Οι ώρες της διδασκαλίας της Φυσικής στο Γενικό Λύκειο (ΓΕΛ) - Bασικό πρόβλημα ο χρόνος
Η συνεργατική και διερευνητική μάθηση, με το ισχύον ωρολόγιο πρόγραμμα Φυσικής, είναι ανέφικτη.

Η Επιτροπή Παιδείας (ΕΠ) της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών (ΕΕΦ) σε επιστολή της στο alfavita.gr στο πλαίσιο της εφαρμογής του νέου Προγράμματος Σπουδών (ΠΣ), του γνωστικού αντικειμένου της Φυσικής, στα ΓΕΛ καταθέτει την πρόταση της για το ωρολόγιο πρόγραμμα Φυσικής. 

ΕΕΦ: ΟΙ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΣΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ (ΓΕΛ)

Περιμένουμε την εφαρμογή του νέου Προγράμματος Σπουδών (ΠΣ), του γνωστικού αντικειμένου της Φυσικής, στα ΓΕΛ. Μια εφαρμογή που ήδη έχει καθυστερήσει. Οι εκπαιδευτικοί του κλάδου ΠΕ04.01 (Φυσικών) έχουν - σε μεγάλο ποσοστό – επιμορφωθεί σ’ αυτά.

Στο επίπεδο των Βασικών αρχών – Στοιχείων διδακτικής μεθοδολογίας, το νέο ΠΣ προωθεί την ενεργό συμμετοχή και συνεργασία όλων των μαθητριών/των, μέσω της δημιουργίας περιβαλλόντων καθοδηγούμενης μάθησης, αυτενέργειας, συνεργατικής δράσης σε ομάδες, διερευνητικής μάθησης, βιωματικής προσέγγισης, συνεργατικής επίλυσης προβλήματος, επικοινωνιακής προσέγγισης, και μετασχηματιστικής λογικής. Ποια/ποιος θα μπορούσε να διαφωνήσει στα παραπάνω;

Η Επιτροπή Παιδείας (ΕΠ) της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών (ΕΕΦ) έχει τονίσει, αρκετές φορές ήδη, ότι:

● Η διαδραστική και βιωματική μάθηση είναι ζωτικής σημασίας για την αποτελεσματική διδασκαλία της Φυσικής. Τα πειράματα και οι πρακτικές ασκήσεις βοηθούν τις/τους μαθήτριες/τές να κατανοήσουν καλύτερα τις θεωρητικές έννοιες και να δουν την εφαρμογή τους στην πράξη. Τα εργαστήρια φυσικής, οι επισκέψεις σε επιστημονικά κέντρα και οι διαδραστικές εφαρμογές μπορούν να ενισχύσουν τη βιωματική μάθηση και να κάνουν τη διδασκαλία πιο ενδιαφέρουσα και ελκυστική.

● Η χρήση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση μπορεί να ενισχύσει σημαντικά τη διδασκαλία της Φυσικής. Οι προσομοιώσεις, τα βίντεο και τα διαδραστικά λογισμικά μπορούν να βοηθήσουν τις/τους μαθήτριες/τές να κατανοήσουν πολύπλοκες έννοιες και να δουν φαινόμενα που δεν μπορούν να αναπαραχθούν εύκολα σε ένα σχολικό εργαστήριο. Επιπλέον, η τεχνολογία μπορεί να προσφέρει εργαλεία για τη συλλογή και ανάλυση δεδομένων, ενισχύοντας την επιστημονική μέθοδο.

● Η συνεργατική μάθηση είναι ένας άλλος αποτελεσματικός τρόπος διδασκαλίας της Φυσικής. Οι μαθήτριες/τές μπορούν να εργαστούν σε ομάδες για να επιλύσουν προβλήματα, να διεξάγουν πειράματα και να παρουσιάσουν τα ευρήματά τους. Αυτή η μέθοδος προάγει την ομαδικότητα, την επικοινωνία και τη συνεργασία, δεξιότητες που είναι χρήσιμες σε κάθε τομέα της ζωής.

● Η Φυσική μπορεί να θεωρηθεί δύσκολη και βαρετή από ορισμένες/νους μαθήτριες/τές. Είναι σημαντικό να ενισχυθεί το ενδιαφέρον τους μέσα από καινοτόμες και διαδραστικές μεθόδους διδασκαλίας, όπως η χρήση παιχνιδιών, διαγωνισμών και project                                                                                                                                                                          Γιατί όμως είναι σημαντικό να ενισχυθεί το ενδιαφέρον μαθητριών/των που θεωρούν δύσκολη και βαρετή τη Φυσική; Γιατί:

● Η Φυσική συμβάλλει στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και του επιστημονικού γραμματισμού. Οι μαθήτριες/τές μαθαίνουν να αναλύουν δεδομένα, να διαμορφώνουν υποθέσεις, να διεξάγουν πειράματα και να εξάγουν συμπεράσματα. Αυτές οι δεξιότητες είναι πολύτιμες όχι μόνο για την επιστημονική τους κατάρτιση, αλλά και για την καθημερινή τους ζωή, καθώς ενισχύουν την ικανότητα λήψης αποφάσεων βασισμένων σε στοιχεία και λογική.

● Η Φυσική προσφέρει θεμελιώδη γνώση για το πώς λειτουργεί ο φυσικός κόσμος. Από τη μηχανική και την ενέργεια, μέχρι τον ηλεκτρομαγνητισμό και την κβαντική μηχανική, η Φυσική βοηθά τις/τους μαθήτριες/τές να κατανοήσουν τα φαινόμενα που επηρεάζουν την καθημερινότητά τους. Αυτή η γνώση είναι ουσιώδης για την κατανόηση άλλων επιστημονικών κλάδων, όπως η χημεία και η βιολογία, και ενισχύει τη συνολική επιστημονική παιδεία.

● Η διδασκαλία της Φυσικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση προετοιμάζει τις/τους μαθήτριες/τές για ανώτερες σπουδές και καριέρες σε επιστημονικούς και τεχνολογικούς τομείς. Οι θετικές επιστήμες και η μηχανική αποτελούν σημαντικούς τομείς με υψηλή ζήτηση στην αγορά εργασίας. Η καλή γνώση της Φυσικής είναι προαπαιτούμενο για την επιτυχή ολοκλήρωση σπουδών σε αυτούς τους τομείς. Συνεργατική και διερευνητική μάθηση συνεπώς. Κάθε είδος μάθησης όμως, πέρα από πλεονεκτήματα έχει και μειονεκτήματα. Διερευνώντας, εύκολα διαπιστώνουμε κοινά μειονεκτήματα. Εδώ, ενδεικτικά, αναφέρουμε τα ακόλουθα δύο (2):

● Χρόνος: Η διερευνητική μάθηση μπορεί να είναι χρονοβόρα, τόσο για την προετοιμασία όσο και για την εκτέλεση, κάτι που μπορεί να περιορίσει την κάλυψη της ύλης. Αντίστοιχα, η συνεργατική μάθηση απαιτεί σημαντικό χρόνο και καλή οργάνωση από την πλευρά της/του εκπαιδευτικού για να διασφαλιστεί ότι οι στόχοι της μάθησης επιτυγχάνονται.

● Αξιολόγηση: Η αξιολόγηση της διερευνητικής μάθησης μπορεί να είναι πιο πολύπλοκη και υποκειμενική σε σύγκριση με την παραδοσιακή μάθηση. Είναι δύσκολο να αξιολογηθούν οι διαδικασίες και οι δεξιότητες που αποκτούνται. Αντίστοιχα, η αξιολόγηση της ατομικής συμβολής κάθε μέλους της ομάδας μπορεί να είναι δύσκολη, κάτι που μπορεί να επηρεάσει την αντικειμενικότητα των βαθμολογιών.

Ας εστιάσουμε όμως στο πρώτο (1ο ) κοινό μειονέκτημα.

Ο χρόνος. Το νέο ΠΣ προϋποθέτει το ισχύον ωρολόγιο πρόγραμμα. Δοκιμάστηκε όμως, στα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία. Τα αποτελέσματα της πιλοτικής εφαρμογής, δε δημοσιοποιήθηκαν. Από συναδέλφους όμως, που μετείχαν στην εφαρμογή, μάθαμε πως το βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίστηκε ήταν ο χρόνος. Αξιοποιούσαν ακόμα και το χρόνο λειτουργίας των Ομίλων! Ας μην κρυβόμαστε, η συνεργατική και διερευνητική μάθηση, με το ισχύον ωρολόγιο πρόγραμμα Φυσικής, είναι ανέφικτη. Έτσι, στο πλαίσιο των νέων διορισμών, επαναρχόμαστε στην πάγια πρότασή μας για το ωρολόγιο πρόγραμμα Φυσικής:

Τάξη   Ώρες διδασκαλίας ανά εβδομάδα

Α’   Γενική Παιδεία: τρείς (3)

Β’   Γενική Παιδεία: δύο (2) - Προσανατολισμός Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας: τρεις (3)

Γ’   Προσανατολισμός Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας: έξι (6)

Η ΕΠ της ΕΕ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΣΟΚ: Τι δείχνει Μελέτη του Χάρβαρντ για τις ανεμογεννήτριες

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 26/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

kleista-sxoleia
Αναστέλλεται η  λειτουργία σχολικών μονάδων στην Ανατολική Μακεδονία – Θράκη στις Κυκλάδες και στην Κέρκυρα
Συνολικά δηλαδή 40 σχολεία θα παραμείνουν κλειστά την επόμενη χρονιά στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης.
Αναστέλλεται η  λειτουργία σχολικών μονάδων στην Ανατολική Μακεδονία – Θράκη στις Κυκλάδες και στην Κέρκυρα