκέντρωση των τιμολογίων αγορών και την αποστολή τους στον δήμο, ενώ για ακριβές αγορές (π.χ. ψυγείο) χρειάζεται η έγκριση του δήμου.
• Eπίσης, ο διευθυντής καλείται να οργανώσει τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών του σε επιμορφώσεις, καθώς και να συμμετάσχει σε διάφορες δημοτικές επιτροπές, σε σχολικά συμβούλια, σε δράσεις που γίνονται από την τοπική κοινότητα. Οι διευθυντές έχουν βέβαια τη βοήθεια των υποδιευθυντών τους, ενώ και οι εκπαιδευτικοί σε κάποιες περιπτώσεις μπορούν να αναλάβουν διοικητικό έργο. «Δεν είναι σωστό να αναθέσεις διοικητικό έργο σε εκπαιδευτικούς. Και όχι μόνο διότι είναι αναρμόδιοι αλλά και για έναν άλλο λόγο: τις ώρες των κενών τους κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου, τις αξιοποιούν για τη διόρθωση των γραπτών, αξιολόγηση εργασιών και οργάνωση του εκπαιδευτικού έργου αλλά και την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας», αναφέρει στην «Κ» διευθυντής.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Καθηγήτρια παραιτήθηκε λόγω του ChatGPT!
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 29/10
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη